Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (16 timer siden):

Har noen prøvd disse? Og hvor mye støy lager slike i hjemmet når de er åpne? 
 

https://www.hifiklubben.se/sennheiser-hd-560s-head-fi-horlurar/senhd560sbk/

Jeg eier de, kjøpte de når de kom ut. Er åpne headset, så kommer an på hvor høyt du hører, men er ingen isolasjon på disse. Lignende andre i HD5xx serien. 

Lykvalitet og komfort er helt super. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (På 25.2.2021 den 7.47):

Har noen prøvd disse? Og hvor mye støy lager slike i hjemmet når de er åpne? 

Jeg har HD598. Av alle hodetelefoner jeg har eid, så er vel dette de mest komfortable og lette klokkene å ha på. Skal ikke si noe om hvor mye støy som genereres, de slipper vel ut like mye som åpne klokker som kjent gjør

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker HD6x0 serien da de ikke har den vinklede driveren i HD5x0 serien som lett kan komme bort i øret. Har ikke testet HD560s på øret, så kan ikke uttale meg om den nye modellen, har prøvd de andre i nåværende serien.

HD560s gjør det bra i tester, f.eks. https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/sennheiser-hd-660-s-vs-sennheiser-hd-560s/816/18492

Lenke til kommentar
Nitrius skrev (2 timer siden):

Er på jakt etter et sett lukkede hodetelefoner som står i stil med Sennheiser HD700, disse har jeg hatt i over 6år nå, men skulle gjerne hatt noen hodetelefoner som isolerer støyen rundt en bedre.

Har tittet litt på Shure SRH-1540, noen herifra med erfaringer å dele om de?

Hvordan tenker du "står i stil med HD700"? Samme/lignende lydsignatur? Da er vertfall ikke Shure veien. Shure signaturen er temmelig dødsnøytral og etter mine ører mer som et proft verktøy enn noe jeg vil bruke til å faktisk nyte musikk, men enkelte elsker denne typen signaturen, så kan hende du og gjør det. 

Andre alternativer som kan være verdt å se på i den prisklassen er Beyerdynamic DT 1770 Pro, Denon AH-D5200 og Fostex TH 610 som jeg kommer på i farta, litt lenger opp i prissegmentet har du hodetelefoner som Audeze LCD-2 Closed, MrSpeakers Ether CX og Focal Elegia, 

Lenke til kommentar

Jeg er så fornøyd med Supra Nitro-x over ear nc.

Nc på disse er bare grunnleggende for lavfrekvent trafikk og motorer. Lyse toner og prat går igjennom.

Da er det nevnt. Jeg har nevnt Sennheiser da alle sier trådet er bedre,og jeg tror det, men Supra klokkene blåtann er det beste jeg har prøvd lydkvalitet. De er varme pluss men har allikevel den fortryllende diskanten. Og det er jeg ikke vant til. At noe er begge deler mener jeg, og så behagelig de er.

Jeg er redd for å oppgradere da jeg har begrenset lov og budgett. Har nettopp bestilt en hodetelefon DAC og har planer om en til...

Jeg er redd fordi dette er vanskelig å oppgradere fra Supra. Eneste er at de heller mot det varme mye.

Men de kostet bare 1000 tror det var 999 på Kjell svartfreddan. Mine for meg dyre BWP5 er totale motsatte for da 2400kr.

De er bra på diskant og er lyse, men har altfor lite og dempet bass....

Så er virkelig spent på Sennheiser.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Supra Nero Kablet er jeg også veldig fornøyd med fra Kjell. Disse er også veldig varme men har ikke samme fortryllende diskant som Nitro X over ear..

De er varme pluss og avrullet i toppen men veldig kult og engasjert på Spotify on the go I regn og snø, og bra mik og kontrollsystem... Ekstra bra på metall rock og jazz, og pop ikke så værst på klassisk heller om du tåler avrullet topp.

Beste in ear jeg har hatt, hatt mye nonames og japansk pluss AKG og Xtz.

Xtz har bedre diskant, mindre avrulling men du må kjøpe Sport da denne har mic. Xtz er også beregnet til iPhone med Dirac og ikke kjøp Xtz Divine on ear fra Kickstarter kampanjen.Xtz In ear sport er mye bedre kvalitet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har et par XTZ høytalere jeg er veldig fornøyd med, med Seas mellomtoner og en kinesisk bånddiskant, utrolig mye høytaler for pengene så at de kan ha noen gode hodetelefoner kan jeg og fint tro på. Av Supra har jeg hatt et par trådløse propper av typen med kabel mellom proppene  som ble brukt på jobb noen år, for prisen var de og gode, men ikke noe å hoppe i taket for :p 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Har et par XTZ høytalere jeg er veldig fornøyd med, med Seas mellomtoner og en kinesisk bånddiskant, utrolig mye høytaler for pengene så at de kan ha noen gode hodetelefoner kan jeg og fint tro på. Av Supra har jeg hatt et par trådløse propper av typen med kabel mellom proppene  som ble brukt på jobb noen år, for prisen var de og gode, men ikke noe å hoppe i taket for :p 

Jeg har masse Xtz også. klasse D Ice amp og  de samme høytalere du nevner men jeg har versjon I, samt Subwoofer 10.17.

