Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Glimti; hvorfor overser du spørsmålene mine til deg? Du pleier jo ellers å svare på alle innlegg til deg.

 

En liten stund siden jeg har vært her nå og på den tiden har det kommet flere nye så har glemt hvor jeg var i besvarelsene. Har bare besvart etter hverandre siden det er så mange innlegg til meg i denne tråden. Skal prøve å finne hvor jeg var i løpet av morgendagen. Hvis ikke kan du si innleggstallene eller quote dem.

 

Gjelder alle andre og forøvrig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noe å backe det opp med?

 

Vel at det er langt mer av det og langt flere involvert ved russetiden. Det har vi da vært igjennom en del ganger alt. Kan du kansje peke på lignende arrangementer som samler så mange og over så lang tid? Noen nevner stadig festivaler her, men de varer ikke så lenge. Ikke innvolverer de spruting med vann, kasting med egg, vannvåpen fylt med urin, teiping og tusjing av barn heller. Høy musikk og voldtekter samt massefyll forekommer klart på slike saker og, men langt ifra alt det som forekommer under russetiden.

Det er ingen lignende arragement (som jeg vet om) med så mange over så lang tid, men om du tenker å forby noe fordi det samler mange over lang tid, vel, da ber du om å bli tatt seriøst.

 

Tydelig at du ikke har vært på festival, for slikt skjer der og.

 

Jeg tipper at ser du på forholdet mellom antall involverte, tiden, geografisk spredning og forekomster av slike tilfeller vil du ikke finne store avvik fra andre arrangement og resten av året forøvrig.

Lenke til kommentar

Kan du linke til slike episoder på festivaler? Og om det skulle skje, er det i samme omfang som med russefeiringen?

 

Forøvrig er festivaler noe som folk går til og betaler for helt frivillig mens russefeiringen er noe som rammer flere som ikke er med på den. Den holder seg ikke innenfor et begrenset område med kun de som har bedt om å være med slik tilfellet er med festivaler.

Lenke til kommentar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan du linke til slike episoder på festivaler? Og om det skulle skje, er det i samme omfang som med russefeiringen?

 

Forøvrig er festivaler noe som folk går til og betaler for helt frivillig mens russefeiringen er noe som rammer flere som ikke er med på den. Den holder seg ikke innenfor et begrenset område med kun de som har bedt om å være med slik tilfellet er med festivaler.

 

Russeferienen er også frivelig? Og du må betale for det, både fester og utstyr.

Lenke til kommentar

Kan du linke til slike episoder på festivaler? Og om det skulle skje, er det i samme omfang som med russefeiringen?

 

Forøvrig er festivaler noe som folk går til og betaler for helt frivillig mens russefeiringen er noe som rammer flere som ikke er med på den. Den holder seg ikke innenfor et begrenset område med kun de som har bedt om å være med slik tilfellet er med festivaler.

 

Du kan jo ikke argumentere på den måten der. Mener du det er like mange russ som løper rundt på ett sted å lager bråk som det er russ på et treff?

 

En russefestival er akkurat det samme som en vanlig festival. De er der frivillig, de er samlet på et sted og de går ikke noe sted før det er ferdig. Akkurat som ved en ordentlig festival/konsert.

 

Slik jeg leser inlegget ditt ser du ut til å mene det er like mange russ rundt i gatene hele døgnet som det er russ på en festival. Det stemmer jo ikke.

De russene som lager bråk er gjerne små grupper av ungdom. Og kan du svare meg på hvordan det er forskjellig fra en gruppe ungdom som akkurat har vært på byen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du linke til slike episoder på festivaler? Og om det skulle skje, er det i samme omfang som med russefeiringen?

 

Forøvrig er festivaler noe som folk går til og betaler for helt frivillig mens russefeiringen er noe som rammer flere som ikke er med på den. Den holder seg ikke innenfor et begrenset område med kun de som har bedt om å være med slik tilfellet er med festivaler.

 

Så du tror om en person på en festival han har betalt for blir banka opp, så 'er han med på det'?

Tror du virkelig folk betaler for å dra på festival for å bli voldtatt/banka opp osv?

 

Mens om noen blir banka opp av en russ så er det noe annet?

 

Er mange voldtekter på Roskilde fks hvert år. bare google 'roskilde voldekt' MASSE artikler om det. Og sånt skjer på norske festivaler og, det er nok bare å google det og....

 

Folk har dødd under konserter. Husker jeg leste for noen år siden at det var en som ble trampa ned på en HIm konsert. Han døde... men konserter er ikke forbudt.. at noen blir trampa ned og dør er jo trossalt verre enn at noen spruter urin på deg under russetida. (selv om det er ille og). nå trampa vel ikke folk ned han gutten med vilje, men alle har en ansvar for å oppføre seg under konsert og, og ikke ta helt av.

 

 

Du kan ikke forby russetiden, da må du eventuelt forby plaging av andre.. men det er allerede forbudt. Det eneste som fungerer til å stoppe det er å forebygge det, men selv det vil ikke hjelpe fullt. Fordi noen vil alltid være rasshøl uansett hva som skjer. Forbyr du noe, så vil de bare finne et annet sted å drive med kødd på....

russebuksene er tross alt ikke magiske, de forteller deg ikke at du MÅ plage andre... folk er nok plagsomme fra før...

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Hvis du synes det så er det bare å forlate tråden for godt! Fjern den fra "mine innlegg" så slipper du å se den noe mer.

 

Nei, dette er en viktig diskusjon. Jeg vet ikke om du har fått med deg hendelsene som har blitt linket til ang. vold, hærverk og angrep på folk og der et par hendelser faktisk kunne endt med døden, men jeg har fått det med meg. Enkelte som tideligere kommenterte fikk det også mot seg og reagerte.

Lenke til kommentar

Og influensaen må ha kommet av badet? Mørbanket, av å bli kastet i en pytt? Det er ikke snilt gjort, men å ville forby noe for >20 000 mennesker på grunn av noen sånne hendelser er, som sagt gang på gang, mildt sagt å overreagere.

 

Vi ser sånne ting skje utenom russetiden og, gjerne langt mer alvorlig. Eneste forskjell er klærne deres.

Lenke til kommentar

Det er greit å bli voldtatt fordi man deltar frivillig på en festival? :dontgetit:

 

Russens ofre i den grad en faktisk kan omtale en part som et offer (nei, jeg synes ikke synd på deg om du hører litt musikk eller blir nedsprutet av litt vann) er stort sett russ.

 

Nei, men der går man selv til risikoen. Om det er for dårlig bevoktning på slike festivaler er en sak folk får ta opp med festivalledelsen.

 

Nei, offrene til russen er langt ifra bare russ.

Lenke til kommentar

Det kan være en høyere risiko ja ettersom det er et mindre område med mange folk og mange berusede. Men om det skjer mener jeg personelig at vaktholdet er altfor dårlig.

 

Du mener ikke det nei, men hva med andre som rammes av det? Har du noen gang hørt om å la dem som ikke er med på leken få være i fred?

 

Hadde russen prøvd seg med vannspruting på meg hadde de fått noen steiner kastet på seg i retur!

Lenke til kommentar

Det kan jeg anse som drapsforsøk (godt treff i hodet kan drepe), og per din definisjon kan du dømmes til døden.

 

Kaster du sten på sjåfører som er uomtenksomme/dårlige og kjører fort i en vannpytt så du blir sprutet ned og? Reagerer du likt på annen sjenanse?

 

Hadde jeg blitt rammet av vannspruting (som rammer de som ser på russetog eller lignende) hadde jeg antagelig bare ledd.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...