Gå til innhold

Refleksjon: Linux: friheten til å velge


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke linux (Ubuntu i mitt tilfelle) var så veldig vanskelig i starten, det ser pent ut og gjør jobben. Problemet mitt er, (Har egentlig ikke satt meg så mye inn i det enda...) er å installere programmer, såklart kan jeg google meg fram til en linje jeg skriver i konsolen, men hva om jeg f.eks går til getfirefox.com (Bare et eksempel) å laster ned favoritt nettleseren i tar.gz format, hvordan kan jeg da installere, lage snarveier etc...? Hvorfor må dette være så tungvindt??

Endret av Stian Jacobsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes ikke linux (Ubuntu i mitt tilfelle) var så veldig vanskelig i starten, det ser pent ut og gjør jobben. Problemet mitt er, (Har egentlig ikke satt meg så mye inn i det enda...) er å installere programmer, såklart kan jeg google meg fram til en linje jeg skriver i konsolen, men hva om jeg f.eks går til getfirefox.com (Bare et eksempel) å laster ned favoritt nettleseren i tar.gz format, hvordan kan jeg da installere, lage snarveier etc...? Hvorfor må dette være så tungvindt??

Da må du legge de manuelt, akkurat som du måtte ha gjort det hvis du fikk en zip-fil uten installasjon i Windows. Det som må gjøres for å gjøre det enkelt er å enten laste ned .deb-filer eller bruker Legg til/Fjern eller Synaptic som du finner i menyene i Ubuntu.

 

Det som er litt kjedelig i Firefox sitt tilfelle, er at det ikke blir laget noen deb-filer fra Mozilla. Firefox følger med Ubuntu, men det som er litt dumt er at man ikke uten videre kan installere Firefox 3.1 (når den kommer ut) på en lett måte med Ubuntu 8.04. Ulempen er at man må da oppgradere Ubuntu, fordelen er at Ubuntu kommer ut hver 6. måned. Poenget til linken Fruktake viste til angående standard pakkestyring, kom kanskje fram her. :p

 

Ellers kan du laste ned Skype, Opera og Frostwire/LimeWire, så kan du se at det kan være like lett i Ubuntu hvis produsenten gjør jobben sin. :)

Lenke til kommentar
Windows sluttet å være avhengig av dos i win95, linux er enda ikke kvitt dritten og er definitivt den størrste barriæren for nye folk.

Tror nok mange tenker slik som nevt over. Terminal = dos = gammeldags = tungvindt. Her skinner også fordommer veldig igjennom.

Man trenger ikke bruke terminalen, men i mange tilfeller er den mer effektiv enn de grafiske løsningene. Skal jeg oppdatere min fedora boks så har jeg flere alternativer, hvor jeg vil si det raskeste er å skrive inn "yum -y update" i terminalen. Men jeg kan starte opp grafiske programmer, f.eks yumex, og jeg da må trykke på noen knapper og gi noen bekreftelser for å få utført det samme, det tar litt lenger tid, men gir samme resultat. Jeg bruker begge metoder, da jeg syntes det er fordeler og ulemper med begge, og bruker dem etter hva jeg ønsker å utføre.

Er også enklere å kopiere instrukser fra nettsider og lime inn i terminalen (ctrl+c, så ctrl+shift+v) er en ganske rask måte utføre punktene i guiden på, i stedet for å se på flere bilder, og så lese en punkt liste for å se hva du skal trykke på og merke av/på osv.

Dos er fortsatt i windows, der kalles terminalen bare for kommandolinje. Hvis jeg skal sjekke ymse nettverksinfo så syntes jeg det er mye enklere og raskere å starte opp kommandolinjen og skrive inn "ipconfig" eller "ipconfig /all", "ipconfig /renew" er en ganske grei måte å fornye ip adressen sin på. Samme med ping og tracent.

 

Jeg velger å se på terminalen i linux som ett nyttig verktøy som jeg kan benytte hvis jeg ønsker. På samme måte som jeg syntes kommandolinjen i windows også er nyttig til sine ting. Bedre å prøve å se muligheter enn begrensninger :)

Lenke til kommentar

@rkjornes:

 

Du er nok både på jordet og utenfor jordet. Linux har ikke drivere i samme forstand som Windows, men støtte for blant annet trådløse kort i selve kjernen. Derfor trenger man i svært mange tilfeller ikke å installere drivere i det hele. F.eks. gikk installasjon av OpenSuse 11 på min T60 uten at jeg engang koblet en nettverkskabel i maskina, og på nett var jeg. Mens OpenSuse 11 på en PC med et Linksys N-basert kort krevde litt mer i og med at akkurat det Atheros brikkesettet kun kan brukes med ndiswrapper. Derfor er hvor enkel installasjon av enheter som trådløst nett, skrivere, skannere, webcam primært avhengig av om produsenten har vært villig til enten å lage gode linuxdrivere, eller bistå med åpent API slik at god støtte kan gis fra kjernen.

