Gå til innhold

Test: Lenovo Thinkpad W700ds


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i all verden? Raid0 på en laptop med vanlige snurredisker? Det blir jo som å spille russisk rullett med 2 kuler i pistolen og en psykisk ustabil 13åring med ADHD på triggern!

 

Bærbardisker ryker ofte nok med datatap som følge om man ikke skal doble sjangsen for det. En slik sak burde hatt SSD'er istedet.

Lenke til kommentar
Hva i all verden? Raid0 på en laptop med vanlige snurredisker? Det blir jo som å spille russisk rullett med 2 kuler i pistolen og en psykisk ustabil 13åring med ADHD på triggern!

 

Bærbardisker ryker ofte nok med datatap som følge om man ikke skal doble sjangsen for det. En slik sak burde hatt SSD'er istedet.

Den thinkpaden jeg har stopper disken ved veldig lite risting(sitter en eller annen form for gyro og sier ifra npr det rister for mye) og flytter lesehodet til en trygg posisjon, så vil tro denne gjør noe slikt også. Så skal ikke være så stort problem med at maskinen er slepbar.

 

Ellers så er jeg enig at i disse prisklassene så hadde kanskje ett par SSD enheter vært å foretrekke istedenfor.

Lenke til kommentar

Quadro FX 3700M er basert på G92-arkitekturen som tidligere er brukt i en lang rekke bærbarskjermkort, inkludert de kraftige 9800M GTX og GTX 280M....

 

GTX 280 hører vell ikke inne i familien G92 vell ?.

 

De har en reklame for dissa, på youtube ett sted, at man drar damer med dem lol(parody) eller noe :)

Lenke til kommentar

Jeg får så vondt hver gang dere tester tastatur. :)

 

Tastaturet er stort, fast og stødig, og svært godt å skrive på.

Det er det, men det som er verd å nevne er at det er akkurat samme tastatur som alle andre markert med Thinkpad. Jeg har en T22 med P3 prosessor, en R60 med Core Duo og en X40 med Pentium M og på jobb er det en som bruker et eksternt Thinkpad-tastatur. Alle disse tastaturene er nesten nøyaktig like store og har knappene samme plasser. Jeg skriver altså nøyaktig like bra på min T22 som på min X40 som på et eksternt Thinkpad-tastatur, og når det endelig blir produsert en Thinkpad bedre enn min fem år gamle X40 vet jeg at jeg kan bruke den helt uten noen overgangsperiode hvor jeg må tilvenne meg et nytt tastatur og at jeg samtidig kan bruke alle mine gamle Thinkpads uten at det noen gang blir uvanlig. Dette er en så stor fordel med Thinkpads at jeg syntes det klart bør stå med stor skrift over hver eneste test dere utfører.

 

Det kan være verdt å merke seg at Fn-tasten befinner seg helt nede i venstre hjørne, der noen forventer å finne Ctrl-tasten.

Fn-knappen er akkurat der den skal være, altså samme plass du finner den på alle Thinkpad-tastatur om det er på en laptop eller eksternt. Consistency!

 

Tastaturet har ikke baklys, men ovenfor skjermen finner man derimot to små lamper som lyser opp hele maskinen utover de sene nattestimer, og gir termen "skrivebordslampe" en helt ny betydning. Vi må nesten le litt av alle de mer eller mindre nyttige funksjonene.

Dette heter Thinklight og finnes på alle Thinkpads, altså over 70 modeller i over et tiår. Og den aktiveres alltid med Fn-PGUP, knappene øverst til høyre og nederst til venstre. Jeg har mange ganger brukt denne for jeg vet akkurat hvor hotkeyene er uavhengig av hvilken Thinkpad jeg jobber på.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hva i all verden? Raid0 på en laptop med vanlige snurredisker? Det blir jo som å spille russisk rullett med 2 kuler i pistolen og en psykisk ustabil 13åring med ADHD på triggern!

 

Bærbardisker ryker ofte nok med datatap som følge om man ikke skal doble sjangsen for det. En slik sak burde hatt SSD'er istedet.

Den thinkpaden jeg har stopper disken ved veldig lite risting(sitter en eller annen form for gyro og sier ifra npr det rister for mye) og flytter lesehodet til en trygg posisjon, så vil tro denne gjør noe slikt også. Så skal ikke være så stort problem med at maskinen er slepbar.

 

Ellers så er jeg enig at i disse prisklassene så hadde kanskje ett par SSD enheter vært å foretrekke istedenfor.

 

Joda... det hjelper. Men jeg har sett litt begge deler. På et seminar en gang ble vi utsatt for et selgercrew som skrøt uhemmet av denne funksjonen på en HP laptop. Litt drygt utpå natten, etter en 2-3-6-7 kopper karsk, fant vi (og selgercrewet) ut at vi måtte teste dette, så vi brukte pc'en som kasteball mellom oss mens den spilte musikk. Dagen derpå ble pc'en brukt som eksempel i en annen sammenheng og den fungerte i beste velgående. Personlig ble jeg derimot banna fra Grand Hotell, men det er en annen historie.

 

Men jeg har også sett både lenovoer og HP'er gått dukken for omtrent ingenting til tross for denne teknologien.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig mulig for harddisker å gå i stykker av støt uten at de roterer, evt roterer, men uten leserhodet til å lage "hakk" i plata. Men du får nok adskillig færre bad sektors med en slik funksjon.

 

Er forøvrig litt imponert over at maskinen dere lekte med klarte å spille musikk mens den hadde en slik funksjon, for hvis jeg sitter med min på fanget mens det rister litt, så er ganske så umulig til å få HDen til å lese noe som helst. Mulig min er litt mer sensetiv eller noe slikt :)

Lenke til kommentar

Åh, som jeg har venta og håpa og drømt om en test av denne! Prisen er helt klart rimelig stiv, men når man til og med har dual-monitor, optisk kalibrering oooog tegnebrett, så er det flere enn meg som tenker "ooooh, praktisk".

At designere ofte er noen hipster-tøser og vil ha "penere" design enn det Thinkpad byr på, er en annen sak... (Selv syns jeg firkanta og svart og rent er et stooort pluss.)

Men jeg er enig, som det vel ble nevnt, at det burde vært tester av CAD-ytelse og 3D-rendring. Pluss bilder av skjermene i aksjon.

Lenke til kommentar

Det ville overraske meg ganske stort om man ikke kan få x25-M eller 2x x25-M i RAID-0 til disse som et alternativ. Selv ville jeg anbefalt 160GB x25-M 0 500GB 5400RPM 2,5" i en slik maskin. Trenger man mer plass enn det i en slepbar så får man heller bruke eksterne disker for masselagring.

Lenke til kommentar
Kanskje greitt med litt lese/skrive hastighet på en bærbar render box?

 

Regner med at brukeren som casher ut 42000+ tar seg råd til en ekstern disk for backup.

Jo det har man, men om en av diskene ryker taper man lett en arbeidsdag med å sette opp alle programmene og instillingene igjen, mer siden dette er en bærbar og disken vil ryke langt unna der du har backup/ system restore. Har du to disker i maskinen bruker du en til os og viktige ting og den andre til backup og annet. en 120gb ssd + en 500gb disk ville passet perfekt i denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...