Gå til innhold

Refleksjon: Linux: friheten til å velge


Anbefalte innlegg

1: Noen av grunnene er manglende hardwarestøtte.

2: Ellers er Linux et mer sårbart system hvis du roter i terminal. Du har ikke advarsler.

3: Hvilken er best for meg? Alle er forskjellig. Derfor holder jeg meg med Ubuntu.

4: Ellers kommer Ubuntu og Fedora med ny versjon 2 ganger i året. Alt for ofte, spør du meg.

5: Linux bærer ofte også preg av å være utviklet av mange forskjellige parter

6: Linux med ordentlig norsk språk er vanskelig å finne.

1: Det er et problem for enkelte maskiner eller spesifikk hardware.

2: Advarselen ligger i at du logger inn som root egentlig

3: Ut ifra dine kommentarer tror jeg at jeg vil anbefale Mandriva One - vent til 2009 med KDE 4.1

4: Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men man MÅ ikke oppgradere ;o)

5: Enig, men der vil KDE 4.1 / 4.2 være et langt skritt i riktig retning

6: Mandriva er godt oversatt

 

For ordens skyld - jeg bruker OpenSuse 11 KDE 4.1 men Mandriva One har imponert meg både på hardware, språk , et greit kontrollpanel og ikke minst synes jeg de har valgt et veldig fornuftig oppsett. Jeg er ikke like imponert over Ubuntu 8.04. Men du KAN jo hardware som ikke støtter Linux da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes folk har misforstått totalt hele OS-debatten. Man bør heller se på sine behov og velge OS ut fra dette. Når jeg trengte en server nå hjemme f.eks kunne både Windows og Linux løse mine behov. Men da er det bare å se relativt objektivt på ting. Windows har tragisk nettverksytelse og et GUI som er fullstendig bortkastet på en slik server. Det kan administreres via Remote Desktop som er fullstendig ubrukelig i forhold til SSH til en server. Kommandolinje var også sterkt å foretrekke selv om læringskurven i begynnelsen var drøy. Valget var dermed enkelt, siden Linux klart var et bedre valg til mitt behov selv om jeg måtte lære meg alt fra scratch.

 

Jeg skal selvfølgelig underbygge dette med fakta, noe som jeg ser er totalt fraværende her. Resultatene fra min egen testing finnes her:

 

http://www.marsboer.net/?p=642

 

Og ytelsestesting av Samba på Linux her:

http://www.marsboer.net/?p=702

 

På desktop bruker jeg en rekke programmer som kun finnes på Windows, ergo bruker jeg Windows. Jeg bruker Vista x64 fordi jeg har 4GB RAM. Her har jeg testet blant annet Ubuntu, men ikke funnet det bra nok på Desktop til mitt bruk. Linux er strålende helt til man begynner å blande inn GUI-løsninger som dreper både ytelse, funksjonalitet og stabilitet.

 

På brannmuren min bruker jeg FreeBSD fordi pfSense bruker FreeBSD, ingen annen grunn. Men pfSense er den beste løsningen på mitt behov jeg har testet.

 

Hvis folk hadde tenkt rasjonelt i stedet for å komme med totalt meningsløse ytringer som demonstrerer null kompetanse ovenfor de operativsystem de snakker om, så hadde vi sluppet slike synsediskusjoner som dette.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Skrivebordsmiljøene har ikke så mye med om man kan installere et program eller ikke, men jo man får med en del library-filer om man installerer et KDE-program i Gnome. Noe som i og for seg kan være et problem.

 

Properitære programmer kan være noe distro-spesifikt, men open source-programmer kommer så godt som alltid i alle distroer.

 

Som gjelder for de fleste open source-programmer. Firefox, Pidgin, Thunderbird o.s.v kan kjøres omtrent på alle plattformer.

Et open source program er ikke automagisk fungerende på multiplatform. Det å støtte både windows og linux i bunn av et program for å kompilere til begge platformer er et hel¤%&6 arbeid, og vil tvinge inn kompromiss i funksjonalitet.

 

Akkurat som Mac, iPhone eller Windows Mobile.

Mac har support så vidt jeg vet, og kommerse aktører har lettere for å tilby mac support. GET har mac support så vidt jeg vet.

