Gå til innhold

Nvidia: – Det vil ta 20 år før VR er bra nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er bra nok? At det er verdt penga? At man føler seg helt oppslukt i opplevelsen? Jeg tror ikke vi trenger å vente 20 år før det er noe vits i å det hele tatt prøve. Uansett så er vel dette markedsdrevet, og da skjer det jo ingenting hvis alle bare venter til det skal komme noe bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel temmelig innlysende at VR naturrealistiske gjengivelser ikke ligger rett rundt hjørne, men jeg er mest opptatt av om det som er til enhver tid gir en god opplevelse. Quake 1 var utrolig kult 1996, og fikk meg til å spille. På 20 år har det skjedd ekstremt mye og reisen opp til nå har vært kjempefin.

 

Jeg vil ha opplevelser som virkeligheten ikke kan gi, så jeg er ikke opptatt av det helt naturrealistiske. Jeg vil bli lurt som av en tryllekunstner.

Lese en bok med bare "bokstaver" gir også svært mye. Den er til og med bare i svart og hvitt.

 

Om femti år er sikkert all VR enda mer fantastisk ... selvfølgelig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

20 år var vel litt pessimistisk, men at det vil ta noen år er det vel liten tvil om. "Screen-door" effekten er jo vanvittig høy med 1440P, så vi må nok pushe opp mot 8K før ting blir skikkelig bra, og du må jo ha en god frame-rate også så dagens maskinvare er jo naturligvis ikke i nærheten enda.

Lenke til kommentar

Liker at VR kommer samtidig som nye råe skjermkort. Det gjør garantert nVidia også. Det han indirekte sier, er vel at skjerp dere å begynn å lag krevende VR-software/-video, tenker jeg !?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er vel temmelig innlysende at VR naturrealistiske gjengivelser ikke ligger rett rundt hjørne, men jeg er mest opptatt av om det som er til enhver tid gir en god opplevelse. Quake 1 var utrolig kult 1996, og fikk meg til å spille. På 20 år har det skjedd ekstremt mye og reisen opp til nå har vært kjempefin.

 

Jeg vil ha opplevelser som virkeligheten ikke kan gi, så jeg er ikke opptatt av det helt naturrealistiske. Jeg vil bli lurt som av en tryllekunstner.

Lese en bok med bare "bokstaver" gir også svært mye. Den er til og med bare i svart og hvitt.

 

Om femti år er sikkert all VR enda mer fantastisk ... selvfølgelig!

Ordet du leter etter er "fotorealisme".

Lenke til kommentar

Det tar sikkert også 20 år før TV blir bra nok også, sett opp mot dagens standard. Eller kameraer. Eller multimedialøsninger. Sett med brillene vi bruker om 20 år (nå er sikkert dagens briller ikke bra nok heller mot standarden når den tid kommer) er alt dette latterlig dårlig, og vi nærmest ler av at vi lot oss begeistre av dagens standard, slik vi en gang syntes svart-hvitt-tv var fantastisk - noe det var, selv om det er blitt bedre. Så egentlig et tåpelig utsagn fra Huang.

Lenke til kommentar

Det var jo AMD som sa at når man først fikk 16k oppløsning på begge øynene ved 300 FPS at man nærmer seg godkjent for en god VR opplevelse. Så det ser ut til at både nvidia og AMD er enige.

 

Enige om at folk må fortsette å kjøpe nye GPUer årlig kan jeg tenke meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker at VR kommer samtidig som nye råe skjermkort. Det gjør garantert nVidia også. Det han indirekte sier, er vel at skjerp dere å begynn å lag krevende VR-software/-video, tenker jeg !?

Man kan også begynne å lure på om han kommer med denne uttalelsen fordi AMD har annonsert et kort til 2000 kr som er "VR-ready" i håp om å selge flere 1080 og 1070  :wee:

Lenke til kommentar

 

Liker at VR kommer samtidig som nye råe skjermkort. Det gjør garantert nVidia også. Det han indirekte sier, er vel at skjerp dere å begynn å lag krevende VR-software/-video, tenker jeg !?

Man kan også begynne å lure på om han kommer med denne uttalelsen fordi AMD har annonsert et kort til 2000 kr som er "VR-ready" i håp om å selge flere 1080 og 1070  :wee:

 

 

Må si at jeg tolker det litt sånn jeg og, VR kommer ikke til å bli bra før om 20 år, glem VR nå. Se her er et veldig raskt 1080 kort til kun 7500 kroner...

 

VR var ikke bra når nintendo kom med sin VR løsning for mange mange år siden, i dag derimot kan man få en 3d utgave som byr på nye spillopplevelser som vil føles langt mer realistiske enn før. Så tror jeg heller spillerne kan få lov til å si hva de ønsker forbedret eller om det er bra nok for å kose seg...

