Gå til innhold

Refleksjon: Linux: friheten til å velge


Anbefalte innlegg

Grund till att jag alltid sett Windows OS som bättre är att ALLA tvingades bruke det. Därmed är standardiseringen och utvecklingen målretta och det blir/blev noe utrettat. Trur personligen att utvecklingen i världen gynnats när internet och pc utvecklats pga den standardiseringen og supporten. Rent jobbmessigt på alla bedrifter så kan man ta sig jobb utan att først läre sig nytt operativsystem.

 

Per idag har jag testat Linux, syns det var spännande och bra. Men att Linux ikke når helt upp till samma nivå trur jag är før att alla produkter är rättat mot just Windows i baktanke, bl.a spill.

Linux ser jag som ett forsøkt på noe potensielt større som kun kan lykkes om man har ett monopol liknande styrning av resurser. Det må till en ny Bill Gates som är "gal" nog att trumfa sig igenom med ett produkt som har lika många førdelar och alla kan känna igen sig i.

Trur uansett når det kommer till operativsystem att det kan bli ett Intel/AMD forhåld till mellan dessa två OS framover siden de yngre lätt kan läre sig båda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kommer fremtiden til å bli. Siden ingen har ansvar for oppdateringer eller promotering samt markedsføring, kommer Linux aldri, og jeg gjentar, aldri til å bli noen slager på Desktopper rundt om i verden. Slikt har det vært, og slikt kommer det til å fortsatt være...

Det er derfor man har muligheten til å betale for support. Dessuten tar ikke MS særlig ansvar når en Vista-oppdatering feiler og maskinen står i den alt for velkjente steg x av x loopen. Det er unødvendig å kaste bort tid på sånn piss.

Lenke til kommentar
Kan Word-filer åpnes i linux (openOffice?) og linuxgenerte tekstfiler åpnes i word uten noen som helst problemer? Samme med Excel/Powerpoint?

Dette er egentlig ikke ett OS problem, og egentlig ikke ett applikasjonsproblem, men ett filformat problem. Problemet er at filformatet i MS Office er properitært/lukket (er ikke bare filformatet dette gjelder). Hadde filformatet vært åpent, så hadde det ikke vært noe problem for alle office utviklere å legge inn korrekt/god støtte for formatet, og ting hadde blitt behandlet rett. Men siden det er lukket så må man ty til reverse engineering og slikt for å få til å fungere, og da blir det ikke 100%.

MS ønsker nok ikke å fortelle hvordan formatene deres fungerer, slik man "må" ha MS Office for å kunne bruke dem. Er vel slike ting som kalles "lock in" ? Må være bedre å velge program (pakke) basert på hva som passer dine behov best, og ikke etter hvilket filformat man f.eks mottar ?

 

Standard format i OpenOffice er ODF (hvis jeg ikke husker helt feil), det er ett åpent format. Er ikke helt sikker på om MS Office har standard støtte for dette, men det finnes en plug-in. Norske myndigheter har også bestemt at alt skal lagres i åpne formater, så ting begynner å gå riktig vei.

 

Det er litt viktig å vite hva som er roten til problemet, så man vet hvor man egentlig skal legge skylden, og hva som evt skal til for å løse problemstillingen. Men selv om man vet årsaken, så gjør ikke det så mye med "problemet" i dag.

Lenke til kommentar
-snip-

En semiløsning er enten å slenge med de nødvendige bibliotekene eller lenke dem statisk. Førstnevnte fører ofte til et helvete av en spagetti av avhengigheter, mens sistnevnte... Prøv å kjør noen gamle Loki-spill med statisk lenket SDL eller glibc. Programmet kommer til å tryne - stygt - før man rekker å si segfault.

 

Det er genialt å ha et pakkesystem og prøve å la dette holde kontroll på mesteparten av programvaren, men det er ikke alltid så lett å bare mekke sammen sin egen pakke hvis den ikke finnes i pakkebrønnen. Hvertfall så tar det lengre tid enn å dobbelklikke på en EXE-fil, selv om man er en jævel på syntaksen i en RPM spec-fil (selv om pakkesystemet er mer pålitelig enn avinstalleringsrutinene som kanskje ikke følger med et Windows-program).

Du klager essensielt på at binær kompatibilitet i linux ikke er perfekt, selv statisk linking kan tryne når API endrer seg. Du har da vandret en smule over i det useriøse, dette gjelder naturligvis alle OS, og min erfaring er at linux er ganske bra på binær kompatibilitet. Som en kuriositet kan man også nevne at mange windowsprogrammer fra fordums tider nå kun kan kjøres med wine.
Ettersom Nokia involverer seg sterkt ser jeg ikke bort ifra at Nokia's telefoner vil kunne oppdateres og synkroniseres via KDE på alle OS.
Dette er uproblematisk allerede, Nokia og Symbian støtter SyncML. Det er verre stilt med iPhone, Windows mobile og BlackBerry som tviholder på proprietære protokoller.
Ofte 3 hovedpunkter som skal gjøre Linux til bedre valg enn Windows :

- Det er gratis

- Det er raskere enn Windows

- Det er mer stabilt enn Windows

Fattigmanns argumenter for GNU/Linux. Disse tre kommer langt ned på min liste for hjemmebruk.
Dette har jo blitt nevnt utallige ganger, men det tåler gjentakelse. Operativsystemet er relativt uinteressant. Det som betyr noe er applikasjonene. Og de er igjen avhengige av utviklingsverktøyene.

 

Hva hadde vært det beste som kunne skjedd Linux? Visual Studio for Linux og DirectX for Linux. Og da mener jeg det prinsipielt, ikke at man skal porte Microsoft sine produkter. Med andre ord et skikkelig godt verktøy hvor man kan snekre i managed code og visuelt designe GUI, samt et API for spillutvikling. OpenGL dekker bare det grafiske, og skal man tro på forumene etter OpenGL 3.0 releasen er det langt fra like behagelig å utvikle for som Direct3D.

