Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Er ikke noe bra triks å forby klær. Er for det første vanskelig å gjennomføre, og et angrep på ytringsfriheten. Alt som trengs er å bli strengere på det som faktisk irriterer de fleste. Slå hardere ned på ordensforstyrrelser, hærverk og andre pøbelstreker. Politiet og folk flest må slutte å se mellom fingrene på dette med unnskyldningen om at «det er jo bare russ». Om dette forsvinner, kan russen feire seg selv så mye de bare vil. Da vil det også foregå på et noenlunde sivilisert vis, og dermed ingen problem.

 

For the record: Jeg har vært russ, og syntes allerede dengang at hele opplegget var rimelig teit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet du ikke hvordan russeklær ser ut? Det er forskjell på å gå i en rød joggebukse samt en rød russebukse. Det burde du da vite.

 

Om de blir produsert i utlandet så forby import. Det vil ikke være totalt umulig å kutte ut den tradisjonelle russereferingen dersom staten går inn for det.

 

Og dropp å skrive "Hva skal du forby" da det er flere enn meg som er lei av russefeiringen samt at dette er forslag fra min side.

Det er da vitterlig mange plagg som ligner på russeklær, også i samme farge. Skal de forbys?

Og ja, det er et forslag fra din side, og det har du helt rett til å komme med, men du år da godta spørsmål for det du kommer med også.

 

For min del kan folk gjerne kle seg i rødt, blått eller svart hele Mai måned. Du vet vel utmerket godt hva russeklær er og det er det jeg snakker om.

Siste settningen din forsto jeg ikke. Du burde prøvwe å ordlegge deg bedre.

Lenke til kommentar
Er det imot ytringsfriheten å bli lei av kassebiler med høy musikk og stadig tuting i hornet, blåsing i leketrompeter og spruting med vann som er stort sett det eneste russen driver med?

Hva hvis jeg vil gå i russeklær, og kjøre russebil, men ved et slikt forbud vil du innskrenke min ytringsfrihet.

Men selvsagt skal du få lov til å mene akkurat hva du vil ;)

 

Og her har jeg fremdeles tilgode å se russen gjøre så mye herverk som du hevder de gjør.

 

Dersom russeklær og russekort ble avaskaffet pga. forbud så ville det ikke bli det første som ble forbudt. Hva med de landene der nazisymboler er forbudt, Sverige feks? Burde ikke svenskene få gå rundt med hakekors, solkors og jernkors samt kjøre rundt i biler med påskriften Sieg Heil hvis de ville det? Er et slikt forbud å begrense ytringsfriheten?

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor. Kansje bråket er begrenset der. Her i byen var det som det vanelige. Skilt som ble ødelagt for gøy feks. Noe russen driver med fordi de tror de er tøffe!

Lenke til kommentar

Hvorfor klager du på V-By sin forståelsesevne når du ikke selv klarer å forstå at det skal være da istedenfor år?

 

Poenget mitt (og sikkert V-By sitt og, forsåvidt), er som følger. Hvor skal vi sette grensen? Er det svart bukse som skal bli ulovlig? Eller er det svart seggebukse? Eller bukse med skrift på? Skal det være likegyldig hvilken farge det er på buksene? Det er muligens lett for deg å si at dette er en god ide, men det vil neppe bli noen suksess i praksis.

Lenke til kommentar

Suksess og suksess. Hva om man droppet russeklær, russekort og russeaviser samt ikke hadde noe innslag med russ under 17. Maifeiringen? Sikkert dem av avgangselevene som ville ikle seg noen kjeledresser og dekorere dem som russeklær og rase rundt med kassebilene sine, men det tradisjonelle russestyret ville være dødt!

Lenke til kommentar
Er det imot ytringsfriheten å bli lei av kassebiler med høy musikk og stadig tuting i hornet, blåsing i leketrompeter og spruting med vann som er stort sett det eneste russen driver med?

Hva hvis jeg vil gå i russeklær, og kjøre russebil, men ved et slikt forbud vil du innskrenke min ytringsfrihet.

