Gå til innhold

Refleksjon: Linux: friheten til å velge


Anbefalte innlegg

Litt rart det der, jeg har fått flere positive kommentarer på hvor FINE fontene er på min linux-laptop :D

 

Når det gjelder trådløst nett har det skjedd mye i senere tid. Selv om kort fra f.eks. Intel har vært greie, har det vært mye mer plunder med f.eks Broadcom, hvor man stort sett måtte ty til ndiswrapper. Men forrige laptopen jeg installerte OpenSuse 11 på ble jeg overrasket over hvor enkelt det var selv med broadcom. Selve driveren (b43) følger med kjernen, men firmwaren mangler fordi Broadcom er noen kjipinger med copyrighten. Men alt som skulle til var å skrive kommandoen "install_bcm43xx_firmware", og den hentet og installerte firmware automatisk.

En av utfordringene innenfor Linux er at det har blitt "en etablert sannhet" at Ubuntu er "den beste dristroen" eller at Ubuntu ER Linux for den del. Etter min oppfatning er dette langt fra sannheten. Jeg synes dette er uheldig. Det hadde vært greit om den hadde vært så langt foran alle andre og så mye bedre som det gis inntrykk av, men slik er det ikke.

 

Jeg er enig med deg når det gjelder fonter. Men ettersom Ubuntu har utsatt denne jobben (det skulle ha vært fikset i 8.04), tror mange at dette gjelder alle distroer. Jeg har brukt KDE 4.X en stund og tester Koffice 2.0 a9++ og jeg kommer til å bli svært forbauset om ikke dette blir referansen som alle skrivebordsmiljøer i Linux og Msoft blir målt etter. Jeg er litt mindre sikker i forhold til OSX, men om KDE 4.X havner bak OSX i sammenligninger tviler jeg på at det blir mye.

 

Når det gjelder Broadcom hadde jeg et av de problematiske kortene. Den eneste distroen jeg hadde problemer med kortet var i Ubuntu 8.04. Dette skyldes at Ubuntu foretok modifikasjoner for å få andre kort til å fungere. Jeg testet kortet med Debiankernel i Ubuntu 8.04 og kortet fungerte bra slik det gjorde også i 7.04, 7.10 og alle andre distroer jeg har brukt det med (det begynner å bli endel). De burde kanskje la de som lager B43driveren ta seg av den og konsentrere seg om å forbedre egne saker. Jeg ser i dag at neste Ubuntu blir distroen som kan kjøre HSDPA/3g "ut av boksen". Nå har jeg brukt dette i 3 versjoner av Ubuntu allerede - med konverterte rpm-pakker fra OpenSuse. NetworkManager 0.7 fungerer fint med 3g i OpenSuse og har gjort det en stund. :)

 

Re Newbie GUI: Dersom man skal ha en grei og velfungerende installasjon med minimal terminalbruk så synes jeg det er vanskelig å komme utenom Mandriva 2009 KDE 4.1 som kommer 09 Oktober . Snusfornuftig kontrollsenter med godt norsk språk.

 

Zev's
Jeg har nok flydd rundt og ryddet etter XPbrukere mer enn jeg liker ja - men det har jeg sluttet med. Det er nok ikke nødvendig heller skal man dømme ut ifra kommentarer om hvor lettvint XP er :thumbup: Det er så enkelt å installere nye programmer atte! Liker man de ikke er det bare å fjerne de så er alt som før :) Hehe........

 

Det er i grunn derfor jeg synes kommentaren "Linux is free if your time is worthless" er nokså morsom. Ettersom jeg bruker av min egen tid på Linux og litt på å hjelpe andre linuxbrukere - når det passer. Det er nok enklere for Windowsbrukerene jeg har tette bånd til - de gidder ikke å bruke sin egen tid på å sette seg inn i sysakene selv - og FORVENTER at jeg skal bruke timevis på det. Å lage et bra og sikkert oppsett for dem er ganske enkelt helt bortkastet. Min erfaring er at det er kun personer med ITinteresse utover det vanlige som kan XP.

 

Når det gjelder Linux og hardware er jo f.eks CUPS eid av Apple nå, og det har blitt gjort store fremskritt også for Printere. Eksempelvis var det vanskelig å finne billige HPprintere som var støttet. Nå ser jeg at også de rimeligste modellene har fått støtte - f.eks HP B/W Laser 1018. Det samme gjelder F.ex Lexmark E120n i samme segment.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Omaha:

Du har et poeng i "sannheten om" Ubuntu er den beste distroen. Personlig har jeg prøvd Ubuntu, Mandriva, OpenSuse, Debian og Fedora. Og jeg faller hovedsaklig ned på OpenSuse og Mandriva på desktopper og Fedora og Debian på servere. Debian på servere som skal være stabile, Fedora på servere for testing/fikling.