Mobiltelefoner er mobiltelefoner. Men jeg mener 09000 hjelper deg med å sette opp din telefon til å bruke gprs eller hva det nå heter for å få internettnett. Stort sett å kjøre et skript man får via sms eller åssen det fikses.

 

 

Hvorfor må alt være for nauter? Du sier jo selv at man må gå på kurs i Windows for at Windows skal være for nauter.

 

YES YES YES. GENIALT. Du sier rett ut at linux ikke er for nauter. Windows tenker på nauter, forsøker hvertfall. Linux er nørdenes verden, nørdenes leketøy og penisforlenger. "Eg kan linux eg *sniff". 1% bruker linux om vi skal legge de store undersøkelsene på nett til grunn (de som sniffer browsertrafikk). 1% er nørds. Fint. Da er det avgjort. Windows sluttet å være avhengig av dos i win95, linux er enda ikke kvitt dritten og er definitivt den størrste barriæren for nye folk.

 

SÅ SLUTT Å GÅ RUNDT Å MASE OM AT FOLK MÅ FÅ SEG LINUX.

 

Gikk det greit å installere MP3-spiller? Installere? Jeg plugget den inn og bruker filbehandleren. Kanskje på tide at folk slutter å kjøpe mp3-spiller som ikke monteres som en harddisk? Printeren? Installering? Jeg plugget den inn. Joda, jeg vet det kan være problemer med for eksempel Lexmark. Men det man heller kan lurer på hvorfor ikke Lexmark støtter postscritpt.

JA NETTOPP. buhu, verden er ikke slik jeg vil ha den. Verden er dum.

Linux er en greie der en person kan lage noe slik den personen vil ha det. Ingen driver å lager linux/linux apps for menig mann. Ingen tenker på andre enn seg selv. Brukerundersøkelser? Nope. Brukertester? Nope.

Linux er anarki. Jeg, meg og mitt. 99% av all apps er laget for å tilfredstille den som laget greia, og de stopper når de er fornøyd eller dritt lei. Resultatet er uferdige, halvdårlig ræl.

 

Noe er bra, det er sant. Men mesteparten er til å grine av. Greit linux folk lager slik de vil ha tingene. Nå gå inn i skapet deres og bli der. ikke lag en artikkel om "folk burde bruke mer linux". Folk burde trimme mer, og ta mer vitaminer også, men de driter i det også.

 

 

 

At mange vanlige folk ikke gidder pr. dags dato er helt forståelig, men hvordan skal konkurransen og situasjonen forandre seg om alle bare fortsetter å bruke Windows?

Er ikke ofte engi med Bill Gates, men denne er jeg enig i.

"Stop whine and make better software"

 

Du bør også ta en titt i speilet og prøve å heve nivået på dine "debatteknikker", så ser du kanskje at det er ganske flaut å kalle Linux-bruker for drittunger og blærete, mens du rakker ned på folk som ikke kan nettverk ordentlig eller sammenligner andre som velger noe annet enn deg selv med jehovas vitner. Etter innlegget ditt å dømme, virker det som du har et veldig fanatisk forhold til dette, og minner mye om stereotypene du bruker om Linux-brukerne

En stund siden, 1år kanskje sist jeg rotet med ubuntu. Og ubuntu forumene var i stor grad fyllt med poster av typen: 1 person trenger hjelp, svaret er enten typisk "jeg må skrive litt piss for å virke viktig" eller superavansert greie, og det gikk fort i å rakke ned på brukeren, spess de som ikke fattet kommandolinje stuffs. det gjelder ikke bare ubuntu, men stort sett over hele fjøla av mailing lister til ymse open source.

Det kan være greit å sette en bruker på plass når det er snakk om tekniske ting de bør kunne (programmerer spør om programmeringsstuffs), men ikke når det er snakk om nye blanke ubuntu brukere. Ubuntu skal jo være for alle og nauter eller??

 

Jehovas vitne? Vel... Er ikke linux folk det da? "Tro på vår gud, ikke andres guder".

Ingen som selger bil slik. Men guder selges slik. Selger man en bil så fokuserer man på service, trygghet, brukervennlighet, etc etc. Men linux-artikkler/poster er fylt med for mye "vår gud er best". Apple, IPhone, Ipod folk er også i stor grad slik desverre. Blir litt rart.

