Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Tørr jeg forslå Philips Fidelio X2HR til langt langt under budsjettet? https://www.komplett.no/product/1160347/tv-lyd-bilde/hodetelefoner/hodetelefoner/philips-fidelio-x2hr-hi-res-over-ear-headphones?q=fidelio

For typ elektronisk musikk vet jeg knapt om åpne klokker som er like god, de har ikke den strammeste bassen i klassen kanskje, men de har mye trøkk i bassen for å være åpne klokker og har en litt V formet frekvens respons som ofte passer seg godt til den type musikk. Ta gjerne å se litt anmeldelser og gjør deg opp en egen mening om de kan passe for deg :) Jeg er vertfall storfan av disse klokkene, i den grad at jeg eier både Fidelio X1, X2 og X2 HR. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan foreslå akkurat hva du vil :)
Vet at åpne kanskje ikke når samme nivå som lukkede når det kommer til bass, men satt og hørte et par timer når jeg kom hjem fra jobb i går og ble svett på øra og irritert over det faktum så tenkte at man kunne vel teste vannet med åpne.

Skal ta en titt og eventuelt bare kjøpe de siden prisen er langt fra avskrekkende.

Lenke til kommentar

Har X1 selv og disse er en videreutvikling av dem med bl.a utskiftbare pads. Til 1300 Kr med gratis frakt er det et steal kvalitetsmessig, så jeg kommer til å shoppe dem selv, faktisk. Serien har en ekstrem dynamikkoppløsning du normalt bare finner på mye dyrere hodetelefoner i tillegg til at de har en veldig god oppløsning i lyden. Detaljene du får fra disse gjør ofte at du hører ting du aldri har lagt merke til før i låter du gjerne kjenner ut og inn fra annet utstyr. De er frekvens-tunet temmelig optimalt for en moderne all-rounder. Bassen er akkurat passe. Hverken for mye eller for lite. Disse kan godt brukes rett ut av esken, uten noe påkrevd EQ. M.a.o en uslåelig pris/ytelse ratio.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kommer vel ann på bruken og lydpreferanser. MDR-1AM2 er en hodetelefon du lett kan ta med deg på farten å bruke ute blant folk, Sennheiserene er en hodetelefon du kun kan bruke hjemme. Ser Sonyene ofte blir beskrevet som typiske basshead hodetelefoner mens Sennheiserene mer har en mer balansert approach, jeg har ikke hørt noen av de riktignok så kan ikke utale meg så mye på personlige erfaringer erfaringer dessverre, men både Sennheiser og Sony er jo to meget solide merker innen hodetelefon sjangeren så du gjør nok ikke galt med å velge noen av de ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bah.
Fidelio x2hr'ene "vrenger" på "passe" høyt volum.

Litt usikker på om de får for my eller lite kraft?
Kan kjøre mad dogs'a på full bæng (ikke døm jeg drikker pils en gang i uka og vrenger opp det det går på deler av enkelte låter) uten antydning til noe uklarhet eller "vrenging".

Endret av Gulrotsaft
Lenke til kommentar

Fidelio x2 er eksepsjonelt enkle å drive så for lite kraft tror jeg ikke de får. Selv har jeg kjørt mine Fidelio hodetelefoner fra en amp som uten å svette drar rundt selv de meste krevende Planar Magnetiske hodetelefonene som er der ute, å jeg har aldri lagt merke til noe forvrengning på noen av de. Kan eventuelt dra av putene å se om det kan ha  kommet et fremmedlegeme inn til elementet eller lignende, et hårstrå på avveien kan høres ganske dramatisk ut for en hodetelefon. Skrur en høyt nok opp så vil det sikkert kunne forvrenge, men da tror jeg at hørselen er farlig nær å ta skade 👀 . Mad Dog er en planar magnetisk hodetelefon så de kan du skru opp nærmest så høyt du vil uten noen forvrengning, som vel litt er sales pitchen til planar magnetiske hodetelefoner.

 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Evil-Duck said:

snip

 

Jeg spiller rimelig høyt 3/4 - max volum på schiit'en noen ganger. Har vokst opp i baksete på en 240 med stereo som kosta 10x bilen (inb4 billig Volvo spøk), så hørselen var sikkert "føkka" fra ung alder.
Neida, jeg hører fortsatt rimelig godt i forhold til alderen og noen ganger må man bare skru opp siden man kun har tid til å høre musikk en eller to dager i uka samt at høy musikk er mye bedre en ikke høy musikk.

Det høres forøvrig ut som om du spiller på et vrengt element så tror kanskje jeg har nådd taket for hva de takler, men skal sjekk om jeg finner no hår eller andre fremmed legemner i morgen.

Lyden jeg får ut av de på dagelig nivå er rimelig fornøyelig samt at de er superbehagelige å ha på hodet å jeg blir ikke svett på øra (som var noe av hovedårsaken til å teste åpne klokker) some er mer verdt enn å skru de opp full pupp.

Takk for tipset og jeg anbefaler de gjerne videre om man finner de til <2000 penger.

