Gå til innhold

Refleksjon: Linux: friheten til å velge


Anbefalte innlegg

Lastet ned Ubuntu til labtopen min for en mnd. siden, bare for å prøve. Jeg brukte ikke labtopen til så mye mer enn se filmer og gå på nett.

 

Som nybegynner ble jeg temmelig forfjammset da jeg skulle legge til Flash på Opera Browser.

Det gikk nemmelig ikke an! Gjennom å kave igjennom x antall forum fant jeg NESTEN ut hvordan man skulle gjøre det. Simpelt, logg deg inn som root!

Ok? Går inn på terminalen (akkurat som "Kjør.. -> cmd" i XP), logger meg inn og da var neste steg å installere... den delen har jeg ikke forstått enda. :ermm::wee:

 

-Brukervennlig (for nybegynnere)? Nja, like mye passordskriving og aksepteringer som Vista etter mitt skjønn.

-Frihet til å gjøre alt? Mulig, men jeg antar du må kunne litt skripting, og det er ikke mitt beste felt.

-Stabil? Har kræsjet fatalt to ganger allerede.

 

Det finnes sikkert mange OSer som passer bedre for meg, men uten å grave dypt i nettet så finner jeg ikke mange artikkler/''reviews'' om alle disse valgene.

Ikke helt fornøyd, men det holder for disse formålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4gb 32 bit, skukke være problem det ? windows er det sånn, i linux neh, sist jeg så i kernel opplegget var max 64 gb i 32 bit...

 

1024 GB minne max ?

2048 kjerner er max iallefall, hvor windows må nøye seg med max 16 trur jeg det var, sistnevnte ting er ikke heelt sikkert, bare vet 2048 cores er max...

 

64 bit og 32 bit, same shit, jeg kjører 64 bit, --force-architecture.

 

ENESTE.. aLTSÅ ENESTE jeg har hatt problemer med av ting er FF med Flash i 64 bit, men neeeimen, det funker ikke windows heller. oj, linux drar 64 bit bedre enn windows her, bedre kompabilitet, jeg får faktisk alle mine 6 cam som jeg ikke får til å funke i vista, men 3 av dem i xp faktisk...

 

neste:

de spella som er native der funka som bare det, og har ingen problemer med det.

 

nr2, installering av ting går satans fort, jeg skriver det jeg vil ha, ikke :

www.videolan.org

www.xmmms.org

www.bablalbalbal 100000x

 

jeg kan bruke musa mi, velge hva jeg vil installere fra en MENY ikke nett, eller skrive alt.

sudo apt-get install vlc xmms amsn evms også videre, det er ganske vanlige saker de jeg skrev nå da, evms er vell litt mer skjeldent. eller bruk GUI apps, du kan velge.

 

DEB filer dobbelt klikk: trykk install, ferdig oj raskere enn win installs ;)

 

meeen, det har sine mangler, spill for min del.

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar

Frihet til å velge...

 

Så man kaller linux frihet? Frihet for hvem?

 

Linux er så sinnsvakt fritt at det er et stort problem. Et program skrevet for linux, betyr ikke nødvendigvis hvilken som helst distro. Skrivebordsmiljøene er gode eksempler på deler av linux som låser programmer til enten det ene eller det andre. Seff ting har bedret seg til og med der.

 

Frihet ville være å velge å bruke et program, og kjøre det uten begrensinger uavhengig av os. Frihet ville være å lage et program uten å måtte velge mellom platformer, biblioteker etc.

Frihet er å kjøpe en bil og kunne kjøre den på veien. Ikke linuxveien, ikke GTK veien, men veien.

 

Kjøp internett hos en av våre kjære nettilbydere - hvem av dem gir linux support? Ingen. Hvem selger maskinen med linux installert - ingen, eller så godt som ingen. Linux support er så godt som ikke eksisterende hos kommerse aktører - fordi det er så sinnsykt mye rart å ta hensyn til.

Kjøpt deg ny printer? Gikk det greit å installere den i linux?

Du er henvist til linux forums hvor drittunger kaller deg n00b, og "lær deg bash din jævel". Forumer hvor de samme drittungene ikke kan elementær nettverksfeilsøking utover ping, om de i det hele tatt vet om det.

 

Ta jobb på support, så ser man fort galskapen.

 

Skal du ha linux? Så er du på egenhånd.

 

Greit, jeg fikser å søke etter tekniske stuff på google. Men hvor mange er gode nok på google til det? Hvor mange gidder faktisk å sitte på google for å lære seg linux??

 

Vært på nybegynnerkurs i data i det siste?? Lærer man linux der? nei. Hvor lærer man linux? Google om du gidder.

 

Hva kan linux gjøre for deg som windows ikke kan? Ikke en dritt. greit du slipper virus og spyware, men de fleste har enten antivirus som fikser det - eller de er lykkelig uvitende.

