Gå til innhold

Refleksjon: Linux: friheten til å velge


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan en er begrenset i windows med tanke på det støtter mest hardware og software + spill? :) Nei fanboy's skjønner eg meg ikke på. Fakta er fakta. Og ja eg er out av denne flamefesten. Nytter ikke å disktuere med en murvegg ;)

 

Kloke hoder har sagt at Linux støtter alt, problemet er at alt ikke støtter Linux. ;)

 

Selv har jeg brukt Ubuntu i snart to år og er meget fornøyd. De eneste gangene jeg bruker Windows er om jeg føler for å spille eller trenger å redigere bilder. Å bruke Windows til daglig kunne jeg aldri tenke meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hvordan en er begrenset i windows med tanke på det støtter mest hardware og software + spill? :) Nei fanboy's skjønner eg meg ikke på. Fakta er fakta. Og ja eg er out av denne flamefesten. Nytter ikke å disktuere med en murvegg ;)

oida, noen som tok en grundigere look på ms imperiet? Setter du div lin distroer opp mot win så vil du fort se hvor forbanna kneblet du er...

 

Bra artikkel... :new_woot:

 

Har lenge lurt på å prøve Linux men har ikke ide om hva det går ut på i det hele tatt....

Kjenner faktisk ingen som kjører det så jeg har aldri prøvd det i praksis.. Regner med at det kan installeres parallelt med vista og velges i oppstart?

En annen ting... Skjønner fortsatt ikke denne konstante jamringen og sytingen ang. Vista?????? Har i skrivende stund kjørt Vista på en bærbar (32 bit) og en stasjonær (64 bit)i mange måneder (Bærbar siden lansering) uten noen som helst problemer...!!!!! Kanskje det har med bruken min å gjøre? Eller bare flaks??? :innocent:

Man kan fint kjøre Linux rett på Vista. Tema: Virtualisering. VMware er en kommersiell aktør med VMware Workstation. Du betaler for ett produkt som lar deg prøve ut forskjellige operativssystemer i en virtuell maskin.

 

VMware Player er en gratis variant. Som VMware lar deg laste ned fra www.vmware.com

 

Eneste ulempe er at med VMware Player så kan du ikke endre på virtuelle maskiner eller bygge dem opp selv fra bunnen. Du bør også ha noe RAM ressurser tilgjengelig. Harddisk også, men det er det jo mer vanlig at folk har litt til overs av likevel.

 

Jeg mener uten å ha prøvd det enda, at du kan laste ned ferdigbyggede virtuell maskiner. Typisk av sorten gratis OS, åpen kildekode OS. Disse mener jeg at du kan kjøre i VMware Player. Hvis ikke så bør de kjøre i VMware Workstation. Men husk du kan ikke endre på ting som tildelt RAM, legge til en ekstra harddisk med flere ting (virtuell hardware) med VMware Player. Workstation utgaven lar deg gjøre de endringene du har lyst til (av de tilgjengelige funksjonene/hardware).

 

virtualisering er jo rimelig kjipt da til desktop bruk da du alikevell må gjennom reboot hel*etet til win... men må det til så duger jo for eksempel virtualbox

 

Jeg ser ikke helt hvor friheten i å være låst til en pakkebrønn befinner seg...

I windows finner du det du vil på internet - ingen trenger å bestemme for deg at det bør ligge i en pakkebrønn - laster det ned, dobbeltklikker og trykker neste/next til dialogen forsvinner - og vips, så har du installert et program. Jeg bryr meg mer om friheten til å velge den programvaren og de spillene jeg vil ha, enn alt annet til sammen i et opperativsystem.

 

Har prøvd Linux, ja. Suse 9.1. Den ville ikke starte opp uten en omvei rundt installasjonsdialogen du får når du setter inn cd'n. Når den først startet (for denne omveien tar lang tid) ville den ikke vise 3d-grafikk...

Takke meg til noe som virker. Sitter nå med Windows Vista og er strålende fornøyd så langt :)

win er som og løpe gjennom Afghanistan, naken, med Muhammed karikatur på rumpa =) spesielt med tanke på alt gørra folk drar ned fra nettet og installerer uten videre og tenke seg om...