Men selvsagt skal du få lov til å mene akkurat hva du vil ;)

 

Og her har jeg fremdeles tilgode å se russen gjøre så mye herverk som du hevder de gjør.

 

Dersom russeklær og russekort ble avaskaffet pga. forbud så ville det ikke bli det første som ble forbudt. Hva med de landene der nazisymboler er forbudt, Sverige feks? Burde ikke svenskene få gå rundt med hakekors, solkors og jernkors samt kjøre rundt i biler med påskriften Sieg Heil hvis de ville det? Er et slikt forbud å begrense ytringsfriheten?

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor. Kansje bråket er begrenset der. Her i byen var det som det vanelige. Skilt som ble ødelagt for gøy feks. Noe russen driver med fordi de tror de er tøffe!

 

Men det forundrer meg at du får noen til å bli alle. Du generaliserer langt over normalen ved å hevde at det enkelte gjør skal medføre forbud for andre.

tankegangen din er dermed den samme som jeg kunne ha brukt for å nekte deg drikke, sex eller for den saks skyld å gå ut på byen. Siden enkelte menn! lager bråk i fylla,voldtar eller slår ned andre. Har enda å se særlig kvinner som gjør det.

Ergo; skal du nekte russen det de ønsker, så kan de gå inn for å nekte deg det du ønsker. (Dette fordi andre av samme kjønn har gjort dumme ting)

Lenke til kommentar
Droppe russekort og russeaviser? Har du tenkt å forby TV2 å ha russe-innslag, og forby salg av klær og kort?

 

Dette er helt urealistisk.

 

Det er over hodet ikke urealistisk. Det er snakk om å droppe russefeiringen pga. at det har tatt helt av og bare blitt bråk og spetakkel for lenge siden. Hørt om russen som dro ut morfinsmertestillende hos en kreftsyk elev for noen år siden?

 

Joda, et enkelttilfelle, men slike enkelttilfelle skjer hvert eneste år og mindre allvorlige ting som herværk skjer det også. Husker forøvrig at for noen år siden ble et russemerke avskaffet. Det gjaldt å drikke en kasse øl på under seks timer, men det kom fram at det kunne bedøve nervesystemet og dermed være farlig og derfor ble det avskaffet.

 

Russetradisjonen fører ingen ting positivt med seg bortsett fra at barn synes det er gøy å få russekort samt ha vannkrig med russen, noe som ikke unnskylder all elendigheten russen gjør.

Lenke til kommentar
Burde ikke svenskene få gå rundt med hakekors, solkors og jernkors samt kjøre rundt i biler med påskriften Sieg Heil hvis de ville det? Er et slikt forbud å begrense ytringsfriheten?

 

 

 

Jo, det synes jeg svenskene burde få gjøre.

Det at det er ulovlig å fornekte holocaust i enkelte land ser jeg også på som feil.

 

Selv om jeg ikke liker at de gjør det, så vil jeg ikke ha et forbud.

 

 

 

Det må gå an å misslike noe uten å ville forby alt mulig.

Lenke til kommentar
Droppe russekort og russeaviser? Har du tenkt å forby TV2 å ha russe-innslag, og forby salg av klær og kort?

 

Dette er helt urealistisk.

Det er over hodet ikke urealistisk. Det er snakk om å droppe russefeiringen pga. at det har tatt helt av og bare blitt bråk og spetakkel for lenge siden. Hørt om russen som dro ut morfinsmertestillende hos en kreftsyk elev for noen år siden?

Jeg forstår hva du sier, hvorfor du vil avskaffe dette, og alt det. Men når du kommer med slike argument, må du forklare hvordan du har tenkt å gjennomføre det.

 

Det blir som å si at jeg skal reise til mars i morgen. Det er bra, flott, supert for teknologien og romfarten og altisamman, men uten å si hvordan jeg faktisk har tenkt å få dette til, vil ingen ta meg alvorlig.

Lenke til kommentar

Jo, men du forklarer ikke hvordan man faktisk skal gjennomføre disse forslagene, praktisk. Dette med klær, foreksempel, akkurat hvordan tror du det skal være mulig å ulovliggjøre det å bruke svarte/røde/kvite/blå klær med merker på i mai?

