Gå til innhold

Sony A850 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at FF kommer til å overta entusiast klassen.

 

(kontroversiell mening her) Og jeg tror at hybridløsninger som Olympus Pen tar over resten av DSLR markedet.

 

edit: Ut i fra min forrige uttalse, så er prisen helt feil. Den burde vel ha ligget rundt 15-17.000,-

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg er slett ikke så sikker på at FF er veien, lyset og målet for oss entusiaster - og om Canon lanserer en 7D i 1.6-crop i den nærmeste fremtid, så ser det vel heller ut som om Canon går samme vei som Nikon tilsynelatende har valgt, og leverer "proffe" kameraer både i crop- og fullformat. Jeg er strålende fornøyd med DX-systemet mitt, og føler absolutt ingen trang til overgang til fullformat, etter at jeg har kommet til den erkjennelsen at det faktisk er en grense for hvor mye tyngre jeg gidder å bære for å få ørlitegrann bedre bildekvalitet. (vennligst ikke siter meg på dette når jeg om et år eller to står med en D700s i hånden og ser dum ut... :fun:)

 

Da står vel Sony alene igjen som de som skal tvinge entusiastene over på fullformat?

 

Speilløse hybridløsninger kommer utvilsomt til å spise seg oppover i næringskjeden, jeg ser ingenting kontroversielt i det, men det kommer til å ta lang, lang tid. Kontrastbasert AF er het helt annet dyr enn fasedetekterende, så her må vi nok gjennom en ny runde med utfasing av AF-S hos Nikon (og Canon, Sony og Pentax må finne på noe tilsvarende), og innfasing av noe nytt.

 

Jeg må bare lene meg tilbake og forberede meg på hordene av Olympus-fanatikere som øser ut sin rettferdige vrede over at Nikon (og Canon) tvinger nykommerne til systemet sitt å kjøpe ny optikk... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg er slett ikke så sikker på at FF er veien, lyset og målet for oss entusiaster - og om Canon lanserer en 7D i 1.6-crop i den nærmeste fremtid, så ser det vel heller ut som om Canon går samme vei som Nikon tilsynelatende har valgt, og leverer "proffe" kameraer både i crop- og fullformat.

Hvis Canon leverer 7D som 1.6 crop kamera; da er jeg enig. Hvis 7D derimot er FF, så må vi gå i tenkeboksen.

 

Apropos rykter; jeg er 99.99999% sikker på at 7D ikker er 1.3x crop. Det er et format som jeg tror er dødt. Jeg blir (meget) overrasket om 1DMKIV ikke er fullformat. Når Nikon kan lage et superraskt kamera med fullformat-brikke; så kan Canon gjøre det også.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tror nok kamera uten speil ala Oly Pen kan ta over mye av markedet ja; eneste du må overkomme er jo det at vanlige dødelige er helt dust, og tror det er magisk mye bedre fordi det heter speilrefleks kamera. For det er jo ikke noen hemmelighet at de fleste ikke har peilig, og ofte bare kjøper det de i butikken anbefaler / de har hørt om (uansett HVA de har hørt).

Lenke til kommentar

...men tjener ikke cropfaktoren en hensikt for sportsfotografene? Riktignok ser vi sjelden D300 på sportsstadionene, men jeg vet at f.eks Reuters har kjøpt inn mange ganger flere D300 (hundrevis om jeg husker riktig) enn D3 (mange titalls) - det må jo være en grunn til det (og det illustrerer at det i aller høyeste grad er etterspørsel etter cropkameraer også når kamerabudsjettet er "ubegrenset")

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...men tjener ikke cropfaktoren en hensikt for sportsfotografene? Riktignok ser vi sjelden D300 på sportsstadionene, men jeg vet at f.eks Reuters har kjøpt inn mange ganger flere D300 (hundrevis om jeg husker riktig) enn D3 (mange titalls) - det må jo være en grunn til det (og det illustrerer at det i aller høyeste grad er etterspørsel etter cropkameraer også når kamerabudsjettet er "ubegrenset")

Jeg tror at fullformat "magien" (dvs sensor/film størrelse kontra brennvidde) sitter så langt inne i ryggmargen for mange fotografer at vi ender opp med "fullformat" igjen når prisen blir riktig. Enten det; eller så ender vi opp med crop og mellomformat.

 

Jeg tror ikke markedet orker for mange format; det er derfor jeg tror at vi ender opp med systemer som Olympus Pen og FF speilrefleks.

 

Tom

Lenke til kommentar

Faktisk sitter det ikke inn i ryggmargen til så mange. Denne genreasjonen fotografer er relativt digital, og de fleste har lite forhold til film kamera (kameraet du fant til bestefaren din, som du postet bilde av på akam i en hurra post, før du la det tilbake i en skuff teller ikke), så it makes no sense egentlig.

 

Tviler på at mellomformat markedet dør helt ut, though, uansett. De har en liten nisje gruppe som kommer til å leve så lenge high end markedet gjør. Men med antall bodies som selges i året, er det nok noen som forsvinner ^^

Lenke til kommentar
Faktisk sitter det ikke inn i ryggmargen til så mange.

Det er et poeng, det også. Jeg mistenker at de neste to årene (fra nå av) vil avklare mye. Enten så forsvinner crop-formatet; eller så forblir de en viktig del av markedet.

 

Jeg vil leve godt med begge alternativene. Gjerne parallellt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg tror nok begge formatene vil fortsette parallelt. Men noen forskjeller fra i dag blir det. Blant annet at speilene forsvinner i den nedre delen av markedet og at fullformat kryper nedover i pris samtidig som APS-C kryper oppover i pris. Jeg tror altså på en prismessig overlapp mellom APS-C og fullformat. Folk har ulike preferanser. Noen vil ha mer tele og mer dybdeskarphet, mens andre vil ha det motsatte. De speilløse vil nok bli APS-C og mindre.