 

Gikk det greit å installere din mobil/mp3 spiller på linux i det siste? Du som er 55år gammel, bruker kun pc for å surfe vg, lese litt epost, og fylle ut skatteseddelen 1 gang i året på nett, og ikke spesielt interessert i den pc'en? Fikk du til å installere din mp3/mobil på din linux? Eller måtte din uber-nerd sønn komme og hjelpe og kjøre idiot-bash kommandoer og masse rart for å få det til?

 

Kan jeg bruke/gjøre xxx? Nei pappa, du har linux og de kommerse jævlene har ikke gitt ut XXX open source/linux.

 

Har selv brukt linux, programmert i linux, og brukt mac. Ikke så sinnsykt mye - men såpass at jeg ikke gidder å bry meg med greia.

 

Forøvrig - dustesyte artikkel. Superfanboy som skriver kun om linux og ikke skjønner hvorfor folk ikke gidder linux. Bare innse at linux er for spesielt interesserte. Kanskje gå ut og spør/sjekk folk om hvorfor de ikke gidder??? Litt feil plass å poste på en pro-linux sted der kun datanørdsa henger. Gå til vg. Tror de har flere normale folk i deres kundemasse. Gå dør til dør som jehovas vitne og se om det går opp et lys for deg.

 

Prøvd å prakke QMelk på en Tine melk bruker i det siste? Toyota på en Mazda bruker? Når en annen ting ikke gir noe mer verdi for dem, så er dem ikke så veldig interessert vel??

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at mange her fokuserer på spill, og benytter sjansen til å nevne tuxgames.com som jobber hardt for å gjøre tilgjengelig kommersielle spilltitler til Linux.

Når flere bruker linux, vil produsentene ha et incentiv til å porte spill til linux, selv uten hjelp av wine.

 

Så er det ufattelig mange som maser om kompatibilitet. Det er ingen som maser om at ps3 spill skal fungere på xbox360, og det er heller ikke naturlig. Hvorfor skal windows programmer fungere på linux? For meg holder det lenge at jeg kan åpne dokumentene jeg får tilsendt. Jeg vil helst slippe alt annet windows drar med seg.

 

Det har også vært litt snakk om stabilitet. Jeg har opplevd noen rare ting i linux, men ikke værre enn jeg har opplevd i windows. Jeg kjører på ubuntu, og har gjort det i litt over 1 år. Så og si uten problemer.

 

Bare så vi har alt på det rene, jeg er ikke innbitt Microsoft-hater. Microsoft produktene er bra når alt fungerer. Det jeg ikke liker er monopoliseringen som gjennomsyrer Microsoft. Jeg vil ha et reelt alternativ, og jeg vil få lov til å velge det. For meg fungerer linux best, men jeg liker ikke at Microsoft prøver alle skitne triks for å presse meg tilbake på windows. For såååå bra er ikke windows. De må gjerne forbedre produktene sine og lokke meg tilbake med lavere priser, bedre funksjonalitet osv.

Jeg anser ikke Microsofts dager for talte bare fordi linux finnes. Men jeg tror at Microsoft befinner seg ved et veikryss, og at det krever en endring av rute og en vesentlig endring av holdning for å forsette suksessen. Linux er kommet for å bli, og får stadig mer vind i seilene. Konkurranse er sunt, og det får de erfare nå, bare at de stritter i mot.

 

Linux er IKKE windows. Så dere som skal prøve Linux for første gang, ha det i bakhodet. Det skaper bare problemer hvis man fyrer opp sin nye Sony Ericsson og forventer Nokia menyer.

Men når man renser hodet for feil forventninger, så har Linux MYE bra å by på.

Lenke til kommentar

Må si at jeg føler meg rimelig fornærmet over at du hevder folk som bruker Internet Explorer er uvitende/ukyndige.

 

 

Selv bruker jeg Internet Explorer som hovednettleser, men har FX installert da jeg trenger å sjekke at sidene mine rendres riktig der (noe det pleier før jeg begynner å hacke for å få siden til å passe i IE :p).

 

Uansett.

Jeg er av den mening at så lenge jeg må forholde meg til IE kan jeg like godt bruke det.

Det gir meg ingen reelle fordeler å bruke FX. IE er bedre intergrert med Windows, på godt og vondt.

 

Og gjett hva. PCen oppfører seg helt normalt. Antivirusen slår ut èn gang i året. Og det er på offroadlan når den søker gjennom delte mapper på andres pcer.

 

Min konklusjon er at det er brukeren som er problemet når det gjelder virus. Og brukeren blir ikke mindre idiot av å bruke Firefox, så problemene vil gjelde med den nettleseren også.

 

 

Selv har jeg ingenting imot Linux. Faktum er snarere at jeg elsker det.

Kjører det på filserveren samt Relaxtopen min som kun brukes til IRC/musikk/film.

 

Imidlertid passer Windows bedre for hovedpcen min. Vista fungerer raskt og smertefritt, kjører spill uten problemer, Office 2007 (Hvis nye grensesnitt overgår alt av tidligere utgaver og konkurrenter. Tok en hel time å sette seg inn i det, men det var definitivt verdt det), Adobe CS3 Master Collection og alt annet som trengs.

 

 

Ubuntu har aldri sviktet meg, ei Windows post XP SP2.