Er kjempefornøyd med alt har gamle klasse A ampen også som er pensjonert til boden med diverse annet som har plan om et setup 2.

Eneste Xtz som ikke har imponert meg er Divine Xtz headphones.. de er ok men ikke i forhold til Divine serien til høytalerne... 

Men er mest opptatt av head-fi nå, det er lettere å få aksept for prismessig, og kan brukes sent på kvelden og er praktisk.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (51 minutter siden):

Hvordan tenker du "står i stil med HD700"? Samme/lignende lydsignatur? Da er vertfall ikke Shure veien. Shure signaturen er temmelig dødsnøytral og etter mine ører mer som et proft verktøy enn noe jeg vil bruke til å faktisk nyte musikk, men enkelte elsker denne typen signaturen, så kan hende du og gjør det. 

Andre alternativer som kan være verdt å se på i den prisklassen er Beyerdynamic DT 1770 Pro, Denon AH-D5200 og Fostex TH 610 som jeg kommer på i farta, litt lenger opp i prissegmentet har du hodetelefoner som Audeze LCD-2 Closed, MrSpeakers Ether CX og Focal Elegia, 

Står i stil blir kanskje feil ordvalg av meg, var vel heller tenkt i samme prisklasse.

Det jeg liker aller best med HD700 er det åpne lydbilde, men dette er vel et kjennetegne åpne hodetelefoner har, samt komforten, kan ha på meg disse en hel dag uten at det merkes.

Er i bunn og grunn bare på jakt etter et sett hodetelefoner som isolerer litt mer mot støy men som også høres bra ut, samt er gode å ha på seg i lengre perioder.

Edit: Hadde DT 770 Pro en gang i tid, og var meget fornøyd med lyd isoleringen på de, mener å huske at de fortrakk bass, hvordan er DT 1770 Pro i forhold?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
On 2/27/2021 at 11:23 PM, Nitrius said:

Står i stil blir kanskje feil ordvalg av meg, var vel heller tenkt i samme prisklasse.

Det jeg liker aller best med HD700 er det åpne lydbilde, men dette er vel et kjennetegne åpne hodetelefoner har, samt komforten, kan ha på meg disse en hel dag uten at det merkes.

Er i bunn og grunn bare på jakt etter et sett hodetelefoner som isolerer litt mer mot støy men som også høres bra ut, samt er gode å ha på seg i lengre perioder.

Edit: Hadde DT 770 Pro en gang i tid, og var meget fornøyd med lyd isoleringen på de, mener å huske at de fortrakk bass, hvordan er DT 1770 Pro i forhold?

DT1770 pro er basert på tesla driverene som BD først lanserte med T1 og T5 i sin tid. Elementene i seg selv har mindre fremtoning av bass, men de er samtidig vesentlig lettere i vekt enn normale drivere. Det fører til at når en putter de i en lukket konstruksjon, så blir de langt mer påvirket av "høytalerkassen" som ørekanalene dine i praksis blir for elementene.

Det er nok årsaken til at det er mange meninger om de. Jeg for min del opplever de som langt mer nøytral i bassen enn dt770 og andre konstruksjoner med mer tradisjonelle drivere (f.eks shure modeller etc). Men jeg opplever at T1 har bedre presisjon og punch enn f. eks dt880 ol som er tilsvarende åpne kontruksjoner med hver sin type element (T1 er Tesla, DT880 er det ikke). Når element typen blir overført til lukket konstruksjon så blir det desverre svært subjektivt da mine "høytalerkasser" ikke er like dine "høytalerkasser".

Når det gjelder åpenhet, så er det svært vanskelig å slå HD700 og HD800 serien, eller for den saks skyld finne noe lukket som kan komme i nærheten. Men av de "rimeligere" alternativene som er det ute, er DT1770 gode alternativer for mine ører. Tesla lyder langt mer åpent i lukket konstruksjon enn normale drivere om dine "htt kasser" ikke påvirker elementene på feil måte.

MAO: test de på egne ører og ikke hør på andres beskrivelse av lyden (med mindre testerens lydbeskrivelse tideligere har vist seg å stemme på dine ører også med en lukket konstruksjon).

