Gå til innhold

Krever moms av TG


Anbefalte innlegg

Norge er et "fint" land, for ca. 10 år siden var eg på et seminar holdt av en "bank" for og få opp mulighetene til og øke salget. De "røpa" ei norsk hemmelighet: over 50% av alle norske lønnsmottakere "jobber" i "staten" (kommune / fylke i samme "haug"). Siden disse arbeidsplassene ikke selger varer slik som industrien, får de all inntekt fra avgifter (og skatt) som skal dekke lønn, husleie mm.

Skattekontoret har sett en mulighet i at deltakerene på TG kan betale litt av lønna til et par ansatte...

"Staten" skjærer ikke ned på antall ansatte, de finner bare nye måter for og få inn nye "inntekter" til sine ansatte slik at "lønnsfesten" der ikke ligger bak resten, heller litt i forkant...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå virker det som man argumenterer i affekt og ikke bruker fornuften. Bare for å ta fram et par faktum:

 

- Lønnsnivået i stat og kommune er definitivt et godt stykke bak tilsvarende jobber i det private næringslivet. Spør lærere, hjelpepleiere osv om de føler de er med på noen lønnsfest.

 

- Offentlig sektor driver definitivt med nyttig arbeid. Jeg tror enkelte tar samfunnsgodene for gitt uten å tenke over at noen må betale for det. Bare for å nevne noe: Hva ville norge vært i dag hvis vi ikke hadde hatt rettsvesen, skoler, veier, havner, flyplasser, sykehus, idrettshaller, forsvar, vann og avløpsnett osv. Tenk litt over hva vi egentlig får for skatter og avgifter. Ville du vært foruten disse tingene?

 

- Det offentlige skjærer definitivt ned på utgifter der det går an. Bare spør forsvaret, helsevesnet, skolesektoren, osv. Hvis du ønsker å diskutere hvor staten bør kutte ennå mer penger og hvor de bør bruke mer så er du velkommen til å diskutere det i politikkdelen av forumet.

 

Når det er sagt så håper jeg staten ikke gjør TG til inntektskilde. Momsen bør oppveies av subsidier fra kulturdepartementet.

Lenke til kommentar
Vel, nå virker det som man argumenterer i affekt og ikke bruker fornuften. Bare for å ta fram et par faktum:

 

- Lønnsnivået i stat og kommune er definitivt et godt stykke bak tilsvarende jobber i det private næringslivet. Spør lærere, hjelpepleiere osv om de føler de er med på noen lønnsfest.

 

- Offentlig sektor driver definitivt med nyttig arbeid. Jeg tror enkelte tar samfunnsgodene for gitt uten å tenke over at noen må betale for det. Bare for å nevne noe: Hva ville norge vært i dag hvis vi ikke hadde hatt rettsvesen, skoler, veier, havner, flyplasser, sykehus, idrettshaller, forsvar osv. Tenk litt over hva vi egentlig får for skatter og avgifter. Ville du vært foruten disse tingene?

 

- Det offentlige skjærer definitivt ned på utgifter der det går an. Bare spør forsvaret, helsevesnet, skolesektoren, osv. Hvis du ønsker å diskutere hvor staten bør kutte ennå mer penger og hvor de bør bruke mer så er du velkommen til å diskutere det i politikkdelen av forumet.

 

Når det er sagt så håper jeg staten ikke gjør TG til inntektskilde. Momsen bør oppveies av subsidier fra kulturdepartementet.

Problemet er jo ikke at de tar moms fra kulturarrangementer, men at de tar moms fra TG og argumenterer med at det ikke er et kulturarrangement. Hadde de tatt moms fra alle lignende arrangementer, og gikk støtten tilbake i form av subsidier, hadde det vært helt greit. I dag er det ikke slik, og TG kommer nok ikke til å få særlig mye mer statsstøtte selv om de begynner å betale moms. Jeg er enig med deg i at det bør betales moms også av kulturarrangementer, og at disse burde omfordeles via statsstøtte, men denne saken handler jo ikke om det. Skal de ta moms fra ett, må de ta fra alle.

Lenke til kommentar
Av årets kake ja, men de skal også ta inn penger av TG sine bilettinntektter i tildigere år. Og de tar 25% av det som ble tatt inn som bilettinntekter da, fordi bilettprisen da var oppgitt uten moms.

