Gå til innhold

FotoVideo konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til deg som lurte på hvorfor ikke Trondheim var med i konkursen, så var den nok det. Det var iallfall stengt der i dag, kjenner en som var bortom.

 

Ellers står det jo på foto.no at de snart åpner igjen. Ser altså ut som det var en såkalt "taktisk konkurs", antakelig for å trekke inn nye eiere. Vet ikke helt hva de vil oppnå med det, men jeg regner med at fotovideo vil bestå både på nett og i dagens butikker. Ikke noe å bry seg om for oss forbrukere altså ;-)

 

Vel de kan oppnå en ting, slette gjeld :hmm:

 

Det er ikke så lett. Dersom de åpner igjen blir det isåfall hvis bobestyrer mener at det kan tilføre boet midler. Det som normalt skjer i en konkurs er at det blir oppnevnt en bobestyrer som går gjennom alle aktiva og passiva. Nå vet ikke jeg om varebeholdningen er kjøpt og betalt eller hvem som eier den, men det kan vel tenkes vi ser et salg for å få litt inn til boet, så blir dette fordelt på kreditorene etter egne regler. Hvem som har hvilken prioritet etc.

 

Jeg er egentlig ikke så overrasket over at det ikke gikk. Det er ikke så lenge siden de flyttet og de lokalene kan umulig være billige. Det kan nok virke som om veksten skjedde alt for fort og dersom den er lånefinansiert er det en stor risikosport. Sjeldent det går bra dessverre.

 

Joda vet prosedyren,vet også om de som har gått konkurs og startet opp igjen uka etter,bare med en ny formell eier, denne har så kjøpt opp hele boet for en billig penge, dette fordi bobestyrer helst selger alt samlet for å minske kostnadene, sier ikke at det skjer her da.

Lenke til kommentar
Vet også om mange som har gjort det på den måten Snekker'n nevner. Vet ikke helt hvordan det funker, men det må være et "smutthull" som gjør man lett kan bli kvitt gjeld.

Og som Snekker'n så sier jeg ikke at det er det som skjer i dette tilfellet.

 

"Alle" kan forhandle med bobestyrer for å kjøpe et konkursbo, også tidligere eier. I såfall blir det gjerne forhandlinger med boet og evt. de største kreditorene. De fleste synes det er bedre med litt penger enn ingen penger.

Lenke til kommentar
Dette er utrolig synd ...

 

FotoVideo er en knallbutikk med flott service, fantastisk utvalg, bra priser og ekspertise. Nå vet jeg ikke hvor jeg skal handle utstyret mitt, om de forsvinner.

 

 

Hvorfor ikke prøve Fotohuset.. ? Det er min favorittbutikk..(nei jeg hverken jobber der eller kjenner noen der..)

Fotovideo ble tatt av voksesyken, typisk når optimismen vokser seg like stort som egoet..

Lenke til kommentar
Vet også om mange som har gjort det på den måten Snekker'n nevner. Vet ikke helt hvordan det funker, men det må være et "smutthull" som gjør man lett kan bli kvitt gjeld.

Og som Snekker'n så sier jeg ikke at det er det som skjer i dette tilfellet.

 

Å bruke det som "smutthull" for bare å bli kvitt gjeld er relativt vanskelig med dagens regler og prosedyrer. Før man i det hele får "igangssatt" konkurs må insolvens sannsynliggjøres. Det kreves oppdatert regnskap og som oftest revisorerklæring når det er selskapet selv som leverer det til skifteretten.

 

At det i mange tilfeller skjer at et nytt selskap med tildels de samme aktørene kommer på banen kort tid etter er allikevel ikke uvanlig, men det opprinnelige selskapet var nok uansett insolvent, og ville endt i skifteretten før eller siden uansett.

Lenke til kommentar
Vet også om mange som har gjort det på den måten Snekker'n nevner. Vet ikke helt hvordan det funker, men det må være et "smutthull" som gjør man lett kan bli kvitt gjeld.

Og som Snekker'n så sier jeg ikke at det er det som skjer i dette tilfellet.

 

Å bruke det som "smutthull" for bare å bli kvitt gjeld er relativt vanskelig med dagens regler og prosedyrer. Før man i det hele får "igangssatt" konkurs må insolvens sannsynliggjøres. Det kreves oppdatert regnskap og som oftest revisorerklæring når det er selskapet selv som leverer det til skifteretten.

 

At det i mange tilfeller skjer at et nytt selskap med tildels de samme aktørene kommer på banen kort tid etter er allikevel ikke uvanlig, men det opprinnelige selskapet var nok uansett insolvent, og ville endt i skifteretten før eller siden uansett.

 

Når Braathens klarer å sannsynliggjøre insolvens, så klarer alle det :)

 

Et regnskap er VELDIG romslig og å trikse og mikse litt med småselskaper er ikke store saken.