Lenke til kommentar

Det er interessante punkter DarkSlayer tar opp, men av en eller annen merkelig grunn er det ingen som tør å stille krav på datafronten. Microsoft har pakket oss inn i en verden der man ikke kan stille krav, man må bare ta det som er.

På alle andre fronter stiller vi krav eller får valgmulighet. Men på pc har vi ikke den samme valgmuligheten. Joda, vi kan velge mellom en gamer pc eller en kontor pc. Men hva betyr det i praksis? Det er ikke mer spennende enn å velge mellom et kjøleskap med 3 eller 4 hyller.

 

Halvparten av leserne på forumet her hadde jo fått fnatt hvis de uansett hvilken fet mobiltelefon de hadde valgt, fortsatt hadde fått nokias gamle proprietære menyer. Nå er det en selvfølge å kunne velge og vrake i funksjonalitet og snart også mobil-OS.

 

Så det er helt riktig som artikkelforfatteren skriver, det handler om frihet. Og det ER frihet, men på et helt annet nivå en inngrodde windowsbrukere kan forstå.

 

Jeg vil bare nevne en kuriositet som nevnes OFTE på ubuntuforumene. Førstegangsinstallasjon av Ubuntu inneholder ALL basisprogramvare for den jevne bruker. Lynmeldingsklient, officepakke, cd/dvd-brenneprogram med støtte for iso-filer, en fullblods bildebehandler og ordentlig epostklient.

På windows må man lete etter disse. Og hvis man vil ha en annen, så ser man i programvarebrønnen og velger en annen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Helt ufattelig at en person som har kjørt Linux i 3 år kan komme med slike konlusjoner.

Tvisten mellom Firefox og IExplorer er ikke avgjort og kommer heller aldri til å bli avgjort. Samme er diskusjoner om amd vs. Intel, Amd vs. nVidia...

 

Første gangen jeg var borti Linux var i 1996. Da ble det fortalt at det var det neste store OS til desktoper. Vel i dag 13 år senere er ikke Linux i nærheten av noen særlig inflytelse på desktopmarkedet.

Hvorfor?

I diverse forum så skulle man tro at alle bruker Linux. Nå er det heldivis ikke slik at de som roper høyest alltid har rett.

Bit i dere Linuxfolk, men Linux er IKKE gratis. Det krever maskinvare i MASSEVIS og det er IKKE så intuitivt og lettlært som OSX og WinX.

Linux er ikke gratis for det tar mange timer med selvlæring og lesing før man kan hevde å kunne Linux. Disse timene kan kortes ned på å ta kurs, som koster. Tiden man bruker koster i form av tapte inntekter. Skulle man måtte ha en konsulent, koster disse mye mer enn en WinX konsulent...

 

Dette kommer fremtiden til å bli. Siden ingen har ansvar for oppdateringer eller promotering samt markedsføring, kommer Linux aldri, og jeg gjentar, aldri til å bli noen slager på Desktopper rundt om i verden. Slikt har det vært, og slikt kommer det til å fortsatt være...

Lenke til kommentar
-snip-

 

Jeg vil bare nevne en kuriositet som nevnes OFTE på ubuntuforumene. Førstegangsinstallasjon av Ubuntu inneholder ALL basisprogramvare for den jevne bruker. Lynmeldingsklient, officepakke, cd/dvd-brenneprogram med støtte for iso-filer, en fullblods bildebehandler og ordentlig epostklient.

På windows må man lete etter disse. Og hvis man vil ha en annen, så ser man i programvarebrønnen og velger en annen.

 

Ja du kan jo titte etter hvordan det gikk med MS når de prøvde å legge med ting. EU var jo happy for at windows kom med eget media avspiller, og IM klient, og hadde de fått viljen sin, hadde de fått fjernet IE også. Men det er en annen diskusjon, uansett ikke noe som burde bety fra eller til i valg av OS etter min mening, jeg hadde uansett ikke brukt hva som følger med ubuntu "sin" vlc spiller, og bruker heller ikke windows media player.

 

Om man skal se på det fra et upartisk standpunkt, skulle alt av OS kommet uten noen form for software utenom selve grunnkjernen. Så måtte folk hente ned alt av småverktøy og software selv.

Jeg for en kunne klart meg uten preinstallen fra f.eks HP og alt det dillet som fulgte med når jeg kjøpte ny bærbar noen mnd tilbake.

 

Men dette ville igjen krevd at de som kjøper enten har betalt for å få lagt inn software, eller at man måtte finne ut av ting selv. Det siste hadde kanskje vært det beste, nok av folk som burde lære hva de bør klikke på og ikke.

Lenke til kommentar
Lastet ned Ubuntu til labtopen min for en mnd. siden, bare for å prøve. Jeg brukte ikke labtopen til så mye mer enn se filmer og gå på nett.

 

Som nybegynner ble jeg temmelig forfjammset da jeg skulle legge til Flash på Opera Browser.

Det gikk nemmelig ikke an! Gjennom å kave igjennom x antall forum fant jeg NESTEN ut hvordan man skulle gjøre det. Simpelt, logg deg inn som root!