Hvorvidt billettprisen var oppgitt med eller uten mva har vel ingenting å si for hva som skal betales inn i mva. Mva er 20% av bruttoprisen (25% av nettoprisen) uansett.

 

Og dersom TG må betale mva på billettinntektene, skal de også kunne få refundert mva på utgiftene sine. Så dersom arrangementet faktisk går i null, skal dette ha minimalt å si for TG (med mindre de benytter seg av svart arbeid, da :) )

 

Forøvrig er jeg enig i at det kan stilles spørsmål om TG som kulturarrangement.

Lenke til kommentar
Av årets kake ja, men de skal også ta inn penger av TG sine bilettinntektter i tildigere år. Og de tar 25% av det som ble tatt inn som bilettinntekter da, fordi bilettprisen da var oppgitt uten moms.

Hvorvidt billettprisen var oppgitt med eller uten mva har vel ingenting å si for hva som skal betales inn i mva. Mva er 20% av bruttoprisen (25% av nettoprisen) uansett.

 

Og dersom TG må betale mva på billettinntektene, skal de også kunne få refundert mva på utgiftene sine. Så dersom arrangementet faktisk går i null, skal dette ha minimalt å si for TG (med mindre de benytter seg av svart arbeid, da :) )

 

Forøvrig er jeg enig i at det kan stilles spørsmål om TG som kulturarrangement.

 

Selvagt har det noe å si om prisen er oppgitt med eller uten mva, om de har solgt biletter til 100 kroner før, og dette var uten mva, og de så må betale mva av dette, så må de betale 25 kroner per bilett. Men på de "nye bilettene" så er jo prisen inkludert mva, og da er mva 20% av prisen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan gi milliarder til et skrikehus samt statsstøtte til billetter, men dette må de kreve moms av? Blæh.

En enkel karakterisering, men i utgangspunktet enig.. Og skrikhuset bruker dessuten drøssevis av skattepenger på å bestille kunst/stykker de ikke setter opp.

 

Her er det faktisk ett arrangement som slik jeg forstår det har null statsstøtte og samtidig får det til å gå rundt.. Det burde sende ett signal til våre politikere, kanskje det er slikt man bør satse på? Dvs ting som folk faktisk er interesserte i.. Kanskje TG kan få låne Operaen i Bjørvika om noen år, dvs når man endelig har fått slått fast at operainteressen i Norge er svært begrenset og at man trenger ett par LØNNSOMME arrangementer i året for å kunne forsvare slike byggverk.

Lenke til kommentar
Vel, nå virker det som man argumenterer i affekt og ikke bruker fornuften. Bare for å ta fram et par faktum:

 

- Lønnsnivået i stat og kommune er definitivt et godt stykke bak tilsvarende jobber i det private næringslivet. Spør lærere, hjelpepleiere osv om de føler de er med på noen lønnsfest.

 

- Offentlig sektor driver definitivt med nyttig arbeid. Jeg tror enkelte tar samfunnsgodene for gitt uten å tenke over at noen må betale for det. Bare for å nevne noe: Hva ville norge vært i dag hvis vi ikke hadde hatt rettsvesen, skoler, veier, havner, flyplasser, sykehus, idrettshaller, forsvar, vann og avløpsnett osv. Tenk litt over hva vi egentlig får for skatter og avgifter. Ville du vært foruten disse tingene?

 

- Det offentlige skjærer definitivt ned på utgifter der det går an. Bare spør forsvaret, helsevesnet, skolesektoren, osv. Hvis du ønsker å diskutere hvor staten bør kutte ennå mer penger og hvor de bør bruke mer så er du velkommen til å diskutere det i politikkdelen av forumet.

 

Når det er sagt så håper jeg staten ikke gjør TG til inntektskilde. Momsen bør oppveies av subsidier fra kulturdepartementet.

Mht skatteinngang og offentlige utgifter er jeg enig, man trenger selvfølgelig penger for å drive staten. Poenget mitt er ikke annet enn at man bør likestille denne type arrangementer, dvs enten det er sport, kultur eller hva det måtte være. Beslutter man at det skal betales mva, ok så må man gjøre det, men da skal det også likestilles.