 

Men jeg må jo bare (dessverre) innrømme det at jeg sitter på en win xp maskin til vanlig, hjemme så spiller jeg og det har jeg svært få gode erfaringer med i linux. så her trenger vi mer spill, gode spill, og de trenger ikke være gratis!

 

en annen ting er oppg nr to på pc'en min hjemme, her bruker jeg pc'en til og oppdatere gpsen og det gidder jeg ikke engang begynne og klure med på lin.

 

allikevel: gentoo ftw =)

Endret av Depressure
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvor friheten i å være låst til en pakkebrønn befinner seg...

I windows finner du det du vil på internet - ingen trenger å bestemme for deg at det bør ligge i en pakkebrønn - laster det ned, dobbeltklikker og trykker neste/next til dialogen forsvinner - og vips, så har du installert et program. Jeg bryr meg mer om friheten til å velge den programvaren og de spillene jeg vil ha, enn alt annet til sammen i et opperativsystem.

Dette er en berettiget klage på GNU/Linux som OS. Det er flere grunner til at det ikke bare er å sette ned foten og si "slik skal det være", men forhåpentligvis så vil dette bedre seg etter hvert som standarden LSB utvikler seg, og distributørene følger den.

 

En utvikler kan fort få problemer med å forklare hvorfor han/hun er nødt til å bruke 2 uker ekstra på å teste og utvikle programvaren slik at den fungerer idiotsikkert på de største Linux-distribusjonene. Man kan la "samfunnet" ordne det selv, men det fordrer at kildekoden følger med programvaren og at lisensen tillater endring og distribusjon. Dette er, forståelig nok, ikke alltid mulig eller lett å gjennomføre.

 

Pakkebrønn eller hva det nå måtte dreie seg, har jeg ikke innsikt på.

Men jeg vet at du kan kompilere den koden du ønsker selv, og benytte den. Linux har GCC, som er en innebygged kompilator for C-kode (sannsynligvis C++ også).

Ja, det er mulig, men dette er ikke alltid så lett. Det vil si, det er kokebokoppskrift frem til det punktet hvor C/C++-standarden har endret seg og GCC begynner å skrike om kompileringsfeil. Eller så har en eller annen API endret seg i et eller annet bibliotek, kernel-API'en har endret seg (dette skjer ikke så ofte) eller så har kernel-ABI'en endret seg (skjer oftere enn jeg skifter sokker).

 

--

 

Når det gjelder maskinvarestøtte så vil jeg ikke si at dette er et stort problem med GNU/Linux. Jeg hører hvertfall ikke Mac-brukere klage over den dårligere maskinvarestøtten... Dessuten krever det et minimum av innsats å sjekke det før man punger ut for potensielt bedriten, eller dårlig/ikke støttet,maskinvare.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvor friheten i å være låst til en pakkebrønn befinner seg...

I windows finner du det du vil på internet - ingen trenger å bestemme for deg at det bør ligge i en pakkebrønn - laster det ned, dobbeltklikker og trykker neste/next til dialogen forsvinner - og vips, så har du installert et program. Jeg bryr meg mer om friheten til å velge den programvaren og de spillene jeg vil ha, enn alt annet til sammen i et opperativsystem.

 

Du er ikkje låst til ein pakkebrønn. Det er ingenting som hindrer deg i å lage din egen pakke for 'sett inn programm her'

 

Og, du overser eit viktig poeng. Det å enkelt kunne oppgradere all programvare på maskina di. I windows so må du sjølv følge med på heimesida til alle dei 500 programma som du innstalerte sjølv, menst du i mangen gnu/linux distribusjoner kan gjøre det ved å trykke på ein knapp, eller køyre ein enkel kommando.

 

Edit: leif

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
Hvordan er det nå?

Kan Word-filer åpnes i linux (openOffice?) og linuxgenerte tekstfiler åpnes i word uten noen som helst problemer? Samme med Excel/Powerpoint?

Du får laste ned OpenOffice til Windows og se om kravene dine er tilfredsstilt, OO i Linux og OO i Windows skal fungere identisk.

 

Hva med Photoshop eller Lightroom, kan de kjøres i Linux?

Photoshop CS2 skal ihvertfall være støttet fint i wine, vet ikke hva status på lightroom er.

 

Er det 64bits muligheter i Linux, slik at jeg kan utnytte mer enn 3,XGB RAM?