 

Konklusjonen er egentlig at velger man hardware som er godt støttet, noe det finnes greie oversikter på for de fleste distroene), så trenger man ikke å installere noe som helst.

 

@Stian:

Poenget er jo at du ikke trenger det i de fleste tilfeller. Programmet finnes normalt i pakkebrønnen til distroen. Dvs, det er bare å åpne GUI for pakkeadminstrasjon, ofte bare men navnet legg til/fjern programmer, og så søk etter programmet.

 

En tar.gz/tar.bz2 er jo bare det samme som en zip-fil i windows. Så den er jo ikke problematisk i det hele. Problemet er eventuelt innholdet, om det krever at man må kompilere eller om den inneholder en installer som kan kjøres og håndterer det problemet. Når det gjelder Firefox, er det faktisk bare å pakke ut til en ønsket plassering. Faktisk er fremgangsmåten beskrevet på Mozilla sine sider. Men nå er egen erfaring at det faktisk er enkelt i de fleste tilfeller å kjøre en kompilering, kommandoene er som oftest skrevet i klartekst i en README fil.

 

Selv om jeg bruker Linux relativt begrenset på desktop, har jeg kjørt servere i 4 - 5 år (Fedora og Debian). Selv med det litt mer avanserte behovet på en server, er det sjelden jeg har behøvd å kompilere programmer. At jeg allikevel velger å gjøre det har en helt annen årsak.

Lenke til kommentar
Det er ikke tvil om at nettet er en viktig del av databruken.

Trådløst blir mer og mer brukt.

Siden Linux har en høyere brukerterskel (hvis det er det det heter), får man ofte problemer med å installere drivere til trådløse nettverkskort. Dette stopper mange brukere tror jeg. Er jeg helt på jordet?

Neida, men dette er som nevnt et problem som blir mindre for hver dag, svært mange trådløskort fungerer nå ut-av-boksen uten noe som helst fikling, m.a.o. ingen driver installasjon er nødvendig. Stort enklere er det vanskelig å få det. Om et års tid vil dette antagelig gjelde de aller fleste trådløskort. Brukerterskelen er meget lav i GNU/Linux. Drifting og oppsett er annerledes enn i XP/Vista, vanskeligere på noe, enklere på annet. Totalt sett mener jeg drifting og oppsett også er klart bedre på GNU/Linux for en kyndig person.
Jeg synes ikke linux (Ubuntu i mitt tilfelle) var så veldig vanskelig i starten, det ser pent ut og gjør jobben. Problemet mitt er, (Har egentlig ikke satt meg så mye inn i det enda...) er å installere programmer, såklart kan jeg google meg fram til en linje jeg skriver i konsolen, men hva om jeg f.eks går til getfirefox.com (Bare et eksempel) å laster ned favoritt nettleseren i tar.gz format, hvordan kan jeg da installere, lage snarveier etc...? Hvorfor må dette være så tungvindt??
Dårlig eksempel, men godt poeng. Poenget er at XP/Vista brukere må lære seg en helt annen modell for installering av programmer. Google is not your friend anymore. Installasjon av programmer gjøres gjennom pakkesystem, i tilfellet Firefox er det installert automatisk sammen med OS. Hvis du absolutt vil installere flere versjoner av Firefox samtidig (eksempelvis 32-bit versjon i tillegg til 64-bit) så høyreklikker du på tar.gz filen og velger pakk ut, så går du inn i den utpakkede mappen og klikker på firefox-filen for å starte den, du kan naturligvis enkelt legge inn denne i programmenyen hvis du vil, eller bare shortcut et egnet sted.