Du har OpenAL for lyd, så DirectX er uproblematisk å erstatte, man skal ha lua rimelig godt nedover hodet hvis man verdsetter måten MS sauser sammen alt mulig i sine diffuse buzz-words. Du har mange gode utviklerverktøy i GNU/Linux, inklusive dra-og-slipp design av GUI. Verktøyene er mer komplette enn VS, og holder etter min vurdering gjennomgående høyere kvalitet. Ja, de er helt gratis og ligger i pakkesystemet, og det begynner faktisk å bli et poeng når vi kommer over på programvare, som gjerne langt overstiger utgiftene til OS.
Min grunn for å holde meg til Windows er enkelt og greit mengden applikasjoner. Jeg klarer ikke tenke meg en applikasjon jeg har interesse av som eksisterer i Linux men ikke i Windows.
Da har du masse moro foran deg hvis du lærer deg en del om alternativet. Knekkpunktet hvor vektskålen endelig bikket definitivt over til GNU/Linux var først for et par tre år siden for min del. Siden den gang har vektskålen blitt utrolig mye tyngre på GNU/Linux siden. Selv spill er nesten uproblematisk for min del nå.

 

Ser noen i tråden faktisk forsvarer IE, og reagerer på at Robin endelig sa noe rett ut. Det er bare helt latterlig. Enhver som foretrekker IE fremfor stort sett alle alternativer er enten uvitende eller adjektiver som ikke sømmer seg her, punktum.

Lenke til kommentar
Ta jobb på support, så ser man fort galskapen.

Jobber på support/drift. Jeg har sett galskapen, men kan ikke si at jeg idoliserer windows. Drifter blandt annet en god del tynnklienter. DER får du se galskapen, oida, har lisensieringen for windows hengt seg opp for n'te gang slik at du ikke får logget deg på? Merkelig...

 

Hva kan linux gjøre for deg som windows ikke kan? Ikke en dritt. greit du slipper virus og spyware, men de fleste har enten antivirus som fikser det - eller de er lykkelig uvitende.

 

Gikk det greit å installere din mobil/mp3 spiller på linux i det siste? Du som er 55år gammel, bruker kun pc for å surfe vg, lese litt epost, og fylle ut skatteseddelen 1 gang i året på nett, og ikke spesielt interessert i den pc'en? Fikk du til å installere din mp3/mobil på din linux? Eller måtte din uber-nerd sønn komme og hjelpe og kjøre idiot-bash kommandoer og masse rart for å få det til?

 

Kan jeg bruke/gjøre xxx? Nei pappa, du har linux og de kommerse jævlene har ikke gitt ut XXX open source/linux.

 

 

Gikk fint med printeren, mobilen, mp3spilleren, kameraet og den eksterne harddisken, det bare poppet opp på skrivebordet, var ganske greit å slippe og rote meg igjennom drivercdplater for en gangs skyld (ok, jeg kan godt være med på at jeg er ett godt nivå over middels datakyndig, men jeg gidder ikke å plages bare for å gjøre det)

 

Har selv brukt linux, programmert i linux, og brukt mac. Ikke så sinnsykt mye - men såpass at jeg ikke gidder å bry meg med greia.

 

Forøvrig - dustesyte artikkel. Superfanboy som skriver kun om linux og ikke skjønner hvorfor folk ikke gidder linux. Bare innse at linux er for spesielt interesserte. Kanskje gå ut og spør/sjekk folk om hvorfor de ikke gidder??? Litt feil plass å poste på en pro-linux sted der kun datanørdsa henger. Gå til vg. Tror de har flere normale folk i deres kundemasse. Gå dør til dør som jehovas vitne og se om det går opp et lys for deg.

 

Du sier du har vært i support, det har jeg litt problemer med å se på måten du skriver, da de fleste av oss må være overhyggelige selv om vi synes kunden er en f****. Det som er fakta er at "normale" folk bruker det de har lært å bruke på jobb. Men flere og flere av bedriftene ønsker å begrense brukerne sine, de ønsker også å bruke minst mulig penger på applikasjon og pc'er for å drifte disse. Da fungerer det faktisk ganske greit med en ren applikasjonsserver som pusher applikasjoner til tynnklienter som kjører Linux og heller skippe tungvinte installasjoner og drifting av hele, komplette maskiner.

 

Har du programert? det høres ikke slik ut på måten du forklarer ting.

 

Prøvd å prakke QMelk på en Tine melk bruker i det siste? Toyota på en Mazda bruker? Når en annen ting ikke gir noe mer verdi for dem, så er dem ikke så veldig interessert vel??

Nei, har ikke prøvd det enda, men jeg har vært med på å oppgradere hele maskinparker til kunder, der lederne har satt retningslinjer og de som jobber der bare må lære seg å jobbe med det som lederne fant ut var ett godt valg.

 

 

Linux er IKKE messias av OS, det fungerer til sitt bruk, at det er så fantastisk nerdete som du sier. Synes jeg vitener mer om at du ikke ønsker å bruke det/ikke ser nytteverdien av det (skjønner det godt, du bruker windows, er fornøyd med det og da er jo alt greit) Mutter'n bruker Linux, fungerer greit, hun får gjort det hun trenger, skriver ut noen dokumenter, mailer litt, leser vg og betaler regninger. Har spurt henne om jeg skal slette det. (er min gamle maskin som hun har) men hun synes det fungerer greit. Hun er en så fantastisk pcbruker at internettknappen må ligge på riktig plass eller så finner hun den ikke.. (hun har lært seg at det kan være BÅDE iexplorerikonet OG firefoxikonet) så at du MÅ være en übergeek for å bruke det til enkle oppgaver greier jeg ikke helt å se...

 

For de aller fleste, så er det nok greit å fortsette å bruke windows, man må jo ikke bruke Linux, men man kan... hvis man ønsker

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Grund till att jag alltid sett Windows OS som bättre är att ALLA tvingades bruke det. Därmed är standardiseringen och utvecklingen målretta och det blir/blev noe utrettat. Trur personligen att utvecklingen i världen gynnats när internet och pc utvecklats pga den standardiseringen og supporten. Rent jobbmessigt på alla bedrifter så kan man ta sig jobb utan att først läre sig nytt operativsystem.

