Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så man skal forby russetoget? Jeg tror ikke det kommer til å stoppe russen, for det er ikke alle steder russetoget faktisk blir arrangert. Alternativt ville man laget egne tog. Kanskje det ville satt en støkk i feiringen? Kanskje det ville virket kontraproduktivt ved at russen blir enda villere som protest på at det offentlige prøver å bryte ned en tradisjon med så dype røtter i norsk kultur og særegent globalt.

 

 

Vurdere risiko mot positive konsekvenser av russefeiringa:

 

http://demo.hil.no/sd/vid/SD_CountingRisk.wmv

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Iallefall kan man droppe å arrangere russetoget slik man kan droppe å produsere russeklær og russekort. Noen idioter vil sikkert kjøpe kjeldresser og male på dem, lage egne plastkort, kjøpe biler og male dem samt rase rundt å spille høy musikk, sprute vann, blåse i leketrompeter og oppføre seg som mentale pasienter og noen vil sikkert arrangere egne tog på 17. Mai, men jeg tror det vil være et mindretall.

 

Ang. at russefeiringen er en gammel, norsk tradisjon så har det ingenting å si lenger da russefeiringen beveger seg mer og mer mot å bare bli hæverk, vannspruting, drikking og slike hendelser som jeg linket til. Saken er at russefeiringen ikke har noe positivt over seg lenger bortsett fra at noen få unger som ikke forstår all elendigheten russen lager blir glad for å få russekort!

Lenke til kommentar
Jeg har skrevet gjentatte ganger hvordan jeg mener russefeiringen kan stoppes, enkelt og greit ved å droppe hele greia! Man slutter å lage russeklær, man slutter å lage russekort og man slutter å ha russ som en del av 17 Maiprogrammet.

Noen ville sikkert ikle seg røde, blå eller svarte kjeledresser, lage egne plastkort og slenge maling på en bil og fyke rundt for å late som de var russ, men den tradisjonelle russefeiringen ville være over og ut og før eller siden ville sikkert folk akseptere det.

Jeg sier, LEGG NED SKOLENE! Da! Ja da får vi slutt på russefeiringa og all form for avgangsfesting!!

 

Nei lær heller folk å oppdra unga sine, det har da aldrig vært "greit" og gjøre ting som er ulovelig selv om man er russ. Greit at russen gjør mye tull i russetiden, men de som gjør de værste/ulovlige tingene er da ikke noe bedre til vanlig..

 

Vi forbyr da ikke biler selv om noen folk kjører i fylla, så hvorfor gjøre det med russen?

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar
Iallefall kan man droppe å arrangere russetoget slik man kan droppe å produsere russeklær og russekort. Noen idioter vil sikkert kjøpe kjeldresser og male på dem, lage egne plastkort, kjøpe biler og male dem samt rase rundt å spille høy musikk, sprute vann, blåse i leketrompeter og oppføre seg som mentale pasienter og noen vil sikkert arrangere egne tog på 17. Mai, men jeg tror det vil være et mindretall.

 

Ang. at russefeiringen er en gammel, norsk tradisjon så har det ingenting å si lenger da russefeiringen beveger seg mer og mer mot å bare bli hæverk, vannspruting, drikking og slike hendelser som jeg linket til. Saken er at russefeiringen ikke har noe positivt over seg lenger bortsett fra at noen få unger som ikke forstår all elendigheten russen lager blir glad for å få russekort!

 

Hva legger du i ordet "droppe"? De som lager slikt tilbyr en tjeneste til elever som selv organiserer russefeiring. Noen "idioter" vil sikkert feire uansett. Joda, det er vel heller slik at man burde bare ha det slik som det er og regne med at noen idioter gjør dritt og er det ulovlig så burde det bli slått ned på.

 

Hærverk kan slås ned på, vannspruting, forutsatt at det ikke går utover uskyldige parter er ikke noe farlig, drikking har både positive og negative konsekvenser og de hendelsene du linket til forekommer uansett. Hvis folk bare "droppet" å rane, så kunne alt blitt så mye bedre. Men det er da en litt naiv innstilling til mennesket. Tenk hvis folk bare kunne "droppet" å skyte på hverandre. Droppet å mobbe hverandre. Joda, alt hadde blitt veldig flott, men det kommer ikke til å skje. Og russefeiringen er ikke så alvorlig at den burde avvikles. For de aller fleste er det en veldig positiv opplevelse, for andre er det en stor mulighet til å bli inkludert. Se videoen så kan du se noen positive sider ved russefeiringen. Ikke bare "noen dumme unger som får russekort".

