Gå til innhold

Slik skal Samsung doble batteritiden i mobiltelefonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grafen er flott og fantastisk, men ingen av disse løsningene kommer til å komme på banen før dem finner ut en metode for å masseprodusere stoffet. Man kan fort ende opp med å vente i mange år før alle oppgraderingene som grafen bidrar med kommer på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 15 år siden hadde jeg mobiler som holdt 2 uker. De jeg har nå holder maks 3-4 dager med minimal bruk. Hvor er fremskrittet?

 

For 15 år siden var mobilen kun en mobil du ringte og sendte tekst med. Idag er mobilen, også et kamera, multimedia avspiller, spillemaskin, nettleser, kontorverktøy, osv osv osv...

Her ligger fremskrittet :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For 15 år siden hadde jeg mobiler som holdt 2 uker. De jeg har nå holder maks 3-4 dager med minimal bruk. Hvor er fremskrittet?

For 10 år siden så kjørte jeg en mil på kun noen dråper bensin. I dag så må jeg forvente å bruke 7-8 dl. Hvor er fremskrittene på motorer? ;) Glemte jeg å si at jeg bare er 26 år, så kan man kanskje regne seg frem til hvorfor dette er. ;) Epler og appelsiner lar seg ikke sammenligne.

 

Uansett, den ikke alt for gamle mobilen min holder vel ca. 1-2 uker den også, gitt hissig strømsparingsmodus. Tross det så har den sannsynligvis hundrevis av ganger mer kraft/ytelse tilgjengelig, og langt mer funksjonalitet. Vil nå påstå det er rimelig solid forbedring jeg da. Det er snakk om en Galaxy S5. 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 15 år siden hadde jeg mobiler som holdt 2 uker. De jeg har nå holder maks 3-4 dager med minimal bruk. Hvor er fremskrittet?

 

Har ikke testet så lenge, men med ultra powersaving mode på min S5 kan jeg ha telefonen i standby i over et døgn uten at det forsvinner mer enn et par prosent, dette er med batteri som er brukt i over et år. Selv i ultra powersaving mode er det MYE mer funksjonalitet på S5 enn det var på de gamle telefonene som holdt en evighet. Har lest tester om folk som har hatt den i bruk i 7 dager

Lenke til kommentar

 

For 15 år siden hadde jeg mobiler som holdt 2 uker. De jeg har nå holder maks 3-4 dager med minimal bruk. Hvor er fremskrittet?

 

For 15 år siden var mobilen kun en mobil du ringte og sendte tekst med. Idag er mobilen, også et kamera, multimedia avspiller, spillemaskin, nettleser, kontorverktøy, osv osv osv...

Her ligger fremskrittet :)

Sprøtt å tenke på hvilke uforståelig mengde batterier man produserer i dag. Mengden trådløse enheter er jo ekstrem. Selv fast installasjoner som alarm o.l. bruker jo i dag batterier.

Ser man på 1,2 v AA batterier, så har det vært en enorm utvikling i kapasitet siden mine første oppladbare AA batterier på slutten av 80-tallet. Mye har skjedd.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Nokia Cm100 (noe tilsvarende - kostet 150 kroner uten binding). Denne holder en måned, med mindre jeg spiller mye Solitaire..

 

Fantastisk turtelefon som holder og holder. Til vanlig bruker jeg Samsung Note 3, men den er ikke alltid like gunstig i skog og på fjellet.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart når man både har økt strømforbruk og designkrav som sier at batteriet må bli fysisk mindre

det hadde ikke gjort så mye om det fantes tykkere battri , gjerne tykk nok til at det hadde vært plass til stavbaterier av typen AA inni .
for mangge hadde nok hold med AAA , d.v.s et batteri som er så vid tykkere en en cd cover

i dag må man ha med det alternativet som en ekstra dongel , som gjerne er større en selve telefonen

hvorfor kan man ikke bare hekte det bakpå telefonen ?

"kraavet " om tynne batterie ødelger veldig for kapasiteten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

For 15 år siden hadde jeg mobiler som holdt 2 uker. De jeg har nå holder maks 3-4 dager med minimal bruk. Hvor er fremskrittet?

 

Framskrittet er i mobilens funksjonalitet, lager man en mobil med samme funksjonalitet som din nokia3210 og samme størrelse hadde den antakelig holdt til dommedag.

 

AtW

For ordens skyld, når er dommedag?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok de fleste forstår hvorfor en ny mobiltelefon drar mer strøm enn de vi hadde for 10-15 år siden. Det er imidlertid ikke alle som er enige i at det er riktig å hele tiden bruke opp batterienes økte kapasitet eller forbruksreduserende teknologi på ekstra CPU/GPU/oppløsning i samme grad som blir gjort nå. Det hadde selvfølgelig vært mulig å hente ut mer av den teknologiske utviklingen i økt batteritid uten at vi hadde trengt å bli på Nokia 3110-stadiet. Jeg kunne selv tenkt meg en ny Android-telefon, men det er langt mellom alternativene med imponerende batteritid.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart når man både har økt strømforbruk og designkrav som sier at batteriet må bli fysisk mindre

 

det hadde ikke gjort så mye om det fantes tykkere battri , gjerne tykk nok til at det hadde vært plass til stavbaterier av typen AA inni .

for mangge hadde nok hold med AA , d.v.s et batteri som er så vid tykkere en en cd cover

 

i dag må man ha med det alternativet som en ekstra dongel , som gjerne er større en selve telefonen

 

hvorfor kan man ikke bare hekte det bakpå telefonen ?