 

Både Mandiva Spring 2008 og OpenSuse 11 har imponert meg, og jeg synes faktisk de har gått forbi Ubuntu på svært mange områder.

 

Apropos rydde opp etter XP brukere. Siste melding jeg fikk i den sammenhengen var fra et familiemedlem med barn i virkelig den rette alderen. Her skulle det ikke inn noe flere maskiner i framtida med Windows som OS. Mange foreldre med barn i rette alderen som kunne sluppet mange plager med å kaste ut Windows til fordel for Mac eller Linux, og heller kjøpt en spillkonsoll eller to. Det meste av spill kommer nå allikevel der.

Lenke til kommentar

Fin artikkel/kommentar, Robin! Du tar opp flere sentrale problemer/utfordringer med det å prøve ut eller bytte til Linux. Å velge blant alle variantene er, som du nevner, noe mange synes er vanskelig. Det blir ikke bedre av at hvis man spør om råd for dette, får man ofte like mange forskjellige svar som det er svar totalt. Folk liker og anbefaler stort sett det de selv bruker. Og nybegynnere blir bare mer forvirret.

 

Jeg prøvde Red Hat for ca. 8-10 år siden og ga opp etter noen uker. Men jeg bestemte meg for å prøve igjen senere. Ting måtte bare bli mer modent først (både i Linux og hos meg). Da jeg gikk over til Ubuntu for et par år siden var det en tilfeldighet at jeg valgte akkurat Ubuntu. Det var to grunner: a) at de skulle installlere en CD med Ubuntu på jobben, og jeg ville ha litt erfaring med det personlig først, og b) at en kamerat sa han brukte det. Det var ikke før etterpå at jeg oppdaget hvor populært og utbredt Ubuntu var, og alle stedene på nettet jeg kunne spørre andre brukere.

 

Og her kommer vi til en annen snublestein for nybegynnere - hjelp og støtte. Linux-brukere kan oppleves skremmende avvisende på mange nye brukere, dersom man treffer på feil person i brukerfora med spørsmålet sitt. Mange erfarne har liten tålmodighet med banale spørsmål og RTFM-responsen er aldri langt unna hos enkelte. Jeg mener disse befinner seg i feil fora og bør la være å svare på slike spørsmål. Selv nybegynnere vet at man kan bruke Google og lete etter svar, og man trenger ikke å bli minnet på dette i utide. Slikt kan fort skremme en nybegynner fra å fortsette utprøvingen av Linux.

 

Når det er sagt, mener jeg at man trenger litt pågangsmot for å prøve Linux på egen hånd - selv med litt hjelp og støtte fra andre brukere. Linux er annerledes og man må forvente å måtte lære seg noe nytt. Dersom man forventer at alt skal virke uten at man behøver å løfte en finger selv, er nok ikke Linux for deg. Personlig mener jeg at da bør man ikke bruke en PC i det hele tatt, men det er min mening.

 

Når det gjelder å veilede folk med hvilken Linux-distro de skal velge, pleier jeg å si at de bør se nærmere på en av de 4-5 store, og henviser dem i den anledning til DistroWatch sin ranking. Deretter bør de ta hensyn til hva andre bruker - venner, familie, skole, jobb... og se hvor stort brukermiljøet er der man bor.

 

Ang. hjelp og støtte har jeg den filosofien at så lenge folk oppriktig ønsker å lære og forstå, er ingen spørsmål feil eller dumme. Ingen spørsmål kan stilles for mange ganger eller for ofte. Dersom et spørsmål dukker opp ofte fra mange brukere, betyr det bare at dette området de spør om krever klargjøring og noen må påta seg det.

Lenke til kommentar

Fedora har nok lidd under en stemoderlig behandling fra RedHat for noen år siden, og de sagde vel nesten av seg beina ved å ta ibruk KDE 4.0. Jeg tør påstå at det har skadet KDE 4.x en god del også.