 

Jeg tror det er viktig for Norge å hele tiden revidere hva det brukes penger på, kanskje noen av ordningene bør revurderes? F.eks er antall trygdede i Norge urovekkende høyt, i praksis må resten av oss betale dette. Noen er selvfølgelig alvorlig syke etc og må få støtte av samfunnet, men jeg blir ikke overrasket dersom endel lever på systemet. I utgangspunktet bør også redusere byråkratiet der man kan(kanskje koster det mer å kreve f.eks TV lisens enn det er verd?), å få flest mulig over i privat næringsliv bør være ett mål. Staten bør satse på skoler, sykehus etc og prøve å gjøre en god jobb her. Mht lønninger og staten, så er det noe man er klar over når man blir lærer, sykepleier etc, det er ingen gullgruve, men det er klart at lønningene skal være anstendige og til å leve med.

 

Hovedproblemet er at vi er ett lite land, uten storbyer og en spredt og liten befolkning, det er dyrt å drive. Sentralisering kan løse endel problemer i Norge, men det kommer av seg selv når politkere må prioritere. F.eks legevakt til 100000 mennesker eller eget sykehus til 5000, hva velger man? Vi bør også komme oss inn i EU og få delt kostnader til f.eks forsvar med andre land.

Lenke til kommentar

Må bare slenge meg på og fordømme stemplingen av TG som "ikke kultur".

 

Forøvrig mener jeg ordet "kultur" har blitt kapret av fisefine bedrevitere. Noen kunne nok hatt godt av å ta en titt på denne linken og tenke over hva kultur egentlig er i ordets rette forstand. Kultur er ikke nødvendigvis konserter og kunstutstillinger. Det kan like gjerne være hva som kjennetegner vårt samfunn, rett og slett hva som foregår i samfunnet og hvordan vi lever.

 

Det at TG handler om ting store deler av ungdommene (og mange voksne) i Norge holder på med, er i og for seg nok til å kvalifisere til "kultur-arrangement" i mine øyne.

Lenke til kommentar

hvis man skulle finne på å kreve moms av TG og så gi disse pengen tilbake så koster det noe.

eltså en unøvendig utgift. da kan de likgodt la være å ta disse pengene og de pengen som spares på det kan brukes til noe annet.

hvor bruke pneger for å sende penger frem og tilbake ?

 

man kunne faktisk brukt det samme mønstret på andre ligngnede avgifter også.

Lenke til kommentar
hvis man skulle finne på å kreve moms av TG og så gi disse pengen tilbake så koster det noe.

eltså en unøvendig utgift. da kan de likgodt la være å ta disse pengene og de pengen som spares på det kan brukes til noe annet.

hvor bruke pneger for å sende penger frem og tilbake ?

 

man kunne faktisk brukt det samme mønstret på andre ligngnede avgifter også.

Det er klart at skatteetaten har brukt tid og penger på å finne utav at TG skal betale skatt, det samme gjelder mange andre skatter og avgifter som kreves inn. Jeg vil nesten tro at det er endel av dem som koster mer å få inn enn det er verd. Jeg tror man kunne spart mye penger på å forenkle det kompliserte skatte og avgiftssystemet man har i dag, men da ville det ikke vært rom for smutthull etc.. For enkelt er ikke bra for politikerne og for vanskelig er heller ikke bra, til syvende og sist rammer det de av oss som ikke har resurser til å studere reglene opp og ned.

 

Det mest irriterende her må jo være at de kommer på at de skal ha skatt for de siste 3 årene, de må jo forstå håpløsheten i akkurat det. Ikke at jeg forventer det av denne typen statlig ansatte, dette er folk som blir sittende altfor lenge i samme jobb og det er sjelden sunt. Problemet er først og fremst at man mister perspektiv dersom man blir sittende med de samme oppgavene for lenge. Staten bør som andre private firma begynne å forstå dette og "oppmuntre" ansatte til å søke nye utfordringer med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært slik at TG var momspliktig, så er det tilbakevirkende. Det er det samme som å si at du skal slippe å betale skatt for de forrige par årene om du ikke har betalt noe som helst skatt flere år på rad, og dette blir oppdaget først i år.

 

Greia er at TG ikke skal være momspliktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...