Gå til innhold

Krever moms av TG


Anbefalte innlegg

Det er det sykeste , den griske staten! Faen hvorfor skal ikke folka kose seg uten ¨å betale for det ?

Kjenner på frustrasjon av den griske greia!

Haha, velkommen til Norge. Må sies at det er litt lattis av dem å kreve TG for penger NÅ, spesielt siden dem vil ha "sin" del av kaka for perioden 2006 - 2008, noe som er enda mer lattis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen middels store LAN i Trøndelag i 2006/2007.

 

Har ikke vært på TG på flere år, tviler jeg skal igjen.

bare pga at du er blitt en gammal grinebitter, betyr ikke det at unga ikke skal få hygge seg til en OK penge..

Det er litt som å si at når du ble voksen og "ungdomsklubben" begynte å spille musikken du ikke likte, ja - da dro du ikke dit lenger... så greit da og betale moms.. neppe... En må kunne se det med andres øyne også.. folk som er litt yngre..

Lenke til kommentar
Noen middels store LAN i Trøndelag i 2006/2007.

 

Har ikke vært på TG på flere år, tviler jeg skal igjen.

bare pga at du er blitt en gammal grinebitter, betyr ikke det at unga ikke skal få hygge seg til en OK penge..

Det er litt som å si at når du ble voksen og "ungdomsklubben" begynte å spille musikken du ikke likte, ja - da dro du ikke dit lenger... så greit da og betale moms.. neppe... En må kunne se det med andres øyne også.. folk som er litt yngre..

 

Jeg liker da å dra på Computer-Party, men ikke for å dele filer osv.

Deltar gjerne i både spill- og music compo.

Jeg har blitt eldre, men det forandrer ikke at nivået har sunket.

 

Det største problemet med Computer-Party nå er at det kryr av jenter der. En gang ble jeg sammen med en dame og da kom livet mitt helt ut av kurs.

Lenke til kommentar

Ok, greit nok. Men da må en også spørre noen andre spørsmål

 

Nivået har sunket - Hvorfor det? pga de som har dratt dit tidligere ikke drar dit lenger, eller pga at de har dratt nivået ned med tiden.. før de realiserte at det ikke var som det var før i tiden.

 

Sist år dro en jeg kjente dit for å bli med i konkuranse om å vinne World in Conflict, noe som da ikke skjedde.. men likevel ikke pga fil-deling..

 

Klart det er mange som deler filer, men gjør det at nivået synker.. Gutter og jenter drar jo dit for å treffe andre med samme interesse, litt som MC-treff og veteran bil treff osv... De møtes for å vise bilene og ruse motoren.. Mens TG viser fram PC`r og sine skillz i gaming..

 

Selv om ting ikke var som i gamle dager(som fatter`n alltid sa når jeg var liten) kan en fort høre en selv si i disse dager... da må en reflektere og tenke over at en kanskje ikke hører hjemme der, men la budstikken over til andre..

 

Og den om at det er jenter der... hehehe... morsom..

Lenke til kommentar

Det er sant, 25% er ikke akkurat lite.

 

Syns det er meget kjipt av staten å kreve dette, er jo omtrent som om det er vanskelig å lykkes med en virksomhet her i Norge..

 

Ser for meg at Billettprisen også øker med omtrent 25%, og at det etterhvert kan bli flere og flere tomme stoler på TG arrangementene.

 

 

Selv driter jeg i om det koster 1000,- Skal på TG en eller annen gang :)

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det må årsaken være at etter 1995 så har hvermansen anskaffet PC, det er ikke noe problem. Problemet er at hvermansen har en holdning som sier CBA:

-Lære maskinens virkemåte

-Sette seg inn i å håndtere software og hardware

-Lære å bruke maskinen til noe nyttig

 

Det er mennesker som bruker PC hver eneste dag i mange år uten å komme noe videre.

 

Det er omtrent som personer som har kjørt bil i 20 år og fremdeles ikke har peilet olje eller skiftet pærer en eneste gang.

 

Før så kostet det en formue for en PC, og da var man stort sett interessert dersom man hadde en PC. I dag får man en fullverdig maskin til prisen 15 år tilbake for en eneste komponent.

