Gå til innhold

Anmeldelse av Lost Odyssey


Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg skeptisk med en gang det er snakk om japanske rollespill. Så har jeg aldri spilt Final Fantasy eller noen av de andre klassikerene heller da så. Kan jo være at jeg burde gi de en sjangse.

 

Mass Effect er nok mer i min gate. Selv om de nok kanskje ikke kan samenlignes.

 

Jeg fant ut at jeg er omtrent omvendt av deg. Jeg liker best RPGs som holder seg til en planet, og helst med en middelalderfantasy setting. Trenger dog ikke være JRPG. Koste meg glugg i hjel med "The Witcher", som vel er et CRPG - hva enn det står for.

 

Når jeg spilte ME, koste jeg meg så lenge det skjedde noe, men jeg følte ingen trang til å utforske. Jeg syntes atmosfæren og art directionen var kald og trist veldig ofte - ble mye heiser og sterile omgivelser.

 

I tillegg synes jeg det er litt kjedelig at spillet bare inneholder skytevåpen. (Lasersverd hadde vært kult, men det hadde vel blitt litt vel mye rip off :p)

En av grunnene til at jeg har gidda å samle penger i rollespill fra middelalderepoken (ca.) er at det er stilig å få nye kickass sverd, skjold og buer. I tillegg kan rustningene være veldig kule. Jeg gadd ikke samle penger i ME til nye våpen, for jeg følte ikke det var noe kult å bruke pengene på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor hadde dere ikke trodd at Lost Odyssey hadde fått så høy karakter? Mistwalker er et spillselskap med kjente folk som f. eks Hironobu Sakaguchi og Nobuo Uematsu, som jobbet i Squaresoft/Square-Enix før. Med geniale folk som dette var spillet dømt til å bli bra.

 

*host* blue dragon *host*

 

kanskje derfor.

 

Er nå godt ut i tredje disk i lost odyssey og jeg liker dette veldig godt. Men at dette skal ha 10 av 10 er kanskje litt drøyt. Ekstreme loadetider, en lit treg story, og at mye av storyen blir fortalt i ren tekst er med på å trekke dette ned til en kanskje 8'er i mine øyne.

Battlesystemet og musikken trekker opp selvfølgelig og det er helt uten konkurranse når det gjelder "next-gen" rpg's. Men at konkurransen på nåhverende tidspunkt er dårlig betyr ikke at dette må få full pott..

 

Vil tippe noen må bite i gresset å gi FFXIII en 12 av 10 når det kommer om det skal følge samme skala.

 

Javel? For Final Fantasy 13 var plutselig veldig relevant.

Ekstreme loadetider = pisspreik. Seriøst, hvis folk klager over disse loadetidene så bør de finne seg noe annet å gjøre.

Hadde sikkert hjulpet om de la det opp til at systemet hadde harddisk, men nå kan de ikke det.. likevel er ikke loadetidene

noe jeg registrerer en gang. Men flisespikkere gjør det vel.

 

Storyen er ikke treg, den er fantisk veldig grei å forholde seg til. Final Fantasy 12 - var treg fordi det var

rotete start, fortalt på en veldig kjedelig måte. Veldig skuffende mtp. hva hvordan FFX gjorde det.

Men i Lost Odyssey bruker de tekst konstant, men med fantastisk bakgrunn, lyd og musikk. Når teksten også er noveller av

høy klasse så må man ha lopper i blodet for å ikke "gidde å være med på leken". Drømmene er uten tvil et av

de sterkeste kortene til Lost Odyssey.

 

 

Det jeg savner av kritikk.. for det er noen svakheter, men kanskje bare en stor svakhet. Og det er karakterenes utvikling.

Final Fantasy hadde sphere-grid og licence-poengene som var rimelig omfattende, mens i LO går det meste på automatikk.

Det syns jeg var heller kjedelig. Du kan lage ringer og de kan lære litt skills av hverandre - men det hjelper ikke på

inntrykket.