 

"kraavet " om tynne batterie ødelger veldig for kapasiteten

 

 

Om du hadde skrevet AAA-batterier, så kanskje det vil stemme nokså bra. AA-batterier er med tykkelse av en lillefinger eller større (nesten en ringfinger altså), alt etter hvor stor lillefingeren din måtte være.

 

valueCharger_card1_B000XSBVMU.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke så rart når man både har økt strømforbruk og designkrav som sier at batteriet må bli fysisk mindre

 

det hadde ikke gjort så mye om det fantes tykkere battri , gjerne tykk nok til at det hadde vært plass til stavbaterier av typen AA inni .

for mangge hadde nok hold med AA , d.v.s et batteri som er så vid tykkere en en cd cover

 

i dag må man ha med det alternativet som en ekstra dongel , som gjerne er større en selve telefonen

 

hvorfor kan man ikke bare hekte det bakpå telefonen ?

 

"kraavet " om tynne batterie ødelger veldig for kapasiteten

 

 

Om du hadde skrevet AAA-batterier, så kanskje det vil stemme nokså bra. AA-batterier er med tykkelse av en lillefinger eller større (nesten en ringfinger altså), alt etter hvor stor lillefingeren din måtte være.

 

valueCharger_card1_B000XSBVMU.jpg

 

jeg har ordene det nå .

 

men hva synes du om at man kunne ha et tykere bateri på mobilen for de som øsnket det , i stedet for den dingsen man kobler til med en tynn ledning  for ha med ekstra støm.

Lenke til kommentar

jeg har ordene det nå .

 

men hva synes du om at man kunne ha et tykere bateri på mobilen for de som øsnket det , i stedet for den dingsen man kobler til med en tynn ledning  for ha med ekstra støm.

 

 

Jo, men det går en grense for hvor tjukk man kan tillate at det hele blir. Personlig så er jeg mer opptatt av at den litt mindre smartmobilsurfeflaten består. På en sånn ca. 4,7". Det er veldig viktig for meg. Også liker jeg at baksiden har et avtagbart deksel, og at man derfor kan bytte batteripakken, istedetfor å måtte levere telefonen til EL-retur. Det kommer med en annen fordel også. La oss si du kjøper en dritbillig mobil (men 2 stykk av den), eller at mobilen din er i en så nær serie som din forrige, at de deler samme batteritype. Det synes jeg også er ideellt. Jeg var griseheldig sånn sett nå. Så jeg kan bære et ferdigoppladet med meg.

 

Ellers er jeg litt landet i Android-leiren selv OS-messig. Her burde Google kodet et bedre hurtigvalg for nettverksav-påslåing. I dag må man benytte tredjeparts program fra Google Play nedlastning til den biten, for å ha det mer lettvint. Altså "fellesavslåing" istedefor å måtte fikle med en og en kommunikasjonsmåte (slå av og på). Noe som er veldig viktig egentlig. Da man neppe benytter blåtann, NFC, WiFi med mere kontinuerlig. Disse suger strøm. Og det vegrer jeg meg for, da jeg tror de fleste av disse var kodet i 2013 uten noen nevneverdig forbedring siden sist. Eneste mulighet for fellesavslåing er "Fly-modus", som tillater WiFi. En genial innstilling. Men av og til så trenger man andre typer mikser av kommunikasjonsinnstillinger.

 

Akkurat som med den ene bensinpris-appen, der det faktisk finnes en reell bug. Man kan ikke innrapportere nye bensinstasjoner.

 

Ellers har man til en viss grad muligheter for å benytte flate men meget vide batteripakker. De er myke som et veldig tynnt pappark, og de kan gjerne brettes rundt noe om dingsen de sitter i tillater et slikt design. Ulempen med det er at de "aldri" er utskiftbare for kunden, og heller ikke ladningsutbyttbare, som er det jeg nevnte tidligere.

 

Nå vil batterier har potensiale til å ta fyr i lomma uansett, så derfor er det ikke så vesentlig lengre. Men, man må ikke overse denne faren, men derfor er jeg også nysgjerrig på nye batteriteknologier som tillater mer energi per volum. De har jo for lenge siden skrevet om alt mulig av "petter smart-løsninger". F.eks. brenselcelle basert på metanol, og mye annet rart. Håper noe nytt kan komme der. Slik at man får faktisk et knippe forskjellige teknologier som konkurrent til Lithium.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...