 

Linux har hatt 64-bit-støtte mye lenger enn Windows, i tillegg er det ingen kunstige begrensninger i hvor mye minne som er støttet (Som tilfellet er i enkelte versjoner av Windows). Du får tilgang til det minnet som er fysisk mulig å aksessere.

Lenke til kommentar

OK, takk for svar Sokkalf!

Forstår det som at Wine er en slags Windows-emulator, da?

Kommer til å gå for en Velociraptor 300GB som systemdisk, så da er det uansett bøtter av plass til Linux i tillegg til Vista. Tror jeg kommer til å prøve.

 

Edit: Et tips til alle Linux-misjonærer må nok være å synligjøre hvor kompatibelt det (eventuelt) er å jobbe på Linux og utveksle filer med Windowsbrukere. Dette tror jeg er et VIKTIG ankepunkt for de fleste.

 

Mvh,

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvor friheten i å være låst til en pakkebrønn befinner seg...

I windows finner du det du vil på internet - ingen trenger å bestemme for deg at det bør ligge i en pakkebrønn - laster det ned, dobbeltklikker og trykker neste/next til dialogen forsvinner - og vips, så har du installert et program. Jeg bryr meg mer om friheten til å velge den programvaren og de spillene jeg vil ha, enn alt annet til sammen i et opperativsystem.

 

Du er ikkje låst til ein pakkebrønn. Det er ingenting som hindrer deg i å lage din egen pakke for 'sett inn programm her'

 

Og, du overser eit viktig poeng. Det å enkelt kunne oppgradere all programvare på maskina di. I windows so må du sjølv følge med på heimesida til alle dei 500 programma som du innstalerte sjølv, menst du i mangen gnu/linux distribusjoner kan gjøre det ved å trykke på ein knapp, eller køyre ein enkel kommando.

 

Edit: leif

I de fleste tilfeller så er det nokså enkelt å lage en pakke til et bestemt pakkesystem. Det som slettes ikke er lett er å lage en pakke som krever biblioteker som kolliderer med de som følger med distribusjonen. Man kan jo selvsagt endre på kildekoden, eller kompilere programvaren mot riktig bibliotek, men dette er ikke "lett". Og det er unødvendig bortkastet tid hvis man attpåtil må endre på kildekoden fordi API'en har endret seg. Det er i praksis ikke gjennomførbart for de fleste siden det krever at man er godt kjent med API'en til det påkrevde biblioteket og at man er meget godt kjent med kodestrukturen i programmet man prøver å "pakke".

 

En semiløsning er enten å slenge med de nødvendige bibliotekene eller lenke dem statisk. Førstnevnte fører ofte til et helvete av en spagetti av avhengigheter, mens sistnevnte... Prøv å kjør noen gamle Loki-spill med statisk lenket SDL eller glibc. Programmet kommer til å tryne - stygt - før man rekker å si segfault.

 

Det er genialt å ha et pakkesystem og prøve å la dette holde kontroll på mesteparten av programvaren, men det er ikke alltid så lett å bare mekke sammen sin egen pakke hvis den ikke finnes i pakkebrønnen. Hvertfall så tar det lengre tid enn å dobbelklikke på en EXE-fil, selv om man er en jævel på syntaksen i en RPM spec-fil (selv om pakkesystemet er mer pålitelig enn avinstalleringsrutinene som kanskje ikke følger med et Windows-program).

Lenke til kommentar

Ikke ser jeg noe galt med IE, og ikke missliker jeg Vista.

Vista64 er et knall os, har aldri hatt noe problemer med det.

 

Jeg kjører også linux og bsd privat (i tillegg vista64), og har drevet med drift av noen tusen pcer med både linux og windows.

 

Feilen er stort sett et sted mellom skjermen og stolryggen da folk flest er hjernedøde idioter.

Lenke til kommentar

Frihet kan være forvirrende, men også i Linux velger man hvor stor frihet man vil ha. De aller fleste distribusjoner har et forhåndsbestemt oppsett som er nokså standardisert. Vil man ha mer så kan man utvide/fjerne/rasjonalisere alt etter hva man føler behov. Like lite som i Windows eller OSX: Man er ikke nødt til å fikle om man ikke vil. Når det gjelder opera ligger det jo hauger av linux installasjonsfiler på Opera's nettsider - som man installerer på samme måte som en .exe eller .msi fil. http://www.opera.com/download/ (Men laster man ned fra en pakkebrønn i distroen får du beskjed om at det kommer ny versjon og du kan oppdatere sammen med andre oppdateringer.)