 

OpenSuse's forløper Suse var jo en Inhouse kjøpedistro og hadde mange brukere, men ikke noen utviklercommunity. Jeg fulgte de opp til 9.3, men hoppet av da Novell overtok. For sin tid mener jeg fortsatt at Suse 8.0 - 9.3 pro var overlegen de andre distroene på den tiden. Så kom 10.1/2/3 som jeg ikke syntes noe spesielt om.

 

Disse årene har Novell / OpenSuse brukt til å etablere en community og jeg synes Novell har gjort mye bra. De har bevist at de støtter opensource/linux (B.la knekke SCO), Compiz, ATIdrivere osv osv. Mange av patentene som de har er lagt til en stiftelse slik at det ikke nytter for f.eks MSoft å få kontroll over Linux via patentene ved å kjøpe opp Novell.

 

OpenSuse/Novell har en god policy på å levere fix'er upstream til de som faktisk skriver koden og slik vil forbedringer fra OpenSuse/Novell bli tilgjengelige for alle Linuxdistroer. De har også lagt til rette for at utviklere enkelt skal kunne levere pakker til "alle" distroer og sammen med en revitalisert LSB kan den biten bli bra. (Så kan utviklerne hakke kode istedet for å pakke til alle distroene). De har også samarbeidet godt med KDE om 4.1 og brukt ressurser bl.a på polish. Dette er winwin for alle.

 

Mandriva har jeg først nå prøvd ut noen uker og jeg synes igrunn at den har fått for lite oppmerksomhet i forhold til hvor god den er. Jeg vil ihvertfall sette den på topp for nybegynnere innen Linux. God nynorskoversetting har den også.

 

Jeg tror en av årsakene til at OpenSuse og Mandriva ikke er spesielt "pop" er at dette er distroer som ikke er fullt så lettvinte som Ubuntu. Med dette mener jeg jeg ikke at de er vanskelig(ere) eller at Ubuntu er banal, langt ifra. Men de er på en måte satt opp for langsiktig bruk - det ligger få incentiver der for å hoppe mellom distroer. Begge ser ut til å håndtere KDE 4.1 svært bra, og de har begge kontrollsentre som ikke kolliderer med KDE 4.1's konfigurering. Jeg tror nok dette også skyldes at KDE har ryddet ganske godt fra 3.5.9 til 4.1. Når det gjelder OpenSuse mener jeg det er færre doblinger av funksjoner mellom Yast og KDE, og i Mandriva ser det ut til å passe som hånd i hanske.

 

Med unger i huset er kontroll med passordet til root et solid bidrag til husfreden :cry:

Lenke til kommentar

jeg må inrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her. Jeg vil også presisere at jeg prøver å unngå fanboi tankegangen.

 

Jeg tror grunnen til at folk ikke gidder å velge linux er fordi ca. 80% bruker sin pc til nettsurfing/legge kabal/skrive tekstdokumenter. Veldig mange av de er knapt i stand til å bruke en pc.

 

Ta min mor f.eks: For 1 år tilbake satt hun og klagde til meg fordi hun måtte gjennomgå et datakurs pga at hun skal begynne å jobbe i en barnehage/ta utdannelse for å jobbe i barnehage.

Ikke visste hun hvordan hun slo på en pc, ikke visste hun hvordan hun gikk frem for å finne programmer og filer på maskinen hennes.

 

Nå har hun sittet med windows xp i et år og brukt pc hver dag. Det hun får til er live messenger, internet explorer og word. thats it. Så og si alle som jeg kjenner er i samme båt når det kommer til pc bruk. Når disse hører snakk om linux distrubusjoner så begynner de å kaldsvette da de tenker at de må lære enda et nytt system, på en måte er jeg enig med disse da jeg og er windows bruker til daglig. At et operativsystem er gratis er et dårlig argument da f.eks folk som ikke har peil på pc heller løper til elkjøp og kjøper seg en pc med ubegrenset brukerstøtte samt disse idiotforsikringene som f.eks elkjøp selger. Da er jo folk reddet og trenger kun å holde seg til et system siden også det offentlige bruker windows nettopp pga samme grunn.

 

For alle linux folk der ute så er det en sann, men trist nyhet.

For meg er det egentlig lykegyldig. Eneste som er så synd med windows er at det krever så mye vedlikehold om man ikke gidder å trollkjøre systemet og så starte på nytt hver tredje måned.

 

Dog, jeg har noen komponenter liggende her som kan brukes til å eksperimentere med, men jeg regner med at windows xp kommer på den maskina og siden jeg ærlig talt ikke gidder å bruke tid på å lære meg noe fra børjan av igjen.

