Gå til innhold

The Dark Knight - spoilerdiskusjon


Dotten

Anbefalte innlegg

Da det hovedsaklig er Frank Millers Batman/Dark Knight vi ser i disse filmene, så er det vel ikke unaturlig å tro at også Millers valg av skurker vil ha litt å si. Noen som har lest de bøkene som kan si litt om det?

Den eneste relevante jeg hadde å utsette var at ikke slutten i "the Killing Joke" ble brukt.

Etter at Jokeren er overvunnet forteller han en vits om to gærninger som rømmer fra asylet. Jokeren knekker sammen av sin egen vits, og etter flere ruter med mutt ansikt klarer ikke Batman å holde seg lenger og boka avslutter med at begge to ler seg skakke.

Det hadde vært veldig kult i mine øyne, men kanskje ikke noe sjakktrekk overfor majoriteten av kinopublikummet. :D

 

Filmen har forresten 9.3 på imdb.com ratinga, og er naturligvis på første plass. Skal bli spennede å se om den holder seg så høyt over tid. Jeg synes den fortjener det.

Endret av deeweef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den eneste relevante jeg hadde å utsette var at ikke slutten i "the Killing Joke" ble brukt.

Etter at Jokeren er overvunnet forteller han en vits om to gærninger som rømmer fra asylet. Jokeren knekker sammen av sin egen vits, og etter flere ruter med mutt ansikt klarer ikke Batman å holde seg lenger og boka avslutter med at begge to ler seg skakke.

Det hadde vært veldig kult i mine øyne, men kanskje ikke noe sjakktrekk overfor majoriteten av kinopublikummet. :

de hadde ikke funget så tildig ..

hele poenget me det var jo at joker har prøvd så lenge... og endelig klarte han å få han til å le ..

Lenke til kommentar

Hvordan kunne de unngå og få med seg det enorme antallet tønner i båtene? De måtte jo ha sjekket båtene, akkurat som noen av bruene ble sjekket. Muligens en korrupt politimann?

 

Rachel sin rolle var ikke fullt så bunnsolid, tok litt lett på ting, virket som hun lekte mer enn hun spilte.

 

 

Ingen av tingene trekker noe særlig ned derimot, blir så overskygget av det andre herlige!

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Jeg har nå nettop kommet hjem fra Magnus Barfot i Bergen, etter å ha sett "The Dark Knight".

 

Fantastisk film, må jeg si! Jeg leste i en anmeldelse at selv om mange trodde at Heath Ledgers død ville påvirke ens tanker til hans rolle som jokeren, så var dette feil, fordi at man etter et par minutter med han, glemmer det helt, og lever seg inn i filmen. Dette må jeg si meg enig i. Nærmest med en gang vi fikk se jokeren, glemte jeg alt styret som det har vært rundt hans dødsfall, og rollen hans i filmen.

 

Det var også et par scener som utmerket seg. Scenen hvor Dent vet at Batman har valgt feil person å redde, samt at Dawkes kommer til å dø. Scenen hvor han kriminelle på fergen overtalte vakten til å gi ham detonatoren, for å så kaste den ut vinduet. Scenen da eksplosjonene på sykehuset stopper, og jokeren trykker på utløseren flere ganger, så plutselig fortsetter eksplosjonene, og du ser at jokeren kvepper, for å så gå videre som om ingenting har skjedd. Generelt alle de andre scenene med jokeren. Alle faktene han hadde, måten han drepte så mange uten å vise et eneste fnugg av medmenneskelighet, og så videre.

 

Uansett, filmen var i mine øyne den desidert beste Batman-filmen hittil, og kanskje min nye yndlingsfilm, i hvertfall innen actionsjangeren. Det er lenge siden jeg har kost meg så skikkelig med en film!

Lenke til kommentar

Må slenge meg på det som karl-willhelm. Selv om filmen var god, så var det en del småting som det han besktiver, og et par andre logiske brister. Ting som at ingen merket at hele det sykehuset var proppet med eksplosiver, hvordan han fikk tak i så mange tønner med bensin, eller hvordan spesielt Dawkes og egentlig også Batman kunne overleve et fall på sikkert over 100 meter, bare fordi en liten kappe flagret, og derfor bremset farten noe.

 

Uansett, det er bare å fliseplukke i etterkant av filmen. Det ødela ikke helheten i det heletatt for meg, ettersom jeg ikke tenkte over dette før filmen var ferdig, og nå i ettertid hadde ikke de småtingene påvirket filmopplevelsen.

