Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leger. Leger sier at spebarn er sensitive for blits... Hadde du et problem...?

Du skal ikke høre på legene, du kan få kreft av slikt. Snåsamannen vet best. Jeg har ingen problemer, jeg er ikke den som ble skadet av blits i ung alder.

 

Jeg skannet babyalbumet mitt ifjor og kan konstantere at jeg ble utsatt for blitsfotografering fra jeg var ca. 3-4 timer gammel og gjennom hele oppveksten. Ingen senskader her, hva med deg?

Endret av Haandværkaren:-/
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sure, men jeg er ute etter et digitalt kamera som kan bruke M-objektivene mine i tillegg, rett og slett fordi de er jævlig gode... Alternativet er Sony NEX, og m43. Sony har vi vært inne på, og M43 dobler jo brennvidden effektivt, og det er dumt.

Hvorfor ikke bruke M-objektivene på et kamera med native M-fatning?

 

Jeg har tenkt i et par minutter, men jeg har ikke fått denne vitsen til ennå... Bestanddelene består av det faktum at NX100 er uten blits, og at nyfødte barn er lyssensitive... Men jeg får det ikke til å bli morsomt :(

Jeg er enig i at mangelen på blits (og søker) ødelegger litt av gleden med det kameraet.

 

Men det med spedbarn og blitslys har jeg hørt litt begge veier om. Enkelte står hardnakket på at man det kan være skadelig for spedbarn. Om enn ikke med noen logisk forklaring så er i hvert fall beskyttelsesinstinktet tungt til stede. Andre igjen hevder at det slett ikke er skadelig, men at det kan virke forstyrrende og skremmende på babyen slik at hjernerytmen øker og babyen blir urolig. Altså en høyst midlertidig effekt. Nå har jeg ikke satt meg nøye inn i dette så jeg har ingen konklusjon om hva som er riktig, men kjenner jeg folk rett så har beskyttelsesinstinktet lett for å ta helt over for logisk sans og kildekritisk tenkning. Dermed vil aldri en slik "myte"/sak kunne avlives selv om det kommer aldri så mange vitenskapelige bevis på at det bare er tull. Det er altså ikke lett å sortere ut hvem eller hva man skal tro på i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar

kjenner jeg folk rett så har beskyttelsesinstinktet lett for å ta helt over for logisk sans og kildekritisk tenkning. Dermed vil aldri en slik "myte"/sak kunne avlives selv om det kommer aldri så mange vitenskapelige bevis på at det bare er tull. Det er altså ikke lett å sortere ut hvem eller hva man skal tro på i en sånn situasjon.

Det er jo heller ikke nødvendig. Det er da ingen grunn til å bruke blits til å ta bilde av den nyfødte? Det gikk i hvertfall fint med 800ASA og 50/1.4 i 1988, i en rimelig dunkelt opplyst fødestue :yes:

Lenke til kommentar
Sure, men jeg er ute etter et digitalt kamera som kan bruke M-objektivene mine i tillegg, rett og slett fordi de er jævlig gode... Alternativet er Sony NEX, og m43. Sony har vi vært inne på, og M43 dobler jo brennvidden effektivt, og det er dumt.

Hvorfor ikke bruke M-objektivene på et kamera med native M-fatning?

 

Jeg har allerede et, men det er analogt :)

 

Når det gjelder skadene fra blitsen kommer det (ifølge min lege) av at frem til du er X antall måneder gammel har du så dårlig muskelkontroll at du ikke lukker øynene tidsnok, samtidig som pupillene ikke er i stand til å trekke seg sammen tidsnok, så enderesultatet er at barnet får all lyset rett inn på øynene, som HELLER ikke er ferdig utviklet.

Og hvis dette ikke er godt nok for deg, håper jeg virkelig at søsteren din har såpass vett i skallen at hun hindrer deg i å ta bilder med blits av hennes barn likevel, for det er jo INGEN god grunn til å gjøre det! I verste fall kan du bare bruke godt romlys når du skal ta bilder. Det er jo ikke så ofte du tar bilder av spebarn i en konsertsituasjon eller ute på nattestid likevel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er vi vel langt utenfor topic, men dette høres veldig ut som humbug.. Et blitsblink varer vel i noe sånt som 1/10000 sekund, og uavhengig av hvor utviklet muskelkontrollen er rekker ikke synssenteret å reagere og få pupillen til å trekke seg sammen før lenge etter at blitsen er ferdig..

 

Hvorvidt blits er nødvendig er selvfølgelig en helt annen sak..

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder skadene fra blitsen kommer det (ifølge min lege) av at frem til du er X antall måneder gammel har du så dårlig muskelkontroll at du ikke lukker øynene tidsnok, samtidig som pupillene ikke er i stand til å trekke seg sammen tidsnok, så enderesultatet er at barnet får all lyset rett inn på øynene, som HELLER ikke er ferdig utviklet.

Og hvis dette ikke er godt nok for deg, håper jeg virkelig at søsteren din har såpass vett i skallen at hun hindrer deg i å ta bilder med blits av hennes barn likevel, for det er jo INGEN god grunn til å gjøre det! I verste fall kan du bare bruke godt romlys når du skal ta bilder. Det er jo ikke så ofte du tar bilder av spebarn i en konsertsituasjon eller ute på nattestid likevel...

