Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror kanskje vi skulle rapportert "Grete" for svindel.

 

Se hva jeg fant, og til hvilken pris, på eBay

 

(Og for de som ikke gidder klikke på lenken, det er en 62mm av ellers akkurat samme type til den "svimlende" sum av US$15,-)

Noen burde lagt ut en annonse med nøyaktig samme tekst og bilde, men med ebay-prisen. Når noen sender forespørsel om produktet så kunne man bare henvist de videre til ebay.

Lenke til kommentar

La merke til den vidvinkelkonverteren jeg også. Virker ikke akkurat som århundrets kjøp nei.

Dessuten skriver han ikke hva den er ment å passe på. Er det speilrefleks, videokamera, kompaktkamera? Og hvis den koster 15 dollar på ebay grenser det opp mot svindel...

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Her er en morsom annonse, Olympus E-450 til 4000kr:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26488602

 

En ting er jo det faktum at selger prøver å selge kameraet for 1500kr mer enn nypris (2499 hos JP). Djevelen skjuler seg i detaljene, som at minnekortet har "plass til 1000 bilder", eller at det er et "speilreflekt" kamera. Hahaha!

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Dette er nok off-topic, men jeg skjønner ikke hvorfor de bare lager f.eks. 320 eksemplarer av et slikt objektiv. Det vanskelige er jo å lage den første, etter det er det jo bare å presse de ut for å prøve å betale for utviklingskostnadene... Og selv om markedet for 300mm på f2 ikke er fantastisk stort vil jeg da tro at det er flere enn 320 fotografer i verden som trenger de...

Lenke til kommentar

Det vanskelige er jo å lage den første, etter det er det jo bare å presse de ut for å prøve å betale for utviklingskostnadene...

Å slipe så store linseelementer er dyrt og vanskelig. Canons 800/5.6 er i produksjon, men lages allikevel bare på bestilling. Hvorfor jeg sammenligner med den? Jo - 300/2 har større linseelementer - blenderåpningen er enda større. Tipper dette var et prestisjeprosjekt, hvor Nikon avskrev utviklingskostnadene, og hadde "lav" pris på objektivene ut fra produksjonsomkostningene. 7.5 kg presisjonsoptikk er dyrt å fremstille!

Lenke til kommentar

Dette er nok off-topic, men jeg skjønner ikke hvorfor de bare lager f.eks. 320 eksemplarer av et slikt objektiv. Det vanskelige er jo å lage den første, etter det er det jo bare å presse de ut for å prøve å betale for utviklingskostnadene... Og selv om markedet for 300mm på f2 ikke er fantastisk stort vil jeg da tro at det er flere enn 320 fotografer i verden som trenger de...

 

Alle objektiver er like vanskelig og lage, et linseelement er 100% håndverk og optisk glass er ikke spesielt billig, jo større jo vanskeligere er det og finne feilfrie emner.

 

http://www.youtube.com/watch?v=X7_wL0ZZi6k

 

Var det interessant ?

Her kan dere se prosessen ved den delevise automatiserte produksjonen av Canon 500mm f/4.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Rettegnende fisheye? DEN var ny laugh.gif

http://foto.no/cgi-b...e.cgi?id=145783

 

"Nikkor 10,5mm F2.8 AF-DX FishEye IF-ED

• Brukt ca 5 ganger! Som ny!

• Originalemballasje medfølger

• Kjøpt ny mai 2007

• Nypris i butikk nå ca 6000

Svært bra 180 graders rettegnende objektiv utviklet for Nikon DX kameraer.

Sender helst ikke i posten, men må jeg så må jeg :-) "

 

"Som ny" etter 4 år? Ja, ja, brukt 1 gang i året, så...

Lenke til kommentar

Det viser seg gang på gang: D70 eiere er ikke som andre Nikon-eiere:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26589275

De har en helt egen oppfatning om hva deres gamle utdaterte dinosaur er verdt!

Det spiller ingen rolle for dem om den ti ganger nyere modellen D3000 selges billigere:

"D70'en min kostet over 10.000,- ny, så ikke f... om jeg selger under halv pris ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...