 

Per idag har jag testat Linux, syns det var spännande och bra. Men att Linux ikke når helt upp till samma nivå trur jag är før att alla produkter är rättat mot just Windows i baktanke, bl.a spill.

Linux ser jag som ett forsøkt på noe potensielt større som kun kan lykkes om man har ett monopol liknande styrning av resurser. Det må till en ny Bill Gates som är "gal" nog att trumfa sig igenom med ett produkt som har lika många førdelar och alla kan känna igen sig i.

Trur uansett når det kommer till operativsystem att det kan bli ett Intel/AMD forhåld till mellan dessa två OS framover siden de yngre lätt kan läre sig båda.

 

Gode poeng. Mange ting lages til windows, fordi at det er det som er "standarden". Og derfor tvinges "alle" til å bruke windows. En ikke helt bra sirkel. For å vise hvor gale det kan være, kan jeg vise til et problem Foxconn hadde med BIOS på noen hovedkort. (URL) Hovedsaklig så gav BIOS ut en feil tabell for ACPI hvis ikke windows var detektert, og som forårsaket at f.eks linux ikke klarte å starte på det hovedkortet. Den feilen har gått igjennom testing og inn i release, uoppdaget. Det ble fikset på en uke etter den artikkelen i Slashdot, men er allikavel skremmende at slikt kan skje.

 

Det mange linux brukere vil er ikke å tvinge linux på alt og alle, men 1. rette opp i vrangforestillinger og gi folk et valg, og 2. at linux blir utbredt nok til at ting testes på linux, og at større programmer / spill også blir sluppet på linux.

 

Angående spill på linux, så er det ingen teknisk grunn til at linux ikke er en god plattform. Bare se på ID spillene, der alle quake spillene også har blitt sluppet på linux. Ofte med bedre ytelse enn i windows. Det vi vil er å ha frihet til å velge, og ikke bli tvunget til å måtte bruke windows.

Lenke til kommentar
Frihet til å velge...

 

Så man kaller linux frihet? Frihet for hvem?

 

Frihet for den som vil ha det, og er villig til å lære noe nytt for å få det.

 

Linux er så sinnsvakt fritt at det er et stort problem. Et program skrevet for linux, betyr ikke nødvendigvis hvilken som helst distro. Skrivebordsmiljøene er gode eksempler på deler av linux som låser programmer til enten det ene eller det andre. Seff ting har bedret seg til og med der.

 

Frihet ville være å velge å bruke et program, og kjøre det uten begrensinger uavhengig av os. Frihet ville være å lage et program uten å måtte velge mellom platformer, biblioteker etc.

Frihet er å kjøpe en bil og kunne kjøre den på veien. Ikke linuxveien, ikke GTK veien, men veien.

 

Skjønner ikke helt hva du mener her. Et åpen kilde-program kan installeres akkurat hvor du vil, forutsatt at du har installert riktig kompilatorversjon etc. Dersom motoren i bilen din er laget for å gå på oktan 95, vil den ikke fungere med diesel. Samme greia. Hvorvidt utvikleren av programmet har ordnet med GUI i både Qt og GTK til dette programmet er så sin sak, men GTK-baserte skrivebord kan lett vise Qt-kodet programvare, og vice versa. De aller fleste programmer som har en solid utviklermasse bak seg, vil finnes i så å si alle pakkebrønner, uavhengig av hvilken distro det er. I tillegg er det meget mulig at utvikleren har lagt ut ferdigkompilerte programmer til akkurat ditt OS på hjemmesiden sin, sammen med kildekoden som du kan kompilere selv, dersom du tenner på slikt. Ellers låser ikke Ubuntu/Gnome/Mandriva/KDE osv deg til noen som helst programvare. ALT kan fjernes og legges til via apt. Prøv å avinstallere Internet Explorer i Windows..

 

 

Kjøp internett hos en av våre kjære nettilbydere - hvem av dem gir linux support? Ingen. Hvem selger maskinen med linux installert - ingen, eller så godt som ingen. Linux support er så godt som ikke eksisterende hos kommerse aktører - fordi det er så sinnsykt mye rart å ta hensyn til.

Kjøpt deg ny printer? Gikk det greit å installere den i linux?

Du er henvist til linux forums hvor drittunger kaller deg n00b, og "lær deg bash din jævel". Forumer hvor de samme drittungene ikke kan elementær nettverksfeilsøking utover ping, om de i det hele tatt vet om det.

 

Ang. support, kan du lære deg et velkjent begrep fra økonomiens verden: "Tilbud og etterspørsel". Så lenge ingen SPØR om hjelp til GNU/Linux, FreeBSD eller MacOS, for den saks skyld, vil ingen tilby den hjelpen heller. Det har ikke en dritt med at det er så mye å ta hensyn til. Dersom du for 10-15 år siden ringte Telenor og spurte om hjelp til Mac'en din, tror du at du hadde fått det? Neppe. Hvorfor? Praktisk talt ingen "vanlige mennesker" brukte mac. Derfor så ikke Telenor behovet for å tilby support på mac på den tiden. Det er noe av det samme nå. Nå har Dell, Lenovo, Asus, HP, MSI(?) og flere begynt å tilby maskiner med Linux på. Dell tilbyr Ubuntu, Lenovo har vel SuSE, Asus har sin egen skreddersydde variant av Xandros etc. Dette betyr at interessen for GNU/Linux er på vei opp ikke bare hos vanlige folk, men også at maskinleverandørene ØNSKER å selge noe annet en Windows. My best guess er at de er drittlei av å bli herset rundt med av Microsoft. For å stille deg et retorisk spørsmål for å understreke poenget: Dersom du kjøper en bil som går på biodiesel, hvor mange bensinstasjoner her i landet tilbyr drivstoffet du trenger? _______. <- Sett inn riktig svar.

 

Ja du, jeg har faktisk installert printere på linuxsystemer. Vet du hva jeg gjorde? Jeg koblet til usb-kontakten og strømledningen, så skrudde jeg på skriveren. Det var en HP multifunksjonsskriver, dvs med scanner oppå. Og vet du hva? Scan og print fungerte smertefritt uten at jeg måtte installere en jæskla dritt av møkkaprogrammer som blir levert med skriveren. Puh, det var et skikkelig slit, kan du tro!