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (3 minutter siden):

 Har vokst opp i baksete på en 240 med stereo som kosta 10x bilen (inb4 billig Volvo spøk), så hørselen var sikkert "føkka" fra ung alder.

Her er bagasjerommet i rånekjærra fra ungdomstiden, så jeg er familiær med bilstereo til x antall gangen bilens sin verdi :p 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Var rimelig mye finere en 2x12 med hjemmesnekra kasse.
Tror forøvrig mitt neste kjøp enten blir ny data eller Yamaha HS8(hatt lyst på disse lenge)+HS8S (selv om dette ikke hører hjemme akkurat her) synes å høre høy musikk i åpent rom hvor bassen river er like skøy som gode klokker imo.
Tror det blir nesten som klokker da "kontoret" mitt er typ 8-10m2

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 19.6.2021 den 16.51):

Tørr jeg forslå Philips Fidelio X2HR til langt langt under budsjettet? https://www.komplett.no/product/1160347/tv-lyd-bilde/hodetelefoner/hodetelefoner/philips-fidelio-x2hr-hi-res-over-ear-headphones?q=fidelio

For typ elektronisk musikk vet jeg knapt om åpne klokker som er like god, de har ikke den strammeste bassen i klassen kanskje, men de har mye trøkk i bassen for å være åpne klokker og har en litt V formet frekvens respons som ofte passer seg godt til den type musikk. Ta gjerne å se litt anmeldelser og gjør deg opp en egen mening om de kan passe for deg :) Jeg er vertfall storfan av disse klokkene, i den grad at jeg eier både Fidelio X1, X2 og X2 HR. 

Nå har du ikke pusha de på meg direkte, men bestilte et par i dag. Får se om de lever opp til det du skriver 😛

Får de ikke før til neste uke... Får tro Scarlet solo'en drar de bra nok og om de blir daily driver over DT770 Pro paret jeg har nå 

Lenke til kommentar
NAVer skrev (17 timer siden):

Nå har du ikke pusha de på meg direkte, men bestilte et par i dag. Får se om de lever opp til det du skriver 😛

Får de ikke før til neste uke... Får tro Scarlet solo'en drar de bra nok og om de blir daily driver over DT770 Pro paret jeg har nå 

Håper jeg ikke har pushet noen til å kjøpe noe :p .  Men det er etter min mening de beste telefonene du kan få for pengene med dagens prisnivå, fantastiske allroundere, og Scarleten drar de nok helt fint, det meste klarer å drive rundt de klokkene der. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Evil-Duck said:

Tja, jeg vet det ikke helt, jeg har opplevd typen der som litt Abyss shill :p Men som han selv sier i starten av videoen så er slike lister ganske meningsløst, spesielt når det kommer til slike subjektive ting som lyd. 

Helt meningsløse er de vel ikke. Det er ikke tilfeldig at mange ranker de samme hodetelfonene høyest. Om de er på første,andre eller tredje plass kan være litt tilfeldig, men de er likevel øverst på lista til de fleste. Ta f.eks Focal Clear som jeg har, disse er ranket av de fleste ganske høyt opp på lista. Noen ranker de øverst andre ranker de som en god nummer 2 eller 3, men de fleste er enige om at de hører hjemme i det øverste sjiktet. Så jeg vil ikke si at slike lister er heeelt meningsløse. Lyd er subjektivt ja,men når mange av de som har testet en god del hodetelefoner sier det samme om det samme produktet så kan ikke det skyves under teppet. Samme hvor subjektivt lyd er. 

Det som KAN være vanskelig er jo å ranke de som ikke er i toppen eller på bunn. Så i "mellomsjiket" kan det nok skille en hel del på slike lister. Så om man ikke skal handle i toppen så er kansje slike lister meningsløse, da en som ranker som nummer 5 godt kan havne som nummer 8 på en annen liste. Som jeg skrev først så er det forskjeller i toppen også, men det er mye enklere å ranke topp og bunn enn det i mellom. 

Når jeg skulle kjøpe Focal Clear gjorde jeg grundig research og så en haug med reviews av Focal Clear og mange andre. Jeg så også de nevnte listene over her. Samt Crinacle sin liste på hodetefoner og IEM's: https://crinacle.com/rankings/headphones/ Disse listene var definitivt med på velge riktig hodetefeon når jeg skulle kjøpe, så hvertfall for meg var de ikke helt meningsløse. Som sagt, det er ikke tilfeldig at noen havner på den rankingen de havner.  

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (49 minutter siden):

Tja, jeg vet det ikke helt, jeg har opplevd typen der som litt Abyss shill :p Men som han selv sier i starten av videoen så er slike lister ganske meningsløst, spesielt når det kommer til slike subjektive ting som lyd. 

Om du tenker på DMS så er han veldig bastant i slakt og ros ja.

Bw high end hodetelefon fikk total slakt både av han og Z. Tror de sammenligner det med tortur, men er litt urettferdig mot et merke.