Jeg for min del savner en high end hodetelefon med variabel bassport slik en har på BD C1pro, håper at BD på ett eller annet tidspunkt lager en variant av DT1770pro med de samme justerbare portene, da de har "reddet" mye musikk i min kolleksjon.

Lenke til kommentar

Hva ville dere vurdert av utstyr, om man er ute etter DAC/headamp og klokker i prisleiet 15' til 20'. Stor fordel om man kan få prøvd utstyret i Oslo. Både brukt og nytt er av interesse.

RME ADI-2 DAC FS og Sennheiser HD 800S er aktuelle produkter. Hadde for noen år siden Beyer Dynamic T5p, Schiit Valhalla og Schiit Bifrost, som jeg egentlig var veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Jeg tenker kanskje i retningen Schiit Jotunheim eller Lyr (om du vil ha ren Solid state eller hybrid rør) med den DAC modulen du måtte foretrekke/ønske å bruke penger på. Ellers høres Sennheiser HD800S ut som en god plan, men vil nok sprenge budsjettet om du ikke finner noen pent brukte eller på tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jotunheim 2 har overrasket mange. Den lyder langt bedre enn prisen skulle tilsi. Kanskje først og fremst fra balansert output der den har mer enn nok power til å dra nesten hva som helst av hp uavhengig av impedanse (med unntak av ting som de umulige AKG K1000 som nesten krever en klasse A høytalerforsterker for å synge skikkelig). Normal 3 pol utgangen kan komme til kort med enkelte høyere impedanse hodetelefoner. Men HD800S har jo mulighet for å kjøres balansert så det blir jo ikke ett issue med den komboen. Ellers er det også verd å nevne at når en ser på youtube tester av slikt utstyr så er det viktig å få med seg hva slags avspillingssoftware og andre tweaks som er gjort på softwaresiden (Er det benyttet Crossfeed DSP?).

Lyr er jeg ikke fullt så sikker på at er en god kombo med HD800S, men fullt mulig at den også har nok power til å få de til å synge skikkelig.

RME DAC`en er ett svært godt alternativ, og den har tom en god crossfeed funksjon bygget inn slik at en slipper å ha det i software (som ofte kan rote til bl.a. dynamisk presisjon og ironisk nok "imaging" om det ikke er gjort riktig slik som i ROON). Men det er en DAC (og en god DSP) med en hodetelefon-amp bygget inn, mens Schiit er en AMP eventuelt med en DAC bygget inn (uten DSP).

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, AveMORphine said:

DT1770 pro er basert på tesla driverene som BD først lanserte med T1 og T5 i sin tid. Elementene i seg selv har mindre fremtoning av bass, men de er samtidig vesentlig lettere i vekt enn normale drivere. Det fører til at når en putter de i en lukket konstruksjon, så blir de langt mer påvirket av "høytalerkassen" som ørekanalene dine i praksis blir for elementene.

Det er nok årsaken til at det er mange meninger om de. Jeg for min del opplever de som langt mer nøytral i bassen enn dt770 og andre konstruksjoner med mer tradisjonelle drivere (f.eks shure modeller etc). Men jeg opplever at T1 har bedre presisjon og punch enn f. eks dt880 ol som er tilsvarende åpne kontruksjoner med hver sin type element (T1 er Tesla, DT880 er det ikke). Når element typen blir overført til lukket konstruksjon så blir det desverre svært subjektivt da mine "høytalerkasser" ikke er like dine "høytalerkasser".

Når det gjelder åpenhet, så er det svært vanskelig å slå HD700 og HD800 serien, eller for den saks skyld finne noe lukket som kan komme i nærheten. Men av de "rimeligere" alternativene som er det ute, er DT1770 gode alternativer for mine ører. Tesla lyder langt mer åpent i lukket konstruksjon enn normale drivere om dine "htt kasser" ikke påvirker elementene på feil måte.

MAO: test de på egne ører og ikke hør på andres beskrivelse av lyden (med mindre testerens lydbeskrivelse tideligere har vist seg å stemme på dine ører også med en lukket konstruksjon).

Jeg for min del savner en high end hodetelefon med variabel bassport slik en har på BD C1pro, håper at BD på ett eller annet tidspunkt lager en variant av DT1770pro med de samme justerbare portene, da de har "reddet" mye musikk i min kolleksjon.

Glemte å nevne en viktig ting med lukkede hodetelefoner; Crossfeed. Det er natt og dag i mine ører. Det er en "billig" oppgradering som for enkelte er ett must spesielt på lukket konstruksjon og IEM`s.

Mer info og forklaring her: http://bs2b.sourceforge.net/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...