 

Når det gjelder supportforums med kjepphøye folk, joda, det finnes noen av dem, kan man si. Og jeg har fått gjennomgå der selv. Problemet er at folk leter på forum der lista ligger høyere enn nybegynner-nivå, og folka som skriver der jobber ofte med programutvikling, bugtracking og andre, mer kompliserte ting enn å kompilere en driver eller et program. De forventer at spørsmålene som stilles er på deres eget nivå, og de har gjerne gått den harde veien med å lære seg alt de kan SELV gjennom å bruke manpages og -h eller --help. Noen har sågar studert UNIX ved universiteter, og da sier det seg selv at de ikke nødvendigvis bryr seg med dine små drittproblemer. Gå inn i realfagsfløyen på NTNU og spør en student eller foreleser der om hjelp til å løse en andregradsligning. Er du heldig får du kanskje kort forklart hvordan det gjøres, men dersom du spør en gang til om han kan forklare nærmere, tipper jeg at du blir henvist til en eller annen bok slik at du kan lære det på egenhånd.

 

Grunnen til at Ubuntu er blitt så stort som det er blitt, er den aldeles fremragende forumsupporten som er der. Ingen spørsmål er for teite eller dumme, og det aller meste er allerede besvart i en eller annen tråd. Dersom du ikke finner den selv, er det stor sannsynlighet for at noen andre gir deg en link. Selvfølgelig går mesteparten av supporten på engelsk, men det er jo noe som de fleste i dag håndterer på en tålelig grei måte, så lenge de ikke kommer fra kontinentaleuropa. Nå har forresten nettstedet ubuntu.no dukket opp, med spørsmål og svar på norsk, samt tips til kursing etc her i Norge.

 

 

Ta jobb på support, så ser man fort galskapen.

 

Skal du ha linux? Så er du på egenhånd.

 

Greit, jeg fikser å søke etter tekniske stuff på google. Men hvor mange er gode nok på google til det? Hvor mange gidder faktisk å sitte på google for å lære seg linux??

 

Vært på nybegynnerkurs i data i det siste?? Lærer man linux der? nei. Hvor lærer man linux? Google om du gidder.

 

Skaffer du deg ubuntu, tilbyr Canonical support per telefon og mail. Skaffer du deg RHEL eller SLED, stiller hhv. Red Hat og Novell opp med assistanse. Etterhvert skal også Dell tilby support for ubuntumaskinene de selger, hittil har det vært Canonical som tok den delen.

 

 

Hva kan linux gjøre for deg som windows ikke kan? Ikke en dritt. greit du slipper virus og spyware, men de fleste har enten antivirus som fikser det - eller de er lykkelig uvitende.

 

Tilby et gratis operativsystem som kjører like godt på Mac, din nyeste bærbare, din eldste stasjonære, på serveren din, ja, alt du har av maskiner uten at du må tenke på lisenser. Du kan bytte ut Windows 98 på din 10 år gamle PC med f.eks. Xubuntu, og du vil oppleve at det slett ikke var maskina som var så treg likevel, selv om den naturlig nok ikke egner seg til bilde-/videoredigering, men ypperlig til maillesing, surfing på nett og IP-telefoni. Det var en undersøkelse en gang som viste at ved å kjøre et linuxsystem fremfor windows, vil du forlenge levetiden til en PC fra gjennomsnittlig fire år til gjennomsnittlig åtte år, forutsatt at alle komponentene i maskina holder stand.

 

Gikk det greit å installere din mobil/mp3 spiller på linux i det siste? Du som er 55år gammel, bruker kun pc for å surfe vg, lese litt epost, og fylle ut skatteseddelen 1 gang i året på nett, og ikke spesielt interessert i den pc'en? Fikk du til å installere din mp3/mobil på din linux? Eller måtte din uber-nerd sønn komme og hjelpe og kjøre idiot-bash kommandoer og masse rart for å få det til?

 

For det første: En bruker som kun surfer vg, leser epost og fyller ut skatteseddelen, kommer aldri eller sjeldent til å ha behov for å koble en mobil til pcen, så argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. For det andre: De aller fleste nye mobiltelefoner og laptoper leveres med blåtannantenner, noe som medfører trådløs overføring til og fra PC smertefritt. Jeg vet ikke hva bash har gjort mot deg, men jeg synes ikke på noen måte at det fortjener den omtalen som du gir det.

 

Kan jeg bruke/gjøre xxx? Nei pappa, du har linux og de kommerse jævlene har ikke gitt ut XXX open source/linux.

 

Dette er selvfølgelig et problem, men det er ikke noe linux-spesifikt. Du får heller ikke kjørt Windows-baserte programmer i MacOS så lenge utvikleren ikke bryr seg med å utvikle MacOS-støtte i programmet. Dette har, som sagt, vært et problem, men en av de største tredjepartsleverandørene av Bra Software til Windows , Adobe, skal fra og med Flash 10 slippe oppdateringer etc til Windows, Mac og Linux samtidig, samtidig som de går foran i kampen for å få til ETT åpent, standarisert råbilde-format slik at kameraprodusenter slipper å utvikle sine egne, og det vil bli mye lettere å sikre kompabilitet for alle kameraer på tvers av plattformene. Jeg nevner igjen tilbud og etterspørsel, og etterhvert som programutviklerne ser behovet for Photoshop, 3Dstudio Max, AutoCAD etc på flere plattformer enn Mac og Windows, vil det komme programmer også til Linux. I mellomtiden har man som oftest programmer som er like kraftige gratis tilgjengelig under GPL-lisensen, jeg kan i forbifarten nevne GIMP, Blender3D og QCAD spesifikt.

 

Har selv brukt linux, programmert i linux, og brukt mac. Ikke så sinnsykt mye - men såpass at jeg ikke gidder å bry meg med greia.

