Gå til innhold

The Dark Knight - spoilerdiskusjon


Dotten

Anbefalte innlegg

All ros til filmen og skuespillerne. Var en sjuk opplevelse å se dette mesterverket av en film, men hvorfor prater Batman så vanvittig mørkt? Går jo nesten over i growling som vi kjenner fra musikksjangeren death metal. Er det noen spesiell grunn til at han prater sånn som har med Batman historien å gjøre eller prater han sånn fordi det skal være barskt? Var egentlig ett lite irritasjonsmoment i filmen, trur jeg ville fått vansker med å skjønne hva han sa om jeg hadde sett filmen uten teksting.

Grunnen til det, er at det ikke er som Superman, hvor han ikke blir gjenkjent selvom han snakker med bekjente med en dum maske, og sin vanlige stemme. Som da får vennene hans til å virke stokk dumme. Enig i at stemmen er litt FOR mørk, men det er en enkel og god grunn til det.

 

Edit: Haha, Superman har da ingen maske! :hmm: Aldri tenkt på hvor dumt det egentlig er.

Endret av Omar2x6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tenkte over det eit par ganger at enkelte personar burde ha klart å finne ut kven Batman var når dei prata ansikt til ansikt med både Bruce og Batman, men det er vel kanskje lett for oss å sei. Likevel kjenner ein igjen ein person ganske bra på halve ansiktet og augene.

Lenke til kommentar
Synest ikkje Neeson var så veldig spanande karakter, han var roleg, avbalansert og oppførte seg som om han hadde kontrollen heile filmen. Heile greia med The Shadow Warriors og å ødelegge Gotham var eg ikkje heilt med på. The Joker er ein mykje meir interessant karakter og er ein vanskelegare rolle og tolke. Synest Ledger tolka The Joker genialt, Ra's Al Ghul var ikkje så komplisert å spele.

 

Ra's Al Ghul og Jokeren er to motsetninger i skurkeverden, og det var veldig forfriskende å gå fra det ene i Begins til det helt annerledes i TDK.

 

Ra's er en ideologisk visjonær, som vil sende en beskjed til omverdenen gjennom en omfattende aksjon som skal få folk til å forandre seg og gjøre verden til et bedre sted (i hans sine øyne). Han har et klart mål og hensikt med det han bedriver, Gotham's svar på Bin Laden.

 

Jokeren er bare en anarkist uten noen større hensikt, som kun er ute etter kaos, ødeleggelse og destruksjon. Det virker som om han gjør sine handlinger fordi han kan og synes det er morro.

 

Disse kontrastene synes jeg er interessante, og jeg er spent på hva slags retning de vil gå med hovedskurken i treern.

Lenke til kommentar
jeg likte spesielt den sekvensen da Jokeren spernger sykehuset. Da han går i korridoren og sier "poom" og når han går ute i gaten, måten han går på og hvordan reaksjonen er når ladningen ikke går av. Minner litt om hvordan barn er, eller? :p

Eg og, det var ein knall scene, digger oppførselen til The Joker.

SkurkenE i denne filmen er det som gjør filmen til den fantastiske filmen den er synest jeg. Likte filmen utrolig godt!

Edit

Det er sant, men The Joker er suverent den beste i filmen.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden skal Jolie ha fått tilbudt en rolle når manuset til Batman 3 ikke er skrevet enda? Alt som foregår på nyhetsfronten er kun spekulasjoner. Jeg er uansett trygg på at Nolan velger riktig fyr/kvinne til evt. fremtidige roller, ettersom han har et utrolig godt øye for hvem som passer. Hvem hadde feks. trodd at flørtepusen Heath Ledger kunne hatt muligheten til å bli en av tidenes beste skurker?

Lenke til kommentar

Etter TDK har eg stor tru på Nolan, men kunne tenkt meg ein anna skodespelar enn Jolie, ho er overbrukt i dei rollane.

 

Av alle 6.6 milliarder mennesker her på jorda må det vel være minst ein anna skodespelar som er kvalifisert til ein sånn rolle.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Burton's Batmanfilmer er veldig gjennomførte, med en unik, gotisk visuell stil og freaky karakterer med rare påfunn. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å engasjere meg i karakterene eller historiene. Blir for teatralsk og kunstig.

 

Men skjønner godt hvorfor noen foretrekker de filmene.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Keaton er bedre Batman,men Bale er bedre Bruce Wayne.

Tim sine filmer har Danny Elfman :)

 

Skal jeg være helt ærlig så syntes jeg Keaton er bedre både som Batman og B.Wayne. Klarer ikke å engasjere meg i Bale sin tolkning.

 

Elfman er et stort pluss ja, glimrende composer. Gotham i Burton sine filmer er fantastiske. I TDK var den utrolig skuffende.

 

Skal også sies at Batman er rimelig voldelig i Burton sine filmer. F.eks i Batman Returns så fester han dynamitt på en av klovnene til Penguin og kaster han ned i kloakken.

Lenke til kommentar

Selv om jeg digger Burtons filmer utrolig mye, må jeg si at jeg synes det meste er flere ganger bedre i Nolans versjon. Skuespillet (ja, jeg synes til og med Bale er en bedre Batman, selv om Keaton er aldeles strålende), historien, karakterene, stemningen og den mørke og dystre Gotham by. The Dark Knight er det definitivt beste jeg har sett av superheltfilmer, og da selvfølgelig også Batman-filmer, og Batman Begins gir en veldig god skildring av Waynes kamp til å bli Batman. Alt i alt føler jeg vel det mest egentlig er bedre skildret i Nolans filmer. Men Batman er en knallfilm, og Batman Returns er ikke mye dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...