 

Pakkebrønnene er jo ikke noe man MÅ bruke - det er et tilbud som man kan avslå. For Ubuntu har man f.eks GetDeb (og CN'R for de som vil bruke det). Man kan også gå inn på siden til den enkelte programvaren og hente det der. MEN pakkebrønnene har en STOR fordel: Det som ligger der er sjekket mot den distroen du bruker, tilleggsprogrammer som er nødvendige legges til i samme operasjon, og ikke minst har man ET sted hvor man henter ned alle oppdateringer og sikkerhetsfixer. Dersom man finner noe galt har man et sted man sier fra, Mindre vedlikehold med andre ord.

 

I tillegg til LSB som ser ut til å få litt mer oppmerksomhet med AppFinder, har Novell/OpenSuse en tjeneste som lar utviklere sjekke og kompilere mot flere distroer i samme prossessen.

 

Når det gjelder servere er bruk av GUI eller ikke et valg man har - Novell/OpenSuse/RedHat/CentOS har alle GUI for serverbiten. Men skal man drive servere stilles det kanskje større krav til at man skal vite hva man gjør. LAMPP kan man også sette opp ved hjelp av GUI.

 

Når det gjelder skrivebordsmiljø er det et rikt utvalg. Det er en liten utfordring når man ikke har brukt Linux tidligere. Men er man uerfaren med Linux og har en relativt ok maskin (f.eks 1ghz/512mb og et ok grafikkort fra ATI eller Nvida) så er man trygg med Gnome og KDE. Installér begge og se hva du er fornøyd med - fjern det du liker minst på et senere tidspunkt.

 

KDE har kommet med en ny versjon - 4.1. Det er ikke sikkert at den passer alle fordi den er fersk, men den er høyst relevant, og jeg er i allefall overbevist om at KDE 4.x vil bli førstevalget for svært mange Linuxbrukere innen kort tid.

 

Og så jobber de på spreng med versjoner for OSX og Windows også da. Ettersom Nokia involverer seg sterkt ser jeg ikke bort ifra at Nokia's telefoner vil kunne oppdateres og synkroniseres via KDE på alle OS.

 

Så er det 32bits eller 64bits da. Har du ikke spesielle behov er du trygg med 32bits.

Lenke til kommentar
Forstår det som at Wine er en slags Windows-emulator, da?

Nja, et "kompatibilitetslag" er det fine navnet. Ingenting blir emulert (Wine Is Not an Emulator).

Dette lurer enkelt fortalt windows-programmer til å tro at de kjører på Windows, ved å implementere Windows API der det er nødvendig, og å "viderekoble" Windows-funksjoner til tilsvarende Linux-funksjoner der det er mulig. Resultatet blir for mange programmer veldig bra, et godt eksempel er World of Warcraft, som kjører like bra som i Windows.

Edit: Et tips til alle Linux-misjonærer må nok være å synligjøre hvor kompatibelt det (eventuelt) er å jobbe på Linux og utveksle filer med Windowsbrukere. Dette tror jeg er et VIKTIG ankepunkt for de fleste.

 

Jeg bruker stort sett bare linux, og har ihvertfall ikke støtt på noen problemer sånn sett. Utveksler riktignok sjelden filer i MS Office-format, men de gangene jeg har hatt behovet har OpenOffice fungert fint.

 

Vi går uansett tilsynelatende mot bedre tider med flere åpne spesifikasjoner (OOXML er, tross alt, et stort skritt frem sammenlignet med tidligere tider), så dette problemet vil kanskje bli eliminert med tiden.

Lenke til kommentar

Ofte 3 hovedpunkter som skal gjøre Linux til bedre valg enn Windows :

- Det er gratis

- Det er raskere enn Windows

- Det er mer stabilt enn Windows

 

Som svar kan jeg si :

- For det første, så tviler jeg datakyndige folk som oss har problemer med å skaffe oss Windows og Windows programvare "gratis" på internett!

 

- For de av oss som har penger nok til å investere i en PC med quad core CPU og 8GB RAM, så merker man ikke noe til denne tregheten Windows skal ha... Vista x64 flyter fint her.

