Gå til innhold

– HD-grafikk er unødvendig (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så veldig enig i dette. Jeg bryr meg svært lite om grafikken, så lenge historien og karakterene i serien er meget godt gjennomført. Det som gjør spill bra er spillbarhet og innlevelse, ikke super-grafikk.

 

Men for den oppvoksende generasjon, de som startet å spille på denne siden av 2005. Xbox360 og PS3 generasjonen.. så er grafikk veldig viktig, og utviklere må legge alt for mye penger og fokus på å "gnukke" på grafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For gamle JRPG-fans er det nok unødvendig, men jeg tror det blir vanskelig å fenge nye generasjoner hvis man ikke holder tritt noenlunde på det visuelle. Det er heller ingen grunn til at man ikke skal ha HD-grafikk av prinsipp, så lenge det ikke går på bekostning av alt annet. Allikevel stemmer det nok at det å ha HD-grafikk som ligger helt i forkant av teknologien nærmest ikke lar seg gjøre hvis man skal ha en stor, sømløs verden å utforske. Man kunne f.eks. ikke laget Xenoblade med den samme grafikken som FFXIII, selv om Xenoblade hadde vært på PS3.

 

Square-Enix bruker forøvrig en halv evighet på å få Last Story utgitt i Europa (det er ennå ikke bekreftet for Nord-Amerika). Jeg spilte det i Japan i juni 2011 og da hadde det vært ute et halvt år allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med at skygger og textures brukes særdeles klønete. Derimot med så mye detaljer som settes inn i spill nu så er det ikke mulig å ha høyere textures i spillan generelt og spill som f.eks GTA4 ser veldig lekker ut, men skyggan der på 360 og PS3 ser helt elendig ut.

 

Må derimot si meg uenig i akkurat det med HD grafikk. Grafikken har vi alltids presset fremover og HD er bare ett av stegan vi er kommet til. 480p hadde vi på forrige generasjons spillmaskiner, ps2, xbox, gamecube. Kunne ikke tenkt meg å gådd tilbake til 480i eller 480p igjen. Kan gjerne spille gamle spill som æ liker med den grafikken de hadde da de kom, men ikke nye spill i 480p oppløsning. Er nesten som å se en DVD film hvis du har mulighet til å se den på blu-ray.

Lenke til kommentar

Spillbarhet over grafikk anyday og er veldig enig med det Hironobu Sakaguchi sier og den er lenge siden att nevnte herremann hoppet fra Square-Enix. The Last Story er blitt laget av Mistwalker og AQ Studios og utgitt av Nintendo så Square-Enix har ingenting å gjøre med dette jrpg spillet og det er kanskje derfor jeg gleder meg vilt til den 20 februar og jeg håper att alle med Wii kjøper seg dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

"HD-grafikk" er kanskje noe jeg kan være enig i at er unødvendig, men HD-oppløsning, altså 720/1080 mener jeg er et nødvendig minimum. Merker at jeg syns Wii er litt stusselig nettopp på grunn av lav oppløsning, ikke nødvendigvis på grunn av at det mangler effekter og teksturdetaljer.

Lenke til kommentar

Apropos Mistwalker så håper jeg alle Sakaguchi-fans har spilt Lost Odyssey; ny tittel men samme mann, og man kan føle at det er et Sakaguchi-spill.

 

Hvis ikke er det en god oppvarming til Last Story.

 

Lost Odyssey er kanskje det beste spillet i sjangren som har kommet så langt denne generasjonen og jeg håper att det kommer en oppfølger til dette men trolig ikke da MS sin attempt på å få Japan med på xbox laget feilet og to spill fra Mistwalker var resultatet av deres forsøk hvor Blue Dragon var det andre.

Lenke til kommentar

Men for den oppvoksende generasjon, de som startet å spille på denne siden av 2005. Xbox360 og PS3 generasjonen.. så er grafikk veldig viktig, og utviklere må legge alt for mye penger og fokus på å "gnukke" på grafikken.

 

Ja, for vi brydde oss overhodet ikke om grafikken på SNES eller Playstation. Neida. Det var selvsagt den fantastiske historien som gjorde Doom så bra, ikke grafikken.