Ok? Går inn på terminalen (akkurat som "Kjør.. -> cmd" i XP), logger meg inn og da var neste steg å installere... den delen har jeg ikke forstått enda. :ermm::wee:

 

-Brukervennlig (for nybegynnere)? Nja, like mye passordskriving og aksepteringer som Vista etter mitt skjønn.

-Frihet til å gjøre alt? Mulig, men jeg antar du må kunne litt skripting, og det er ikke mitt beste felt.

-Stabil? Har kræsjet fatalt to ganger allerede.

 

Det finnes sikkert mange OSer som passer bedre for meg, men uten å grave dypt i nettet så finner jeg ikke mange artikkler/''reviews'' om alle disse valgene.

Ikke helt fornøyd, men det holder for disse formålene.

 

 

For å kunne benytte deg av friheten du har, må du forstå hvordan den fungerer. Det er for meg helt innlysende, vet ikke hvordan det er for deg. For å kunne kjøre bil i Oslos gater bør du ha forståelse for hvordan du får bilen til å akselerere og stoppe, samt at du må kunne trafikkreglene (og du må ha et gyldig førerkort). Det samme gjelder for en bruk som lar deg utnytte friheten i et linux-basert OS. Du må ha forståelse for hvordan ting er bygget opp, og hvordan ting fungerer og henger sammen, og hva du kan gjøre for å forbedre OSet etter dine behov.

 

Sikkerhetsfunksjonen i Ubuntu er mye mer brukervennlig enn den i Vista. I Vista må du godta absolutt alt som skjer, mens i Ubuntu skriver du inn et passord og da har du root-fullmakt i et visst tidsrom, evt så lenge pakkebehandleren er åpen. Så lenge du har et passord som er lett å huske og går fort å skrive, er ikke det noen problem.

 

Stabiliteten kommer ikke alltid bare an på kjernen, men også prosessene som sender signaler til den. Man må være kritisk til hva man installerer.

 

Til slutt: Dersom du prøver å installere Opera 9.51 vil du oppdage at det har kommet på plass en langt, langt bedre integrering i ihvertfall gnome. Blant annet bruker den nå en pluginwrapper som gir deg flash og java-støtte ut av boksen, jeg er litt usikker på om Opera har rullet inn windowsvarianter eller bare symlinker til Mozillas drivere, men jeg vil tro det er det siste. Derfor trenger du bare å installere flash for Firefox, så har du det i Opera også. Ulempen er at dette bruker noe mer minne enn om det var native for Opera, men nå er jo jeg ressursminimalist også, så for de fleste vil ikke dette ha noe som helst å si.

Lenke til kommentar
Bit i dere Linuxfolk, men Linux er IKKE gratis. Det krever maskinvare i MASSEVIS og det er IKKE så intuitivt og lettlært som OSX og WinX.

Linux er ikke gratis for det tar mange timer med selvlæring og lesing før man kan hevde å kunne Linux. Disse timene kan kortes ned på å ta kurs, som koster. Tiden man bruker koster i form av tapte inntekter. Skulle man måtte ha en konsulent, koster disse mye mer enn en WinX konsulent...

 

Dette kommer fremtiden til å bli. Siden ingen har ansvar for oppdateringer eller promotering samt markedsføring, kommer Linux aldri, og jeg gjentar, aldri til å bli noen slager på Desktopper rundt om i verden. Slikt har det vært, og slikt kommer det til å fortsatt være...

 

Desverre blir mange linux vs windows diskusjoner vridd mot det økonomiske aspektet. Joda, mange distribusjoner er gratis. Jeg synes det er feil å fokusere for mye på det, for det er som du påpeker nødvendig å betale for opplæring og support. Men her kommer det som vi ofte snakker om; inngrodde windows-brukere. Jeg kan ikke si det nok, Linux er IKKE windows. Det er en annen måte å tenke på. Og det er INGEN her som kunne windows fra de ble født. ALT Må læres. Det er slu taktikk fra Microsoft som gjør at du tilfeldigvis lærte windows først.

 

Og faktisk finnes det en rekke kommersielle aktører som satser hardt på markedsføring av linux. Novell (som er godt kjent i IT-miljøet) og Canonical er de to største idag. Jeg har tro på det de gjør, og jeg synes det er spennende at det endelig kommer reelle valgmuligheter.

 

Det er en myte at det er så forferdelig vanskelig å installere og kjøre linux. Det finnes MASSEVIS av eksempler på både unge og gamle med alle mulige nivå av erfaring, som helt uten problem har klart å installere Linux og kjøre vellykket på det. Det handler bare om å ville. Jeg vil ikke tvinge noen over på Linux, og dette handler ikke om det heller. Men det er skummelt å se hvor mange som har motforestillinger mot Linux, og som tviholder på Microsoft og deres skitne triks.

Lenke til kommentar

Har prøvd å installere Ubuntu, Kubuntu og Fedora på min stasjonære pc. Alle sammen krasjet under installasjonen. Både XP, og Vista installerte uten problemer. Jeg kjører nå XP på den pga den var litt treg for Vista.

