Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

 

 

 

Tusen takk for svar! :) Det blir nok enten fagskole etter fagbrev, eller påbygg vg3 etterfulgt av høgskole. Får se. Nå vet jeg hvertfall mye mer enn før, takk nok en gang. :)

 

Bare for å nevne det finnes det langt bedre måter til "rom" når en skal bli ingeniør enn påbygg. For det første må du ta påbygg + realfag. Altså du må ha vanvittig mange fag, fordelen er jo at du kan søke deg inn på "hva som helst" avhengig av hvilke fag du velger å ta utenom påbygg.

 

Her er min anbefaling:

 

1.Finner du en linje du synes virker grei og passer deg som tilbyr Y-veien, gå dette.

2. Finner du en linje som du synes virker grei og passer deg som ikke tilbyr Y-veien, ta forkurs

3.Ta teknikken ;)

 

Selv har jeg fagbrev som automatiker, fullført forkurs og tar nå Y-veien elektro med fordypning til industriell automasjon på siden av jobb. Året med forkurs var "bortkastet" da vi har akkurat samme fagene under Y-veien :)

Y-veien, ja! Glemte den helt :p Den er nok mest aktuell mtp videre studier utifra det du sier. Med mindre jeg tar teknisk fagskole. Takk for info!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du jobber som: Finans/regnskap i oljeselskap som er operatør via konsulentfirma
 

Hvor gammel du er: 25 år

Hva du tjener du i månedslønn: 38 750,- aka 465k i året

Hvor mye betaler du i skatt? ca 27 % altfor mye lån... :/

Utdanning: Økad.bachelor

 

Ikke veldig fornøyd med lønn nei... Får se hvor lenge jeg klarer å overbevise meg selv at spennende jobb går foran dårlig betalt jobb.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Finans/regnskap i oljeselskap som er operatør via konsulentfirma

 

Hvor gammel du er: 25 år

 

Hva du tjener du i månedslønn: 38 750,- aka 465k i året

 

Hvor mye betaler du i skatt? ca 27 % altfor mye lån... :/

 

Utdanning: Økad.bachelor

 

Ikke veldig fornøyd med lønn nei... Får se hvor lenge jeg klarer å overbevise meg selv at spennende jobb går foran dårlig betalt jobb.

 

Nå vet jeg vi ikke skal diskutere så altfor mye her. Men ikke fornøyd med 465k i året? med bachelor? 25år? du har jobbet i hva, maks 2-3år?  Du er langt over snitt for hva den "Yngre garde" har med kun bachelor. Du er heldig som har jobb, sammenlignet med mange andre som kun har tatt øk.ad bachelor. Håper du kan ta en liten reality check ;) For hvis du forventer 500++ med kun bachelor og 2-3års erfaring, da er det noe som ikke stemmer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Finans/regnskap i oljeselskap som er operatør via konsulentfirma

 

Hvor gammel du er: 25 år

 

Hva du tjener du i månedslønn: 38 750,- aka 465k i året

 

Hvor mye betaler du i skatt? ca 27 % altfor mye lån... :/

 

Utdanning: Økad.bachelor

 

Ikke veldig fornøyd med lønn nei... Får se hvor lenge jeg klarer å overbevise meg selv at spennende jobb går foran dårlig betalt jobb.

 

Nå vet jeg vi ikke skal diskutere så altfor mye her. Men ikke fornøyd med 465k i året? med bachelor? 25år? du har jobbet i hva, maks 2-3år?  Du er langt over snitt for hva den "Yngre garde" har med kun bachelor. Du er heldig som har jobb, sammenlignet med mange andre som kun har tatt øk.ad bachelor. Håper du kan ta en liten reality check ;) For hvis du forventer 500++ med kun bachelor og 2-3års erfaring, da er det noe som ikke stemmer.

 

 

Tja... startlønn for noen med bachelor i ingeniørfag elektro i trondheim ligger på 480k.

(kanskje ikke helt sammenliknbart med øk.adm, men poenget står)

Lenke til kommentar

 

 

Hva du jobber som: Finans/regnskap i oljeselskap som er operatør via konsulentfirma

 

Hvor gammel du er: 25 år

 

Hva du tjener du i månedslønn: 38 750,- aka 465k i året

 

Hvor mye betaler du i skatt? ca 27 % altfor mye lån... :/

 

Utdanning: Økad.bachelor

 

Ikke veldig fornøyd med lønn nei... Får se hvor lenge jeg klarer å overbevise meg selv at spennende jobb går foran dårlig betalt jobb.

 

Nå vet jeg vi ikke skal diskutere så altfor mye her. Men ikke fornøyd med 465k i året? med bachelor? 25år? du har jobbet i hva, maks 2-3år?  Du er langt over snitt for hva den "Yngre garde" har med kun bachelor. Du er heldig som har jobb, sammenlignet med mange andre som kun har tatt øk.ad bachelor. Håper du kan ta en liten reality check ;) For hvis du forventer 500++ med kun bachelor og 2-3års erfaring, da er det noe som ikke stemmer.

 

 

Tja... startlønn for noen med bachelor i ingeniørfag elektro i trondheim ligger på 480k.

