Gå til innhold

Anmeldelse av Lost Odyssey


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg har fullført spillet nå, og synes dette var en svært bra omtale som virkelig får frem spillets store styrker. Greit nok at rent gameplaymessig kjører spillet det konservativt, men det er utført med perferksjon. Det er på historiesiden spillet virkelig briljerer, og plasserer seg utvilsomt på toppen av genren. Dette gjelder ikke bare historien selv, men musikk, dialog, humor og regi.

Spillet har et lite framerate-problem, men det er bare under en loadingssekvens, så du gjør ikke annet enn å vente likevel. Så i en helhetsvurdering er jeg helt enig med gamers anmelder å se bort fra en slik småting. Og da er det ikke mye annet å sette fingeren på fortjener spillet absolutt toppkarakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg klarer ikke å gi spillet mer en 6-7/10. Det er alt for linært, du har lite/ingen valg du kan ta, og combat systemet er utrolig kjedelig syntes jeg. Og ting som at du løper rundt alene, men med en gang fiender kommer da er du plutselig alle. Og du ser ingen, så bare plutselig kommer du i combat med ting. Ble skuffet over dette spillet. Kjøp heller Mass Effect. Mye bedre!

 

Det du sier her er vel mye av det som preger JRPG-sjangeren, så du burde kanskje ha gjort litt research før du kastet bort pengene på denne tittelen.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å gi spillet mer en 6-7/10. Det er alt for linært, du har lite/ingen valg du kan ta, og combat systemet er utrolig kjedelig syntes jeg. Og ting som at du løper rundt alene, men med en gang fiender kommer da er du plutselig alle. Og du ser ingen, så bare plutselig kommer du i combat med ting. Ble skuffet over dette spillet. Kjøp heller Mass Effect. Mye bedre!

 

Det du sier her er vel mye av det som preger JRPG-sjangeren, så du burde kanskje ha gjort litt research før du kastet bort pengene på denne tittelen.

 

 

jepp skulle nok ha gjort det.

Lenke til kommentar
Denne anmeldelsen er så pass svak i mine øyne, at kredibiliteten til gamer.no blir noe redusert i forhold til andre anmeldere jeg oppdaterer meg ofte på. Slik som Gamespot, gametrailers, IGN med flere.

 

My 5 cent!

Du er klar over at innlegget ditt er minst like svakt som du beskylder artikkelen for å være? Det eneste innlegget ditt sier er at du ikke likte anmeldelsen. Og siden du ikke begrunner det, hvorfor skulle noen bry seg om din mening?

 

Nå har jeg spilt Lost Odyssey i en fem-seks timer, og jeg synes anmeldelsen er nesten perfekt. Den trekker fram spillets sterke sider, og hinter om at den er noe på det tekniske å trekke ned, sånn som lastetider, men at det ikke betyr noe i den store sammenhengen. Personlig lar jeg meg ikke bry med lastetidene, jeg synes ikke de er plagsomme i det hele tatt. Det er som regel nok å feste øynene på mens det lastes inn nye områder, evt forberedes til kamp. Faktisk var Mass Effect sine lastesekvenser betydelig mer forstyrrende og til tider irriterende. Selv elsket jeg ME, men mot slutten av spillet var jeg seriøst lei av heiser.

 

For min del er LOd 9-10/10. Jeg har ikke noe problem med at anmelderen ga ut 10-eren her.

Lenke til kommentar

Jeg syntes anmeldelsen var bra. Det er tydelig at anmelder finner veldig positive punkter med spillet som gjør han ute av stand til å vektlegge de negative. Men da har vel spillet oppnådd noe i seg selv? For meg er det viktigste i et spill som dette at historien er god, karakterene er troverdige og bra designet, samt at kampsystemet blir en positiv pause i historien istedenfor et irritasjonsmoment. I mine øyne er spillet vellykket på alle disse punktene og fortjener derfor en veldig god karakter. Nå har jeg bare spilt 10 timer, så er for tidlig med en endelig konklusjon, men så langt er jeg meget fornøyd.