 

Har så installert Fedora på min bærbare. Det gikk jo nesten bra, men det trådløse tastaturet og musen min funket bare delvis (var veldig trege og hakket). Det trådløse nettverkskortet virket heller ikke, men en dags googling, og kompilering av noen beta drivere fikk det til å virke.

 

Jeg hadde da en Fedora installasjon, og begynte å teste diverse ting. Fant fort ut av at en del nettsteder ikke fungerte optimalt med linux. I tillegg fikk jeg ikke satt skjermkortet mitt til native oppløsning, så det så ikke så bra ut.

 

Har hele tiden hørt at allt man trenger finnes til Linux. Jeg regnet derfor med at det ikke skulle være noe problem å finne et program for videoredigering (tilsvarende Pinnacle studio), men der tok jeg feil. Ikke faen om jeg fant noe som var brukenes. Ikke spiller jeg, så at det er lite spill til Linux driter jeg i, men mange i dag redigerer litt video.

Fikk da tipset om å dualboote og ha Pinnacle på en Windows installasjon, men hva faen er poenget med det ??? Da må jeg jo likevel kjøpe Windows, og hvorfor skal man lære seg 2 OS, når man ikke engang sparer penger på det ?

 

Som dere skjønner, så kjører jeg nå XP på min stasjonære, min bærbare, og på jobb (er programmerer).

 

Min bærbare, og stasjonære, og jobb pc står alltid på, så oppstartstider bryr jeg meg ikke om. Booter aldrig, annet enn når det kommer oppdateringer til systemet, eller installer nye programmet. Har flere ganger hatt over 100 dager oppetid på jobb, og når jeg booter er det fordi IT avdelingen har sluppet noen nye sikkerhetsfikser.

Lenke til kommentar

Frihet til å velge...

 

Så man kaller linux frihet? Frihet for hvem?

 

Linux er så sinnsvakt fritt at det er et stort problem. Et program skrevet for linux, betyr ikke nødvendigvis hvilken som helst distro. Skrivebordsmiljøene er gode eksempler på deler av linux som låser programmer til enten det ene eller det andre. Seff ting har bedret seg til og med der.

 

Frihet ville være å velge å bruke et program, og kjøre det uten begrensinger uavhengig av os. Frihet ville være å lage et program uten å måtte velge mellom platformer, biblioteker etc.

Frihet er å kjøpe en bil og kunne kjøre den på veien. Ikke linuxveien, ikke GTK veien, men veien.

 

Kjøp internett hos en av våre kjære nettilbydere - hvem av dem gir linux support? Ingen. Hvem selger maskinen med linux installert - ingen, eller så godt som ingen. Linux support er så godt som ikke eksisterende hos kommerse aktører - fordi det er så sinnsykt mye rart å ta hensyn til.

Kjøpt deg ny printer? Gikk det greit å installere den i linux?

Du er henvist til linux forums hvor drittunger kaller deg n00b, og "lær deg bash din jævel". Forumer hvor de samme drittungene ikke kan elementær nettverksfeilsøking utover ping, om de i det hele tatt vet om det.

 

Ta jobb på support, så ser man fort galskapen.

 

Skal du ha linux? Så er du på egenhånd.

 

Greit, jeg fikser å søke etter tekniske stuff på google. Men hvor mange er gode nok på google til det? Hvor mange gidder faktisk å sitte på google for å lære seg linux??

 

Vært på nybegynnerkurs i data i det siste?? Lærer man linux der? nei. Hvor lærer man linux? Google om du gidder.

 

Hva kan linux gjøre for deg som windows ikke kan? Ikke en dritt. greit du slipper virus og spyware, men de fleste har enten antivirus som fikser det - eller de er lykkelig uvitende.

 

Gikk det greit å installere din mobil/mp3 spiller på linux i det siste? Du som er 55år gammel, bruker kun pc for å surfe vg, lese litt epost, og fylle ut skatteseddelen 1 gang i året på nett, og ikke spesielt interessert i den pc'en? Fikk du til å installere din mp3/mobil på din linux? Eller måtte din uber-nerd sønn komme og hjelpe og kjøre idiot-bash kommandoer og masse rart for å få det til?

 

Kan jeg bruke/gjøre xxx? Nei pappa, du har linux og de kommerse jævlene har ikke gitt ut XXX open source/linux.

 

Har selv brukt linux, programmert i linux, og brukt mac. Ikke så sinnsykt mye - men såpass at jeg ikke gidder å bry meg med greia.

 

Forøvrig - dustesyte artikkel. Superfanboy som skriver kun om linux og ikke skjønner hvorfor folk ikke gidder linux. Bare innse at linux er for spesielt interesserte. Kanskje gå ut og spør/sjekk folk om hvorfor de ikke gidder??? Litt feil plass å poste på en pro-linux sted der kun datanørdsa henger. Gå til vg. Tror de har flere normale folk i deres kundemasse. Gå dør til dør som jehovas vitne og se om det går opp et lys for deg.