 

Forøvrig - dustesyte artikkel. Superfanboy som skriver kun om linux og ikke skjønner hvorfor folk ikke gidder linux. Bare innse at linux er for spesielt interesserte. Kanskje gå ut og spør/sjekk folk om hvorfor de ikke gidder??? Litt feil plass å poste på en pro-linux sted der kun datanørdsa henger. Gå til vg. Tror de har flere normale folk i deres kundemasse. Gå dør til dør som jehovas vitne og se om det går opp et lys for deg.

 

Prøvd å prakke QMelk på en Tine melk bruker i det siste? Toyota på en Mazda bruker? Når en annen ting ikke gir noe mer verdi for dem, så er dem ikke så veldig interessert vel??

 

Til å være en person som har programmert i et linuxmiljø, synes jeg ut viser svært liten forståelse for systemet. Har du forresten prøvd f.eks. Ubuntu på en maskin i løpet av sommeren? Eller sitter du her og refererer til 4-5 år gamle opplevelser med linux?

 

Jeg vil bare nevne det med lisenser til slutt: Les, på norsk, innholdet i Microsofts EULA og Free Software Foundations GPL til en vanlig person. Ikke si hvilken lisens som tilhører hvilket OS. Etter å ha forsikret deg om at brukeren er inneforstått med innholdet i begge lisensene, ber du ham/henne velge hvilken lisens han helst vil forholde seg til. Hvilken lisens tror du vedkommende velger? Den som knapt gir deg lov til å skru på maskina uten å sende lovprisninger til Bill Gates, ikke ulikt måten muslimer ber til Allah på, eller den som gir deg full rett til å installere, modifisere og distribuere akkurat slik det passer deg..?

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar

For den som ikke ønsker å bruke Linux så er det vel å si at jeg synes det skal være fritt frem for de som ønsker å bruke Windows også. Men jeg synes ikke Windowsbrukere skal være det fordi de er tvunget til det. Jeg har både XP og Vista lisens (og 98 og ME og 2000), men jeg har XP og Vista-lisens fordi jeg MÅ ikke fordi jeg vil - jeg bruker jo det ikke.

 

Jeg sluttet å benytte IE for mange år siden. Jeg ser den har blitt litt bedre - og det er vel takket være konkurransen fra FireFox og Opera? Linux er på mange måter det beste som har hendt Windowsbrukere - det er ganske åpenbart at Linux er den største trusselen for Microsoft - hva annet kan de gjøre enn å gjøre en bedre jobb? Det vil jo materialisere seg i form av bedre OS og applikasjoner for MSbrukere.

 

Har enda ikke hørt om noen som er tvunget til å kjøpe en maskin med Linux preinstallert - har du?

 

Ettersom Nokia involverer seg sterkt ser jeg ikke bort ifra at Nokia's telefoner vil kunne oppdateres og synkroniseres via KDE på alle OS.
Dette er uproblematisk allerede, Nokia og Symbian støtter SyncML. Det er verre stilt med iPhone, Windows mobile og BlackBerry som tviholder på proprietære protokoller.
Er klar over det, Del :cool: (Det gjenstår vel litt porting til QT 4.x for å få dette til å fungere like bra i Kontact 2.0). Det går "nokså greit" med Sony Ericsson også.

 

Men poenget mitt var at med QT 4.4 / QT 4.5 og KDE 4.X og Nokia's oppkjøp av Trolltech kan dette gjøres enda bedre. Når KDE 4.1 blir operativt i Windows og OSX så ligger det til rette for at Mobilfabrikanter (og andre for den del) kan lage verktøy for alle platformer uten mye ekstraarbeid. Da blir det enklere f.eks å oppdatere firmware og BIOS. Et annet eksempel er ThinkVantage som ville være en utmerket kandidat. Jeg mener ikke at "alle" skal installere KDE 4.1 på desktopen sin, men at det lar seg gjøre å lage apps som kun har det mest nødvendige i forhold til spesifikke oppgaver.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Kom forresten på at jeg drømte at jeg møtte Bill Gates i natt. Jeg gav ham huden full for å ha vært så dust for mange år tilbake da han nektet andre å bruke hans kode og sånt, og fordi han mer eller mindre egenhendig er "skyld" i at Windows er blitt ufrivillig allemannseie. Hehe. Var en morsom drøm.

Lenke til kommentar

Er alltid trivelig å lese stoff om linux på Hardware.no. :) Har snart brukt linux i ett år og trives godt. Kunne faktisk aldri tenke meg å begynne med Windows igjen. Jeg synes linuxmiljøet generelt er svært godt. Har fått mye god hjelp både her på forumet, og på diverse forum for de ulike distroene. Blant annet Ubuntu og Arch sine forum.

 

Interessant diskusjon dette!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
For den som ikke ønsker å bruke Linux så er det vel å si at jeg synes det skal være fritt frem for de som ønsker å bruke Windows også. Men jeg synes ikke Windowsbrukere skal være det fordi de er tvunget til det. Jeg har både XP og Vista lisens (og 98 og ME og 2000), men jeg har XP og Vista-lisens fordi jeg MÅ ikke fordi jeg vil - jeg bruker jo det ikke.

 

Det synes jeg var et godt poeng omaha!

 

Ser det er mange som skylder på idiotiske brukere her, noe som jeg forsåvidt er enig i. Men nå er vi da data folk alle sammen her.. Så fortell meg, det er vel ikke brukerne som skal tilpasse seg systemet, det er vel heller systemet som må "tilpasse" seg brukerne ? (ihvertfall slik jeg ser det). Før brukte jeg utallige timer på å sette meg inn i tekniske detaljer og problemløsning, men hvem med under gjennomsnittlig til ingen datainterrese er interessert i det ? (vil tro ingen) Da ønsker de fleste et system som er "tilpasset" dem, men minimalt til ingen behov for å lære seg noe nytt. Og på mange måter synes jeg det er greitt, da jeg har god forståelse for at andre ikke har interesse av å lære seg datasystemer.

