Gå til innhold

FotoVideo konkurs


Anbefalte innlegg

Alle selskaper med margin på rundt 4 - 5 % og egenkapitalandel på 10 - 18 % er etter min mening potensielle konkurskandidater. Rett og slett fordi det skal så lite til før de kommer i likviditetsmessige problemer. Er da banken nervøs og sier opp kassakreditten, er skifteretten neste.

 

Noen virksomheter klarer dette nivå grunnet svært høy omsetningstakt.

 

Ja, noe Statoil Hydro er de ihvertfall ikke.

 

Nå brukes tradisjonelt regnskap med goodwill etc i liten grad ved insolvensbetraktninger. Normalt er det likviditetssituasjonen som vurderes. Goodwill påvirker ellers bare balanse, samt resultat gjennom avskrivning av goodwill. Påvirker ikke selskapets likviditet. Vurdering av fordringer og leverandørgjeld er klart av betydning, men realiteten er som oftest at leverandørgjeld/kortsiktig gjeld er høyere enn fordringene pga skeiv finansiering.

Ja, likviditeten er helt klart viktigst. Allikevel vil stadig dårligere regnskapstall kanskje være tunga på skåla for å overbevise f.eks konkurransetilsynet at det går mot en sikker konkurs (selv om det nødvendigvis ikke er tilfelle akkurat der og da)

 

90 - 95 % av slike tilfeller er helt reelle konkurser, hovedsaklig grunnet for stor gjeldsbyrde. Banken er faktisk den som forlanger at man begjærer oppbud i de fleste tilfeller.

Joda, og da gjenstår 5-10%

 

Denne artikkelen av Sørgard og Steen sier vel at situasjonen ikke var så "rosenrød" som du påstår.

 

Nei, det er langt fra sikkert at Braathens ville gått konkurs uten et oppkjøp, men den økonomiske situasjonen var virkelig kritisk for selskapet. Som for mange "halvstore" flyselskaper i denne perioden, f.eks Swissair, Sabena, Alitalia. Braathens hadde uten tvil gjort en lang rekke "feildisposisjoner" i årene før, ikke minst i Sverige.

 

Husk at dette også var i perioden etter 11.9 - hvor resultatene til de fleste flyselskapene falt som en stein, noe som uten tvil påvirket beslutninger knyttet til vurdering av den økonomiske situasjonen. At markedet rettet seg opp raskere enn de fleste regnet med er en annen sak.

 

Den artikkelen er nå 7 år gammel og ble skrevet mens det hele foregikk, mye informasjon er kommet frem i lyset siden den gangen.

 

Braathens og SAS hadde kjørt hverandre ned i grøfta med storkundeavtaler og priskrigen mot Color Air.

 

SAS ønsket å kjøpe Braathens en god stund før 9/11. Braathens' eiere ønsket å bli kjøpt ut og i løpet av en kort periode ble deres tall merkbart dårligere, til tross for stabilisering i markedet.

Alternativet til oppkjøp kunne være at KLM kjpte seg inn, at Braathens kjøpte opp SAS istedet eller at man nedskalerte selskapet.

Myndighetene sa først nei til oppkjøpet, men i løpet av ankebehandlingen så kom 9/11 og man endret begjæringen fra oppkjøp til sammenslåing.

Myndighetene ble lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskusjonen rundt SAS/Braathens/Colorair er off-topic. De som ønsker å diskutere dette, kan lage en egen tråd om emnet :)

 

FotoVideo har slitt med økonomiske problemer i lang tid, så det finnes ingen direkte parallell mellom disse to sakene.

 

Blir uansett spennende å se hvor lenge det holder denne gangen. Håper ny(e) eier(e) har en magisk formel å komme med. FotoVideo er et gode både for forbrukere og konkurrenter i nærheten.

Lenke til kommentar
Diskusjonen rundt SAS/Braathens/Colorair er off-topic. De som ønsker å diskutere dette, kan lage en egen tråd om emnet :)

Beklager - var egentlig ikke min hensikt. Men når "påstander" som kan misoppfattes slik at FotoVideo er "konkurs" selv om bedriften går som en kule med argument i at Braathens "simulerte" mulig insolvens, følte jeg behov for å svare. Særlig når påstandene etter min kjennskap til Braathenssaken i stor grad ikke er korrekte (kjennskapen er inside).