 

Prøvd å prakke QMelk på en Tine melk bruker i det siste? Toyota på en Mazda bruker? Når en annen ting ikke gir noe mer verdi for dem, så er dem ikke så veldig interessert vel??

 

 

 

 

 

[/Hehehe dette var det beste og morsomste innlegg jeg har lest på veldig lenge hehehehe

Jeg er helt enig med deg :w00t:

Endret av Geir_Javelyn
Lenke til kommentar
Ja du kan jo titte etter hvordan det gikk med MS når de prøvde å legge med ting. EU var jo happy for at windows kom med eget media avspiller, og IM klient, og hadde de fått viljen sin, hadde de fått fjernet IE også. Men det er en annen diskusjon, uansett ikke noe som burde bety fra eller til i valg av OS etter min mening, jeg hadde uansett ikke brukt hva som følger med ubuntu "sin" vlc spiller, og bruker heller ikke windows media player.

 

Det handler om bundling, noe EU ikke vil ha noe av. På linux er det bare at programvaren er gjort lett tilgjengelig i brønnen. Og det er greit fordi du kan velge mellom ulike programmer for å utføre ønsket handling. Du kan godt ta bort det som allerede er installert. Du er ikke låst slik som man var når Microsoft bundlet.

Endret av ckl77
Lenke til kommentar
Det krever maskinvare i MASSEVIS og det er IKKE så intuitivt og lettlært som OSX og WinX

Vær forsiktig med generaliseringer. I mitt tilfellet stemmer ikke dette. På min hoved linux boks som nå er ca 4-5 år gammel, en amd 2500+ med 1gb ram så har jeg kjørt Fedora (core) 5-8 uten problemer i snart to år. Vil ikke kalle si den har "maskinvare i MASSEVIS". For meg personlig så har jeg heller ikke hatt noen større problemer med å sette meg inn i Linux enn Windows. Så jeg kan ikke si meg enig i denne påstanden.

 

Linux er ikke gratis for det tar mange timer med selvlæring og lesing før man kan hevde å kunne Linux

For en person uten datakompetanse eller forståelse kan det samme sies om alle OS. Alt nytt må læres.

Fordommer, holdninger og forventinging spiller nok også en rolle her.

 

Skulle man måtte ha en konsulent, koster disse mye mer enn en WinX konsulent...

Hva tenker du på her ? I ren timepris, eller sett over tid ? Hvis en linux kosulent er dyrere pr time, men må brukes skjeldnere enn en windows konsulent, så vil det gjevne ut kostnadene. Det blir totalt antall timer over f.eks ett år som blir avgjørende for total prisen, ikke pris pr time.

--

 

Når det kommer til IE vs Firefox(/Opera), så syntes jeg ikke det er så veldig stor forskjell i det daglige bruk, det kommer det mer ann på preferanser. Men når det kommer til støtte av standarder og slikt, så er IE helt klart dårligst i mine øyne (selv om den har blitt bedre). For å gjøre jobben enklere for web utviklere bør man styre unna IE (for å sette det litt på spissen). En nettside bør kodes etter etablerte standarder, og så skal den se lik ut i alle nettlesere (men det blir kanskje bare en ønskedrøm).

 

Ja du kan jo titte etter hvordan det gikk med MS når de prøvde å legge med ting. EU var jo happy for at windows kom med eget media avspiller, og IM klient, og hadde de fått viljen sin, hadde de fått fjernet IE også.

Dette er ett noe forenklet syn på den saken. Problemet er/var ikke at programmene fulgte med windows, men at de også gjorde det vanskeligere for konkurenter. Og i Linux så er det ikke slik at det kun følger med en mediaspiller, selv om det kanskje kun er en som er standard installert, så kan man diskutere om de som ligger tilgjengelige i pakkebrønnene også følger med os'et.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Frihet til å velge...

 

Så man kaller linux frihet? Frihet for hvem?

 

Linux er så sinnsvakt fritt at det er et stort problem. Et program skrevet for linux, betyr ikke nødvendigvis hvilken som helst distro. Skrivebordsmiljøene er gode eksempler på deler av linux som låser programmer til enten det ene eller det andre. Seff ting har bedret seg til og med der.

 

Frihet ville være å velge å bruke et program, og kjøre det uten begrensinger uavhengig av os. Frihet ville være å lage et program uten å måtte velge mellom platformer, biblioteker etc.

Frihet er å kjøpe en bil og kunne kjøre den på veien. Ikke linuxveien, ikke GTK veien, men veien.

 

Kjøp internett hos en av våre kjære nettilbydere - hvem av dem gir linux support? Ingen. Hvem selger maskinen med linux installert - ingen, eller så godt som ingen. Linux support er så godt som ikke eksisterende hos kommerse aktører - fordi det er så sinnsykt mye rart å ta hensyn til.

Kjøpt deg ny printer? Gikk det greit å installere den i linux?

Du er henvist til linux forums hvor drittunger kaller deg n00b, og "lær deg bash din jævel". Forumer hvor de samme drittungene ikke kan elementær nettverksfeilsøking utover ping, om de i det hele tatt vet om det.