 

Men fortellerteknikken i spillet, historien, musikken, skuespillerprestasjonene og generelt hele inntrykket de ellers

gir fra seg leker med 6'ren på terningen. 5/6 av meg pga. det jeg savnet.

Endret av chiefo
Lenke til kommentar

Litt OT: Dette har kanskje blitt nevnt i andre tråder, men jeg la først merke til det når jeg skulle inn på denne artikkelen. Hvorfor skriver dere ikke lenger hvilken plattform det aktuelle spillet er til? Jeg har ikke så veldig lyst til å grave igjennom anmeldelsen for å finne ut om spillet er til PC eller konsoll.

(Må bare beklage hvis dette står beskrevet, men jeg har ikke funnet det på d nye designet =/ )

Lenke til kommentar

Dette minner meg utrolig mye om de tidlige FF spilla og jeg syntes att det er positivt siden jeg syntes att FF har gått litt i stampe (var kanskje derfor de to herrene forlot Squaresoft).

 

Spillet er utrolig liniært og kommer på hele 4 DVD og klart det ville vært en fordel om spillet hadde kommet på en disk, men hva så, man trenger bare å løfte skinka 4 ganger i løpet av den tiden spillet varer.

 

Knallgod artikkel og ett knallgodt spill. Og til Tidus FF XIII skal bli meget bra om det klarer å tukte Lost Odyssey fra tronen. Da må Square gå mere tilbake til de tidlige spilla noen som jeg tror de ikke gjør.

 

Årets spill. Løp og kjøp hvis du elsker turnbased jrpg. Du får knapt noe bedre enn dette.

Lenke til kommentar
Hmm 10 / 10 var overraskende ja, virkelig..

 

Er det virkelig bedre enn Mass Effect? (fikk jo "bare" 9 / 10)

 

Ser heller ikke på hvilken måte dette totalt sett er bedre enn Mass Effect.

Lost odyssey er et konge spill når en kommer et godt stykke ut i det og spillet er over dobbelt så langt som mass effect. Men jeg synes ikke et spill hvor de 10 første timene er en kneik du må over før storyen tar seg opp og som har snodige framerate issues og lastetider på rundt 30 sek før battles fortjener full score. 8 av 10, kanskje under tvil 9 av 10. Men spillet har for mange issues til å fortjene full pott.

 

Anmeldelser er og blir subjektive, så det kan godt være en 10 i anmelders øyne,

selv synes jeg mistwalker mangler Square-enix sin syke kvalitetskontroll (for FF serien) for å nå helt til tops, for de burde ha fjernet en god del irriterende tekniske problemer, som sikkert hadde vært grei skuring om de hadde tatt seg litt bedre tid før de ga det ut.

 

Knallgod artikkel og ett knallgodt spill. Og til Tidus FF XIII skal bli meget bra om det klarer å tukte Lost Odyssey fra tronen. Da må Square gå mere tilbake til de tidlige spilla noen som jeg tror de ikke gjør.

 

Er ikke enig her. Final Fantasy XII er et spill som har gitt meg mye mer enn Lost odyssey.

FFXII har en mer voksen story, er igjen over dobbelt så langt som lost odyssey, med en mye større grad av frihet. Det har også et mye dypere level system en LO. De negative sidene ved ffxii, er at det ikke har så sterke characters som tidligere ff spill, og lost odyssey til en viss grad. De tok kanskje også endringen i battlesystemet litt langt.

 

FFXII er også bygget litt som en MM0 som gjør at verdenen føles vanvittig stor og full av liv, noe i hvertfall jeg ikke følte i samme grad i lost odyssey.

 

Men jeg argumenter ikke for om Lost odyssey er et bra spill eller ikke her, for det er det absolutt. Jeg bare synes det er drøyt å gi det full pott når det har såpass mange negative sider og det fortsatt er svært få jrpg's på markedet for denne generasjonen.