 

Konklusjon: Linux distroer er for de som liker det, resten følger saueflokken og bruker windows.

Lenke til kommentar
Apropos rydde opp etter XP brukere. Siste melding jeg fikk i den sammenhengen var fra et familiemedlem med barn i virkelig den rette alderen. Her skulle det ikke inn noe flere maskiner i framtida med Windows som OS. Mange foreldre med barn i rette alderen som kunne sluppet mange plager med å kaste ut Windows til fordel for Mac eller Linux, og heller kjøpt en spillkonsoll eller to. Det meste av spill kommer nå allikevel der.

 

 

Jeg bygde en ny pc for stesønnen min i fjor vår. La inn Xp på den, siden det var det han var vant med.

 

Det tok tre- fire uker så hadde han klart å laste ned så mye virus og dritt, selv med brannmur og virusbeskyttelse på, at Telenor stengte linja vår :)

 

Han har siden kjørt Kubuntu.

 

Han fikk en bærbar med Vista fra sin far, men han foretrekker Kubuntu.

 

Den eneste Windowspceen vi har i huset er jobbpcen til samboeren min. De fire andre er linux pcer. Den pcen vi har problemer med e selvsagt windowspcen, men det kommer av at jeg kan så lite om data. Jeg foretrekker å ha det enkelt og ikke kaste bort tiden min på å lære om vanskelige tilgjengelige OS, slik som Windows.

Lenke til kommentar

Bra artikkel igjen Robin. Håper flere tenker på det og kanskje du har klart og omvende enda noen til.

 

Når man har vært kidnappet av windows som er ett "one-size-fits-all" OS. Hvor man blir servert en pakke uten mulighet till og velge og nesten uten mulighet till og forandre på noe. Klart man blir overveldet av Linux. Der kan man jo velge og vrake i programmer og man kan gjøre absolutt hva man vill bare man har kunnskap eller har tolmodighet till og lære. Og om man blir presentert for annet enn GUI kan man få sjokk og snu ryggen till. For da må man legge litt energi i det og ikke bare klikke "neste".

 

Men tar man seg tid till og lære forstår man hvorfor fler og fler lovpriser Linux. Ubuntu er vell kanskje den mest kjente nybegynner distroen. Sammenligner man XP eller VIsta med Ubuntu så er Ubuntu raskere og få installert. Når man har installert Ubuntu, oppdaterer man en gang (kanskje to), restarter og det er klart till bruk. Man trenger ikke hundreogsnørrogførti oppdateringer og restarter før man kan begynne og bruke det. Man slipper også og installere Virusbeskytter som man også må oppdatere noe som fører till enda mer tid før det er klart.

 

Ser man på det så er Ubuntu gratis, veldig bra støtte for hardware, raskere og isntallere, sikrere og mer stabilt, raskere og få på bena etter install. Ja, lista fortsetter... For spilling er det begrenset. Desverre. Men det blir bedre og de har idag støtte for mange populære spill.

 

Alt jeg har skrevet er basert på min egen erfaring. Har nevnt Ubuntu siden det er den beste nybegynner distroen jeg har brukt. Og gjennom den lengre perioden jeg brukte den (prøvde samtidig flere distroer ved siden av) endte jeg opp med tre negative erfaringer. Det var Flash når 8,04 ble lansert og install av skjermkort under 6,04 (eller så var det 6,10) og install av Ubuntu på laptop med 7,10 som ble løst med 8,04.

Lenke til kommentar

@Ördög:

Hva babler du om? Det minst like mange oppdateringer til ubuntu som windows, om ikke fler. Forskjellen er bare at det er færre omstart, men herregud, installerer mens du går på do eller noe da.

 

Nei, denne typen artikler, som mye annet på forumet, er bare fanboi-mat uten sidestykke. Jeg er helt for artikler som dette her, men man burde kanskje vurdert å stenge forumtråden for å spare en del mennesker fra å drite seg ut for mye.

 

Hvilken frihet er det egentlig dere maser om?

Dette VRØVLET om linux og frihet kan (i mitt hode) sammenlignes med folk som klager over at bilen deres ikke går sidelengs. De vil gjerne skru sammen et nytt hjuloppheng istedenfor å lære seg å lukeparkere...

Den friheten dere "savner" er ikke mer enn valg der 99% vil ha det samme uansett.