(kanskje ikke helt sammenliknbart med øk.adm, men poenget står)

 

 

Det er ikke et poeng engang, ingeniør kan ikke sammenlignes med øk.ad bachelor. Desverre! Snittet for nyutdannede i fjor(2014) var 400 000kr året. Dette var før "dumpen" i økonomien. Så lakrisbåt er svært heldig med sin situasjon(sammenlignet med resten av norge)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Salgskonsulent innen Finans.
 

Hvor gammel du er: 25 år

Hva du tjener du i månedslønn: 48500kr

Hvor mye betaler du i skatt? -

Utdanning: Kun VGS og 1 år på universitetet.

 

Utdanning er noe alle kan dra nytte av, men for meg så handler det om å være dyktig på jobben.

Endret av kong11
Lenke til kommentar

Jeg laget poenget siden ditt poeng omhandlet "bachelor" og ikke spesifikt øk.adm. 

Siden du nå tydeliggjør at du kun mener øk.adm, så har du helt rett i at jeg ikke har noe poeng. Dessuten aner jeg ingenting om lønnsnivået i den bransjen :)

 

I olje- og gassbransjen er lønnsnivået rimelig høyt for økonomer også, så det kan være derfor Lakrisbåt er misfornøyd. Men så er det jo mange om beinet, spesielt for de som kun har bachelor i økad og lite erfaring.

 

Forresten var jeg på UiOs karrieredag i dag. Der snakket jeg blant annet med representanter fra PGS. De sa at de ikke ansetter nye på grunn av dårlige tider. Det er lett å forstå, men det fikk meg til å lure på hvorfor de gidder å bruke ressurser på karrieredagen.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg laget poenget siden ditt poeng omhandlet "bachelor" og ikke spesifikt øk.adm. 

Siden du nå tydeliggjør at du kun mener øk.adm, så har du helt rett i at jeg ikke har noe poeng. Dessuten aner jeg ingenting om lønnsnivået i den bransjen :)

 

I olje- og gassbransjen er lønnsnivået rimelig høyt for økonomer også, så det kan være derfor Lakrisbåt er misfornøyd. Men så er det jo mange om beinet, spesielt for de som kun har bachelor i økad og lite erfaring.

 

Forresten var jeg på UiOs karrieredag i dag. Der snakket jeg blant annet med representanter fra PGS. De sa at de ikke ansetter nye på grunn av dårlige tider. Det er lett å forstå, men det fikk meg til å lure på hvorfor de gidder å bruke ressurser på karrieredagen.

 

Ingen regel uten unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: NDT Inspektør / Quality Controller 

Hvor gammel du er: 32

Hva du tjener du : 615000 + bonus og overtid

Hvor mye betaler du i skatt? tabelltrek , rundt 180k i året 

Utdanning: kurs + sertifisering 

Goder: gratis telefon + forbruk 

update : NAV - 28000 i måneden 5% skatt  , suger med nedturen i oljebransjen , men satser på og være raskt tilbake i jobb 

 

oppdatering .

 

da har jeg klart og få meg ny jobb , litt sånn spontant skal begynne on 2 uker 

 

Hva du jobber som: Arbeidsleder innen flyttebransen som er rettet mot proff markedet , dvs flytting av kontor og sånt .

Hva du tjener du : start lønn på 175kr timen som er det samme som dagpengene mine ( jeg hadde regnet feil i forige post skulle være 26000) og en ukjent økning eller opplæring 

Hvor mye betaler du i skatt?: skattekortet er på 18% fortiden 

Goder: uvist , men har ivertfal øverført telefonnumeret til jobben så de dekker ivertfall den , tviler på så alt for mye mere egentling .

 

 

ikke akkurat en luksus jobb men det er langt bedre en og sitte hjemme og se i veggen .

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva du jobber som: NDT Inspektør / Quality Controller

Hvor gammel du er: 32

Hva du tjener du : 615000 + bonus og overtid

Hvor mye betaler du i skatt? tabelltrek , rundt 180k i året

Utdanning: kurs + sertifisering

Goder: gratis telefon + forbruk

update : NAV - 28000 i måneden 5% skatt , suger med nedturen i oljebransjen , men satser på og være raskt tilbake i jobb

oppdatering .

 

da har jeg klart og få meg ny jobb , litt sånn spontant skal begynne on 2 uker

 

Hva du jobber som: Arbeidsleder innen flyttebransen som er rettet mot proff markedet , dvs flytting av kontor og sånt .

Hva du tjener du : start lønn på 175kr timen som er det samme som dagpengene mine ( jeg hadde regnet feil i forige post skulle være 26000) og en ukjent økning eller opplæring

Hvor mye betaler du i skatt?: skattekortet er på 18% fortiden

Goder: uvist , men har ivertfal øverført telefonnumeret til jobben så de dekker ivertfall den , tviler på så alt for mye mere egentling .

 

 

ikke akkurat en luksus jobb men det er langt bedre en og sitte hjemme og se i veggen .

Kudos! Dette står det respekt av! Lykke til, håper du trives :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...