Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Poenget ditt er?

Tog trenger ikke være kjempespennende.

 

Det var vel heller ditt poeng jeg savnet.

 

Tog trenger ikke å være spennende i det hele tatt og jeg gidder skjelden eller aldri å se lange folketor der samtlige av byens klubber og helt vanelige folk kommer ruslende eller kjørende og det tar minst to timer (gjerne mer) å se hele toget. Jeg for min del ser gjerne korps og flaggbærere og kansje noen skoler så gir jeg meg.

 

Hva er egentlig russetog bortsett fra biler, horntuting, vannspruting og unger som ber om russekort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toget i min "hjemby" ble godt motatt og berømmet i lokalavisa ihvertfall :)

 

Hva er egentlig russetog bortsett fra biler, horntuting, vannspruting og unger som ber om russekort?

 

Gode, samfunnsrelevante, poeng levert med humor og ironi til glede for alle - ikke minst ungene som får russekort.

Lenke til kommentar
Toget i min "hjemby" ble godt motatt og berømmet i lokalavisa ihvertfall :)

 

Hva er egentlig russetog bortsett fra biler, horntuting, vannspruting og unger som ber om russekort?

 

Gode, samfunnsrelevante, poeng levert med humor og ironi til glede for alle - ikke minst ungene som får russekort.

 

Hvilke gode poeng?

 

Russetog er vel til glede for barna som får russekort samt de av russen som ikke er for fyllesyke.

 

I min hjemby så går russen bakerst i borgertoget.

 

Hva er egentlig russetog bortsett fra biler, horntuting, vannspruting og unger som ber om russekort?

Ikke så altfor mye mer. Må det være det?

Ungene elsker det, og er barna glade så blir gjerne foreldrene det også.

 

Jada, barna liker det, men at barna blir glade av vannspruting og russekort unnskylder ikke alt bråket russen lager under russefeiringen.

Lenke til kommentar

Den er plassert slik at man skal feire 16/17 mai. Så nei det er ikke helt malplassert.

Egentlig så ser jeg ikke at den kom særlig i veien for eksamen.

 

I her byen så kom skriftlig norskeksamen den 22. mai. Og 5 dager er mer enn nok til å øve til norskeksamen. Og deretter Nynorsk fire dager senere, og så trekkfagene.

Lenke til kommentar
Hvilke gode poeng?

 

Der jeg bor er det vanlig med diverse satiriske kommentarer på lokalsamfunnet i form av plakater/skilt/bannere osv + annen rekvisita. Det var mye høy latter blant de par tusen som hadde møtt opp og toget ble rost i lokalavisen. I tillegg så koste ungene seg med å sanke russekort. Hva er galt med dette?

Endret av Ockham
Lenke til kommentar
Hvem har vel sagt at det unnskylder noe som helst? Din kritikk var rettet mot russetoget, og min kommentar var også basert på det.

 

Poenget mitt var at russetog og uansett hvor glade unger blir av det så betyr ikke det at det er greit at russ lager masse bråk og gjør herverk og det gjør de bestandig. Jeg hører om hendelser hvert eneste år.

 

Hvilke gode poeng?

 

Der jeg bor er det vanlig med diverse satiriske kommentarer på lokalsamfunnet i form av plakater/skilt/bannere osv + annen rekvisita. Det var mye høy latter blant de par tusen som hadde møtt opp og toget ble rost i lokalavisen. I tillegg så koste ungene seg med å sanke russekort. Hva er galt med dette?

 

Som sagt, det unnskylder ikke alt det gale russen gjør.

Lenke til kommentar

Ja, russefeiringen er skamteit og det eneste argumentet man trenger hvis man skulle ha behov for å heve myndighetsalderen. Russen er omtrent like kul som buekorps. Men det er klin pøkk umulig å forby noe slikt av mye de samme årsakene som gjør landet vårt relativt bra å leve i. Skulle man fått bukt med russeferingen må det nok skje noe med holdningene. Problemet er jo ikke at man feirer, men hvordan. Man skal liksom ut og stri-leve i ukevis for å vise ... Nei, jeg skjønner egentlig ikke hva man skal demonstrere. Frihet? Modenhet? Idiot kan man være hele livet.

 

Kanskje vi i dagens strikte samfunn har behov for et så outrert overgangsrite som russefeiringen, men det må da gå an å gjøre det bedre.

Lenke til kommentar
Andre som synes at russefeiringen er litt malplassert? Personlig hadde jeg ikke følt for å feire før jeg var ferdig med eksamen.

 

For å svare på tråden så synes jeg ikke vi bør forby russefeiring.

Nå har vel eksamen blitt plassert etter russefeiringa, for å prøve å bli kvitt russefeiringa. Orginalt så var eksamene før russetiden. Så det er vel heller eksamen som er malplassert.

Lenke til kommentar
Hvilke gode poeng?

 

Der jeg bor er det vanlig med diverse satiriske kommentarer på lokalsamfunnet i form av plakater/skilt/bannere osv + annen rekvisita. Det var mye høy latter blant de par tusen som hadde møtt opp og toget ble rost i lokalavisen. I tillegg så koste ungene seg med å sanke russekort. Hva er galt med dette?

 

Som sagt, det unnskylder ikke alt det gale russen gjør.

 

Gratulerer med tidenes stråmann.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig russefeiringern? Hvem bestemmer når den skal være? Det er jo bare masse elever som bestemmer seg for å dra på en seg en dress, konsumere større mengder alkohol og oppføre seg som drittunger.

 

Forskjellen på russefeiring og ellers er vel bare at toleransegrensen i samfunnet og hos politiet er endel høyere siden «det er jo bare russ». Synes egentlig det er ganske teit at en skal ha «license to act like an idiot» bare fordi en snart er ferdig med skolegangen. Greit nok å feste, men ta det etter eksamen når en faktisk har noe å feire, og hold bråket og idiotoppførselen for guds skyld unna meg :p

Lenke til kommentar

I det fulle og hele ville det kansje ikke være så vanskelig å stoppe russefeiringen. Det man trenger å gjøre er å droppe produksjon av russedrakter og kort samt ikke innføre noen russearragemanger på 17. Mai.

Sikkert noen som bare på protest ville kjørt rundt i en kassebil og spilt musikk, tutet med hornet og sprutet vann og kledd seg i rødt, blått eller svart samt slengt noe maling på bilen, men uten den sanne russepreget som er russedrakter, russekort samt russens opptreden på 17. Mai ville det nok dødd ut etter hvert.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...