På samme måte som antakelig mekanikere og bilkyndige vil kalle flesteparten av oss for totale idioter når bilen står og vi ringer. "Men det var jo bare en enkel kast i coilen, det burde du kunne finne ut av om du bare hadde satt deg litt inn i det!". Jeg blandt annet kan ikke annet enn å sjekke om motoren fortsatt er på plass om den streiker, i værste fall kan jeg fylle på spylervæske.

 

Så poenget mitt er vel at jeg kanskje vil stille spørsmålet på en annen måte, Hva er galt med mangelen på frihet?. Min oppfatning, som sikkert mange av dere er uenig i(og jeg har jobbet på kundeservice! og aldri igjen!), er at mangel på frihet og valg i veldig mange situasjoner gjør bruken av pcen som verktøy langt lettere og bedre, enn en total frihet. For å dra analogien med bil en gang til. Om produsenten hadde dekket til alt i motorrommet, og bare latt meg ha tilgang til det alle mest kritiske, så hadde jeg vært mer enn nok fornøyd med å sjekke dette, for så å vite at jeg har gjort det jeg kan. Så kan de som er spesielt interessert etter å grave i detaljene gjøre det om de vil

 

Linux har kommet veldig langt de siste årene, men i mine øyne er det fortsatt et stykke igjen til der hvor OS er tilpasset brukeren og ikke omvendt. Jeg har jobbet lenge nok med linux til å vite at det kan være utrolig genialt, ihvertfall til mitt bruk, når det virker. Men når det kommer noen problemer, så kan det fort bli utrolig vanskelig å løse. Og når til og med jeg har problemer, som ser på meg selv som rimelig kyndig på området, ja så forlanger jeg ikke at mindre yndige personer skal være det heller.

 

Men det kan uansett være greitt å vite at det finnes alternativer ihvertfall, om man tar dem er en annen sak. Selv så har jeg gått fra XP(jess hoppet glatt over vista) til OSX, og jeg angrer ikke ett sekund. Jeg har prøvd alle alternativene, og funnet at jeg fint klarer å leve med restriksjonene det byr på, så lenge maskinen kan gjøre det jeg vil, og ikke noe mer.

 

Og er Mac/Windows dyrere ? Helt klart! Ihvertfall hvis man sammenligner innkjøpspris. Men prisen er ganske så relativ! Selv har jeg ikke problemer med å betale ekstra for å få en perfekt brukeropplevelse, og det skal ikke mange timene med å sette seg inn i ett nytt OS før timebetalingen blir latterlig lav. (Og seriøst gutta, har dere punget ut 10k+++ for et råskinn av en maskin, så kan dere ikke klage på lisenskostnadene ;)) Alt i alt så koker det vel ned til hvilket behov man har. Har man behov for å kunne stille inn alt til minste detalj, og ikke er redd for å "bli møkkete" på henda, ja så er jo linux også et genialt valg også

 

-Zevs^

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Nettopp innstalert linux mint på den stasjonære PC'en min nå. Utrolig pent OS. Er så godt som helt fersk på linux, men har fått litt erfaring etter at jeg fikk min Acer Aspire One preinstalled med Linpus linux. Pakkebehandleren i linux er jo genial :)

Oppfordrer alle som er litt nysgjerrige på linux å laste ned en liveCD. Gjøres på en to tre. Vel verdt det!

Lenke til kommentar

Jeg er langt ifra noen Linux-ekspert, men jeg bruker det mer og mer, og til slutt er det få grunner til å bruke Windows. Jeg husker godt da jeg la inn Red Hat 9 for første gang (hadde ingenting fast før det). Det var tungvindte saker i forhold til hva f.eks. Ubuntu er i dag, men så er vel ikke Red Hat den mestbrukervennlige heller. Utviklingen av brukervennlige distribusjoner har gått veldig raskt de siste årene, og generelt sett har enkelte gått forbi Windows for en god stund siden. Ubuntu vil for de fleste være enklere enn Windows, bortsett fra at det er uvant. Å legge inn drivere, programmer osv. er veldig enkelt i de fleste tilfeller, og på en del maskiner har jeg ikke videre sett terminal for å sette de opp. Med unntak av enkelte maskiner, så er dette langt enklere enn i Windows.

 

Det geniale med Linux er valgfriheten. Du kan velge en distribusjon som er veldig brukervennlig, eller du kan bruke en mer avansert sak. Og ekspertene kan tilpasse kjernen til sitt bruk. Men folk flest trenger en ferdigpakke som Ubuntu. Folk flest vet ikke hvilken pakke de skal velge, og vil aller helst ha det ferdig på PCen fra butikken. De aller fleste som bruker hjemme-PC rundt om i landet kunne klart seg godt med Ubuntu (eller lignende), og dette ville spart mange for problemer som virus, skadede systemfiler, rotete register osv. som er veldig typisk at uerfarne brukere leier supportere for å fikse. Windows-spill er heller ikke førsteprioritet for de fleste PC-brukere i landet, selv om mange på forumet tror det (og forumet er på ingen måte et representativt utvalg). For to-tre år siden var ikke distribusjonene brukervennlige nok til uerfarne brukere, men Ubuntu (8.04.1) kunne sikkert besteforeldrene mine lært om de ville.

 

Og før noen kaller meg fanboy igjen, så vil jeg si at jeg fortsatt bruker Windows en del, og jeg har både XP og Vista. Linux er ikke overlegent på alle områder ennå, men har et solid og stabilt fundament, det er mest brukergrensesnitt det står på, og selv der begynner det å bli virkelig bra. Noen punkter kunne godt vært forbedret, og jeg vil helst at folk flest skal slippe terminal siden det vil skremme de. Uansett har jeg for lengst forstått at Linux er fremtiden, og vi vil se mye mer av denne pingvinen fremover.

 

Edit: Ja pakkebehandleren er genial!

