Gå til innhold

FEATURE: Hvorfor lar vi Bethesda slippe unna med «bugs» gang på gang?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta en tur over på Fallout 4 forumet så skal du se at det er få som tilgir små tekniske feil. Selv har jeg opplevd veldig lite problemer med Fallout 4, har hatt mer og måtte fikse opp i med MGS V og The Witcher 3.

 

Syns egentlig det er fint at de bruker litt lenger tid på å patche denne gangen, kanskje de kan få gjort det uten at leder til store problemer.

 

Artig lesing uansett. Tipper det fyrer opp kommentarfeltet.

Lenke til kommentar

Det er jo svært vanskelig å trekke for noe som "ikke er der". Opplever man ikke bug, og et spill eksempelvis ville fått karakter 8, så ville det vært snodig om anmelderne har tilføyd kommentaren, "men HVIS det hadde vært bugs her, så ville det trekke ned. Derfor må vi gi karakteren 7 i stedet, siden bugs ville ha ødelagt for spillopplevelsen".

En anmeldelse er *den ene personens oppfatning* av produktet. Ta det for hva det er. Det er ingen fasit. Det er en mening gitt av én person.

Endret av Bone
  • Liker 8
Lenke til kommentar

"I en tid der spill med tekniske feil og mangler filleristes av spillpressen og publikum virker Bethesdas carte blanche paradoksalt."

 

Jeg er ganske uenig i denne vurderingen, spillpressen generelt er veldig snille med bugs, og at spill som har bugs som nærmer seg uspillbarhet får kjeft er vel naturlig?

 

Ellers tror jeg ikke det har så mye med Bethesda å gjøre spesifikt, jeg tror det har med å gjøre at man aksepterer flere bugs i denne typen spill, Bethesda-håndverk eller ikke. Og det er vel også ganske naturlig?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye bra i spillet, men også mye som kunne vært langt bedre. Har hatt mine timer (nesten 150) med morro i hvertfall.

 

Som et RPG synest jeg spillet er ganske tamt. Dialog har ingen konsekvens. Perks har lite å si, annet enn lockpicking og hacking.

Legendary (og utstyr generelt) utstyr er som regel kjedelige greier.

Settlements opplegget burde hatt en stor overhaling.

Lenke til kommentar

Det har skjedd meg mange ganger at jeg har blitt lei meg når bugs har blitt fjernet, for eksempel på MC da man kunne fjerne bedrock og hoppe ned i døden :cry: R.I.P.

 

Men det er stor forskjell selvfølgelig. Store bugs som krasjer spillet jevnlig er uakseptabelt, men små bugs som ikke skjer for ofte og bare blir en bitteliten "utfordring" er alltid artig. Eller "juksebugs", føler meg som en trollmann når jeg får til noen av de :D

Lenke til kommentar

Nå har vel dette mye med hva slags type bugs det gjelder. Universelle bugs som preger hele spillet og bør være lette å oppdage av QA er mindre tilgivelige enn bugs som kan oppstå av spesifikke tilfeldigheter i en stor og åpen verden som i FO4. Det at mange på PC også kan regne med at det kommer ut modifikasjoner som retter opp i feil spiller også en rolle (ikke at Bethesda bør splippes av kroken av den grunn).

 

Er mindre sikker på om Bethesda blir tilgitt hvis de velger å fortsette med den samme motoren til deres neste ES eller FO spill. Merker godt at den begynner å bli kraftig utdatert på enkelte områder, mye gammelt rusk som henger igjen fra gamle spill.

Endret av Oz370_InnleggNO
Lenke til kommentar

Fins bare ett svar, folk er dumme, naive og alt for godtroende.

 

Men spill utviklere idag virker å være late når de gir ut ett spill og det første som skjer er en 1-2GB stor patch, sånn ups vi glemte vist å gjøre slik og slik.

Men så klart, de presses jo også av griske penge kåte folk som bare skal ha og ha, giften i ett hvert samfunn og bedrift når noen bare skal ha men aldri gi.

Lenke til kommentar

Nå har vel dette mye med hva slags type bugs det gjelder. Universelle bugs som preger hele spillet og bør være lette å oppdage av QA er mindre tilgivelige enn bugs som kan oppstå av spesifikke tilfeldigheter i en stor og åpen verden som i FO4. Det at mange på PC også kan regne med at det kommer ut modifikasjoner som retter opp i feil spiller også en rolle (ikke at Bethesda bør splippes av kroken av den grunn).