 

Jeg har hatt 1x CD-Rom til 5k. I dag får man en Dual Core notebook for 5 lapper.

 

Jeg kaller det "Vi skal bruke PC 10 timer hver dag men aldri lære noe om den eller bruke den konstruktivt"kreativt" mentaliteten.

 

På 90-tallet var det fremdeles en del som var på party og hadde med C-64 og Amiga og brukte disse konstruktivt. I dag er de fleste borte.

 

I dag har de fleste PC og bredbånd tilgjengelig hver eneste dag, så drar de på party for å gjøre akkurat det samme hjemme som de gjør hver bidige dag. Chat, nedlasting, spill. Jeg greier ikke å se noe magisk i det.

 

Det er her saken med det synkende nivået kommer inn. Hvorfor skal jeg da orke å dra på party om de fleste bare gjør hverdagslige ting som jeg kan gjøre uforstyrret fra min egen stue, uten reising, flytting av utstyr, alt for høy musikk. Jeg liker musikk men ikke når hundrevis av personer setter på en låt slik at det hele blir en grøt av støy.

 

Før var det noe magisk med Computer-Party som man ikke kunne oppleve på annen måte, i dag er dette mer eller mindre borte.

 

Det eneste argumentet jeg finner for å dra på et slik party i dag må være å treffe folk man kommuniserer med til daglig over nett men bor langt unna slik at man ikke har truffet de live før.

 

Når det gjelder den økende andelen jenter er det positivt. Jeg husker at i 94 på et LANparty jeg var på var det 3 jenter av ca 500 deltagere. i 96 ca 10 jenter. I senere tid har jeg sett tilfeller dert det har vært over 30% jenter. Om man ser på partybilder kan det nok virke som det er nesten bare jenter på dataparty, men det skyldes nok at enkelte er ganske ivrige etter å ta bilder av jentene :p

 

Ble forlovet med en jente jeg fordi jeg hjalp henne med å ta bort et virus. Var jo bare hjelpsom jeg.

 

Nivået har sunket fordi de nye som har kommet til har manglet dybdekunskap i tillegg til at de har hatt en mer overfladisk datainteresse, gamle travere har falt fra, blitt etablert osv.

Lenke til kommentar
Det er her saken med det synkende nivået kommer inn. Hvorfor skal jeg da orke å dra på party om de fleste bare gjør hverdagslige ting som jeg kan gjøre uforstyrret fra min egen stue, uten reising, flytting av utstyr, alt for høy musikk. Jeg liker musikk men ikke når hundrevis av personer setter på en låt slik at det hele blir en grøt av støy.

Men kjære deg, er det slik at fordi du ikke liker det, så kan ikke andre gjøre det? At massene strømmer til er bare et tegn på at det er blitt populærkultur, fra å være undergrunnskultur. Skal jeg bestemme at sport ikke er kultur,f ordi jeg ikke liker sport? Eller at litteratur ikke er kultur, fordi jeg ikke liker å lese?

Lenke til kommentar
Ble forlovet med en jente jeg fordi jeg hjalp henne med å ta bort et virus. Var jo bare hjelpsom jeg.

Haha, najst! Synes jenter må heretter være mer erlige når dem skriver hvem er drømmemannen deres er!

 

"han er:

- selvsikker

- hører alltid etter hva jeg sier

- kan fjerne virus

..."

 

:D

Lenke til kommentar
Det er her saken med det synkende nivået kommer inn. Hvorfor skal jeg da orke å dra på party om de fleste bare gjør hverdagslige ting som jeg kan gjøre uforstyrret fra min egen stue, uten reising, flytting av utstyr, alt for høy musikk. Jeg liker musikk men ikke når hundrevis av personer setter på en låt slik at det hele blir en grøt av støy.

Men kjære deg, er det slik at fordi du ikke liker det, så kan ikke andre gjøre det? At massene strømmer til er bare et tegn på at det er blitt populærkultur, fra å være undergrunnskultur. Skal jeg bestemme at sport ikke er kultur,f ordi jeg ikke liker sport? Eller at litteratur ikke er kultur, fordi jeg ikke liker å lese?

 

Liker du å høre hundre forskjellige sanger spilt høyt på hundre forskjellige anlegg?