Alle har godt av å prøve noe nytt, prøv ny nettleser, operativsystem osv. Gjenopplev PCen! Prøv noe nytt, akkurat som du prøver nye klær og nytt pålegg på brødet i blant. Tenk hva du kan gå glipp av.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Jeg regnet derfor med at det ikke skulle være noe problem å finne et program for videoredigering (tilsvarende Pinnacle studio), men der tok jeg feil. Ikke faen om jeg fant noe som var brukenes. Ikke spiller jeg, så at det er lite spill til Linux driter jeg i, men mange i dag redigerer litt video.
Veldig enig, det er total mangel på vanlig videoredigeringsprogramvare på Linux. Når det gjelder bilderedigering, så hadde det funket med Gimp hvis utviklerne hadde fikset det horrible grensesnittet og rengjort menyene (selv om flere programmer å velge mellom hadde vært bedre).

 

Ellers så kan jeg konstantere at dette er et hett tema og noen blir ganske hissige. Mistenker faktisk den relativt platte "refleksjonen" som godt utgangspunkt for tumultene; overfladisk i forhold til ulik former for frihet i FOSS (politikk, sosialt og teknologisk system). Frihet for hvem? Samme frihet for ulike typer brukere? (definitivt ikke). For ikkebrukere av Linux, frihet til å ikke prøve noe nytt.

 

Benklers "Wealth of Networks" anbefales:

http://www.jus.uio.no/sisu/the_wealth_of_n...u_manifest.html

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Yochai_Benkler

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg bruker stort sett Mac OS X og Windows XP. Har gitt Linux mange sjanser, og kommer nok til å gi det mange sjanser til, men det er alltid noe som gjør at jeg ikke klarer å leve med det som primæroperativsystem.

 

Noen av grunnene er manglende hardwarestøtte. Dette er ofte problematisk, og vanskelig å finne en løsning til. Ellers er Linux et mer sårbart system hvis du roter i terminal. Du har ikke advarsler som advarer deg mot forskjellige ting som kan gå galt når du roter i terminalen, og pr. idag har jeg vel ikke klart å ha en linuxdistribusjon i drift mer enn en måned før jeg klarer å ødelegge den.

 

Et annet problem er alle distribusjonene. Det finnes visstnok over 10 000 forskjellige distribusjoner av linux. Hvilken er best for meg? Alle er forskjellig. Det er rett og slett for stor valgfrihet, og derfor holder jeg meg med Ubuntu stort sett når jeg bruker Linux.

 

Ellers kommer de med hovedoppdateringer alt for ofte. Mens Windows kommer med ny versjon hvert 6. år, kommer Ubuntu og Fedora med ny versjon 2 ganger i året. Alt for ofte, spør du meg.

 

Linux bærer ofte også preg av å være utviklet av mange forksjellige parter, noe man spesiellt ser på oversettelser. Linux med ordentlig norsk språk er vanskelig å finne.

 

Alle disse tingene slipper man med Mac og Windows. Og på Mac og Win er det også langt flere kommersielle programmer. De fleste Linuxprogrammer er opensource, og de bærer ofte preg av å være halvferdige prosjekter.

 

Men for all del, Linux er bra, og gratis. Hadde bare hardwarestøtten vært på topp...

Lenke til kommentar
Det synes jeg var et godt poeng omaha! Hva i alle dager skal være vitsen med å bytte fra noe du er fornøyd med.....

 

Før brukte jeg utallige timer på å sette meg inn i tekniske detaljer og problemløsning, men hvem med under gjennomsnittlig til ingen datainterrese er interessert i det ? (vil tro ingen) Da ønsker de fleste et system som er "tilpasset" dem, men minimalt til ingen behov for å lære seg noe nytt. Og på mange måter synes jeg det er greitt, da jeg har god forståelse for at andre ikke har interesse av å lære seg datasystemer.

Jeg har anbefalt noen OSX, noen XP og andre Linux. Det er helt avhengig av brukeren. For brukere med god økonomi og behov for basisoppgaver anbefaler jeg gjerne OSX. For brukere jeg ikke har hyppig kontakt med kan jeg godt anbefale XP fordi de sikkert har noen i nærheten som kan rydde litt og stramme opp sikkerheten med jevne mellomrom. (Jeg foretrekker å holde meg langt unna slike maskiner.) Dersom det er en bruker med basisbehov og jeg har mulighet til å bistå av og til - eller defacto "drifter" maskinen velger jeg Linux. Dette fordi jeg kan sette opp maskinen for de - beholde rootpassord selv (legger det i en konvolutt som de beholder men ikke får lov til å åpne) Da har de en maskin som fungerer - det er vanskelig for de "å gjøre noe galt" og det er fort gjort å oppdatere maskinen osv mens man tar en kaffekopp. Dessuten kan jeg finne en rimelig maskin (gjerne brukt) som dekker deres behov uten at det koster for mye (f.eks er ikke alle pensjonister er velstående) og sørge for at de heller skaffer seg en god skjerm osv.

 

Det er nokså mange mennesker i Norge som ikke diskuterer IT her i forumet :cool:

 

Jeg styrer unna XPmaskinene fordi jeg vet at mange bruker det uten å "kunne" XP. Så av og til rører de det til nokså ille - har opplevd mange tilfeller hvor de tror de må kjøpe ny maskin. Det går med for mye tid.

Disse brukerne velge XP (nå Vista) fordi det er det som er på maskinen, ikke fordi de synes det er best (de har ingen ting å sammenligne med). Det er ikke et kvalifisert valg det tar. Dette gjelder jo vanligvis ikke brukere her på forumet.

 

Bruk av "flameboy" og "idiot" (som betyr politisk uvitende) osv sier som regel mer om den som bruker den terminologien enn den som befinner seg på mottagersiden. Når det gjelder Linuxbrukere kan distrohopping være et problem i debatter. Rett og slett fordi selve førstegangsinstallasjonen får en overdrevet betydning. Dersom man skal bruke maskinen til et eller annet gjelder der å finne en distro som dekker behovene I BRUK. Deretter burde det være stabilitet og funksjonalitet som gjelder. Dersom hobbien er IT og motivasjonen er å lære/leke (i positiv forstand) er distrohopping forsåvidt greit, men jeg heller til at man kanskje lærer mer ved å begrense seg til færre distroer.