Men argumentet mitt var vel å pelle seg ut blandt folk, og forsøke å få dem til å bruke linux. Kanskje da man ville se hva det er som gjør at folk ikke er så interessert i linux? Kanskje dermed se hva som må endres med linux for at folk vil ha linux?

Jeg tror linux folk er som jehovas vitner heller. De har heller ikke innsett at deres gud ikke er noe særlig, men fortsatt så går dem fra dør til dør.

 

Kjente en jente som begynte på grunnleggende informatikk ved universitetet i Oslo, UiO. Der ble man fortalt at man MÅTTE ha linux, og de prakka på studentene ubuntu. Bare bullshit seff. Python programmering funker fint på windows, og ikke noe i deres studium var linux spesifikt overhode. Så hun spurte meg om hun skulle gjøre slik. Jeg spurte da om når hun fikk datatrøbbel om UiO ville hjelpe hun?? Nei seff ikke. Installerte hun linux så ville det medføre at hennes 3års tlf support med HP ble verdiløs. Penger ut vinduet og potensielt problemer. For problemer får man også på linux desverre.

DET ER SKANDALE DET. Men slik oppfører fanatikere seg. Og det er vel kun i skolemiljøene at slike fundamentalister for jobb...

 

Ang. support, kan du lære deg et velkjent begrep fra økonomiens verden: "Tilbud og etterspørsel". Så lenge ingen SPØR om hjelp til GNU/Linux, FreeBSD eller MacOS, for den saks skyld, vil ingen tilby den hjelpen heller.

mhm - du kjøper bil uten service også skjønner jeg. I fix myself car. Greit om du liker sånt. Men å be folk om HELLER å velge det fremfor ... nei hallo.

 

Dersom du for 10-15 år siden ringte Telenor og spurte om hjelp til Mac'en din, tror du at du hadde fått det?

Telenor internett hadde mac support jo, yes. 10-15 år siden. JÆVLI bra support også. Litt usikker på status idag.

Lenke til kommentar

Se litt i krystallkula og tenk litt grunnleggende økonomiske prinsipper. Friheten til Linux (dvs. GPL-lisensen) gjør at enhver programmeringsluring rundt omkring på verdens universiteter/høyskole/gutterom/jenterom har muligheten til å gjøre operativsystemer og/eller programvare bedre, ved å bidra på toppen av det alle andre har gjort. Ingen firma i verden er store nok til å kunne mobilisere like mye programmeringskompetanse, og produsere kode med akademisk perfeksjon og samtidig tjene penger.

 

Det ligger i forretningsmodellen til Microsoft (og Apple, og alle andre aksjeselskap) at perfekt kode ikke er nødvendig, de skal bare lage god nok (eventuelt pen nok innpakning) til at de tjener penger. Så lenge folk stort sett har kun prøvd et eneste alternativ (beklager, det holder ikke med spede mislykkede forsøk på å installere noe annet) så lever man i sin egen lille verden og tror at man kan sette merkelappen "bra" på programvaren/OS'et man bruker. Enhver med litt økonomisk forståelse skjønner at dette er helt meningsløst. Forretningsmodellen forteller mer, og den tilsier at her er det mye å gå på kvalitetsmessig.

 

Wikipedia er helt tilsvarende, og her er det også lisensen som utgjør hele forskjellen. (Wikipedia er kun den tekniske løsningen, det er innholdet sammen med lisensen GFDL som er det viktige). Ingen kan lenger mobilisere nok luringer (som skal ha lønn) til å slå Wikipedia på innhold og kvalitet og samtidig tjene penger.

 

GPL/GFDL-lisensene gjør at Darwins prinsipper for evolusjon kan anvendes, og da er ikke jeg i tvil om hvilken vei utviklingen vil gå, og på hva jeg selv vil bruke tida mi på.

Lenke til kommentar

For meg som er en "enkel" pc-bruker og aldri setter mine ben i et spill er Gnu/Linux ikke det eneste, men klart det beste alternativ. Har ikke noe religiøst forhold til dette og er så enig i det som er sagt om å velge det som passer en best. Men oppfordrer til å prøve alternativer.

For meg ser det også ut til at maskinvaren min trives best i Linuxmiljø. Raskere oppstart, vifta går aldri i motsetning til de gangene jeg starter XP, og for ikke snakke om virus og restarter - en enklere pchverdag.