 

Og novellene er makeløse =D får nesten lyst til å bli forfatter selv når jeg leser dem.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å gi spillet mer en 6-7/10. Det er alt for linært, du har lite/ingen valg du kan ta, og combat systemet er utrolig kjedelig syntes jeg. Og ting som at du løper rundt alene, men med en gang fiender kommer da er du plutselig alle. Og du ser ingen, så bare plutselig kommer du i combat med ting. Ble skuffet over dette spillet. Kjøp heller Mass Effect. Mye bedre!

 

Det du sier her er vel mye av det som preger JRPG-sjangeren, så du burde kanskje ha gjort litt research før du kastet bort pengene på denne tittelen.

 

En voldsom lineæritet er vel forsåvidt noe som preger JRPG ganske mye, men det finnes jo JRPG med combat som er implmentert på en annen måte enn i dette spillet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Denne anmeldelsen er så pass svak i mine øyne, at kredibiliteten til gamer.no blir noe redusert i forhold til andre anmeldere jeg oppdaterer meg ofte på. Slik som Gamespot, gametrailers, IGN med flere.

Vi setter alltid pris på konstruktive innspill som kan gjøre oss enda bedre. Derfor er det fint om du kan utdype konkret hva det er som har svekket vår kredibilitet med denne anmeldelsen :-)

 

Vel, det er min personlige mening at et spill som får 10/10 er et perfekt spill på alle måter, i alle ledd. Det er med andre ord, er karakter man ytterst/ytterst sjelden gir noe spill. Når andre omtaler av dette spillet påpeker tekniske feil og irritasjonsmoment, virker det på meg som de har tatt med dette i helhetsvurderingen og gitt litt trekk pga dette. Noe som jeg er enig at bør gjøres. Dette tror jeg og kan gi et lite stikk til utgivere og produsente om at de kan finpusse sine produkter litt mer.

 

Det blir altså litt som ved skihopp. Man kan skryte av en hopper for en bra lengde, men man må trekke dem litt om nedslaget ikke her perfekt.

 

Gamer har utrolig mange omtaler som har ført til at jeg har kjøpt spillet delvis pga omtalen, men i dette tilfellet synes jeg dere sløset bort en 10`er.

 

At andre har en annen oppfattning en meg, har jeg full respekt for. Som jeg påpeker, er dette min enkle mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En karakter gitt i en anmeldelse er anmelders subjektive oppfatning av objektet som anmeldes. Derfor kan aldri en slik karakter bli feil. Dersom gamer.no's anmelder gir 10 til dette spillet gjenspeiler det altså anmelders personlige mening.

 

Jeg har forståelse og respekt for denne karaktersettingen selv om min karakter av spillet neppe ville oversteget 5. Dette fordi jeg misliker lineære spill og ønsker reelle valgmuligheter når jeg spiller. Så mine preferanser er andre enn hos anmelder og vi har begge "rett".

 

Forskjellige personer vil alltid vurdere et produkt forskjellig (heldigvis). Det er derfor det ofte lønner seg å studere flere ulike anmeldelser av samme produkt. Det er samtidig nyttig å lese anmeldelsen og selv danne sin egen karakter ut i fra denne istedenfor å bli for opptatt av "terningkastet". Gode anmeldelser gir langt større grunnlag for en egen vurdering av produktet enn en hvilken som helst karakter.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

De av oss som liker denne sjangeren med turnbased og har spilt spill i denne sjangeren før, som FF-serien og de fire første spillene i Phantasy Star-serien, og likte disse, har god forståelse for hvorfor spillanmelder gav dette spillet 10/10.

 

Denne diskusjonen minner meg litt om å diskutere FM med kjerringa.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg trodde en anmelder skulle holde seg en smule objektiv å kritisk i en anmeldelse?

 

For meg virker det som anmelderen har latt seg fullstendig rive med, og av den grunn hivd ut toppkarakter og lovord.

Men jeg syntes nå ærlig talt spillet har for lange lastetider, er alt for linært og likt tidligere spill i sjangeren at det ikke burde få mer enn maks 9 / 10.