 

Jeg har derimot stor tro på at mistwalker sitt neste spill kan snuse på en full pott om de har like stor progresjon som de har hatt fra Blue Dragon til Lost Odyssey.

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar

Igår pakket jeg faktisk ut spillet etter mange uker. Kun på bakgrunn av gamer sin omtale. Den avvek så fra alle andre at jeg måtte sjekke det ut.

Jeg har aldri fikset spill der jeg må se på at figuren min blir sløyet fordi det ikke er min tur. Litt som sjakk, når det ikke er min tur kan motstander ta tårnet mitt og jeg kan bare se på. Instinktivt trykte jeg vilt når jeg ble angrepet i håp om at Kaim skulle parère, men det skjedde jo ikke.

 

Likevel, det var noe der. Jeg tror det er historiefortellingen som er viktig her. Det er som å se en film. Man blir ledet og alt er, som det står i omtalen, veldig lineært. Dette tror jeg er styrken. Her blir man fortalt en historie. Man leser jo om folk som griner over LOd, så jeg tror det er viktig at man liker å bli fortalt en historie.

 

Men vil nok fortsette idag og se om jeg blir lei.

Lenke til kommentar

De tekniske svakhetene har så langt ødelagt spillet for min del. At det i det hele tatt er mulig å få unreal-motoren til å yte så dårlig er et mirakel. Grafikken er ikke mye å skryte av og når du i tillegg må loade 20 sekunder inn og ut av hver kamp så blir det litt for mye for min del. Det er mye som er bra med spillet det skal sies. Musikken, dialoger, historie, men jeg tror det tar litt tid før jeg plukker det frem igjen.

Lenke til kommentar

Hmm, vesentlig bedre kritikk enn de fleste andre steder. Nå er det riktignok ikke noe mål i seg selv at gamer sine anmeldelser er like andre. men når det gjelder 360-spill snes jeg desverre Øystein F sine anmeldelser ofte gir en høyere karakter enn jeg mener de fortjener, kanskje spesielt litt kjente titler. Circle of Doom var jo litt samme greia, overraskende høy karakter, som i mine øyne ikke var fortjent, og lavere karakterer "alle andre steder". Nå har jeg ikke prøvd Lost Odyssey enda, så det er kanskje litt tidlig å selge skinnet, men tidligere erfaringer gjør meg lettere skeptisk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmm, vesentlig bedre kritikk enn de fleste andre steder. Nå er det riktignok ikke noe mål i seg selv at gamer sine anmeldelser er like andre. men når det gjelder 360-spill snes jeg dessverre Øystein F sine anmeldelser ofte gir en høyere karakter enn jeg mener de fortjener, kanskje spesielt litt kjente titler. Circle of Doom var jo litt samme greia, overraskende høy karakter, som i mine øyne ikke var fortjent, og lavere karakterer "alle andre steder". Nå har jeg ikke prøvd Lost Odyssey enda, så det er kanskje litt tidlig å selge skinnet, men tidligere erfaringer gjør meg lettere skeptisk.

 

AtW

 

Eg likte Circle of Doom veldig godt, og det gjer eg framleis. Eg plukkar det fram kvar gong eg har tid, så eg står som eit fjell for den karakteren.

 

Elles gav eg nyleg ein skinande 2'ar til Dark Messiah of Might & Magic - Elements. Var det for snillt? ;)

 

Virker som anmelder har en liten forkjælighet for disse japanske rollespillene? Spillet har en Metacritic på 77%. Et stykke ifra anmelders 10/10.

 

Noko eg personleg ikkje forstår. Det kan verke som om folk hakkar på spelet fordi det er eit japansk rollespel. Som om det er sjangeren i seg sjølv det er noko i vegen med. Det er så ofte det kjem japanske rollespel, og hovudvekta av kritikken ligg på ting som praktisk talt definerar sjangeren. Då er det ikkje spelet det er noko i vegen med, det er anmelder som ikkje tek spelet for det det er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...