Lenke til kommentar

Jeg elsker både Windows og Linux! På universitetet og hjemme er det knall å jobbe med Linux når jeg jobber, men når det kommer til surfing, media, og spill er Windows en klar vinner for meg. Det skal sies at jeg tar informatikk ved UiO og at det antakelig er derfor jeg foretrekker Linux til det. De fleste vil nok være enige i at Linux er bedre å utvikle programvare i. Når det kommer til Windows, liker jeg Vista bedre enn XP, både pga den gode brukervenneligheten og det enkle brukergrensesnittet.

Lenke til kommentar
Nei, denne typen artikler, som mye annet på forumet, er bare fanboi-mat uten sidestykke.

 

Dette VRØVLET om linux og frihet kan (i mitt hode) sammenlignes med folk som klager over at bilen deres ikke går sidelengs. De vil gjerne skru sammen et nytt hjuloppheng istedenfor å lære seg å lukeparkere...

Den friheten dere "savner" er ikke mer enn valg der 99% vil ha det samme uansett.

Den eneste årsaken til at jeg gidder å svare på dette innlegget er at jeg vil anbefale "Peter" å fjerne lenken til blog.peterhaza.noe. Siten ser bra ut og det ser ut som om den etterstreber voksen seriøsitet. Koblet til innlegg som dette er det fort gjort at DET inntrykket går dukken. Tvilsomt om innlegg som dette slipper deg i nærheten av bedrift's ITsystemer vel?
Lenke til kommentar
Linux er langt fra like polert som Windows er synes jeg. Det kryr av feil og irritasjonsmomenter, som at den rett og slett ikke vil starte opp. Og nei, maskinvaren min er helt fin. Windows er rett og slett et fungerende produkt, mens *buntu ikke er det, uansett om du skulle hatt motsatt erfaring.

De fleste hardware-leverandører tester også opp mot Windows. Men hvorfor sluttet Vista å starte for meg da og fikk bare en grønn skjerm? Windows er ikke et fungerende produkt, uansett om du skulle ha motsatt erfaring.

 

Get real, man kan få problemer med alt og Windows er ikke noe mer fungerende enn noe annet, tvert imot.

Lenke til kommentar

Windows har MYE bedre formateringsmuligheter, mindre streamingproblemer, er stabil i oppstarten med mindre det er maskinvareproblemer og mer som jeg ikke kommer på. Man kan få problemer med alt, men Ubuntu mangler en del polering. Hvis det funket derimot og hadde løst mange irritasjonsmomenter hadde jeg likt det. En kompis skulle installere *buntu. Når han var ferdig, fikk han bare opp en kommandolinje. Hvor brukervennlig er det?

 

Windows er rett og slett mer velfungerende. Jeg skal ikke se bortifra at Linux-gjengen lager noe som funker godt hvis det er 7 år gammelt der de har polert alt (XP) da.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Xorg har vært en akillishæl, og jeg har ikke trengt å bry meg mye med den i det siste. Men sist gang jeg på egen hånd "fucket" den til, fikk jeg i oppstarten opp valg om jeg ville bruke standard VESA-driver. Men som sagt, jeg aner ikke. Jeg kjøper maskinvare som støtter Linux godt.

 

Men leste du innlegget mitt? Spesielt der det stod "grønn skjerm. Det er vel verken brukervennlig, polert eller innholder gode "formateringsmuligheter" (hva du nå enn mener med det). Og nei, det er ikke noe galt med maskinvaren min, den fungerer helt fint i Ubuntu.

 

EDIT: 7 år? Jeg kjøpte latopen min i fjord. Fungerte fint fra første stund.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Vista er noe særlig heller, men alt i alt har det fungert bedre enn Ubuntu. XP er 7 år, dermed har Microsoft et stabilt og greit operativsystem. Ubuntu-verisjonene er bare noen måneder gamle, og fremstår dermed verre synes jeg. Det med formateringsmuligheter kan forklares her. Makan til brukerfiendlige formateringsløsninger skal du lete lenge etter. Nå har jeg enda ikke fått den disken i gang, enda med den supporten de skryter så av som ikke svarer. Nå vet jeg at folk bare er mennesker der og jeg må oppføre meg (bedøm meg selv), men likevel. Hvis jeg bare hadde formatert den disken til NTFS nå, eller beholdt NTFS hadde jeg aldri kommet i problemer med mounting eller tillatelse til å skrive til min egen disk. For en tullete sikkerhet de har der.