Lenke til kommentar
Ehh...
Jeg forstår ikke helt hvorfor du i det heletatt befinner deg i nærheten av en debatt som dette? Å tro at man kan delta i en debatt om Linux uten at det bli argumentert FOR Linux er omtrent like smart som å stå midt på en jernbanelinje og håpe på haik med en trailer.

 

Åpenbart er det mye gørr som skal ut, så hvorfor ikke åpne din egen personlige tråd? Se på det som klagemuren i Jerusalem.

Lenke til kommentar

Herlighet, jeg lurer på hva enkelte driver med!

Slikt oppgulp som fra DarkSlayer hører ikke hjemme i en seriøs diskusjon. Det er lov å være uenig, men for all del presenter det på en saklig måte! Moderatorene får nok ta en alvorsprat med deg. Slikt forsøpler forumet og fører til at seriøse brukere forlater det.

 

----------

marsboer: hva mener du med at GUI dreper ytelse i Linux, kan du utdype litt?

F.eks. Compiz er ikke krevende i forhold til f.eks. Aero, men du tenker kanskje på andre eksempel?

Lenke til kommentar
Skrivebordsmiljøene har ikke så mye med om man kan installere et program eller ikke, men jo man får med en del library-filer om man installerer et KDE-program i Gnome. Noe som i og for seg kan være et problem.

 

Properitære programmer kan være noe distro-spesifikt, men open source-programmer kommer så godt som alltid i alle distroer.

 

Som gjelder for de fleste open source-programmer. Firefox, Pidgin, Thunderbird o.s.v kan kjøres omtrent på alle plattformer.

Et open source program er ikke automagisk fungerende på multiplatform. Det å støtte både windows og linux i bunn av et program for å kompilere til begge platformer er et hel¤%&6 arbeid, og vil tvinge inn kompromiss i funksjonalitet.

I de fleste tilfeller trenger man ikke å programere platformstøtte selv, da man benytter seg av rammeverk og bilioteker som allerede er platformuavhengige. Hvis man er litt lur i alle fall, men det er jo ikke alle som er det.

Men du kan jo få svare meg på dette; i hvilket system finner vi mest platformuavhengig programvare? Den propritære verden (MS om du vil), eller den frie (feks GNU/Linux)?

 

At mange vanlige folk ikke gidder pr. dags dato er helt forståelig, men hvordan skal konkurransen og situasjonen forandre seg om alle bare fortsetter å bruke Windows?

Er ikke ofte engi med Bill Gates, men denne er jeg enig i.

"Stop whine and make better software"

Impliserer du at det er kvaliteten på programvaren som bestemmer utbredelsen?

Lenke til kommentar

Kanskje vi skal runde av med å si: De som er interessert kan prøve Linux helt risikofritt med en Live-CD, så kan du finne ut om du liker det eller ikke. Advarer dog om at dårlige erfaringer kan føre til Windows-fanatiske innlegg hvor bruk av store bokstaver og "name calling" kan forekomme. Sjekk gjerne om hardwaren din er kompatibel, dette minker risikoen for bruk av "dos" i Linux.

Lenke til kommentar
Jeg må personlig gi min støtte til Darkslayer. Selv om måten han legger frem poengene sine på kanskje ikke er den beste, så har han fortsatt mange bra poeng.
Hvorfor er det slik at hver gang et Microsoft-produkt blir utsatt for kritikk så er det en skare med folk som fanatisk kjemper mot? Og hvorfor skal Skinney som saklig reflekterer positive og negative sider bli beskyldt for å være "superfanboy"? DarkSlayer virker temmelig forskrudd utifra de to innleggene som inneholder en lang rekke faktafeil og ellers stort sett vrøvl. Det er forøvrig et klart brudd på:
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

LoveAmiga: Det er vel ingen som har påstått at Linux er det beste valget for alle? For gruppen som spiller mye Windows-spill er det så langt best å bruke Windows. Men hvorfor ikke teste ut dual-boot med Linux og se om du liker det? (om du ikke har gjort det allerede)

Lenke til kommentar
Venter fremdeles på EN god grunn til at jeg som en Windows-bruker som spiller mye, surfer, driver en del med Photo Shop og en god del andre småting skal bytte til Linux/MaxOS. Grunnen fins vel ikke, da Windows er et MYE bedre altenativ for meg.