 

Artikkelen fra Inq viser bare at forfatteren ikke har peiling på utviklingsmodellen til GNU/Linux, den er tuftet på konkurranse, de beste løsningene overlever. Det vil være katastrofe om det bare fantes et prosjekt for hvert formål. Forfatteren lirer ut av seg slitte fraser som bare har en viss grad av relevans i dag, og han har åpenbart meget svake kunnskaper om GNU/Linux. GNU/Linux er klar for desktopen, det er det ingen tvil om. La oss nå slå det fast en gang for alle, så slipper vi idiot-diskusjoner. Det betyr derimot ikke at det er den beste løsningen for alle. I ditt tilfelle Fruktkake har vel driverproblemer stoppet dine forsøk, så kanskje du bør holde deg til din hardware-problem mantra som du lirer ut av deg i hver eneste tråd som toucher temaet.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Dersom Linux er nytt for en bruker vil jeg anbefale at man kun bruker pakkebrønnene til distribusjonen for å laste ned programvare. Når det gjelder Ubuntu kan de aller fleste nøye seg med å legge til Medibuntu hvor man får tilgang til et par kodekpakker som er greie + LibDVDcss som gir adgang til å spille dvdfilmer.

 

https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

 

Ubuntu er "fra fabrikk" satt opp med 2 pakkebrønner, i tillegg finnes det 3 til som blir tilgjengelig ved å krysse av 3 ruter i systemmenyen (var det kildehåndterer/source management det het?) Man trenger strengt tatt bare en av de - som gir en tilgang til propietære drivere fra f.eks Nvidia og ATI.

 

I en annen fane kan man velge hvor stor risiko en vil ta når man oppdaterer. De sikre er allerede krysset av, men man kan også velge ferskere oppdateringer som har høyere risiko for bugs. Enkelte ganger kan disse være nyttige fordi man vil ha forbedret funksjonalitet, men ettersom de ikke er 100% gjennomtestet kan forekomsten av bugs være større. Disse pakkene vil bli flyttet over til "Standard" når de har blitt testet nok.

 

Et lite tips (som nok mange er klar over):

Dersom man skal installere på en gammel maskin med lite RAM kan det gå veldig tregt om man installerer fra en LiveCD. Dette fordi LiveCD'en legger beslag på mye RAM for å kjøre.

 

Man kan redusere denne tregheten betraktelig ved å lage en liten SWAPpartisjon (se på SWAP som en utvidelse av RAM på harddisken) på enden av disken før man begynner. Når man er ferdig kan man slette den igjen om man ønsker det og ikke har valgt å bruke denne SWAPpartisjonen fast. Gparted er et kjekt program til å gjøre dette.

 

Da vil LiveCD kjøre lettere, men i tillegg starter LiveCD endel bakgrunnsprogrammer som bruker RAM/SWAP. Dersom det fortsatt er tregt å bruke LiveCD kan man derfor stenge ned unødvendige tjenester/bakgrunnsprogrammer. Noen av disse ligger synlig i SystemTray på et av panelene.

 

Generelt er det bedre å benytte en vanlig installasjonsCD enn en LiveCD på gamle maskiner, men for endel distribusjoner finner man ikke vanlig LiveCD, og eldre maskiner har ikke alltid DVDspiller slik at man kan bruke installasjonsDVD.

 

EDIT Bolson/Del:

Atheros har ansatt en kar fra madwifi som har jobbet noen måneder med dette og det ble annonsert i går at ath9k 802.11n WiFi drivere for AR5418+AR5133, AR5416+AR5133, AR5416+AR2133, AR9160, AR9280, and AR9281 blir implementert i den neste kjernen (2.6.27). Kanskje spesielt med tanke på de nye minimaskinene er det etterhvert få produsenter som tør ignorere Linuxdrivere. De må rett og slett ha Linuxdrivere for å kunne konkurrere i dette markedet.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Etter å ha brukt linux en god stund nå synes jeg følgende beskriver min opplevelse perfekt:

 

Linux is free if your time is worthless.

Virkelig? Det meste av Linux-tiden min går med på å kverulere på diskusjon.no. Skulle virkelig ønske at Linux var vanskeligere eller at jeg kunne ha defragmentert, kjørt et regclean eller hyppigere reinstalleringer som hver tar 4-5 timer å få opp slik som jeg ønsker. Jeg kjeder meg.

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt linux en god stund nå synes jeg følgende beskriver min opplevelse perfekt:

 

Linux is free if your time is worthless.

 

Haha! enig! Har selv så vidt prøvd meg litt på Linux, og må si det er en større overgang fra Windows enn jeg hadde regnet med. Jeg kan stort sett løse Windows-problemer med et par minutter med Googling, men Linux-problemene tar meg timer eller dager, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre.