Lenke til kommentar

Dain Bramaged

 

Jeg er helt enig i at man burde nedlegge skolevesenet da skole bare er terror, fengsel og tvang, men det er ikke tema for tråden!

 

Nå er det gjerne slik at man bruker russetiden til å ta litt mer av og strekke sine egne grenser enten man begår lovbrudd til vanelig eller ikke! Når russefeiringen i tillegg bare blir herværk, vannspruting og drikking så ser jeg ingen grunn til å fortsette med denne latterlige tradisjonen. Nok er nok!

 

Rampage

 

Hva jeg legger i ordet "droppe"? At man gir en god dag i hele greia! Null mer produksjon av russeklær og russekort og null mer innslag fra russen i 17. Maiprogrammet! Vanskeligere enn det er det ikke. Det legger jeg i ordet "droppe"!

 

At herværk kan slås ned på, at vannspruting er uskyldig så lenge ingen utenfor leken rammes, at drikking har både negative og positive konsekvenser samt at de hendelsene jeg linket til forekommer utenom russetiden unnskylder ikke russen som driver med dette! Og jeg kan GARANTERE deg at her hvor jeg bor går vannsprutingen i aller høyeste grad langt utover de som er med på leken!

 

Hvordan vil du da hevde at russefeiringen ikke burde stoppes? Det har gått av skaftet for flere år siden!

 

Jeg får ikke linken til å fungere her.

Lenke til kommentar

Jo, det er faktisk vanskeligere enn det. Fordi du sier at man bare skal "droppe" dette.

 

Da skal man bare stoppe å gjøre en tradisjon som de fleste stortrives med, som private firmaer tjener penger på (gjennom klær og russekort som du nevner). Så da kan man ikke bare "droppe" det fordi det er ett privat initiativ som elevene gjør fordi de har lyst. Så det eneste reelle alternativet er da å forby, og det er jo tilnærmet umulig å gjøre med ett slikt privat initiativ.

 

Da er det bedre å slå ned på evt. ulovligheter som blir gjort og rette erstatningskrav mot de som går til angrep med vann eller lignende på andre.

 

Hva er det du vil fram til med at det ikke unnskylder russen? De aller fleste har det morro. Hvis hærverk forekommer burde det slås ned på uansett hva slags klær de går i. Som alt annet. På lik linje er det større sjanse for at alt det drittet som følger med blir begått nettopp pga. alkoholen som er med når man er russ. Ikke nødvendigvis bare fordi man er russ.

 

Jeg vil hevde at den ikke burde stoppes fordi det er en positiv tradisjon for de aller fleste som sitter igjen med minner for livet. Fordi at graden av dritt som forekommer ikke overkjører det positive. Det betyr ikke nødvendigvis at lederne for russeutvalg burde gjøre mer for å slå ned på dritt og legge retningslinjer. Men å bare "avslyse den", bare "holde opp" fungerer ikke. Fordi de aller fleste vil ha den.

Lenke til kommentar

Glimti, jeg finner nesten ikke ord... Hva med å bare legge seg flat og droppe hele diskusjonen, innse at du har tapt..

Ta alle pengene og tiden man bruker på å diskutere hva man skal gjøre med russen og til å fikse ting i etterkant, legg de i å planlegge sammen med russen. Lag noen av russeknutene til noe samfunnsengasjerende (Ha en gymtime med en småskoleklasse, lag boller og ta en runde på busstasjonen ++) Finn flere samleplasser som er egna for russen, og sett inn vakter/politi som er synlige og hyggelig. I skolegården er det lurt med ekstra voksne i denna tida (være tidlig ute).

Kort sagt: jeg tror alle andre må få et bedre syn på russen. Kanskje de heller kan få noe positivt for å gjøre noe positivt. Hva med et "russefag" som gjør at man får god karakter hvis man ikke får noen anmerking på særdeles dårlig oppførsel og hærverk. Kanskje bedre karakter ved å gjøre noe positivt for andre (men kanskje ikke så lett å gjennomføre med tanke på veldig mange å samarbeide med..)

Og selfølgelig noe rundt dette med eksamen.. Men hva skjer hvis russen får fri i 14 dager? -vil det bli mer fyll og bråk?

Endret av Miss_Pepsi
Lenke til kommentar
Jo, det er faktisk vanskeligere enn det. Fordi du sier at man bare skal "droppe" dette.