 

Det at du venter på EN god grunn forteller at du egentlig er forutinntatt, og egentlig ikke venter på en grunn i det hele.

 

Men det er intet galt i det, Windows er bra nok - svært mange av oss som ser Linux som meget bra og interessant bruker også Windows med større eller mindre glede.

 

@Darkslayer: Linux er ikke anarki, det er en basar. Basaren har sine fordeler og ulemper. Fordelen er mange som tilbyr sine varer/tjenester og mange som er ute etter det samme. Og så kan man bytte på basaren. Og den er glimrende for innovasjon og ideutveksling. Ulemper er at strukturen er litt for løs av og til.

 

Ellers har Linux og Open Source langt mer strukturerte systemer enn de fleste tror. Og dette sier jeg med bakgrunn i egen erfaring i flere store open source miljøer.

Lenke til kommentar
Har prøvd det, og fant raskt ut at hva i all verden er poenget for en bruker som liker og er vant med Windows gå over til Linux. Ikke en ENESTE grunn kan jeg komme på.

Er det sånn "å vi skal vise at Linux-brukere er fanatiske, sånn at jeg kan kalle de Jehovas Vitner"-post? Bruker du PC-en til spill og PS, så er helt klart Windows det greieste alternativet.

 

Si at spillprodusentene og Adobe hadde støttet Phostoshop i Linux, så hadde argumentene vært mye på det tekniske. Den krever mindre ressurser (Compiz vs. Aero), man trenger ikke å defragmentere,ingen regcleaning, bedre oppdateringssystem (ikke som Windows Update, hvor man bare får fra Microsoft), man slipper å reinstallere så sant man ikke gjør et eller annet rart som "breaker" systemet. Altså, det blir ikke "slitt" sånn som i Windows, det sies også at den har bedre minnehåndtering uten at jeg er noe ekspert på det.Om det er grunn nok for deg, vet ikke jeg.

 

EDIT: Og selv om det ikke er det aller viktigste er det lettere å modifisere desktopen til å se pen ut. Drag n' drop.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Strengt tatt har du vel funnet et OS som passer ditt bruk, og dersom det fungerer bra for deg så er det vel kanskje greit å fortsette med det? Utover det så kan jeg tenke meg at det ville være en ganske morsom og tildels krevende utfordring?

 

Strengt tatt er ikke Linux et OS beregnet på de som IKKE VIL bruke Linux. Men dersom du av en eller annen grunn ønsker å sette deg inn i Linux vil jeg anbefale deg å lage deg en liten liste over programvare du MÅ benytte og de du ønsker å anvende. Deretter blir det om å gjøre at du finner de programmene som ligger nærmest de du er vant til og se om de dekker dine behov.

 

Har du anledning til å kjøre dualboot vil jeg anbefale å sette opp en partisjon med en eller annen standard distro og starte med å finne erstatninger for de programmene som kan erstattes, og bruke disse når du kan. Etter en tid ser du om standardprogrammene lar deg utføre det du ønsker på en tilfredsstillende måte.

 

Dersom du finner det akseptabelt - eller givende - kan du begynne å se på de programmen som byr på utfordringer - som spill. Når det gjelder PhotoShop kan man ihvertfall kjøre 6.0, 7.0 CS og CS2 i wine.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?...o=&iId=2631

Når det gjelder spill avhenger det helt av hvilke(t) spill det dreier seg om så må du nesten sjekke om det er en native versjon av spillene dine. Hvis ikke kan det være støttet via http://www.codeweavers.com/

 

Men som sagt - det er ikke noe stort poeng i å gå igang med dette motvillig. På den annen side er det nokså tilfredstillende å mestre noe nytt - enkelte reiser helt til Beiing for å få store nok utfordringer :thumbup:

 

EDIT: Dersom et spill støttes i Linux har du den fordelen at du kan optimalisere operativsystemet slik at mest mulig av hardwarekapasitet går med til spilling og ikke alt annet.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Syns vel jeg har mestret nok av forskjellige OS opp gjennom tidene. Som du ser av navnet mitt er jeg ikke akkurat noen ungfole, og storkoster meg med AmigaOS flere timer i uken. Det betyr alikevel ikke at jeg ikke innser at Windows er det perfekt OS til mitt bruk.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...