 

Ta jobb på support, så ser man fort galskapen.

 

Skal du ha linux? Så er du på egenhånd.

 

Greit, jeg fikser å søke etter tekniske stuff på google. Men hvor mange er gode nok på google til det? Hvor mange gidder faktisk å sitte på google for å lære seg linux??

 

Vært på nybegynnerkurs i data i det siste?? Lærer man linux der? nei. Hvor lærer man linux? Google om du gidder.

 

Hva kan linux gjøre for deg som windows ikke kan? Ikke en dritt. greit du slipper virus og spyware, men de fleste har enten antivirus som fikser det - eller de er lykkelig uvitende.

 

Gikk det greit å installere din mobil/mp3 spiller på linux i det siste? Du som er 55år gammel, bruker kun pc for å surfe vg, lese litt epost, og fylle ut skatteseddelen 1 gang i året på nett, og ikke spesielt interessert i den pc'en? Fikk du til å installere din mp3/mobil på din linux? Eller måtte din uber-nerd sønn komme og hjelpe og kjøre idiot-bash kommandoer og masse rart for å få det til?

 

Kan jeg bruke/gjøre xxx? Nei pappa, du har linux og de kommerse jævlene har ikke gitt ut XXX open source/linux.

 

Har selv brukt linux, programmert i linux, og brukt mac. Ikke så sinnsykt mye - men såpass at jeg ikke gidder å bry meg med greia.

 

Forøvrig - dustesyte artikkel. Superfanboy som skriver kun om linux og ikke skjønner hvorfor folk ikke gidder linux. Bare innse at linux er for spesielt interesserte. Kanskje gå ut og spør/sjekk folk om hvorfor de ikke gidder??? Litt feil plass å poste på en pro-linux sted der kun datanørdsa henger. Gå til vg. Tror de har flere normale folk i deres kundemasse. Gå dør til dør som jehovas vitne og se om det går opp et lys for deg.

 

Prøvd å prakke QMelk på en Tine melk bruker i det siste? Toyota på en Mazda bruker? Når en annen ting ikke gir noe mer verdi for dem, så er dem ikke så veldig interessert vel??

Da var det bevist at det også er religiøse sekter innen Windowsverdnen :D

 

Synes selv artikkelen var noe drøy på noen områder, hva man bruker er opptil hver og en, men jeg blir irritert av at så mange har så mange fordommer og er såpass feilinformert spesielt rundt Linux.

Lenke til kommentar
...

 

 

 

For å kunne benytte deg av friheten du har, må du forstå hvordan den fungerer. Det er for meg helt innlysende, vet ikke hvordan det er for deg. For å kunne kjøre bil i Oslos gater bør du ha forståelse for hvordan du får bilen til å akselerere og stoppe, samt at du må kunne trafikkreglene (og du må ha et gyldig førerkort). Det samme gjelder for en bruk som lar deg utnytte friheten i et linux-basert OS. Du må ha forståelse for hvordan ting er bygget opp, og hvordan ting fungerer og henger sammen, og hva du kan gjøre for å forbedre OSet etter dine behov.

 

Sikkerhetsfunksjonen i Ubuntu er mye mer brukervennlig enn den i Vista. I Vista må du godta absolutt alt som skjer, mens i Ubuntu skriver du inn et passord og da har du root-fullmakt i et visst tidsrom, evt så lenge pakkebehandleren er åpen. Så lenge du har et passord som er lett å huske og går fort å skrive, er ikke det noen problem.

 

Stabiliteten kommer ikke alltid bare an på kjernen, men også prosessene som sender signaler til den. Man må være kritisk til hva man installerer.

 

Til slutt: Dersom du prøver å installere Opera 9.51 vil du oppdage at det har kommet på plass en langt, langt bedre integrering i ihvertfall gnome. Blant annet bruker den nå en pluginwrapper som gir deg flash og java-støtte ut av boksen, jeg er litt usikker på om Opera har rullet inn windowsvarianter eller bare symlinker til Mozillas drivere, men jeg vil tro det er det siste. Derfor trenger du bare å installere flash for Firefox, så har du det i Opera også. Ulempen er at dette bruker noe mer minne enn om det var native for Opera, men nå er jo jeg ressursminimalist også, så for de fleste vil ikke dette ha noe som helst å si.

 

 

Jeg akter ikke å krangle om det. Dette er min mening og opplevelse om Ubuntu/Linux. Punktum.

Lenke til kommentar

Frihet til å velge...

 

Så man kaller linux frihet? Frihet for hvem?

 

Linux er så sinnsvakt fritt at det er et stort problem. Et program skrevet for linux, betyr ikke nødvendigvis hvilken som helst distro. Skrivebordsmiljøene er gode eksempler på deler av linux som låser programmer til enten det ene eller det andre. Seff ting har bedret seg til og med der.

 

Skrivebordsmiljøene har ikke så mye med om man kan installere et program eller ikke, men jo man får med en del library-filer om man installerer et KDE-program i Gnome. Noe som i og for seg kan være et problem.