 

I dette tilfellet, med lav egenkapitalgrad, store varelagre, sannsynligvis høy gjeldsandel og veldig små marginer, kan man i praksis slå seg konkurs når som helst, selv om butikken går som ei kule.

Lenke til kommentar
Tror du man kan vente seg noen røverkjøp vis de må selge på konkurssalg?

 

Sannsynligvis er den nye eieren villig til å kjøpe det aller meste av lageret til kostpris, evt litt under, samtidig som veldig mye av det kan returneres til grossist/leverandør.

 

Så, kanskje littegrann selges unna billig, men det er sannsynligvis ting som er vanskelig omsettelig.

Lenke til kommentar

Dette er utrolig synd ...

 

FotoVideo er en knallbutikk med flott service, fantastisk utvalg, bra priser og ekspertise. Nå vet jeg ikke hvor jeg skal handle utstyret mitt, om de forsvinner.

 

 

Hvorfor ikke prøve Fotohuset.. ? Det er min favorittbutikk..(nei jeg hverken jobber der eller kjenner noen der..)

Fotovideo ble tatt av voksesyken, typisk når optimismen vokser seg like stort som egoet..

Takk for tipset, det kan jo absolutt prøves ut. :wee:

Lenke til kommentar
Når Braathens klarer å sannsynliggjøre insolvens, så klarer alle det :)

 

Et regnskap er VELDIG romslig og å trikse og mikse litt med småselskaper er ikke store saken.

 

I dette tilfellet, med lav egenkapitalgrad, store varelagre, sannsynligvis høy gjeldsandel og veldig små marginer, kan man i praksis slå seg konkurs når som helst, selv om butikken går som ei kule.

 

Med lav egenkapitalgrad, store varelagre, sannsynligvis høy gjeldsandel og veldig små marginer, går ingen butikk som en kule (heller det stikk motsatte). Reglene er også skjerpet inn når det gjelder krav til dokumentasjon når selskapet selv begjærer konkurs.

 

Skiftebehandlingen vil også i vise om det er trikset, med de konsekvenser det har. Det er en alvorlig sak å manipulere regnskap med slike formål. Regnskap er heller ikke så romslige som du virker å tro. Manipulering skjer, men da er det i realiteten "kriminell" virksomhet.

 

Et selskap med omsetning på 300 mill og gjeld på 30 - 50 mill regnes heller ikke som et småselskap.

 

Braathens gikk heller ikke konkurs i 2002, de ble enkelt å greit kjøpt opp av SAS såvidt jeg vet. Og Braathens var faktisk i så store økonomiske problemer at de var i realiteten insolvente.

 

@Snekker'n:

Sannsynligvis fordi bobestyrer alt har fått avklart spørsmålet om løpende drift.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Men hvorfor fungerer netsiden deres fortsatt,en kan jo bestille varer og alt der, burde ikke den stenges :hmm:

 

Les den oppdaterte artikkelen. FotoVideos nettside ekspederer fremdeles ordre og varene går ut relativt raskt etter ordren er lagt inn. Business as usual, bare med eierskapet litt oppe i luften. Alle reparasjoner og reklamasjoner skal også være ivaretatt.

Lenke til kommentar
Men hvorfor fungerer netsiden deres fortsatt,en kan jo bestille varer og alt der, burde ikke den stenges :hmm:

 

Les den oppdaterte artikkelen. FotoVideos nettside ekspederer fremdeles ordre og varene går ut relativt raskt etter ordren er lagt inn. Business as usual, bare med eierskapet litt oppe i luften. Alle reparasjoner og reklamasjoner skal også være ivaretatt.

 

Jepp oppdaget det etter at jeg skrev inlegget.

Lenke til kommentar
Med lav egenkapitalgrad, store varelagre, sannsynligvis høy gjeldsandel og veldig små marginer, går ingen butikk som en kule (heller det stikk motsatte).

Nei, som en kule er kanskje litt i overkant, men forretningen kan gå godt nok til å ha livets rett.

 

Regnskap er heller ikke så romslige som du virker å tro.

Man har nok av muligheter for å vippe regnskapet i den retningen man ønsker. Det er f.eks mye synsing ute og går, som sjansen for å klare å inndrive fordringer, verdiene av goodwill, leverandørers villighet til betalingsutsettelse etc etc

 

Et selskap med omsetning på 300 mill og gjeld på 30 - 50 mill regnes heller ikke som et småselskap.

Nei, men her snakket jeg ikke om FotoVideo, men om andre selskaper som blir slått kurs én uke og starter opp igjen den neste med de samme eierne.

 

Braathens gikk heller ikke konkurs i 2002, de ble enkelt å greit kjøpt opp av SAS såvidt jeg vet. Og Braathens var faktisk i så store økonomiske problemer at de var i realiteten insolvente.