 

Da skal man bare stoppe å gjøre en tradisjon som de fleste stortrives med, som private firmaer tjener penger på (gjennom klær og russekort som du nevner). Så da kan man ikke bare "droppe" det fordi det er ett privat initiativ som elevene gjør fordi de har lyst. Så det eneste reelle alternativet er da å forby, og det er jo tilnærmet umulig å gjøre med ett slikt privat initiativ.

 

Da er det bedre å slå ned på evt. ulovligheter som blir gjort og rette erstatningskrav mot de som går til angrep med vann eller lignende på andre.

 

Hva er det du vil fram til med at det ikke unnskylder russen? De aller fleste har det morro. Hvis hærverk forekommer burde det slås ned på uansett hva slags klær de går i. Som alt annet. På lik linje er det større sjanse for at alt det drittet som følger med blir begått nettopp pga. alkoholen som er med når man er russ. Ikke nødvendigvis bare fordi man er russ.

 

Jeg vil hevde at den ikke burde stoppes fordi det er en positiv tradisjon for de aller fleste som sitter igjen med minner for livet. Fordi at graden av dritt som forekommer ikke overkjører det positive. Det betyr ikke nødvendigvis at lederne for russeutvalg burde gjøre mer for å slå ned på dritt og legge retningslinjer. Men å bare "avslyse den", bare "holde opp" fungerer ikke. Fordi de aller fleste vil ha den.

 

Det jeg har sagt at man skal slutte med er produksjon av russeklær og russekort samt slutte å ta med russen i noen offentlige arrangemanger.

 

Hva jeg vil fram til er at russefeiringen har godt altfor langt for lenge siden og selvom hærverk og andre ting forekommer utenfor russetiden og så er russetiden gjerne en annledning for folk til å ta ekstra av.

Lenke til kommentar

Ett forbud? Det var jo det jeg ville vite, ville du forby det eller forventer du at de bare skal slutte? Hvordan skal man egentlig formulere ett forbud mot å lage klær eller russekort?

 

Jeg vil si at de som gjorde det burde straffes, det er tross alt vold og hærverk. Skal jeg begynne å finne linker om vold og hærverk UTENFOR russetida? Da kan det bli fullt her.

Lenke til kommentar

Jeg tror trådstarter må komme med en god måte å forby russefeiringen på før noen overhode skal ta han alvorlig. Å tro at man bare kan forby å produsere enkelte typer klær av en eller annen grunn vitner om liten politisk forståelse.

 

Jeg vil tro at du bare kan komme gjennom med dette hos de mest sosialistiske partiene, som for eksempel Rødt og Kommunistpartiet, eller hva de nå heter.

 

Å bare uten videre begynne å forby ting, høres sikkert pent og flott ut i ens egen lille sosialistiske hjerne, men dette vil bare ikke fungere i nåtidens samfunn der frihet, demokrati og ytringsfrihet betyr mye for folk. Jeg forstår at det kanskje ikke betyr så mye hos enkelte parti på en viss vestre-side av parti-skalaen. Noe jeg forstår enda bedre er at disse partiene ikke har noen høy oppslutning.

 

Trådstarter må komme med skikkelige, gjennomførbare planer for å gjennomføre disse forbudene. Uten noe slikt vil ikke mange respektere han. Hvis han kommer med slike planer vil jeg respektere han. Det vil jeg derimot ikke gjøre dersom vi ser mer "Les det jeg skriver!", "Det har jeg allerede sagt!" eller "Vi bare forbyr det!".

 

Og tenk nå litt etter; hvordan vil du klare å få dette til i praksis? Nå diskuterer vi hvorfor vi vil forby røde klær med maling på, hvordan vi kan gjøre det etc. Jeg vil tro at du bare ville få med deg SV, Rødt og noen representanter i AP på noe slikt. Da vil det ikke gå gjennom. Det vil det heller ikke neste stortingsperiode, slik det ser ut til for øyeblikket.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/...hp?artid=535233

 

En ting jeg ikke skjønner, er ikke russetiden over? Og dette her viser bare at dette må ta slutt, og det verste er drittungen av en terrorsjef som sier:

 

"Holte mener hendelsen slik den er beskrevet i media er veldig overdrevet og at den høres mye verre ut enn det egentlig var. Han håper nå på en bedre dialog med skoleledelsen."

 

Hvordan kan han sitte der og si noe så utrolig "f´ings" dumt? Overdrevet? Hadde det vært meg så hadde hele gjengen fått en omgang med et f´ings balltre. Jeg er så lei av russen og deres uttalelser om såkalt "uskyldig moro". Og det er alltid vi som blir utsatt som overreagerer! Nei, denne tradisjonen må fjernes, og før folk sier at dette er umulig, nei, det er ikke umulig. Det er fullt mulig, og det må gjøres, når majoriteten av russen oppfører seg som 6 åringer.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, vi må stoppe dette NÅ. Terrordagen de beskriver er akkurat det, TERROR, det er ikke uskyldig moro lenger, Russen må stoppes. Noe må bli gjort! NOK ER NOK!