 

Er mindre sikker på om Bethesda blir tilgitt hvis de velger å fortsette med den samme motoren til deres neste ES eller FO spill. Merker godt at den begynner å bli kraftig utdatert på enkelte områder, mye gammelt rusk som henger igjen fra gamle spill.

Hovedproblemet med å bytte motor er fysikken, og hvor moduler Creation Engine er. Alle objekter i verden kan manipuleres, noe som er fantastisk, og den kan også modifiseres bedre enn noen annen spillmotor. Veier disse tingene opp for feilene den har? Usikker. Jeg tror uansett at Creation Engine er noe Bethesda aldri legger fra seg, så får vi se hva som skjer videre i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Det er jo svært vanskelig å trekke for noe som "ikke er der". Opplever man ikke bug, og et spill eksempelvis ville fått karakter 8, så ville det vært snodig om anmelderne har tilføyd kommentaren, "men HVIS det hadde vært bugs her, så ville det trekke ned. Derfor må vi gi karakteren 7 i stedet, siden bugs ville ha ødelagt for spillopplevelsen".

 

En anmeldelse er *den ene personens oppfatning* av produktet. Ta det for hva det er. Det er ingen fasit. Det er en mening gitt av én person.

De skal ikke trekke for noe som ikke er der, men for kjente, bekreftede feil som rammer mange brukere. Det blir det samme som at bilanmeldere trekker for dårlig ncap-score selv om de ikke har krasjet selv.

Lenke til kommentar

Tror knapt nok mine egne øyne av denne artikkelen. Jeg mistenkte først at det denne Zak McClendon har fått tak i administratorpassordet til Gamer.no, for makan til løgner har jeg knapt nok sett før. Dummer ned mer og mer for hvert eneste spill, også kommer han med den der. Ikke nok med at anmeldelsen så ut som en pressemelding fra Bethesda, men her kommer jaggu en til.

 

Og konklusjonen til slutt med at bugs aksepteres er at fanboys aksepterer det? Wow, snakk om journalistisk integritet. Også sånn som Gamer har forsvart (helt korrekt) at pris ikke innvirker på en karakter, men det bør det jaggu gjøre om dere har så minimale krav til spill. Fanboys synes jo tross alt at billig er bedre enn dyrt også. Man kan jo ikke forvente stort av et spill til ti kroner, tross alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som nemnt så er det litt forskjell på dei forskjellige typane bugs. Bethesda har hatt nokre spel med ein del feil som eg vil kalle glitcher, der karakterar går delvis gjennom veggane, mangler hode eller slike ting.

For mange er nok dette ein del av det som gir spelet karakter, og det meste av slike feil rettar seg sjølv dersom du tar ein re-load.

 

Men slike bugs som Bethesda hadde i Skyrim der spelet til slutt slutta å fungere fordi spelaren hadde flytta på så mange gjenstandar i spelet at lagringsfila til slutt ikkje kunne lastast det er uforgivelig.

Lenke til kommentar

Bortforklaringer, bortforklaringer, bortforklaringer. Skjønner at dere må forsvare 10/10 karakteren dere ga, men dette blir for dumt. Hvis man lar spill fra en utvikler få frikort når det gjelder bugs, så blir det urimelig å trekke andre spill i samme sjanger for samme type bugs. Hvorfor i alle dager skal Bethesda slippe unna med dette? Å dele ut slike frikort er helt urimelig, og å si at bugs og feil er en del av sjarmen en utrolig feig måte å prøve å legitimere dette. En blodfan av Bethesda sine spill kan selvsagt si og mene dette, men spillanmeldere som prøver å dekke spill med en viss kredibilitet der man også skal måle det opp mot andre spill kan ikke ta på seg skyggelappene, selv om de anmelder favorittspillene sine.

 

Problemet er at hele spillpressen for tiden har tatt på seg Bethesda-skyggelappene og blåser i bugs, hvilket er synd for da har ikke Bethesda noe intensiv til å forbedre denne delen av spillene sine og vil fortsette å utvikle spill som ikke holder mål.

 

Håper at både spillpressen og fansen våkner opp når neste Elder Scrolls kommer ut og er akkurat like utdatert og buggete som alle andre spillene fra Bethesda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...