Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Jeg tolker det heller at selgeren vil si at objektivene er bra/ønsker å beholde, men p.g.a. mangell på penger som må de selges. Selvfølgelig er dette mest sannsynligvis svada da folk med åpenbar pengemangel ofte er mer desperate enn å prise ting slik at de ikke blir solgt.

Absolutt en brukbar tolkning dette også. Ser den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kontaktet ham og truet med anmeldelse ventle? :mrgreen:

 

Han har nok store nok problemer med å få solgt til den prisen allerede, så jeg lar han være i fred ;) får ta det som ett kvalitetstegn, han skriver at han kan sende bilder av kameraet, men likevel bruker han heller ett annet han har funnet på nett :)

Lenke til kommentar

Bare en liten historie om hvor flott det er med brukererfaringer på foto.no :)

 

Denne uka var det en som la ut ett objektiv jeg faktisk er på jakt etter, men som seg hør og bør til en pris jeg ikke er så veldig mye på jakt etter (2000 over hva bruktprisguiden anbefaler). Dog oppdager jeg tilfeldigvis, når jeg går inn på andre brukeres erfaringer med selgeren, at han som i sin tid solgte dette objektivet til han som nå selger det har lagt igjen en erfaring på ham. Jeg går da inn på profilen til han som solgte det aktuelle objektivet første gang, og finner igjen salgsannonsen fra den gang - den er ett drøyt år gammel, og objektivet ble da solgt for nøyaktig samme sum som bruktprisguiden har som "veiledende". Han som selger prøver altså å selge for 2000 mer enn han kjøpte det for for ett år siden...

 

Jeg har tatt kontakt med vedkommende for å gi ett bud på nettopp den summen han selv kjøpte det for, og dersom han ikke aksepterer skal jeg fortelle ham hva jeg vet, så får vi se hva som skjer ;)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Tjah - hva vedkommende kjøpte det for, enten nytt eller brukt, er egentlig irrelevant her - det viktige er hva markedsprisen er akkurat nå. Kjøpte vedkommende det for én gunstig pris, og/eller at markedsprisen har gått opp i mellomtiden, så er det ikke noe galt i å ta mer for det enn hva du kjøpte det for.

 

Men - er dette én luring, så kan han ikke argumentere for at han ikke visste at den riktige bruktprisen skulle vært lavere..

Lenke til kommentar

Jeg har selv reagert ofte på at overpriset elektronisk søppel blir reklamert på bruktmarkedet , særlig med ordbruk som kupp, billig o.l., men jeg synes man bør begrense "kritikken" til forumet, ikke skjelle ut folk o.l.

Helt enig i at man ikke skal "ta" folk som enten bevisst eller uvitende ønsker altfor høy pris.

Men det er lov å sende en mail der en f.eks. sier at: "Jeg fikk veldig lyst på din velholdte Nikon D3000 til 4000,- kroner, men hadde kjempeflaks og fant nyeste modell D3100 splitter ny til 3995,- hos Elkjøp!!!"

Så får vedkommende legge to og to sammen...;)

Lenke til kommentar

Vanligvis bruker jeg ikke å reagere på overprising utover at jeg bare lar være å kjøpe, evt. oversender ett høflig presentert bud på det jeg mener er en fornuftig pris. Det spesielle i denne saken var bare at det var så mange elektroniske spor som var lagt igjen, som viste at selger helt innlysende vet hva varen faktisk er verdt, han bare prøver seg litt, og det er jo som kjent lov ;)

 

fikk svar fra han at han ikke var klar over at markedsprisen var såpass lav, så han måtte tenke på budet mitt... betyr det at han har lurt seg selv, og trodd at han gjorde ett kupp da han kjøpte det til 2000 under det han nå prøver å selge for? :p

Lenke til kommentar
som viste at selger helt innlysende vet hva varen faktisk er verdt, han bare prøver seg litt, og det er jo som kjent lov ;)

 

fikk svar fra han at han ikke var klar over at markedsprisen var såpass lav, så han måtte tenke på budet mitt... betyr det at han har lurt seg selv, og trodd at han gjorde ett kupp da han kjøpte det til 2000 under det han nå prøver å selge for? :p

 

Hva er en vare verdt ? , den er verdt akkurat det en kjøper er villig og gi for varen. Hvis du synes varen er priset for dyrt i forholdt til estimert bruktverdi kjøper du enkelt og greit ikke varen, og hvis ikke selgerer får ønsket pris så er har nødt til å senke prisen hvis han "må" selge varen.

 

Han er nok klar over beløpet han ga for objektivet, jeg heller nok mer mot at han er villig til og gå noe ned i pris hvis han ikke får solgt den relativt fort, så da er spørsmålet hvor mye du er villig til å gå opp i pris for og få objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...