Gå til innhold

Krever moms av TG


Anbefalte innlegg

Når ble organisert piratkopiering kultur?

 

I "gamle" dager gjorde iallfefall brorparten av deltagerene matnyttige ting, og det hele dreide seg om å delta i konkuransene.

Poenget var ikke å fylle opp de nye diskene sine med warez...

 

Hilsen gammel grinebiter. ;)

TG er jo litt mer enn det da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev på et annet forum:

 

Jeg ser ikke helt bort fra at dette går ut på at Hedmark Fylkeskommune har fått ferten i lukten av penger, med tanke på billettinntekter, sponsorinntekter og annet. Personlig tror jeg at fylkeskommunen vil bli nødt til å trekke kravet tilbake, da noe sier meg at Finansdepartementet vil erklære The Gathering som en kulturbegivenhet på lik linje som andre lignende kulturhendelser.

 

Noe som fundamentalt irriterer meg er at Hedmark ønsker penger fra en organisasjon som for det aller meste er basert på frivillighet og gratisarbeid. De inntektene som Kandu/TG har går vel for det aller meste til å dekke de faktiske kostnadene som TG har, som strøm, internett, utstyr og infrastruktur, leie av skipet, happenings, generell drift og slike ting.

 

I tillegg krever de ikke bare penger for i år, de vil ha penger for 2007 og 2006 også. Vakkert. Det var altså kultur i 2006 og 2007, men plutselig ikke i 2008, og plutselig så var det ikke kultur likevel tilbake i 2006 og 2007 heller? Lukter rart dette her.

 

Hedmark skal vel strengt talt være glad for at TG er i vikingskipet i det hele tatt hver påske, det gir jo inntekter til noen firmaer og hoteller i området rundt Hamar samt en del gratis reklame.

 

Tror ikke Hedmark kommer så langt med dette kravet, men det skal bli interessant å se.

Lenke til kommentar
Når ble organisert piratkopiering kultur?

 

I "gamle" dager gjorde iallfefall brorparten av deltagerene matnyttige ting, og det hele dreide seg om å delta i konkuransene.

Poenget var ikke å fylle opp de nye diskene sine med warez...

 

Hilsen gammel grinebiter. ;)

 

Om noe så var det vel mer slik tilbake i gamle dager. Jeg husker de første TG'ene jeg var på tilbake til når vi satt med 100Mbit backbone med 10Mbit ut til hver person hehe...

 

Det var på den tiden, pga. mangel på raskere internett enn 56.6kbps modem at det var gjevt å kunne piratkopiere ting på TG, for der kunne du tross hente ned ting så raskt at det i ville tilsvare åresvis med data overføring over analogt modem.

 

Men nå til dags? - Hvorfor skulle folk gidde å dra til TG for å piratkopiere, når det er så vanvittig enkelt å skaffe alt mulig via internett (og de fleste med data-hobby i dag har har ihvertfall et par Mbit ADSL). Å dra til TG er jo bare mer tungtvidt, ikke lettere, for ikke å snakke om at det er blitt ganske så dyrt med tiden (og nå enda dyrere).

 

Og at TG er et kulturell arrangement er det vel ingen tvil om. Bare det faktum at det er nordens (og nesten hele europas) "Mekka" for datanerder bør jo telle litt. Det er kanskje ikke mye tradisjon i bildet, men kultur kan være moderne kultur også.

 

Jeg synes det faktum at TG ikke arrangeres for profitt burde være nok for å få momsfritak. Så lenge ingen er ute etter å tjene på det, så er det bare idiotisk å momsbelegge det. I det hele tatt idèen på at staten skal sitte og i praksis tjene penger på FRIVILLGE arbeideres svette gjør meg kvalm!

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Og at TG er et kulturell arrangement er det vel ingen tvil om. Bare det faktum at det er nordens (og nesten hele europas) "Mekka" for datanerder bør jo telle litt. Det er kanskje ikke mye tradisjon i bildet, men kultur kan være moderne kultur også.

I "dataverden" er vel alt som har skjedd mer enn 3 år på rad å regne som tradisjon. Tidsperspektivet er jo et helt annet. I dataverden er 10 år siden å regne som steinalderen og de to neste årene å regne som overskuelig fremtid. Sånn sett har jo TG vært arrangert siden steinalderen, altså en lang tradisjon.

Lenke til kommentar

Flott initiativ. Gi arrangørene moms til de griner.

 

Computer-Party som noe fornuftig og givende har utspilt sin rolle for lengst. Det er noe helt annet i dag.

I gamle dager utveklset man erfaringer og diskuterte konseptideer, programerte, tracket musikk, pixelerte bilder, bidro i demo compo.

 

I gamle dager bidro storparten av deltagere på en konstruktiv måte. I dag driver 99 av 100 deltagere med piratkopiering og annet fjas de like godt kunne gjøre hjemme slik de gjør resten av året.

 

I dag er det bare Luser-Party av hele greien. Piratkopiering, chat, spill. Helt bak mål.

Den eneste gangen i året lusergjengen ser folk.

 

A gathering of clueless useless lusers :( Nei takk.

 

Det verste er at diverse venner prøvde å få meg til å delta senest i år. Huff.

 

Har allerede hatt mine 10 år med Computer-Party i perioden 1991-2001. Etter 1997 har det bare sklidd helt ut så for min del har jeg fått mer enn nok av dette sirkuset. Før gjorde vi noe kreativt i dag er det bare slik "Se jeg kan kjøre 3DMark og jeg har bedre score enn deg, jeg har talent altså." Ok, så spilte vi kanskje noen spill i min tid og, men det var ikke derfor vi var på Computer-Party.

 

It's a shame to be lame.