Braathens gikk faktisk relativt godt og det er ingenting som skulle tilsi at de måtte slå seg konkurs.

SAS ønsket å kjøpe opp Braathens etter at de sammen hadde klart å presse Color Air ut av markedet. Konkurransetilsynet var imot oppkjøpet da SAS Braathens ville få monopol, men på mirakuløst vis snudde plutselig Braathens' tall opp ned i løpet av få måneder i en periode der alle andre flyselskap viste fremgang.

De klarte å overbevise myndighetene om at eneste alternativet til SAS' oppkjøp var konkurs.

 

Kilde: Frode Steen, Norges ubestridte flyfartsekspert

Lenke til kommentar
Med lav egenkapitalgrad, store varelagre, sannsynligvis høy gjeldsandel og veldig små marginer, går ingen butikk som en kule (heller det stikk motsatte).

Nei, som en kule er kanskje litt i overkant, men forretningen kan gå godt nok til å ha livets rett.

Det krever at sammensetningen av gjeld er god nok. Alle selskaper med margin på rundt 4 - 5 % og egenkapitalandel på 10 - 18 % er etter min mening potensielle konkurskandidater. Rett og slett fordi det skal så lite til før de kommer i likviditetsmessige problemer. Er da banken nervøs og sier opp kassakreditten, er skifteretten neste.

 

Noen virksomheter klarer dette nivå grunnet svært høy omsetningstakt.

 

Regnskap er heller ikke så romslige som du virker å tro.

Man har nok av muligheter for å vippe regnskapet i den retningen man ønsker. Det er f.eks mye synsing ute og går, som sjansen for å klare å inndrive fordringer, verdiene av goodwill, leverandørers villighet til betalingsutsettelse etc etc

Nå brukes tradisjonelt regnskap med goodwill etc i liten grad ved insolvensbetraktninger. Normalt er det likviditetssituasjonen som vurderes. Goodwill påvirker ellers bare balanse, samt resultat gjennom avskrivning av goodwill. Påvirker ikke selskapets likviditet. Vurdering av fordringer og leverandørgjeld er klart av betydning, men realiteten er som oftest at leverandørgjeld/kortsiktig gjeld er høyere enn fordringene pga skeiv finansiering.

Et selskap med omsetning på 300 mill og gjeld på 30 - 50 mill regnes heller ikke som et småselskap.

Nei, men her snakket jeg ikke om FotoVideo, men om andre selskaper som blir slått kurs én uke og starter opp igjen den neste med de samme eierne.

Er langt fra noe galt med det. 90 - 95 % av slike tilfeller er helt reelle konkurser, hovedsaklig grunnet for stor gjeldsbyrde. Banken er faktisk den som forlanger at man begjærer oppbud i de fleste tilfeller.

 

Braathens gikk heller ikke konkurs i 2002, de ble enkelt å greit kjøpt opp av SAS såvidt jeg vet. Og Braathens var faktisk i så store økonomiske problemer at de var i realiteten insolvente.

Braathens gikk faktisk relativt godt og det er ingenting som skulle tilsi at de måtte slå seg konkurs.

SAS ønsket å kjøpe opp Braathens etter at de sammen hadde klart å presse Color Air ut av markedet. Konkurransetilsynet var imot oppkjøpet da SAS Braathens ville få monopol, men på mirakuløst vis snudde plutselig Braathens' tall opp ned i løpet av få måneder i en periode der alle andre flyselskap viste fremgang.

De klarte å overbevise myndighetene om at eneste alternativet til SAS' oppkjøp var konkurs.

 

Kilde: Frode Steen, Norges ubestridte flyfartsekspert

 

Denne artikkelen av Sørgard og Steen sier vel at situasjonen ikke var så "rosenrød" som du påstår.

 

Nei, det er langt fra sikkert at Braathens ville gått konkurs uten et oppkjøp, men den økonomiske situasjonen var virkelig kritisk for selskapet. Som for mange "halvstore" flyselskaper i denne perioden, f.eks Swissair, Sabena, Alitalia. Braathens hadde uten tvil gjort en lang rekke "feildisposisjoner" i årene før, ikke minst i Sverige.

 

Husk at dette også var i perioden etter 11.9 - hvor resultatene til de fleste flyselskapene falt som en stein, noe som uten tvil påvirket beslutninger knyttet til vurdering av den økonomiske situasjonen. At markedet rettet seg opp raskere enn de fleste regnet med er en annen sak.

Lenke til kommentar

Er det noen som har sjekket om butikken i Oslo holder åpent i dag? Det ble jo uttalt i går at de kanskje åpnet igjen allerede i dag eller på mandag hvis alt klaffet rundt eierskiftet.

 

Hvis eierskiftet går i orden så er det viktig at ikke kundene lar seg skremme bort av konkurs-overskriftene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...