Lenke til kommentar
...men tjener ikke cropfaktoren en hensikt for sportsfotografene? Riktignok ser vi sjelden D300 på sportsstadionene, men jeg vet at f.eks Reuters har kjøpt inn mange ganger flere D300 (hundrevis om jeg husker riktig) enn D3 (mange titalls) - det må jo være en grunn til det (og det illustrerer at det i aller høyeste grad er etterspørsel etter cropkameraer også når kamerabudsjettet er "ubegrenset")

For meg hadde det holdt lenge med D700 sin DX modus (hadde kanskje foretrukket et par ekstra megapiksler). Jeg har innsett at det bare er et tidsspørsmål før jeg ender opp med FX. Lavlysfotografering, vidvinkel og ekstrem-DOF er viktigere for meg enn tele og stor DOF (og evt hastighet).

 

Edit: Men jeg vil gjerne ha muligheten for video også, så jeg tror nok jeg venter på D700s (eller evt D800 hvis de ikke fucker opp ISO-egenskapene ved å kjøre inn 20+ megapiksler).

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
...men tjener ikke cropfaktoren en hensikt for sportsfotografene? Riktignok ser vi sjelden D300 på sportsstadionene, men jeg vet at f.eks Reuters har kjøpt inn mange ganger flere D300 (hundrevis om jeg husker riktig) enn D3 (mange titalls) - det må jo være en grunn til det (og det illustrerer at det i aller høyeste grad er etterspørsel etter cropkameraer også når kamerabudsjettet er "ubegrenset")
Det er sikkert en grunn, og vekt er nok også for Reuters en avgjørende faktor. Til 99.9% av alle bildene er bildene fra D300 med 17-55 og 70-200 gode nok, og det er langt mindre å dra med seg enn D3 med 24-70 og 70-200... Kan tenke meg også at de bruker D300+18-200 i enkelte situasjoner for å ikke "lyse opp" at de er pressefotografer, og for å reise kompakt men fleksibelt. Det er neppe noen som bruker det i det daglige, men som en spesialløsning for å reise kompakt.

 

I tillegg har nok også "alle" D3-fotografene til Reuters en D300 i baklomma som backup.

 

BTW: alt dette er gjetninger fra min side - har ingen anelse om hva Reuters eller mange andre bruker og gjør, men det virker rasjonelt å ha flere D300 enn D3 i en slik redaksjon. Det blir sikkert D300s'er også, vil tro de er interessert i å kunne få video i speilrefleksen også til deres bruk...

Lenke til kommentar
...men tjener ikke cropfaktoren en hensikt for sportsfotografene? Riktignok ser vi sjelden D300 på sportsstadionene, men jeg vet at f.eks Reuters har kjøpt inn mange ganger flere D300 (hundrevis om jeg husker riktig) enn D3 (mange titalls) - det må jo være en grunn til det (og det illustrerer at det i aller høyeste grad er etterspørsel etter cropkameraer også når kamerabudsjettet er "ubegrenset")

 

Tror du er inne på noe korrekt her, crop har sin hensikt, og dagens crop gir bra bilder. FF er ikke alltid det eneste saliggjørende som en del tilhengere prediker stadig.

 

Har lest om flere mer eller mindre proffe Canon 5DII brukere som i tillegg har 50D som det de tar med seg på reiser eller når de skal ta actionbilder. Crop har sine fordeler ff ikke kan matche, og tror begge format vil leve videre i lang tid. Man må jo huske på hvor volumene ligger, det er jo mengden produsentene lever av, ikke de 5% med ff.

 

Tor

Lenke til kommentar
Faktisk sitter det ikke inn i ryggmargen til så mange.

Det er et poeng, det også. Jeg mistenker at de neste to årene (fra nå av) vil avklare mye. Enten så forsvinner crop-formatet; eller så forblir de en viktig del av markedet.

 

Jeg vil leve godt med begge alternativene. Gjerne parallellt.

 

Tom

 

Så mye DX optikk Nikon spyr ut om dagen, så er det bare å glemme at de går vekk fra crop-formatet.

Lenke til kommentar
Noen som har ett BRA bildet de har fått tatt på så høy ISO at crop kamera hadde vært ubrukelig?

 

Kan ikke komme på å ha sett noe slikt til tros for alle som trenger det for all lavlys fotograferingen de gjør.

Har sluppet unna blitsbruk ved fotografering av arrangement i mørke lokaler. 85mm f/1.4, 50mm f/1.4, 35mm f/2 eller 105mm f/2 og blender ned til maks f/2.8 og litt avstand + ISO6400 korrekt eksponert med ekstremt lite støy gir uten tvil mulighter man ellers ikke hadde hatt. Dessuten gir det en helt annen stemning i bildene.

 

Men fotografering i dårlig lys uten blits er en risikosport :)

 

PJ oppdrag på kveldstid uten blits er også fordel, hissige demonstrasjoner med blitsbruk er mer eller mindre en garanti for å få brostein (eller andre gjenstander) i hodet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Noen som har ett BRA bildet de har fått tatt på så høy ISO at crop kamera hadde vært ubrukelig?

 

Kan ikke komme på å ha sett noe slikt til tros for alle som trenger det for all lavlys fotograferingen de gjør.

 

Etter å ha tatt et par nattbilder med D700 - så kommer jeg ikke til å gidde å prøve med crop igjen. D700 har absolutt null grums i de mørke områdene.

 

Har også noen korbilder tatt i et mørkt lokale, dog med subjektbelysning - ISO 2000 bildene har masse punch og gode farger. Har ingen tro på at D90 ville gitt samme resultater.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...