 

At det bare er de aller yngste som bryr seg om grafikk er noe sludder. Grafikk har alltid vært viktig på videospill.

 

Vil jeg ha HD? Ja, selvsagt! Min erfaring er da også at bedre grafikk gir bedre spillbarhet og bedre innlevelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

HD oppløsning er et must hvis en spiller på en HDTV. Jeg tror Wii hadde blitt oppfattet som mindre utdatert hvis den i det minste hadde hatt støtte for 720p og eventuelt 1080p. Å spille i SD oppløsning blir alt for uklart og grumsete, og går hardt ut over det som ellers kunne vært veldig pene spill, noe alle som har sett eller prøvd en Wii emulator vet alt om.

 

Når det er sagt kan jeg være enig med Sakaguchi i at kravene for å utfylle HD-oppløsningen med en ellers også teknisk imponerende grafikk ofte tar overhånd i utviklingen av mange av dagens spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HD oppløsning er et must hvis en spiller på en HDTV. Jeg tror Wii hadde blitt oppfattet som mindre utdatert hvis den i det minste hadde hatt støtte for 720p og eventuelt 1080p. Å spille i SD oppløsning blir alt for uklart og grumsete, og går hardt ut over det som ellers kunne vært veldig pene spill, noe alle som har sett eller prøvd en Wii emulator vet alt om.

 

Når det er sagt kan jeg være enig med Sakaguchi i at kravene for å utfylle HD-oppløsningen med en ellers også teknisk imponerende grafikk ofte tar overhånd i utviklingen av mange av dagens spill.

Nå er ingen av dagens konsoller istand til å tegne grafikk i 720p da, tviler også på at Wii tegner grafikken i 480p. Call of Duty har en intern oppløsning på 1024x600, det er 67% av pikslene 1280x720 og er generelt ganske høyt for konsollspill, Selv Battlefield 3 som tegnes i 1280x706 ser grumsete ut.

 

Da er det bra at Wii har en fullverdig emulator som lar deg spille dagens Wii-spill i 1080p med 9xSSAA.

 

EDIT:

Grafikk er på ingen måte alt, jeg kan fortsatt gå tilbake til et spill som Knights of The Old Republic eller Mario 64 og påstå at det er et morsomt spill å spille, problemet med konsoller er at grafikken "optimaliseres" så voldsomt at et spill fra 2008 ser ut som søppel sammenlignet med et spill fra 2011. Har egentlig aldri skjønt hvorfor konsollspillere skal være slike grafikkhorer, hvis man vil ha god grafikk bygger man en PC til 5000 kr og har det gøy.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lost Odyssey er kanskje det beste spillet i sjangren som har kommet så langt denne generasjonen og jeg håper att det kommer en oppfølger til dette men trolig ikke da MS sin attempt på å få Japan med på xbox laget feilet og to spill fra Mistwalker var resultatet av deres forsøk hvor Blue Dragon var det andre.

 

Ja, jeg lurer egentlig på hvilke konsoller JRPG-fans eier, for de gode spillene er så spredt ut. Man har Valkyria Chronicles på PS3, Lost Odyssey og Tales of Vesperia på 360, Xenoblade og snart Last Story på Wii, mens det er et utall perler på DS og PSP. Før fikk man dekt de viktigste titlene bare ved å eie en PS1/2, men nå man neste eie alle fem for å følge med - det var hvertfall hva jeg konkluderte med.

Lenke til kommentar

"Utviklere har en tendens til å la all energien sin gå til å opprettholde den høye kvaliteten på grafikken".

Helt sant det, den har stort sett blitt opprettholdt siden konsollene kom, opprettholdt og ikke noe mer. Call Of Duty ser 98% likt ut idag som i 2007, alle Assassin's Creed-spillene bruker fortsatt samme motor - the list goes on. Bortsett fra et lite knippe spill (Battlefield 3 blant annet) har det vært lite fokus på grafikk de siste årene, også til PC-plattformen, så alle argumenter av typen gameplay --> grafikk er rett og slett ikke gyldige per tid. Tvert om har grafikken stagnert OG gameplay i mange serier blitt dårligere, og dette samtidig som pengene renner inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er ingen av dagens konsoller istand til å tegne grafikk i 720p da, tviler også på at Wii tegner grafikken i 480p. Call of Duty har en intern oppløsning på 1024x600, det er 67% av pikslene 1280x720 og er generelt ganske høyt for konsollspill, Selv Battlefield 3 som tegnes i 1280x706 ser grumsete ut.