Bw hadde før fokus på bling før komfort... Men jeg tror de nye PX eller hva de heter er mer komfortable. De ser koselige og myke ut iallefall. Så hoder har nok rullet.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (11 minutter siden):

Helt meningsløse er de vel ikke. Det er ikke tilfeldig at mange ranker de samme hodetelfonene høyest. Om de er på første,andre eller tredje plass kan være litt tilfeldig, men de er likevel øverst på lista til de fleste. Ta f.eks Focal Clear som jeg har, disse er ranket av de fleste ganske høyt opp på lista. Noen ranker de øverst andre ranker de som en god nummer 2 eller 3, men de fleste er enige om at de hører hjemme i det øverste sjiktet. Så jeg vil ikke si at slike lister er heeelt meningsløse. Lyd er subjektivt ja,men når mange av de som har testet en god del hodetelefoner sier det samme om det samme produktet så kan ikke det skyves under teppet. Samme hvor subjektivt lyd er. 

Det som KAN være vanskelig er jo å ranke de som ikke er i toppen eller på bunn. Så i "mellomsjiket" kan det nok skille en hel del på slike lister. Så om man ikke skal handle i toppen så er kansje slike lister meningsløse, da en som ranker som nummer 5 godt kan havne som nummer 8 på en annen liste. Som jeg skrev først så er det forskjeller i toppen også, men det er mye enklere å ranke topp og bunn enn det i mellom. 

Når jeg skulle kjøpe Focal Clear gjorde jeg grundig research og så en haug med reviews av Focal Clear og mange andre. Jeg så også de nevnte listene over her. Samt Crinacle sin liste på hodetefoner og IEM's: https://crinacle.com/rankings/headphones/ Disse listene var definitivt med på velge riktig hodetefeon når jeg skulle kjøpe, så hvertfall for meg var de ikke helt meningsløse. Som sagt, det er ikke tilfeldig at noen havner på den rankingen de havner.  

En kan se på objektive kvaliteter, helt klart, men jeg mener fortsatt at slike lister fra en enkelt person er ganske meningsløst. For min del så har ikke noen av high end Focal hodetelefonene imponert meg nevneverdig, gode allroundere som funker til det meste og en god kandidat om du skal ha 1 hodetelefon og bli ferdig med det kanskje, men ikke noe for meg.  Har da prøvelyttet på Elear, Celestee og Elgia, de to førstnevnte kjøpte jeg og endte opp med å sende de inn på angreretten, den siste har jeg hørt hos en kjenning under ikke helt optimale forhold. Så der har jo jeg allerede et markant skille i mine lydpreferanser. 

Den hodetelefonen jeg kanskje rater høyest for tiden med tanke på lyd er Sony MDR-Z1R, en hodetelefon Joshua Valour her putter på sin nest høyeste rating, som han kun gjør fordi han må sammenligne de med open backs å ikke kan ilegge de fordeler for å være lukket, så der kan han nok treffe ganske godt med mine preferanser, mens om du leser anmeldelsen legenden Tyll Hertsens fra Inner Fidelity hadde om disse hodetelefonene virkelig hatet ham dem, så der totalt kolliderer vi igjen. MDR-Z1R er derimot ikke noen hodetelefon som passer til eksempelvis mixing av musikk da den har en ganske markant V kurve i sin frekvensrespons der en på en referanse hodetelefon helst skulle sett den var flat, man ser og ganske like tendenser i frekvensresponsen til langt billigere Philips Fidelio X2 som og er en hodetelefon som klinger fantastisk godt i mine ører. Så dette handler i veldig stor grad om preferanser og bruksområde. 

Andre hodetelefoner jeg eier er Sennheiser HD800S som frem til jeg fikk sonyene i hus var min absolutte peak hodetelefon, føltes som den gjorde alt rett, føler knapt du har den på hodet, og har det særdeles særegne med seg at den har soundstage som ingen andre hodetelefoner kommer i nærheten av engang, utrolige formidlere av stor musikk som orkester musikk eller lignende med mange inntrykk på en gang, mens andre igjen ofte kan føle disse har for lite trøkk i low end, selv om de er betydelig forbedret der kontra vanlige HD800. Videre har jeg et par Audeze LCD-3  som jeg har hatt ett litt mer ambivalent forhold til, siste tiden har de fått litt mer hodetid, men for meg blir det litt det samme som med Focal hodetelefonene ved at jeg ikke syns de har noe skikkelig særegent med seg som skiller de ut fra mengden, de er skikkelig god til det meste jeg kaster på dem, men det er liksom ikke noe de virkelig skiller seg ut med som gir noen wow effekt. Og igjen så er jo jeg her helt uenig med veldig mange av hodetelefon anmelderene som har skrytt disse opp i skyene.

Legg dog merke til at jeg skrive ganske og ikke helt meningsløst, selvfølgelig kan en ha nytte av en slik liste om det er en anmelder du kjenner og vet hvilken preferanser han har, men en stor liste med hodetelefoner uten noen videre dypere forklaring for hvorfor en putter hodetelefonene der han gjør er generelt lite gevinst i, en anmeldelse med personlige inntrykk og forklaringer om lydprofil og styrker og svakheter osv er derimot veldig meningsfylt da du selv kan gjøre deg opp en mening basert på egne preferanser. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...