 

 

Om anmeldere skal begynne å anmelde spill etter opplevelse, skulle jeg gitt Harry Potter og De vises stein på PlayStation toppkarakter da? Husker at jeg virkelig lot meg rive med av det spillet, men de kvalifiserer det ikke automatisk til toppkarakter gjør det vell?

 

Er flere ting med dette spillet som gjør at det ikke fortjener en toppkarakter, da det inneholder en del feil og ikke er overhode noe nyskapende iforhold til andre slike turbaserte RPG-spill

 

 

Dette blir like idiotisk som når en filmanmelder gir en fil terningkast 1 eller 2, fordi anmelderen ikke liker blodige filmer.

Du kan ikke gi en film elendig karakter fordi du ikke liker sjangeren til filmen, som en anmelder må du ærlig talt klare å holde deg mer objektiv en det. Og det samme gjelder jo andre veien, du kan ikke automatisk gi en film terningkast 5 eller 6 fordi du absolutt elsker blodige filmer. Du må jo faktisk se på kvaliteten og historien til selve filmen, og putte dine personlige referanser til side når du anmelder.

 

Og slik burde det da virkelig være med spill også.

Kan ikke si annet enn at denne anmeldelsen skuffet meg litt, at en anmelder her på Gamer.no kan være så lite objektiv og kaste lovord og toppkarakter etter et spill basert på så personlige meninger virker for meg nokså uprofesjonelt. Det jeg har elsket med Gamer.no er hvordan dere har vært veldig flinke til å holde dere objektive og dømme spillet for hva det er, og har vært veldig flinke til å ikke rose spill for mye. Dere deler veldig sjeldent ut toppkarakteren, så hver gang det skjer så kan jeg alltid vite at det virkelig må være et godt spill når dere deler den ut. Utrolig trist å se at dere skal kaste den ut på denne måten, og jeg mister fort respekten min for Gamer.no sine anmeldelser (hvert fall de som blir skrevet av Øystein) etter dette. :(

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Jeg trodde en anmelder skulle holde seg en smule objektiv å kritisk i en anmeldelse?

 

For meg virker det som anmelderen har latt seg fullstendig rive med, og av den grunn hivd ut toppkarakter og lovord.

Men jeg syntes nå ærlig talt spillet har for lange lastetider, er alt for linært og likt tidligere spill i sjangeren at det ikke burde få mer enn maks 9 / 10.

Og anmelderen har da vært en smule objektiv og kritisk. Vi får vite om både de mange sterke og de få svake sidene ved spillet. At anmelderen har latt seg rive med tyder jo på at spillet er veldig bra. Anmeldere blir fort kyniske og blaserte i forhold til alle spillene de er igjennom og må vurdere i løpet av et år. Når det da kommer et spill som får en til å huske på hvordan det var den første gangen man virkelig levde seg inn i et spill, er ikke det en toppkarakter verdig?

 

Og jeg synes nå ærlig talt at spillet har helt kurante lastetider. Hva sammenligner du mot, egentlig, når du sier at det har for lange lastetider? Og at det er lineært er bare behagelig i forhold til spill som skal være så vanvittig åpne at historien drukner (Crackdown, f.eks.). I Lost Odyssey er det historien som teller, og denne fortelles best i lineær form. Og måten det har perfeksjonert tidligere spill i sjangeren er i mine øyne veldig bra.

 

Så jeg for min del er helt enig med anmelder, og helt enig i toppkarakteren. Jeg koser meg hvert eneste øyeblikk jeg spiller Lost Odyssey.

 

Og til syvende og sist er det et spørsmål om smak. Nå vet du at Øystein digger JPRG-er, og for meg som også er fan av sjangeren, så er Øysteins JRPG-anmeldelser gull verdt. Jeg får vite hva som er bra og hva som er dritt.

