Gå til innhold

– HD-grafikk er unødvendig (Wii)


Anbefalte innlegg

Greit, HD trengs kanskje ikke. Men hvis man ikke har HD må man i det minste ha AntiAliasing. Hvorfor har ikke Wii AntiAliasing?

Hadde gjort så mye.

 

Uansett. Oppløsning er en ting. Hvor bra det ser ut, (selv med få pixler) er en annen ting. Og med mindre du velger å lage et spill likt Skyward Sword eller Mario, så ser det for dårlig ut. Blir som å si at man trenger ikke oppgradere til SNES når man allerede har NES.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit, HD trengs kanskje ikke. Men hvis man ikke har HD må man i det minste ha AntiAliasing. Hvorfor har ikke Wii AntiAliasing?

Hadde gjort så mye.

 

Uansett. Oppløsning er en ting. Hvor bra det ser ut, (selv med få pixler) er en annen ting. Og med mindre du velger å lage et spill likt Skyward Sword eller Mario, så ser det for dårlig ut. Blir som å si at man trenger ikke oppgradere til SNES når man allerede har NES.

 

Du har veldig gode poeng. Oppløsningen til Wii er jo faktisk like god som en DVD-film. Det betyr ikke at grafikken til Wii = Avatar på DVD, for å si det mildt. Cut-scenes på Wii kan se helt fantastisk ut, selv på flatskjerm.

Lenke til kommentar

Men for den oppvoksende generasjon, de som startet å spille på denne siden av 2005. Xbox360 og PS3 generasjonen.. så er grafikk veldig viktig, og utviklere må legge alt for mye penger og fokus på å "gnukke" på grafikken.

 

Ja, for vi brydde oss overhodet ikke om grafikken på SNES eller Playstation. Neida. Det var selvsagt den fantastiske historien som gjorde Doom så bra, ikke grafikken.

 

At det bare er de aller yngste som bryr seg om grafikk er noe sludder. Grafikk har alltid vært viktig på videospill.

 

Vil jeg ha HD? Ja, selvsagt! Min erfaring er da også at bedre grafikk gir bedre spillbarhet og bedre innlevelse.

 

Personlig likte jeg aldri Doom pga manglende historie. Mens andre spilte Doom og lignende, spilte jeg adventure og RPG/JRPG spill. Så argumentet mitt holder, i hvertfall for andre som har samme smak i spill som meg. (Den dag i dag spiller jeg fortsatt nesten kun historiebaserte spill, og kan finne på å hente frem igjen gamle klassikere med 2D grafikk)

Lenke til kommentar

I andre spill skaper imidlertid grafikken mye av stemningen. Ta for eksempel Skyrim. Jo mer detaljert verdenen er jo mer spennende blir det å utforske den. Racingspill blir også mye mer underholdende med mest mulig imponerende omgivelser.

Skyrims grafikk er rimelig elendig for å være ærlig. Racingspill ser alltid bra nok ut hos meg, kanskje det har noe med at jeg spilte Need For Speed før Underground og syntes grafikken i Underground var på et nivå der man ikke trengte betydelig mer.

 

Greit, HD trengs kanskje ikke. Men hvis man ikke har HD må man i det minste ha AntiAliasing. Hvorfor har ikke Wii AntiAliasing?

Hadde gjort så mye.

Wii har ikke stor nok Framebuffer. For 2x AA måtte du enten godtatt halvert oppløsning (som gjør AA meningsløst) eller redusere andre effekter og tegnet halve bildet av gangen (som vil koste mer enn dobbelt så mye siden enkelte objekter må rendres to ganger) for så å lime sammen bildene i software.

Lenke til kommentar

Vel, poenget er at Wii burde, siden den ikke har HD oppløsning, ha større buffer, bedre algoritmer for AA (FXAA krever praktisk talt ingen ting, synd det er så nytt), mer minne og bedre skjermkort (som burde ikke vært et problem siden de har lav oppløsning)

FXAA krever praktisk talt ingenting på et av dagens skjermkort.

Hollywood som befinner seg i Wii har ca 2% av regnekraften på et GTX 460 (pikselfyllrate er det snakk om 5%, teksturfyllraten er ca 3% og regnekraften er på 1.5% eller noe slikt). FXAA koster kanskje 2-3% av kraften du har på et GTX 460, prøver du å kjøre den samme shaderen på Hollywood vil du ta all ytelse på å kjøre et shaderprogram.

Xenos (GPU i 360) har 30 ganger shaderytelsen, 12 ganger teksturfyllrate, og 12 ganger pikselfyllrate.

 

Wii kunne gjerne hatt mer kraft, men det har den ikke, på den positive siden er det relativt enkelt å emulere Wii med grei ytelse. Er du litt grafikkhore, og vil spille Wii-spillene er det bare å sette opp en HTPC, så har du plutselig Wii-spill i full HD-oppløsning uten større problemer. De mer stiliserte spillene ser da bedre ut enn sammenlignbare 360- og PS3-spill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...