Endret av Scrim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, så lenge politiannmeldelser blir behandlet på lik måte som andre saker, så ser jeg ikke noe problem med det. Selvfølgelig er det ikke bra hvis noen blir mobbet, men jeg ser ingen grunn til å drive å forby ting av den grunn.

 

Det virker ikke som om alle tar det helt inn over seg, men å ulovliggjøre noe er faktisk mye mer dramatisk enn det høres ut som.

Lenke til kommentar

Og hvordan forventer du at man skal stoppe russen Scrim?

 

La oss se, her har vi en gjeng som leker med vann og i verste fall egg. Og du drømmer om å gå løs på dem med balltre. Jeg håper du holder deg langt unna russefeiringa i det tilfellet?

 

Ja, det er nok ikke i nærheten av så ille som det fremstilles, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de har terrordager på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Og hvordan forventer du at man skal stoppe russen Scrim?

 

La oss se, her har vi en gjeng som leker med vann og i verste fall egg. Og du drømmer om å gå løs på dem med balltre. Jeg håper du holder deg langt unna russefeiringa i det tilfellet?

 

Ja, det er nok ikke i nærheten av så ille som det fremstilles, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de har terrordager på denne tiden av året?

 

Hvordan stoppe russen? Enkelt og greit, stoppe russetradisjonen. Det handler ikke om å forby alt man ikke liker, men å forby noe som går utover så mange mennesker. Hvis majoriteten av de som drakk hadde drukket for å bli fulle og finne på faenskap, ja, så hadde jeg sagt at vi kanskje burde forbydd det og.

 

Russ før i tiden fant på uskyldige pek, helt harmløs moro, men dagens russ, eller tidlig 90 tallet og oppover så gikk alt skeis. Det handler om å finne på så mye faenskap og tragiske påfunn på så kort tid som overhodet mulig. Og dette med balltre, hør her lille venn, jeg sa HVIS de gjorde noe lignende med meg så ville jeg ha gitt dem en omgang med balltre. Kanskje de da skjønner at den stygge russeluen ikke gjør dem til overmennesker, og at dem kan gjøre hva f de vil.

 

En annen ting er at det er nesten klin umulig å holde seg unna russefeiringen. For å unngå å bli utsatt må man mure seg inne i den perioden, og det er ikke mulig, man må jo jobbe, må man ikke? Eller hva med å handle matvarer? Det er umulig å unnslipe det, og man skal ikke går rundt og tenke "når får jeg et egg i trynet".

 

Og du sier at det ikke er i nærheten av så ille som det fremstilles, det er det nok, det er bare russ, eks-russ eller folk som vil bli russ som prøver å trivialisere dette. Jeg gjentar, russetradisjonen er ikke noe man må ha for å overleve her i verden, det er ikke som mat og drikke, kroppen fungerer fint uten.

 

Hvis folk ikke klarer å komme med et godt argument på hvorfor vi skal ha den tradisjonen, så kan vi like greit droppe det. Og med godt argument mener jeg ikke "Man må jo feire at man er ferdig med mange års skole" osv, for dette kan man fint klarte å feire på andre måter. Det er det eneste argumentet jeg ser, og det holder ikke, det er som sagt andre måter å feire på. Lei dere et festlokale, gjerne en helg, drikk dere fra sans og samling og skål for årene dere har slitt dere gjennom. Dette går an, og dette går heller ikke utover noen andre.

 

Blah :)

 

edit: Jeg glemte helt å kommentere dette med "det verste de gjør er å kaste egg og spyle med vann". Dette er ikke det verste de gjør, nei så langt derifra. Nå for tiden er det blitt mer populært å erstatte vannet med både øl og urin (ja, du leste riktig). For å ikke snakke om kidnapping av unger eller ungdom, legge gjenstander uti veien, og det var jeg faktisk vitne til. Som jeg nevnte i en annen tråd, jeg fjernet alt de hadde lagt uti veibanen, det var faktisk farlig, jeg saboterte for russen og det er jeg glad for.

 

Jeg og andre kan sikkert komme med hundrevis av andre eksempler, og du er ganske naiv hvis du tror at å spyle vann og kaste egg er det verste de gjør. :p

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...