 

Properitære programmer kan være noe distro-spesifikt, men open source-programmer kommer så godt som alltid i alle distroer.

 

Frihet ville være å velge å bruke et program, og kjøre det uten begrensinger uavhengig av os. Frihet ville være å lage et program uten å måtte velge mellom platformer, biblioteker etc.

Frihet er å kjøpe en bil og kunne kjøre den på veien. Ikke linuxveien, ikke GTK veien, men veien.

Som gjelder for de fleste open source-programmer. ;) Firefox, Pidgin, Thunderbird o.s.v kan kjøres omtrent på alle plattformer.

 

 

 

Kjøp internett hos en av våre kjære nettilbydere - hvem av dem gir linux support? Ingen. Hvem selger maskinen med linux installert - ingen, eller så godt som ingen. Linux support er så godt som ikke eksisterende hos kommerse aktører - fordi det er så sinnsykt mye rart å ta hensyn til.

Kjøpt deg ny printer? Gikk det greit å installere den i linux?

Du er henvist til linux forums hvor drittunger kaller deg n00b, og "lær deg bash din jævel". Forumer hvor de samme drittungene ikke kan elementær nettverksfeilsøking utover ping, om de i det hele tatt vet om det.

 

Ta jobb på support, så ser man fort galskapen.

 

Skal du ha linux? Så er du på egenhånd.

 

Akkurat som Mac, iPhone eller Windows Mobile.

 

 

 

Greit, jeg fikser å søke etter tekniske stuff på google. Men hvor mange er gode nok på google til det? Hvor mange gidder faktisk å sitte på google for å lære seg linux??

 

Vært på nybegynnerkurs i data i det siste?? Lærer man linux der? nei. Hvor lærer man linux? Google om du gidder.

 

Hva kan linux gjøre for deg som windows ikke kan? Ikke en dritt. greit du slipper virus og spyware, men de fleste har enten antivirus som fikser det - eller de er lykkelig uvitende.

Hvorfor må alt være for nauter? Du sier jo selv at man må gå på kurs i Windows for at Windows skal være for nauter.

 

Gikk det greit å installere din mobil/mp3 spiller på linux i det siste? Du som er 55år gammel, bruker kun pc for å surfe vg, lese litt epost, og fylle ut skatteseddelen 1 gang i året på nett, og ikke spesielt interessert i den pc'en? Fikk du til å installere din mp3/mobil på din linux? Eller måtte din uber-nerd sønn komme og hjelpe og kjøre idiot-bash kommandoer og masse rart for å få det til?

 

Kan jeg bruke/gjøre xxx? Nei pappa, du har linux og de kommerse jævlene har ikke gitt ut XXX open source/linux.

 

Gikk det greit å installere MP3-spiller? Installere? Jeg plugget den inn og bruker filbehandleren. Kanskje på tide at folk slutter å kjøpe mp3-spiller som ikke monteres som en harddisk? Printeren? Installering? Jeg plugget den inn. Joda, jeg vet det kan være problemer med for eksempel Lexmark. Men det man heller kan lurer på hvorfor ikke Lexmark støtter postscritpt.

 

 

Har selv brukt linux, programmert i linux, og brukt mac. Ikke så sinnsykt mye - men såpass at jeg ikke gidder å bry meg med greia.

 

Forøvrig - dustesyte artikkel. Superfanboy som skriver kun om linux og ikke skjønner hvorfor folk ikke gidder linux. Bare innse at linux er for spesielt interesserte. Kanskje gå ut og spør/sjekk folk om hvorfor de ikke gidder??? Litt feil plass å poste på en pro-linux sted der kun datanørdsa henger. Gå til vg. Tror de har flere normale folk i deres kundemasse. Gå dør til dør som jehovas vitne og se om det går opp et lys for deg.

 

Prøvd å prakke QMelk på en Tine melk bruker i det siste? Toyota på en Mazda bruker? Når en annen ting ikke gir noe mer verdi for dem, så er dem ikke så veldig interessert vel??

 

At mange vanlige folk ikke gidder pr. dags dato er helt forståelig, men hvordan skal konkurransen og situasjonen forandre seg om alle bare fortsetter å bruke Windows?

 

Du bør også ta en titt i speilet og prøve å heve nivået på dine "debatteknikker", så ser du kanskje at det er ganske flaut å kalle Linux-bruker for drittunger og blærete, mens du rakker ned på folk som ikke kan nettverk ordentlig eller sammenligner andre som velger noe annet enn deg selv med jehovas vitner. Etter innlegget ditt å dømme, virker det som du har et veldig fanatisk forhold til dette, og minner mye om stereotypene du bruker om Linux-brukerne

Lenke til kommentar

RattleBattle, bra sagt.

 

Det er desverre mye motvilje mot linux, tilsynelatende helt ubegrunnet. Jeg har ikke mål om å konvertere hele verden til linux. Men jeg vil anbefale de fleste å prøve det. For mange vil det være positivt på mange måter. Og det før vi snakker om defrag og reinstallasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...