En god del PS360 spill som kjører i subHD oppløsning, men flertallet har en rendering oppløsning på 1280x720. Det er også noen spill som kjører på 1920x1080.

Call of Duty er noen av de få spillene som kjører i 60FPS på konsoll, og her har det blitt kuttet markant ned på oppløsningen for å få det til.

 

Wii tror jeg har en rendering oppløsning på 640x448.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ingen av dagens konsoller istand til å tegne grafikk i 720p da, tviler også på at Wii tegner grafikken i 480p. Call of Duty har en intern oppløsning på 1024x600, det er 67% av pikslene 1280x720 og er generelt ganske høyt for konsollspill, Selv Battlefield 3 som tegnes i 1280x706 ser grumsete ut.

 

Det er sant at det er en del sub-HD oppløsninger ute å går, men dagens konsoller er fint kapable til å kjøre spill i full HD, og 720p er vanlig blant mange spill, deriblant Uncharted 1-3, Killzone 2-3, GoW3 og FF13.

 

Poenget mitt var uansett bare at en HD-TV krever en høyere oppløsning enn det Wii kan levere. 720p er på ingen måter optimalt det heller, men på middels store 40-60" skjermer, og med en normal avstand til skjermen er det greit nok, især hvis spillet kjører en form for AA. Fortsatt litt uklart og grumsete? Joda, men ikke noe stort problem, på Wii derimot er det helt på grensen av hva jeg synes er spillbart. Enn så lenge har jeg faktisk Wii-en heller koblet opp til den gamle bilderørTV-en.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at HD-grafikk og alt det tullet der ikke er så viktig for oss litt eldre som har spilt siden før FPSer ble oppfunnet, men jeg tror fyren bommer litt med Last Story.

 

For det første sier han grafikk ikke er viktig, noe jeg er enig i. Men han glemmer at det er et stort market der ute, så Last Story har veldig mange konkurrenter i alle sjangre fra minst like store navn som hans eget. I våre dager holder det ikke å lage et bra spill. De må lage et spill som er bedre enn alle andre "bra spill", og da holder det ikke med utdatert grafikk. Se bare på Legend of Zelda: Skyward Sword. Det ser greit nok ut og (etter hva jeg har hørt) er det meget bra både på kontroll og spillmessig generelt. Likevel har det solgt dårlig så langt. Hadde de ventet og gitt ut Skyward Sword på Wii U (eller på XB360, PS3 og/eller PC) i stedet og pusset opp grafikken hadde det blitt noe helt annet. Bra grafikk gjør ikke er dårlig spill bra, men det gjør et bra spill bedre.

 

For det andre er Last Story som sagt på Wii. For to, tre år siden hadde det vært interessant, men når selv Nintendo har gitt opp konsollen og gir oss neste generasjon i løpet av året sier det seg selv at Last Story kommer til å slite. Og som sagt solgte Skyward Sword dårlig. Delvis fordi det krever Motion Plus, men også godt mulig fordi det er til Wii. Igjen, det er sikkert et bra spill, men er på feil konsoll.

Lenke til kommentar

Ja, jeg lurer egentlig på hvilke konsoller JRPG-fans eier, for de gode spillene er så spredt ut. Man har Valkyria Chronicles på PS3, Lost Odyssey og Tales of Vesperia på 360, Xenoblade og snart Last Story på Wii, mens det er et utall perler på DS og PSP. Før fikk man dekt de viktigste titlene bare ved å eie en PS1/2, men nå må man nesten eie alle fem for å følge med - det var hvertfall hva jeg konkluderte med.

Alle såklart :cool: Er blitt litt av ett økonomisk problem dette her :whistle:

 

Ang artikkelen: Sier meg bare enig i at grafikken er langt ned på prioriteringslisten. :)

NB! The Last Story er såklart forhåndsbestillt :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...