Gå til innhold

The Dark Knight - spoilerdiskusjon


Dotten

Anbefalte innlegg

Er en liten stund siden jeg så Tim Burtons "Batman" filmer, så tar derfor utgangspunkt i originalsynet, og Nolan sin gjennomføring.

 

Tim Burton lagde sin egen version av Batman. Og Batman/Bruce Wayne er i disse filmene, en temmelig ulik karakter enn den vi ser i tegneseriene. Altså, Tim Burton har forsåvidt bare brukt navnene, så utformet sin egen historie, med løst baserte tråder her og der, som inspirasjonskilde. Pingvinnen ble gjennomført ufattelig bra i Burtons film, men egentlig er han en temmelig uninterssant karakter i tegneseriene. Det var den gotiske følelsen som fikk han til å passe i Burton's "Batman" filmer. Så angående drepingen, det kan veldig godt være at han drepte noen i filmen (husker ikke dette, og syns det er litt spesielt), men det er nok bare fordi Burton lagde en film som er totalt forskjellig fra hva Batman egentlig er. Joda, filmene er gøy, men sanne Batmanfilmer, det er de ikke. Jeg skal ikke engang kommentere på Schumacher sine horrible filmer.

 

Nolan har derimot vært helt sann mot kilden, noe jeg respekterer han fult for (for Batman har en ufattelig bra historie), og har nettopp pga. dette, fulgt opp med Batmans gylne regel, som tilsier at han ikke skal drepe noen.

 

Angående Johnny Depp ryktene: jeg håper ikke de er sanne. Jo, han kunne nok utført rollen godt, men jeg vil gjerne se en litt mer "ukjent" skuespiller. Klarer heller ikke helt å se for meg Depp som Edward Nigma, i motsetning til Heath, som hadde min fulle tro fra dag en. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Depp vil være Nolan's trygge valg i en evt. treer. Han er en av de beste og mest varierte skuespillerne Hollywood har å by på, og fyren har et navn som vil trekke tonnevis av publikum til kinoene. Men det hadde vært spennende å sett et ukskrevent blad i rollen som neste hovedskurk, eller i det minste en skuespiller man ikke forventer vil levere førsteklasses varer (slik Heath gjorde).

 

Selv håper jeg Pingvinen kommer tilbake. Har aldri skjønt hvorfor Nolan mener denne karakteren ikke er overførbar til hans eget Batman-univers. Jeg håper det er et feilsitat eller en eller annen form for en snodig spøk journalisten ikke skjønte. Philip Seymour Hofman, som har vært foreslått i rollen, ville vært glimrende. Han var jo tross alt en strålende skurk i MI:3.

Lenke til kommentar
Nolan har derimot vært helt sann mot kilden, noe jeg respekterer han fult for (for Batman har en ufattelig bra historie), og har nettopp pga. dette, fulgt opp med Batmans gylne regel, som tilsier at han ikke skal drepe noen.

 

Nolan baserte seg stort sett på Batman-tegneserier fra 80-tallet. Hva kildematerial gjelder så er det flere tiår å hente fra og mange forskjellige inkarnasjoner, det er umulig å si at en av dem er den "riktige". I starten løp jo Batman rundt med pistol og plaffet løs, han var mer som en hardbanka vigilante å regne. Og vi husker alle den campy Batman som oppstod i kjølevannet av Fredric Wertham sin kritikk mot tegneserier (inspirasjonskilde til ungdomskriminalitet, Batman kunne gjøre folk homofile osv. Mannen var gal, paradoksalt nok en anerkjent psykolog).

 

Burtons Batman var langt mer mot fantasien og mindre "vitenskapelig" inspirert. Når det kommer til drap så husker jeg kun et tilfelle hvor han kjører inn i en fabrikk og slipper en jævla bombe ut fra bilen. Ikke særlig pent gjort og Burton tok seg friheter.

 

For Nolan var det viktig at man ikke køddet til Batman, da han ikke ønsket at han skulle ende opp som "nok en Punisher". Er et intervju med han om dette, men er for lat til å søke det opp :)

Lenke til kommentar
Jeg tar meg selv stadig i å glede meg til neste film med Jokeren.

Det varer jo selvfølgelig ikke lenge før jeg kommer på at Heath er død.

 

Blir like skuffa hver gang.

To menn som vil muligens gjøre Joker tolkningen på en like imponerende og interessant måte er Johnny Depp eller Daniel Day-Lewis, det er det ingen tvil om etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke blitt overrasket over om Daniel Day-Lewis dukker opp i oppfølgeren. Den talen mannen holdt for Ledger, samt å dedikere en pris til han, var rørende. På tross av at han aldri hadde møtt fyren så beundret han arbeidet hans. De er like i måten å spille på og forberede seg på roller, de gjør det til et rent kunstverk.

 

Om Day-Lewis noensinne skulle gjøre en slik type film så vil jeg tro det hadde vært under Nolans regi.

Lenke til kommentar
Han er en av dem jeg tror kunne klart jobben. There Will Be Blood er etter min mening en kjempesøknad om han ønsker jobben.

 

Samtlige filmer fyren har spilt i kan vel egentlig regnes som en kjempesøknad. :)

 

Egentlig, men tenkte mest på at det er en film av nyere dato, der han ikke var til å kjenne igjen, og spilte etter min mening knallbra.

Lenke til kommentar

Med ein sånn oppvisning er det synd me aldri får sjå fleire filmar av Ledger, hadde absolutt sett fram til fleire Batman-filmar med The Joker på setlista. :(

 

Genial karakter og genial tolkning av Ledger, hands down.

 

Ein ting eg irriterte meg litt over i slutten var at Gordon absolutt måtte skulde drapene på Batman, kunne ikkje The Joker og hans folk tatt skulda for dei og? Kvifor måtte det være Batman eller Harvey?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...