Myte, i følge de fleste referanser jeg kan finne på dette.

 

Dessuten er det ingen, hverken voksen eller barn, som har pupiller som klarer å reagere på et blitslys. Er forsåvidt enig i at det ikke er spesielt snilt overfor barnet å bruke blits på kloss hold ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenkte først og fremst på gjentatt blits når jeg skrev det. Man tar gjerne flere bilder etter hverandre, og hos voksne vil pupillene trekke seg sammen raskt, og deretter utvide seg tregt med mindre det kommer en ny blits.

 

Og jeg tar gjerne mot kilder på at dette er en myte, siden legen på Ullevål var temmelig overbevist da han fortalte dette til meg for mange år siden. Ting kan riktignok ha forandret seg, men dette var altså den grunnen jeg fikk på at synet mitt var så dårlig, og jeg stoler langt mer på ham enn på deg.

Lenke til kommentar

Personlig elsker jeg Sony! Særlig siden DE har baller til å utvikle nye produktyper, som så Samsung og alle de andre jalla-merkene kopierer og "lanserer" når de ser at det har slått an...;)

Snakker vi om samme firma? Det Sony jeg kjenner er teite nok til å putte root-kits på CD'er, elsker av egne standarder (El-cassette, minidisk, atrac osv)

" elsker av egne standarder"? Hvem sine standarder synes du de skulle elske da??? Grunnen til at Sony har egne standarder er at DE LAGER DEM, og er FØRST! De har ingen å kopiere, og har heller aldri trengt det. De brukte mye krefter og penger på MiniDisc som ikke varte mer enn noen år. Men før det brukte de mye tid og penger på Compact Disc, også kalt CD, som gikk riktig så bra! DA kastet snylterne, les: Samsung og alle de andre, seg over CD'en og tjente fett. Samme med Walkman, Discman osv., Men ingen gadd være med på MiniDisc, før de så om det var penger i det! Samsung og alle de andre "reverse engineering"-koreanerne og taiwaneserne har tjent så fett på Sony's oppfinnelser at de etterhvert har fått seg egne utviklings og forskningsavdelinger og begynner faktisk å utvikle ting selv!!!

Men de må ikke glemme hvordan de kom seg dit, eller le av Sony's "proprietære" standarder :tease:

Lenke til kommentar

Jeg syntes faktisk tomsi har et godt poeng. Du har et temmelig snevert syn på Sony i innlegget ditt, og vi snakker om personlig preferanse her. Hadde Tomsi for eksempel sittet i et bransjeråd for elektrobransjen og sagt det han sa i et offentlig dokument hadde du kanskje hatt et poeng, men... Dude, chill the fuck out! :D

Lenke til kommentar

" elsker av egne standarder"? Hvem sine standarder synes du de skulle elske da??? Grunnen til at Sony har egne standarder er at DE LAGER DEM, og er FØRST! De har ingen å kopiere, og har heller aldri trengt det. De brukte mye krefter og penger på MiniDisc som ikke varte mer enn noen år. Men før det brukte de mye tid og penger på Compact Disc, også kalt CD, som gikk riktig så bra! DA kastet snylterne, les: Samsung og alle de andre, seg over CD'en og tjente fett. Samme med Walkman, Discman osv., Men ingen gadd være med på MiniDisc, før de så om det var penger i det! Samsung og alle de andre "reverse engineering"-koreanerne og taiwaneserne har tjent så fett på Sony's oppfinnelser at de etterhvert har fått seg egne utviklings og forskningsavdelinger og begynner faktisk å utvikle ting selv!!!

Men de må ikke glemme hvordan de kom seg dit, eller le av Sony's "proprietære" standarder :tease:

Nå er faktisk CD formatet et resultat av samarbeid mellom Sony og Philips. Blueray har også blitt til gjennom samarbeid.

 

Når Sony faktisk gidder å samarbeide, så hender det at vi får fornuftige ting. Når de velger å gå egne veier får slike ting som Memory stick - selv om konkurrende standarder var tilgjengelige - så blir det bare tøys.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nå er faktisk CD formatet et resultat av samarbeid mellom Sony og Philips. Blueray har også blitt til gjennom samarbeid.

Når Sony faktisk gidder å samarbeide, så hender det at vi får fornuftige ting. Når de velger å gå egne veier får slike ting som Memory stick - selv om konkurrende standarder var tilgjengelige - så blir det bare tøys.

Jeg er klar over samarbeidet mellom Sony og Phillips om Compact Disc på begynnelsen av 80-tallet. Poenget mitt var at ingen av jalla-kjipesen-merkene utenfor Japan deltar i utvikling av ny teknologi, ei heller CD'en. Greia deres var å kopiere ting som solgte stort. Det er forsåvidt politikken deres ennå i stor grad.

Når det gjelder Memory Stick, så eksisterte kun Compact Flash på markedet når Sony lanserte dette mye mindre og lettere kortet i oktober 1998! Når nå kopistene så hva som var mulig, startet de utviklingen av SD-kort i 1999, og lanserte tidlige forløpere i år 2000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...