 

- Ahh så er det den klassiske med tanke på stabilitet. Hvis man er avhengig av en oppetid på måneder av gangen uten reboot, ja da er kanskje ikke Windows ditt valg. Men er da gjerne servere som trenger slik oppetid! Har vi ikke hjemme PC'er da folkens...?

 

Høres ut som jeg er M$ fanboy, men det er jeg faktisk ikke! Er bare mer vant med Windows, og de gangene jeg har testa Linux, så endte det med at jeg gikk tilbake til Windows igjen. Det er kun 2 ting som holder meg til Windows enda; nemlig spill og at jeg er litt lat til å lære nye ting. Men Linux begynner å bli farlig bra for tida, så jeg kommer nok til å gå over til det en dag.

Lenke til kommentar

Jada Linux er sikkert bra ! Men jeg har et Karaoke program: Tricerasoft.com : Swift Elite 4,

Og Det fungerer ikke i linux,

så jeg ble tvunget til og kjøpe vista premium 32 bit.

???? Hvorfor fungerer ikke det programmet i Linux ???

er det noen som har peiling på Linux og kan teste demoen av Swift Elite 4 på linux

og fortelle om det virker

fordi jeg har ikke peiling på linux i det hele tatt

prøvde Kde likte utseendet på det men som sagt funket ikke det programmet der! :roll:

 

prøvde også Ubuntu, skulle chatte med noen men det jævla chatte programmet virket ikke engang kunne ikke chatte med noen

og på ubuntu sine sider , sto det att det var chatte program inkludert og klar til og brukes , Feil !!! ubuntu instalerte jeg fra en cd og skulle virket siden alle programmene var inkludert !!!

see: møkka program !!!!!

Nei tror jeg holder meg til windows Vista Home Premium Edition 32 .

der virker ihvertfall alle Nye programmer, drivere og allt man kan tenke seg !!

Meget fornøyd med Vista har ikke hatt Noen problemer med Vista så langt !!!

Endret av Geir_Javelyn
Lenke til kommentar
- For det første, så tviler jeg datakyndige folk som oss har problemer med å skaffe oss Windows og Windows programvare "gratis" på internett!

 

Kan være med på de andre argumentene dine. Om man vet hva man driver med kan Windows faktisk fungere bra og stabilt. Det argumentet her, derimot, er borte i natta. Windows er ikke gratis, og selv om man likevel ikke betaler for det, så er det ikke fritt.

Lenke til kommentar
Robin burde virkelig få en pris for sin innsats for Linux i Norge. Han er virkelig en av våre fremste skribenter om temaet!

Det sier i så fall mye om nivået på Linux-skribentene i Norge. Det er ingen tvil om at Heggelund Hansen fortjener skryt for sitt engasjement for Linux og flere gode anmeldelser av forskjellige distribusjoner. Imidlertid holder denne "refleksjonen" i beste fall kvaliteten til skolestiler skrevet i trinnet for videregående skole.

Lenke til kommentar

Dette har jo blitt nevnt utallige ganger, men det tåler gjentakelse. Operativsystemet er relativt uinteressant. Det som betyr noe er applikasjonene. Og de er igjen avhengige av utviklingsverktøyene.

 

Hva hadde vært det beste som kunne skjedd Linux? Visual Studio for Linux og DirectX for Linux. Og da mener jeg det prinsipielt, ikke at man skal porte Microsoft sine produkter. Med andre ord et skikkelig godt verktøy hvor man kan snekre i managed code og visuelt designe GUI, samt et API for spillutvikling. OpenGL dekker bare det grafiske, og skal man tro på forumene etter OpenGL 3.0 releasen er det langt fra like behagelig å utvikle for som Direct3D.

 

Min grunn for å holde meg til Windows er enkelt og greit mengden applikasjoner. Jeg klarer ikke tenke meg en applikasjon jeg har interesse av som eksisterer i Linux men ikke i Windows. Eller som, hvis den eksisterer i Linux, ikke finnes i flere og/eller bedre versjoner for Windows. Hvis jeg uansett må ha Windows for å dekket mine ønsker og behov, er det mer praktisk å "bo" i Windows kontra å boote frem og tilbake.