 

Noe som irriterer meg grenseløst er de håpløse fontene i Linux. Ikke bare selve font-typen, men også "hintingen" eller hva det nå heter ("truetype" eller "cleartype" i Windows) er ikke like god i de distroene jeg har prøvd. Websider og tekst i de fleste applikasjoner er betraktelig tydeligere og behageligere for øynene i Windows.

Lenke til kommentar
EDIT Bolson/Del:

Atheros har ansatt en kar fra madwifi som har jobbet noen måneder med dette og det ble annonsert i går at ath9k 802.11n WiFi drivere for AR5418+AR5133, AR5416+AR5133, AR5416+AR2133, AR9160, AR9280, and AR9281 blir implementert i den neste kjernen (2.6.27). Kanskje spesielt med tanke på de nye minimaskinene er det etterhvert få produsenter som tør ignorere Linuxdrivere. De må rett og slett ha Linuxdrivere for å kunne konkurrere i dette markedet.

 

Er jeg klar over, derfor kjøper jeg primært produkter med Atheros, Intel eller til nød Broadcom når det gjelder trådløs. Flere av Atheros sine 5xxx chipset virker greit i dag.

 

Nå var faktisk Linkysen relativt kurant å få opp med ndiswrapper, eneste er at den fjusker i automatisk pålogging ved oppstart, noe jeg sikkert klarer å fikse, men det bryr meg ikke pr dato.

 

@Betroz: Teoretisk så kan Linux krever defragmentering, særlig ved svært fulle "partisjoner". For filer kan fragmenteres her også. I praktisk forstand er det i realiteten unødvendig av den enkle grunn at filsystemene ikke i nær samme grad fragmenterer filene. Så langt jeg har forstått legger FAT/NTFS en ny fil direkte etter tidligere filer. Dersom en tidligere fil øker størrelsen, vil da de nye dataene måtte plasseres et annet sted, fordi det ikke er plass, og fragmentering oppstår. Linux plasserer ikke filene tett inntil hverandre, de gir plass for at filene skal kunne øke i størrelse, og er det ikke plass rearrangeres filen hvor det er ledig plass. Så når en partisjon på NTFS fort kan oppnå 10 - 15 % fragmentering etter noen måneders bruk, tar det fort 3 - 4 år før det samme skjer på en ext3 partisjon.

Lenke til kommentar
Etter å ha brukt linux en god stund nå synes jeg følgende beskriver min opplevelse perfekt:

 

Linux is free if your time is worthless.

Virkelig? Det meste av Linux-tiden min går med på å kverulere på diskusjon.no. Skulle virkelig ønske at Linux var vanskeligere eller at jeg kunne ha defragmentert, kjørt et regclean eller hyppigere reinstalleringer som hver tar 4-5 timer å få opp slik som jeg ønsker. Jeg kjeder meg.

 

Merkelig da at min gamle PC med XP ikke har vært reinstallert på 4 år, og funker som bare det.

Lenke til kommentar
Noe som irriterer meg grenseløst er de håpløse fontene i Linux. Ikke bare selve font-typen, men også "hintingen" eller hva det nå heter ("truetype" eller "cleartype" i Windows) er ikke like god i de distroene jeg har prøvd. Websider og tekst i de fleste applikasjoner er betraktelig tydeligere og behageligere for øynene i Windows.
Her synes jeg at du har et vesentlig poeng, og det har vært slik i endel distroer jeg har brukt. Ikke alle har tatt tak i dette, og blant annet Ubuntu har en jobb å gjøre før dette blir som det bør være. Det er ikke alltid greit å se hvor hunden ligger begravet, og da må man prøve seg frem.

 

Noen distroer har gjort mer enn andre - OpenSuse 11 og i Mandriva 2009 Beta (KDE 4.1) er av de mer gjennomførte blant de nyere jeg har bruk. I disse har jeg ikke følt noe sterkt behov for å gjøre store tilpasninger. Det kan være greit å være oppmerksom på at skjerm og skjermoppløsning kan spille en liten rolle også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Da har du jo gjort et kvalifisert valg og det synes jeg er helt greit. Dessuten kommer jo KDE 4.2 til OSX så da får du noe å velge bort der også ;o) Prisen for OS'et har aldri vært et kriterie for at jeg foretrekker Linux. Jeg har nok brukt like mye på Linux som på Microsoft. Men for en pensjonist, en student eller en enslig forelder med 3 unger er det jo utvilsomt mye penger å spare på lengre brukstid om man også velger maskinvare som holder en stund. Med de nye GUIeffektene osv kan jo ungene være kule uten å sulte også :thumbup:

 

Enig i det du sa tidligere også med å anbefale ulike brukere ulike OS, da alle har forskjellige behov. Det virker som du har vært/er litt mer borti drifting enn deg jeg er. Stort sett så spør folk meg om råd om hva de skal skaffe seg av utstyr ol, og da er det greitt å velge noe som gjør at jeg får minialt med dritt tilbake igjen (vært borti den før eller ?). Må nesten si desverre så er nok XP løsningen de fleste gangene, da somregel det alltid er noen andre man man spørre om Windows problemer også. Jeg har ikke noe problem å anbefale Linux til andre, men vet med meg selv (og jeg har noe erfaring der ja) at når det dukker opp problemer så er det ingen andre de kan spørre enn meg som la det inn.. f.eks "dette har jeg jo alltid kunne gjort før.." eller "Hvorfor virker ikke printeren..".

Det er vel noe i kjernen til motstanden av Linux også, at hele greia bare blir noe dritt såfremt en liten ting ikke virker. Om 99% av alt virker smertefritt, så er Linux noe dritt i Ola Nordmanns øyne når den ene lille lugubre duppeditten som alltid har virket i windows ikke virker lenger..

 

Jeg kommer nok ikke til å legge inn KDE på min mac, men jeg har faktisk en ubuntu maskin som jeg bruker som ruter, som jeg kommer til å teste det nye KDE på. Har ikke fulgt så mye med i den siste tiden, men det jeg har sett av KDE 4.2 (eller var den den overhypede 4.0 versjonen?) virket veldig lovende ihvertfall.

Lenke til kommentar

Litt rart det der, jeg har fått flere positive kommentarer på hvor FINE fontene er på min linux-laptop :D

 

Mulig at det også har litt å gjøre med resten av GUIet og hvor skalerbart det er. I Windows Vista må man vel om jeg husker riktig reboote maskinen bare for å endre fontstørrelse (dpi) :p Kort og godt har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på hvor pent ting ser ut i både GNOME og KDE4.

 

 

Når det gjelder trådløst nett har det skjedd mye i senere tid. Selv om kort fra f.eks. Intel har vært greie, har det vært mye mer plunder med f.eks Broadcom, hvor man stort sett måtte ty til ndiswrapper. Men forrige laptopen jeg installerte OpenSuse 11 på ble jeg overrasket over hvor enkelt det var selv med broadcom. Selve driveren (b43) følger med kjernen, men firmwaren mangler fordi Broadcom er noen kjipinger med copyrighten. Men alt som skulle til var å skrive kommandoen "install_bcm43xx_firmware", og den hentet og installerte firmware automatisk. Såpass kjapt gikk det at jeg ikke kan se det er noe vanskeligere enn å installere tilsvarende driver i WIndows.

 

I tillegg er GUIet for å styre wlan lekrere med NetworkManager og nm-applet enn tilsvarende i Vista. Ett museklikk så får du opp tilgjengelige nett, og du ser direkte hvor god signalstyrke hver har, og om de er kryptert. Og jeg trenger heller ikke skrive inn det ultralange WPA-passordet mitt to ganger etter hverandre som man av en eller annen grunn tvinges til i Windows :p

 

Kort og godt, GUIet særlig i GNOME er på de fleste måter enklere og mer newbie-vennlig enn Vista. Og man får rett og slett gjort mange av de dagligdagse oppgavene med færre museklikk :)

Lenke til kommentar
RattleBattle siden du nevnte defragmentering. Trenger man virkelig ikke å gjøre det i Linux? Greit at Linux bruker ett mye bedre filsystem enn NTFS, men å ikke trenge defragmentering i det hele tatt stiller jeg meg sterkt tvilende til...

Den fragmenterer, men har ingen praktisk betydning. Blir som å si at man teoretisk sett kan bli feit av Cola Light, fordi den inneholder kalorier.

Lenke til kommentar
Merkelig da at min gamle PC med XP ikke har vært reinstallert på 4 år, og funker som bare det.

Da er du flinkere enn meg. Men jeg er ikke så god på "data" og sånn, så jeg holder meg til Ubuntu.

:!: , jeg er visst ikke så god i data jeg heller. Jeg bøyer meg i støvet for o'store LoveAmiga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...