 

Siterer Wikipedia.

In Internet slang, a luser (sometimes expanded to local user; also luzer or luzzer) is a painfully annoying, stupid, or irritating computer user.[1] It is a portmanteau of "loser" and "user" and is usually pronounced as "loser".[2] The word luser is often synonymous with lamer. In hackish, the word luser takes on a broader meaning, referring to any normal user (in other words not a guru), especially one who is also a loser. This term can also signify the user as a layman, as opposed to power user or administrator; for example, end luser. This term is very popular with technical support staff who have to deal with lusers as part of their job, often metaphorically employing a LART (Luser Attitude Readjustment Tool, or "clue-by-four").

Lenke til kommentar

mrNilsen, jeg tviler egentlig på at det er så ille som du sier, men jeg skal ikke være for bastant sidne jeg ikke har vært på TG på en del år nå.

 

TG har alltid vært en stor prosendel av "normale" (dvs. above average PC brukere) som egentlig ikke gjør noe spesiellt konstruktivt. De er der for å ha det gøy, enten pg.a det sosiale, selve opplevelsen eller for å delta i compos - og ikke nødvendigvis fordi de tror at de kommer til å ville eller noe slikt.

 

Men er det feil? Skulle man egentlig forvente at det møtte opp 5000+ IT guruer som alle hadde ting å presentere? Det er jo urealistisk, og dessuten ikke det som er målet ved TG. De store mengdene av vanlige folk som kommer ødelegger jo ikke for de som ligger på et litt høyere nivå, om det nå er semi-pro gamere som deltar i spillkonkurransene eller de som driver med hardware eller programmering. Det er en del av helheten som er TG.

 

Det virker heller som om ditt toleransenivå for andre deltakere som irriterer deg har gått nedover med tiden. Om det sitter en bunch med ungdommer og leker seg med 3dmark og fildeling over nettverket så hvorfor la seg irritere av det? Det er vel ingen av dem som sitter en pistol til hodet ditt og tvinger deg til å se på mens de holder på.

 

Kanskje en løsning for deg hadde vært å plassere seg mer strategisk, iseksjonen for HW.no brukerene eller noe sånt - der du sansynligvis hadde fått opplever et litt høyere nivå i gjennomsnitt ihvertfall enn i resten av salen.

 

Dette var ikke ment som et angrep på noen måte altså, kun som en mulig alternativ forklaring på hvorfor du mener ting har forandret seg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mulig jeg er trangsynt.

Det var en stor overgang i 95 da folk flest begynte å få datamaskiner, nivået og terskelen var mye høyere før.

 

Ikke sikkert alle opplever dagens party negativt, men det er i alle fall slik det oppleves for meg.

Jeg har en del venner som skal dit, men jeg har ikke lyst å delta.

 

EDIT: Det hadde for min del i alle fall vært mer interessant om det var 5000+ Guruer med ting å presentere. Selv pleide jeg å bidra med sang og musikk. Dog tracker jeg ikke musikk lenger.

Spiller synth manuelt og bruker sequencer på trommer og bass.

 

Har for noen år siden deltatt på noen mindre (50-200 personer), lukkede treff (invite only), men uten utstyr grunnet logistikkmessige årsaker.

 

Dere må gjerne dra på TG.

Det jeg er uenig i er å kalle fildeling og lamervirksomhet for kultur, derfor synes jeg det er positivt det blir innført momskrav.

 

Det som er mest flaut er alle de middelmådige som bruker hele fritiden på noe de ikke er gode i. De må jo ha stor interesse i det siden de tar seg bryet med å dra på TG.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg vært på TG, men på NaIT (altså Nord-Norges svar på TG), så det kan hende dere er litt trege sørpå, men:

mrNilsen: Den trenden tok slutt for et par år siden. Nå er det faktisk LITE piratkopiering på datapartyene (har vært på andre, mindre arrangementer her oppe også). Der det tidligere flommet over av ftp-servere og dc++-hubber, er det nå svært få igjen. Folk spiller en god del, men kreative scenebidrag vokser sterkt. Men ingen av disse kan måle seg med hovedgrunnen til at de fleste drar dit; å være sosiale. Skal ungdomsklubben også måtte betale moms på billettinntektene? Så lenge det er et non-profit arrangement drevet (hovedsakelig) av frivillige, som har som formål å spre gode holdninger og gi ungdom alternativ til tradisjonell festing (med alt det innebærer av ulumskheter), er det helt bak mål å kreve moms. Når kulturarrangementer som konserter, som det tjenes MYE penger på, skal slippe å betale moms, kan virkelig ikke det frivillighetsdrevne ungdomsarrangementet måtte betale.

Lenke til kommentar

Sist jeg var på public lanparty så var nettverket så overbelastet av fildeling at det ikke gikk å spille. På tross av regler mot store anlegg var det så høy musikk hele veien som overdøvde alt annet, ikke minst er det skadelig for hørselen.

 

Da compobidragene skulle fremvises var folk så lite interessert at de var ute og røykte, spiste pizza eller sov. Veldig givende.

 

På annet treff (jeg var bare innom og så meg rundt)satt flerparten og spilte WoW uten stans.

Jeg spiller og WoW, dog bare fokusert og progressivt <=10 timer i uken med raiding i de øverste dungeonene, men jeg drar fankeren meg ikke på lan for å spille WoW. Jeg traff de jeg spiller med en gang i fjor men vi var ute på byen og var på restaurant.

 

Om jeg skal spille på LAN spiller jeg isåfall FPS eller RTS 1on1 eller team mot andre deltagere. Ordentlig sosialt å sitte hundrevis av folk på LAN og spille WoW på forskjellige realmer.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...