 

Også har man jo utfordringen med å pakketere applikasjoner i Linux og for brukeren å finne riktig variant og få installert det da. Det begynner riktignok å komme seg, men man har fremdeles et stykke igjen, og mengden distribusjoner og pakketeringssystemer gjør ikke ting bedre.

 

Linux har kommet veldig langt de siste årene. Mye takket være Ubuntu. Jeg har god tro på at kritisk masse er oppnådd eller veldig nær ved å oppnås. Da begynner snøballen virkelig å rulle og vi skal nok se at de siste bitene begynner å komme på plass. Jeg håper hvertfall virkelig det, for jeg er møkk lei av at Microsoft bruker mer tid og ressurser på markedsføring og DRM enn på det et operativsystem burde ha som fokus, ny teknologi som muliggjør/forenkler nye applikasjoner.

Lenke til kommentar
- For det første, så tviler jeg datakyndige folk som oss har problemer med å skaffe oss Windows og Windows programvare "gratis" på internett!

 

Kan være med på de andre argumentene dine. Om man vet hva man driver med kan Windows faktisk fungere bra og stabilt. Det argumentet her, derimot, er borte i natta. Windows er ikke gratis, og selv om man likevel ikke betaler for det, så er det ikke fritt.

 

Jeg har 10 lisenser med xp, vista 32/64 og windows server (2003/2008) helt lovlig, uten kostnader. så det kan gjøres, om man har noen kontakter.

 

Men over til artikkelen. Jeg reagerer ganske kraftig på enkelte påstander, og føler skribenten har et noe snevert syn på ting.

 

Ta f.eks. en titt på Internet Explorer og Firefox. For den som har fulgt med er det liten tvil om hva som faktisk er best ut av disse to, likevel er ikke det den mest brukte nettleseren.

Hvem har gjort deg til gud og latt deg bestemme hva som er best? og at alle som ikke bruker noe annet enn IE er idioter? Jeg bruker IE som main browser, jobber aktivt innen it, da spesielt innen support. Og ja jeg bruker også firefox og opera, men faller tilbake på IE på både jobb pcer og privat pcer. Men det betyr vel bare at jeg ikke kan jobben min kanskje.

 

Folk har en vane for å ta det som er tilgjengelig. Så lenge det gjør jobben er de fornøyd, helt til de blir utsatt for virus, spam, spyware, adaware osv. Når dette skjer vil enkelte sende dataen til reparasjon, få en datakyndig kamerat til å komme over eller bare reformatere maskinen før syklusen begynner på nytt. Noen andre vil kanskje lese til seg kunnskap for å forhindre at dette skjer igjen, og endelig falle på valget av Firefox fremfor Internet Explorer.

 

Dette er forsåvidt riktig, folk bruker gjerne hva som allerede er på pcen. Derfor IE5! fortsatt er mye i bruk. Problemet er resten av tullet du skriver. Man får ikke automatisk virus/spyware av å bruke IE. Brukeren må aktivt gå inn på sider som ikke er bra, eller velge å starte software som alle med iq over 5 burde skjønne er farlig. Firefox hindrer heller ikke dette, men høres jo pent ut på papiret ikke sant?

 

Hovedproblemet i dag er brukeren, ene og alene. Og dette prøvde de å hjelpe litt på i vista, men de ble litt for agresive, og folk flest trykker fortsatt bare ok uten mål og mening, om de ikke fjerner pop up boksen helt. Da hjelper det lite hva man prøver å gjøre.

 

En annen ting, du snakker om kostnader, og at vista + hardware er dyrt, også drar du frem mac som et alternativ. Har du tittet på prisene der i gården i det siste? Billig er det i alle fall ikke. Ikke kan det ta over på alle felt heller.

 

For å avslutte. Grunnen til at det er såpass mye virus osv for Windows i dag, er jo akkurat på grunn av at det er så mange som bruker det. Man starter å ser en trend med at det kommer mer styggdom til mac også, mens linux fortsatt er en liten dråpe i havet som ingen bryr seg om. Så fort linux faktisk får en posisjon de kan skryte av, vil det komme dritt kastet i den retningen også.

 

Men dette kommer litt offtopic, så skal gi meg. Det jeg prøver å si, er kort og godt, om du ønsker å få folk til å prøve noe nytt, kall dem i det minste ikke idioter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...