Lenke til kommentar
Når ble organisert piratkopiering kultur?

 

I "gamle" dager gjorde iallfefall brorparten av deltagerene matnyttige ting, og det hele dreide seg om å delta i konkuransene.

Poenget var ikke å fylle opp de nye diskene sine med warez...

 

Hilsen gammel grinebiter. ;)

 

Gode gud... ingen drar til TG for og piratkopiere.. Det gjør man like lett hjemme. TG er om og ha det sosialt i sammenheng med spilling og data.

 

Norge er et av værdens rikeste land, og nå skal de også ha moms på LAN? Det er helt idiotisk. Hva bruker egentlig politikerne pengene på? Kolektivtrafikk? Bedre veisystem? Ny forskning? Tror ikke det. NSB stopper opp hele tiden. Tog blir innstilt grunnet lite mannskap. Tuneller faller sammen og veier blir stengt om vinteren. Nesten alle forskere som tar utdanning i Norge flytter ut fordi det ikke finnes jobb til dem her.

 

De som arrangerer TG tjener jo ikke noe på det. Så hva er vitsen? Føler at Norge ikke er Demoratisk lenger ungdommene har jo ikke noe og si. Regjeringen har store løfter og gjør stikk motsatt når de blir valgt.

 

Vel vel, håper regjeringen gir etter for en gangs skyld.

 

Stå på TG :)

Lenke til kommentar

mrNilsen, du høres ut som en gamel bestefar som forbanner alt som han ikke liker selv. Greit det, du liker ikke hva tg og andre data partyer har blitt. Men er det hovedgrunen til at du mener det skal momsbeleges? kopieringen gjør forlk hjemme uansett, så hvorfor drar folk ditt? jo nettop for å treffe folk de bare har "truffet" på nettet, gå rundt å se på alle de rare pc`ne folk har noen ganger, eller forbanne seg over en hvis sang om et hvist rosa helikopter. Mulig de færeste drar ditt for compoenes skyld men det er da noen. Poenget er valget er ditt hva du vil gjøre der, noen gjør ditt andre gjør datt.

 

Så lenge tg folka ikke gjør dette for å tjene penger men for å trekke ungdomen (nå er vel mange der også godt voksne) ditt rett og slett for å ha det morro. Hvorfor skal ikke dette kalles kultur arangement. Det samme gjelder konserter å de tjener penger.

Endret av zoneman
Lenke til kommentar
nja... knappt noe mer enn det.. de har vel også noen foredrag som 1% av deltagerne deltar på.

 

Heisann, jeg tror nok at du har litt feilinformasjon her. Foredragene har blitt sykt populære de siste årene, og som konsekvens av det har man måttet fjerne mer og mer av filmprogrammet. I 2006 fikk man vist bare to filmer, resten måtte vike til fordel for faglig innhold som foredrag og kurs. Enkelte foredrag har vært så populære at man ikke har kunnet mette lysten til deltakerene ved å sette opp flere sesjoner, og i enkelte tilfeller har man måttet ty til å vise foredragene på storskjerm i selve hallen.

 

Videre, til noen andres argumenter i denne tråden om at ting har blitt så mye verre enn tidligere. Mitt første TG var i 1998, og da ble jeg ganske frelst av demoscenen. Det var kul grafikk, man klarte å få sykt mye ut av maskinvare som C64, osv. Fokus er kanskje ikke akkurat der nå, fokuset har endret seg. Det må man akseptere uten å si at det blir dårlig av den grunn.

 

Populærkultur er i stadig endring, og man ser at det vokser frem nye former for digital kunst hele tiden. For eksempel rasterbation, casemod, bygging av plassutsmykking som hyller og mye mer. Innenfor spill har det også vokst fram nye kulturområder som filmer laget med spillmotorer, mods, osv. Et godt kreativt tilbud er avhengig av både nytt og gammelt, og det har man også i dag på The Gathering.

 

Selv om jeg selv ikke er så veldig stor fan av humoristiske eller dramatiske filmer laget med spill som hjelpemiddel, ser jeg definitivt kulturverdien av det. Såpass gammel og grinete har jeg heldigvis ikke blitt enda :-).