Lenke til kommentar

Formateringsmuligheter? Say what? Hva har det med den tråden å gjøre? "Formateringsmulighetene" er uansett mye bedre i GNU/Linux enn XP og bedre enn i Vista. I Windows kan du ikke lage FAT32-partisjoner større enn 32GB engang, og NTFS er eneste andre alternativ. XP kan heller ikke endre størrelse på partisjoner, og å endre størrelse på systempartisjon i Vista er heller vanskelig.

 

I gparted kan jeg resize partisjoner, og om jeg vil resize systempartisjonen booter jeg bare fra installasjons-CD-en. Jeg har også valget mellom ext2, ext3, fat16, fat32, hfs, hfs+, jfs, linux-swap, ntfs, reiser4, reiserfs, ufs, xfs, og det skal nok ikke mye til å utvide det utvalget heller.

 

Dersom du søker her i forumet etter partisjonering finner du en stor rekke poster som anbefaler PartitionMagic til partisjonering for Windows og det at et $70 program anbefales for noe så banalt forteller litt om hvor begrenset formateringsmulighetene er i Windows.

 

---

 

Når det gjelder den tråden er vel "problemet" at når du formaterte disken ble standard rettigheter satt til root/root, noe som er logisk. Du er ikke logget inn som root, og har derfor ikke tilgang. Som nevnt i tråden må du bruke chown ( change owner ) til din bruker dersom den skal ha tilgang dit.

 

Og det at Ubuntu 8.04 kom ut i april har like mye å si som at XP SP3 også kom ut et par måneder siden. Å mene at XP derfor bare er et par måneder gammelt er akkurat like silly som å si at Ubuntu er et par månder gammelt.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke Vista er noe særlig heller, men alt i alt har det fungert bedre enn Ubuntu.
Såvidt jeg har fått med meg har du ikke engang vært istand til å installere linux, noensinne. Hold deg til sak istedet for denne drittkastingen. Hvis du mener at driverstøtten er bedriten fordi du har hardware som ikke funker, så si det. Hvis kameraten din har et skjermkort som trenger proprietær driver for i det hele tatt å få desktop, så si det. Begge deler er greit, og noe som rammer enkelte. At MS har monopol, og kan derfor overlate all driverutvikling til hardwareprodusenter, uten at det blir katastrofe, er en kjensgjerning. Likevel har linux faktisk enormt bra driverstøtte, og du skal gjerne få retningslinjer neste gang du skal kjøpe hardware slik at du også kan se hva GNU/Linux har å by på. Endret av Del
Lenke til kommentar

Fruktkake :

Et lite tips dersom du ikke har lyst til å bruke konsoll og chown til å endre rettighetene på disken.

Kjører du Gnome ( Ubuntu ) trykker du ALT-F2 og skriver inn gksudo nautilus. Det starter en instans av Nautilus ( filbehandler ) med superbrukerrettigheter. Navigér deg til rett plass, høyreklikk og velg egenskaper, velg rettigheter og endre eier og gruppe til ditt brukernavn. Lukk så Nautilus, da du i den programinstansen er like hjelpeløs som i Windows ( pre Vista ) hvor omtrent hvem som helst kan ødelegge systemet ved å slette systemfiler.

Lenke til kommentar
@Ördög:

Hva babler du om? Det minst like mange oppdateringer til ubuntu som windows, om ikke fler. Forskjellen er bare at det er færre omstart, men herregud, installerer mens du går på do eller noe da.

 

Jeg er ikke interesert i og dra igang en Win VS Linux diskusjon. Så det andre du skrev gidder jeg ikke og svare på, og det er egentlig besvart av andre brukere... De linjene som er sitert fra ditt svar till min post kan jeg svare på. Forhåpentligvis vill det avklare evt misforståelser.

 

Kanskje jeg formulerte meg teit. Jeg har ingen eksakt oversikt over hvor mange oppdateringer Ubuntu har sammenlignet med Windows. Men det jeg skulle frem till er at når man har installert Windows så får man X antall oppdateringer installert etterfulgt av en restart. Deretter får man noen flere oppdateringer, som også trenger en restart. Etter flere runder med oppdateringer og flere restarter så er systemet oppdatert og klart till bruk.

 

Joa, selvsagt er det bare og se på tv eller no slikt mens oppdateringene plasseres på harddisken. Men for meg er hvertfall dette ett irritasjonsmoment (gjentatte runder med oppdateringer og restarter etter install for og få systemet på bena). Etter feks en Ubuntu install er det en runde med oppdateringer og en restart (kanskje to).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...