 

Er flere ting med dette spillet som gjør at det ikke fortjener en toppkarakter, da det inneholder en del feil og ikke er overhode noe nyskapende iforhold til andre slike turbaserte RPG-spill

Feil? Hvilke feil? Jeg har spilt en stund nå, og har ikke kommet over en eneste feil. Og målet til Lost Odyssey var ikke å være nyskapende. Og det er heller ikke slik at gode spill MÅ være nyskapende for å være bra. Lost Odyssey forteller en flott og gripende historie, og bruker JRPG-ens virkemidler for å videreformidle den. Skulle man sagt at en bok er dårlig fordi forfatteren bruker tredjeperson for å fortelle historien? Eller ser du heller på hvordan forfatteren brukte tredjepersonsvinkelen? Det går på metodikk.

 

Dette blir like idiotisk som når en filmanmelder gir en fil terningkast 1 eller 2, fordi anmelderen ikke liker blodige filmer.

Du kan ikke gi en film elendig karakter fordi du ikke liker sjangeren til filmen, som en anmelder må du ærlig talt klare å holde deg mer objektiv en det. Og det samme gjelder jo andre veien, du kan ikke automatisk gi en film terningkast 5 eller 6 fordi du absolutt elsker blodige filmer. Du må jo faktisk se på kvaliteten og historien til selve filmen, og putte dine personlige referanser til side når du anmelder.

Jeg tror nok du vil finne at Øystein ikke gir toppkarakterer til alt av JRPG-er som kommer ut.

 

Jeg foreslår at du slår deg til ro med at du var uenig med Øystein denne gangen, så får du heller være obs på i forhold til hans senere anmeldelser at du kanskje ikke er enig med han når det gjelder slike spill.

Lenke til kommentar

Det er tydlig at enkelte har litt ulike forvemtninger til en omtale av et spill, og at disse forventningene ikke alltid samsvarer med han som har skrevet omtalen.

 

Noen forventer at hvis et spill har fått 10/10, så skal det være perfekt på alle mulige måter. Etter min mening finnes ingen helt perfekte spill som ikke har en eneste "bug" eller svakhet. Dette betyr ikke at det ikke finnes spill som fortjener 10/10.

 

Noen forventer tydligvis også at alle omtaler av et spill skal samsvare. Det at Gamespy har gitt det 2,5 av 5, og at Gamespot har gitt det rundt 7/10 (?), så skal Gamer.no gi en karakter i samme sjiktet? De som skriver omtalene, uansett hvor objektiv man prøver å være, vil være påvirket av mange faktorer. Liker han denne typer sjanger? Hvordan er sinnstemningen til anmelder mens han spiller? Hva forventer han av spillet?

Lenke til kommentar

Jeg hadde overhodet ikke planlagt å kjøpe dette spillet, og var i tvil om jeg i det hele tatt hadde et til JRPG i meg. Har spilt 13-14 timer, og sålangt er jeg meget positivt overrasket. Etter det skuffende Final Fantasy XII, er dette sålangt akkurat det jeg trengte.

 

Hva angår tekniske problemer; loadtimes, framerate (?), står jeg hittil tilbake som et stort spørsmålstegn på hvor folk har funnet problemene. Folk som er personlig fornærmet fordi dette har fått bedre karakter Mass Effect bør hvertfall ikke bringe opp tekniske problemer i den anledning. I mine øyne ødela dette mye i Mass Effect. Horribel framerate, pop-ins, osv. Muligens for å unngå ekstreme loadtimes (spesielt i citadel).

 

Selv om en kan argumentere med at karaktersystemet (x/10) gir mening til sammenligninger mellom spill basert på karakter, må en være bra omtåka i hodet for å ikke innse at det er meningsløst å sammenligne på tvers av sjangere. Jeg mistenker at karaktersystemet eksisterer fordi folkemassene er så opphengt i karakterene at de ikke bryr seg om selveste anmeldelsene.

 

Denne anmeldelsen er så pass svak i mine øyne, at kredibiliteten til gamer.no blir noe redusert i forhold til andre anmeldere jeg oppdaterer meg ofte på. Slik som Gamespot, gametrailers, IGN med flere.

 

My 5 cent!

 

Skammelig å nevne 'kredibilitet' i samme åndedrag som Gamespot og IGN.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...