 

Og, spill i seg selv er jo kultur. Det har blitt forsket på det om og om igjen, og den beste norske forskningen er Stortingsmelding 2007-2008:14 om dataspill, som fastslår at dataspill er moderne kultur. The Gathering trekkes der fram som et eksempel på moderne ny kultur. Datatreff og dataorganisasjoner blir trukket fram i mange andre eksempler også, for eksempel NOUen Frivillighet Med Mening og Frivillighet For Alle.

Lenke til kommentar
For å si det sånn: De som driver TG tjener ikke dårlig på det.

 

Jo. Ingen tjener noe på The Gathering. Det nærmeste du kommer er de frivillige som jobber minimum åtte timer frivillig hver dag, som får gratis inngang og mat. Og arrangørgruppa da, som tar seg fri fra jobb haugevis av dager i løpet av år, setter studier til side, osv.. for hva? En telefondekning på 1500kr, som dekker kanskje 1/3 av telefonbruken knytta til TG-arbeidet deres.

 

Det å være arrangør av TG er ikke noe man tjener på. Går man i overskudd, går det rett til bedre arrangement senere. TG er tross alt drevet av en ikke-kommersiell ungdomsorganisasjon med navn KANDU.

Lenke til kommentar
Elementær prosentregning (7.klassepensum da jeg gikk på skolen):

Momsen er 25% i påslag på prisen. Det betyr at den utgjør 20%, altså en femdel av kaka, ikke en fjerdedel.

 

Men hva er egentlig "kaka" i dette tilfellet? De har jo ikke tatt inn moms i prisene sine tidligere, mao om de tar 100 kroner i bilett i 2006, så må de betale 25 kroner i moms, mao en fjerdeldel av det de har tatt inn, eller kaka om du vil. Hadde de derimot tatt inn 100 kr pluss moms, evt 100 kroner inkulder moms, så hadde det vært en femtedel av kaka.

 

AtW

"Kaka" er da vel alltid i slike tilfeller det som tas inn. Staten krever 1/5 av dette, ikke en fjerdedel. Det er en veldig vanlig matematisk feil å gjøre, men det gjør det ikke mer riktig. Hva de har tatt inn tidligere betyr ingenting, staten vil uansett ha 1/5 av årets "kake". Det er åpenbart i dette tilfellet at HW-folka har gått i den vanlige %-regningsfella.

Lenke til kommentar
Elementær prosentregning (7.klassepensum da jeg gikk på skolen):

Momsen er 25% i påslag på prisen. Det betyr at den utgjør 20%, altså en femdel av kaka, ikke en fjerdedel.

 

Men hva er egentlig "kaka" i dette tilfellet? De har jo ikke tatt inn moms i prisene sine tidligere, mao om de tar 100 kroner i bilett i 2006, så må de betale 25 kroner i moms, mao en fjerdeldel av det de har tatt inn, eller kaka om du vil. Hadde de derimot tatt inn 100 kr pluss moms, evt 100 kroner inkulder moms, så hadde det vært en femtedel av kaka.

 

AtW

"Kaka" er da vel alltid i slike tilfeller det som tas inn. Staten krever 1/5 av dette, ikke en fjerdedel. Det er en veldig vanlig matematisk feil å gjøre, men det gjør det ikke mer riktig. Hva de har tatt inn tidligere betyr ingenting, staten vil uansett ha 1/5 av årets "kake". Det er åpenbart i dette tilfellet at HW-folka har gått i den vanlige %-regningsfella.

 

Av årets kake ja, men de skal også ta inn penger av TG sine bilettinntektter i tildigere år. Og de tar 25% av det som ble tatt inn som bilettinntekter da, fordi bilettprisen da var oppgitt uten moms. Dermed kan man gått argumentere med at de tar 25% av kaka, litt avhengig av hvilken "kake" det er snakk om. Jeg vet folk ofte gjør feilen med 25%. Men dette er et spesielt tilfelle, fordi man innkrever penger fra en pott av varer som har blitt solgt til en pris som ikke er inkludert moms. Mao når kunden har kjøpt noe til en pris inkludert moms, så får staten 20% av dne kaka, men når kunden har kjøpt det til en momsfri pris, og staten senere vil ha moms av den prisen allikevel, så er det 25% av kaka de vil ha.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...