Lenke til kommentar

Jeg setter en knapp på korrupsjonen som gjennomsyrer byen. De nevnte jo problemet mange ganger.

 

Batman dreper ikke. Han er en veldig moralsk karakter og dette var noe som ble utforsket i Batman Begins. Hva som skilte han fra "The League".

 

Men det som var litt inkonsekvent var at han reddet jokeren på slutten. Han unnlot å redde Ras i Batman Begins. "I won't kill you, but I will not save you" eller hvordan den linjen der nå var. Noe som egentlig var ganske utypisk Batman.

 

Hadde han meid ned Jokeren så ville han ikke vært Batman.

Kanskje Bätmän angret i ettertid og har modnet siden den gang?

Lenke til kommentar

Han reddet vel han en gang først, for så la han dø. Den scenen ved stupet etter han brenner ned det "slottet" i stedet for å hogge av hodet til den bonden. Kanskje han ikke så for seg at det var noe håp for han, og derfor lar han dø. Men han håper the joker kan bli "bedre".

 

Kort sagt, han mener alle fortjener en ekstra sjanse til å skifte retning i livet. Men bare en.

Lenke til kommentar
Kanskje Bätmän angret i ettertid og har modnet siden den gang?

 

Jeg tror også det kan ha litt med karakterutvikling. Nolan er jo glassklar på at Batman må være slik han er i kildematerialet, en mann med veldig sterk og konsekvent etikk og moral. Det som skal skille han fra folk som Punisher og Iron Man.

 

Er jo også det som gjør det hele mer spennende også, når ens prinsippfaste holdninger blir satt så mye på prøve. Ofte valget mellom "to onder". Etiske dilemmaer på det nivået Joker presser folk til gir filmen noe eget. Her blir man vitne til om ord også er overførbart til handling. Du hadde to sterke og "gode" mennesker, den ene stod imot (Batman), mens den andre feilet (Harvey Dent).

 

Er også med på å illustrere hvilken minefelt Bruce Wayne må navigere seg selv gjennom i hverdagen og hva som kan skje hvis han tråkker litt feil.

 

Batman dreper ikke, det er en av hans mest hellige "koder". Det er kun siste utvei. Han er ingen bøddel og ikke en som setter seg i posisjon til å avgjøre hvem som fortjener å leve og hvem som fortjener å dø.

Lenke til kommentar
hvordan spesielt Dawkes og egentlig også Batman kunne overleve et fall på sikkert over 100 meter, bare fordi en liten kappe flagret, og derfor bremset farten noe.

 

Batman bremset først noe med kappa, før han deretter tok fallet, beskyttet Rachel ved å landet først og ble beskyttet av sin egen drakt. Sikkert vondt, men absolutt troverdig i Batman-universet.

Lenke til kommentar
Filmen har forresten 9.3 på imdb.com ratinga, og er naturligvis på første plass. Skal bli spennede å se om den holder seg så høyt over tid. Jeg synes den fortjener det.

Filmen var råbra, men ikke epic. Kan ikke måle seg med filmer som Gudfaren og frihetens regn, som for øyeblikket ligger på plassene bak. Kjempe god film, men ikke den beste jeg har sett.

Lenke til kommentar
Batman dreper ikke, det er en av hans mest hellige "koder". Det er kun siste utvei. Han er ingen bøddel og ikke en som setter seg i posisjon til å avgjøre hvem som fortjener å leve og hvem som fortjener å dø.

 

Sikker på at du ikke tenker på Superman nå?

 

Ja. Men du kan godt lese et intervju med Nolan hvor han påpeker hvorfor det er viktig å ikke rokke med Batmans etikk og moral. For å unngå at han ikke bare blir nok en "anti-helt" som Punisher og co.

 

Dette er jo velkjent med Batman. Det ble grundig utforsket i Batman Begins og i bunn og grunn var det denne gyldne regelen som skiller Bruce Wayne fra Ras. Fikk du det ikke med deg? ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes absolutt TDK kan måle seg med Gudfaren, men det kan ha noe med å gjøre at Gudfaren er et gjesp av en film.

Kunne ikke vært mer ueing, men det er OT og diskutere de filmen(e) i denne tråden.

 

Ledger fortjener en evt Oscar, men det er jo åpenabrt at filmen og tildels hans prestasjoner har blitt sykt hypa mht hans dødsfall. Såååå helt utrolig var ikke denne filmen og jeg tør påstå at det har kommet filmer de siste årene som har vært bedre enn denne.

 

Men årets film så langt, ingen tvil om det. For all del :)

Endret av The Game
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...