Lenke til kommentar

Nå må ikke Nvidia glemme at vi for få år siden spilte 8 bit games, dro til spillhaller og kjøpte datamaskiner til 20-30k som ble utdatert 2-3 etterpå. Vi er fremdeles ikke kommet svært langt i teknologirevolusjonen som startet for flere tiår siden, som alle dagens datamaskiner og operativsystem er bygd på. Men èn ting er sikkert, teknologiforbedrelser er uforustigbare. Nå som Moore's law ikke gjelder lengre, og vi er på nippet til å bytte ut silikon prosessorer, er det ekstra uforutsigbart. Man kan si mye om fremtiden ved å se på historien!

 

Tror likevel Nvidia har rett i at VR fortsatt er et godt stykke unna massene. Dersom det ikke er bra nok innen 15-20 år vil noe annet ha dukket opp. Personlig tror jeg VR er en 3D lignende bølge. Det er fett en liten stund, så blir det upraktisk - selv med diverse forbedringer. Èn dag blir nok den standard datamaskinen med medhørende tilbehør og konsoll+TV erstattet, men det neste steget vil sannsynligvis innebære linser på øynene, og sensorer i form av hudflak på fingrene for å kontrollere det du ser og gjør. Slik teknologi er fortsatt langt, langt unna mtp dagens energilagringsmuligheter.

 

Et viktig spørsmål i denne sammenhengen er hvor langt mennesket er villig til å strekke seg eller tilpasse seg sistenevnte teknologi på relativt kort tid(eks en persons levetid) for å underholde seg selv. Desto mer avansert teknologien blir, jo mer kontroll og oversikt mister vi. Personlig har jeg absolutt ingen lyst på noe annet enn en maskin, skjerm og tastatur eller "det vanlige oppsettet". En slik linse, eller evt. VR-briller med ekstremt fotorealistisk grafikk, fri for ledninger, god batterikapasitet og lett vekt hadde jo vært kult. Men har noen tenkt å sitte med dette 5-10 timer om dagen, som mange gjør ved PC/TV nå til dags? Å bruke slike avanserte VR-briller eller linser er sannsynligvis svært anstrengende for hjernen, spesielt linser. Dersom man ser på historien, så burde dette bare være enda et steg mennesket tilpasser seg på et par år og omfavner forholdsvis enkelt. Men jeg stiller spørsmål ved hvor grensen går. På hvilket punkt vil det ha betydelige konsekvenser for helsen, fysisk og mentalt, samt samfunnsmessig dersom vi konstant tilpasser oss slik teknologi? Og dersom vi tilpasser teknologien til oss, vil det sannsynligvis være liten hensikt ved å ta det neste steget(det er dog ingen tvil om at linser tilbyr mange praktiske løsninger, men det er en annen sak).

 

Alt dette vurdert, så vil jeg påstå at VR blir en flopp, og at de fleste av oss ikke vil oppleve betydelig brukbare linser i vår levetid med mindre det skjer en revolusjon innen energilagring. Og i såfall vil en slik revolusjon åpne dørene for et helt nytt aspekt av teknologi som er hundre ganger så skremmende og utfordrende for mennesket.

 

Og som en liten sidenote, så vil jeg minne om alle disse megaselskapene som tjener best ved å melke hvert teknologisteg helt tomt før man går over til det neste. Disse selskapene har i sin interesse å kontrollere nyutvinninger, og har særdeles ingen interesse av å hoppe 2 eller 3 steg videre for å slå sine konkurrenter, men kun det ene steget, akkurat nok til å tjene mest. Ekstremt mye avhenger av moralen til disse selskapene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sure, men hjemme? hvor ofte siste året?

 

En fem-seks ganger. Utvalget på Netflix er begrenset til ingen, så det blir ikke så ofte siden vi ser mest serier. Men hver gang jeg ser en 3D-film gir det en bedre opplevelse i forhold til 2D-versjonen av samme filmen.

Lenke til kommentar

Med Vive har jeg i praksis et slags fungerende holodeck hjemme hos meg. Jeg har et dedikert tomt rom på ca 4x4 meter. Og bare for å gjøre det enda litt mer gøy så kjører jeg Holodeck som miljø før jeg starter opp spill og programmer og med phasere som kontrollere :p

post-56355-0-92392200-1464939480_thumb.jpg

post-56355-0-84807300-1464939491_thumb.jpg

 

Det er i grunn ganske utrolig. For jeg er jo i praksis i et fungerende Holodeck som både ser ut som og oppfører seg som et Holodeck ville gjort. 

 

VR funker som bare det selv om det er tidelig i utviklingen! Og det er sykt gøy selv etter nå å ha hatt utstyret i nesten 2 måneder. Bruker det nesten daglig og gjerne i flere timer av gangen. Flere venner og bekjente som har prøvd VR hos meg har lagt inn bestillinger på utstyret.

 

Steam i VR er også fantastisk, gleder meg til flere på vennelisten min kan joine meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...