 

Så poenget mitt er vel at jeg kanskje vil stille spørsmålet på en annen måte, Hva er galt med mangelen på frihet?. Min oppfatning, som sikkert mange av dere er uenig i(og jeg har jobbet på kundeservice! og aldri igjen!), er at mangel på frihet og valg i veldig mange situasjoner gjør bruken av pcen som verktøy langt lettere og bedre, enn en total frihet.
Det er ikke noe galt i å binde seg dersom det er noe man har valgt. Derfor mener jeg også at det er greit å velge OSX - jeg har vurdert det selv. Men det blir feil når bindingene går utenfor det som er nødvendig. Her er iPhone og NetCom et godt eksempel. Det er en binding som ikke er nødvendig for telefonen - eller de tjenestene som man kan benytte med den. Det er snarere tvert imot ettersom Telenor har vesentlig bedre dekning (jeg bruker NetCom - litt til).

 

Linux har kommet veldig langt de siste årene, men i mine øyne er det fortsatt et stykke igjen til der hvor OS er tilpasset brukeren og ikke omvendt. Jeg har jobbet lenge nok med linux til å vite at det kan være utrolig genialt, ihvertfall til mitt bruk, når det virker. Men når det kommer noen problemer, så kan det fort bli utrolig vanskelig å løse.
Linux har kommet langt, og det kommer nokså mye mer tenker jeg. Det KAN oppstå problemer i alle OS, og Linux er intet unntak. Men ofte har jeg erfart at de problemene jeg har hatt - de har jeg lagd for meg selv. Gjerne pga nyskjerrighet. Når jeg har installert en distro for å bruke som primærOS er disse problemene vesentlig færre. Problemer kan man også få dersom man alltid velger å oppdatere/oppgradere på slippdato, så når jeg gjør det og får problemer har jeg kun meg selv å takke.

 

Alle OS har en definert logikk som styrer hvordan man arbeider. Den kan være god eller dårlig - som regel en blanding. OSX har sin store styrke i et konsekvent GUI og ikke minst arbeidsflyt - også mellom duppeditter (så snart mobileME ikke sletter all eposten til brukerne osv). Linux har store fordeler når det gjelder tilpasninger, men har litt å gå på når det gjelder konsekventhet og arbeidsflyt. Det er jeg rimelig overbevist om at KDE 4.x vil løse - og det svært bra. Når det gjelder XP/Vista har de et fortrinn ved at det er dette mange har lært. Man er i bunn og grunn låst fast - og det er ikke greit nå GUI ikke er spesielt godt.

Jeg har prøvd alle alternativene, og funnet at jeg fint klarer å leve med restriksjonene det byr på, så lenge maskinen kan gjøre det jeg vil, og ikke noe mer.
Da har du jo gjort et kvalifisert valg og det synes jeg er helt greit. Dessuten kommer jo KDE 4.2 til OSX så da får du noe å velge bort der også ;o) Prisen for OS'et har aldri vært et kriterie for at jeg foretrekker Linux. Jeg har nok brukt like mye på Linux som på Microsoft. Men for en pensjonist, en student eller en enslig forelder med 3 unger er det jo utvilsomt mye penger å spare på lengre brukstid om man også velger maskinvare som holder en stund. Med de nye GUIeffektene osv kan jo ungene være kule uten å sulte også :thumbup:
Lenke til kommentar
Ellers kommer de med hovedoppdateringer alt for ofte. Mens Windows kommer med ny versjon hvert 6. år, kommer Ubuntu og Fedora med ny versjon 2 ganger i året. Alt for ofte, spør du meg.

Så velg en distro som oppdateres sjeldnere da? (såkalt "stable", feks Debian). Eller en som oppdateres inkrementelt jevnlig ("running release", feks PCLinuxOS), slik at du slipper store oppdateringer i det hele tatt? Forøvrig ingen som tvinger deg til å oppgradere, men utviklingstakten i Linuxøkosystemet er rask så ønsker man å være med så må man henge på.

(edit: men er enig i at oppdateringsprosessen i feks Ubuntu kunne vært bedre. dette tar alt for lang tid, og kompatibiliteten har ikke vært helt 100%)

 

Og ja, mangel på et godt fritt videoredigeringsprogram er for mange et problem. Som for lengst burde vært utbedret.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Min tur til å si litt :)

 

Jeg har (intill for 2 år siden) altid brukt windows. Har også fra tid til annen brukt div linux distroer, men det falt altid tilbake til windows (var i min store spillalder)

For 2 år siden fikk jeg lyst til å prøve noe annet, og etter en del hendelser havnet jeg i en apple butikk og kjøpte meg en mac mini.

Dette likte jeg veldig godt, så de siste 1,5år`ene har jeg ikke brukt noe annet enn OSX.

Vi som bruker OSX blir ofte sett litt ned på av resten, men jeg er fornøyd, det fungerer slik jeg vil, så hvorfor skal jeg da bry meg om andre som mener at jeg tar feil?

Det er en grunn til at det finnes forskjellige os, folk er forskjellige.

 

Jeg vil tørre å påstå att ingen OS er gratis, selv ikke linux.

Hvordan jeg kan si noe slikt? Linux koster da ikke noe å skaffe seg?

Jo, dette er jo sant, men man invisterer en del tid for å lære seg dette, og for noen er denne tiden en god invistering, mens for andre er det totalt bortkastet.

Jeg har ikke noe imot Linux, tvert om, det er ett kongesystem, men jeg tør igjen å påstå at de som har mest nytte av den store friheten er de som kan programere.

 

Slik jeg ser det er friheten i Linux både den største fordelen, og den største svakheten.

Vist man ikke er villig til å sette seg godt inn i hvordand et fungerer, biter friheten seg litt selv i halen, for hva er poenget med å ha ultimat frihet vist man ikke bruker den?

Da kommer man statig tilbake til at linux velger man fordi det er gratis, sikrere, mindre virus osv.

 

For en del mennesker gir windows all den friheten de trenger, andre krever mere.

Det vikigeste, synes jeg, er at man finner det systemet man selv føler seg mest tilfreds med, det er lite poeng i å krangle om hva som er best, for det kommer ann på bruken, og bruken er like forskjellig som det mennesker er.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...