Lenke til kommentar

Har du lest det jeg tideligere har skrevet? Jeg snakker om å droppe produksjonen av russeklær og russekort samt oppheve alt av offentlige russeopptredner. Altså fjerne selv den tradisjonelle russefeiringen.

 

Som jeg også har skrevet før kommer sikkert noen til å gå i rød, blå eller svarte kjeledresseg med hvite tegninger på samt rase rundt i kassebiler dekorert som en russebil og fortsette med disse tåpelighetene som å sprute vann, tute med bilhornet og blåse i leketrompeter. Noen ville kansje også forsøkt å lage egne russekort. Noen ville sikkert prøvd seg å lage egne tog også.

 

Men det ville nok være unntaklet fremfor regelen og det ville nok ha død ut av seg selv med tiden.

Lenke til kommentar
Har du lest det jeg tideligere har skrevet? Jeg snakker om å droppe produksjonen av russeklær og russekort samt oppheve alt av offentlige russeopptredner. Altså fjerne selv den tradisjonelle russefeiringen.

 

Som jeg også har skrevet før kommer sikkert noen til å gå i rød, blå eller svarte kjeledresseg med hvite tegninger på samt rase rundt i kassebiler dekorert som en russebil og fortsette med disse tåpelighetene som å sprute vann, tute med bilhornet og blåse i leketrompeter. Noen ville kansje også forsøkt å lage egne russekort. Noen ville sikkert prøvd seg å lage egne tog også.

 

 

 

 

Hvordan har du tenkt til få de private selskapene som tjener på å lage russeklær, lage arrangementer og lignende til å slutte å drive med lønnsom business?

Lenke til kommentar

Det er akkurat dette som er poenget, Qmelk2! :)

 

Hvis et selskap som produserer russe-klær og russe-ting får et spørsmål fra staten om de vil droppe all produksjon og inntjening og legge ned, for at det skal bli mindre hærverk og mindre bråk, hva tror du de svarer da?

Lenke til kommentar
Har du lest det jeg tideligere har skrevet? Jeg snakker om å droppe produksjonen av russeklær og russekort samt oppheve alt av offentlige russeopptredner. Altså fjerne selv den tradisjonelle russefeiringen.

 

Som jeg også har skrevet før kommer sikkert noen til å gå i rød, blå eller svarte kjeledresseg med hvite tegninger på samt rase rundt i kassebiler dekorert som en russebil og fortsette med disse tåpelighetene som å sprute vann, tute med bilhornet og blåse i leketrompeter. Noen ville kansje også forsøkt å lage egne russekort. Noen ville sikkert prøvd seg å lage egne tog også.

 

 

 

 

Hvordan har du tenkt til få de private selskapene som tjener på å lage russeklær, lage arrangementer og lignende til å slutte å drive med lønnsom business?

 

"Hvordan har du tenkt"? Meget brukbart nivå. Hva med å legge ned forbud?!

 

Det er akkurat dette som er poenget, Qmelk2! :)

 

Hvis et selskap som produserer russe-klær og russe-ting får et spørsmål fra staten om de vil droppe all produksjon og inntjening og legge ned, for at det skal bli mindre hærverk og mindre bråk, hva tror du de svarer da?

 

Hva om de blir pålagt det?

Lenke til kommentar
"Hvordan har du tenkt"? Meget brukbart nivå. Hva med å legge ned forbud?!

Legge ned et forbud mot hva?

Russeklær?

røde/svarte/blåe klær?

 

Man kan jo bare begynne å selge klærne under et annet navn enn russeklær hvis 'russeklær' skal være ulovlig...

Lenke til kommentar

I et moderne land med demokrati og ytringsfrihet, kan ikke, eller hvertfall bør ikke staten gå ut og forby ting i hytt og pine.

 

Verken jeg eller V-by forstår her hva du vil legge ned forbud mot. Hvordan skal det være opp til hvær politimann/dame om h*n vil arrestere en som går med blå klær? Hvordan skal man definere russeklær.

 

Det går ikke an å bare "legge ned et forbud", "arrestere de" eller "stoppe all russefeiring". Så lett er det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...