 

FotoVideo har slitt med økonomiske problemer i lang tid, så det finnes ingen direkte parallell mellom disse to sakene.

 

Faktisk så er parallellen der, men den er akkurat som alle saker med økonomiske problemer. Der er som oftest de nøyaktig samme årsakene, ekspansjon, feilfinansiering, dårlig likviditet. Ellers er konkursen ikke overraskende, som rådgiver i 30 - 35 konkurssaker siden 87, er denne helt parallell med de fleste sakene jeg har vært gjennom.

 

Blir uansett spennende å se hvor lenge det holder denne gangen. Håper ny(e) eier(e) har en magisk formel å komme med. FotoVideo er et gode både for forbrukere og konkurrenter i nærheten.

 

Finnes ingen magisk formel. Men jeg håper uansett at de vil drive på en fornuftig måte framover.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Diskusjonen rundt SAS/Braathens/Colorair er off-topic. De som ønsker å diskutere dette, kan lage en egen tråd om emnet :)

Beklager - var egentlig ikke min hensikt. Men når "påstander" som kan misoppfattes slik at FotoVideo er "konkurs" selv om bedriften går som en kule med argument i at Braathens "simulerte" mulig insolvens, følte jeg behov for å svare. Særlig når påstandene etter min kjennskap til Braathenssaken i stor grad ikke er korrekte (kjennskapen er inside).

 

For å legge denne død:

 

Jeg har argumentert med at FotoVideo gikk i pluss i Norge, men var veldig sårbart de siste årene og at de hadde minimale marginer.

Poenget med Braathenssaken var at man hadde mange andre muligheter enn å selge til SAS, én av de var å drive videre.

Din innsidekunnskap er kanskje problemet da Braathens selv hadde interesser i å bli solgt dyrt til SAS istedet for billig til en stor europeisk operatør, som KLM.

Lenke til kommentar
Har litt inside info. Som dere alle vet så er grunnen til konkursen for stor satsing i sverige. Men det er en ny eier som har kjøpt opp butikken i Oslo og webshopen. Så butikken vil bestå. Men vet ikke om det blir under et nytt navn eller ikke.

Men vet du hvem som har kjøpt opp butikken? De må jo gjøre noen grep for å bestå og tjene penger på dette her. Lokalene må jo suge gryn. Lønningene er jo også høye, noe de måtte være for at de skulle kunne "stjele" gode selgere fra andre butikker.

 

Får håpe at de driver litt mer "moralsk riktig" fremover enn de har gjort før også :)

Lenke til kommentar
Har litt inside info. Som dere alle vet så er grunnen til konkursen for stor satsing i sverige. Men det er en ny eier som har kjøpt opp butikken i Oslo og webshopen. Så butikken vil bestå. Men vet ikke om det blir under et nytt navn eller ikke.

Men vet du hvem som har kjøpt opp butikken? De må jo gjøre noen grep for å bestå og tjene penger på dette her. Lokalene må jo suge gryn. Lønningene er jo også høye, noe de måtte være for at de skulle kunne "stjele" gode selgere fra andre butikker.

 

Får håpe at de driver litt mer "moralsk riktig" fremover enn de har gjort før også :)

Den nye eieren er en eiendoms investor. FotoVideo kommer antagelig til å bytte navn til FotoVideo Norway, men det kommer mer info om dette på mandag.

Lenke til kommentar

Fra Dagbladet:

I natt ble de siste detaljer klare og i formiddag åpnet Fotovideo sin hovedbutikk i Oslo igjen.

 

- Vi jobber med en løsning for de to andre butikkene også, og håper forretningen i Bergen åpner om noen dager, sier Roar Sandvik til Dagbladet.no.

 

Nettbutikken er også åpen.

 

- Alle garantier, serviceavtaler og andre forpliktelser overfor kundene er overført til det nye selskapet. De som fikk gavekort i julepresang kan også bruke dem, og de rundt 400-500 kundene som har levert inn utstyr til service vil ikke lide, sier Sandvik.

 

2007-regnskapet er ikke klart enda, men Sandvik sier at de har solgt varer ut til kunder for omtrent 240 millioner kroner, eksklusiv moms.

 

Årsresultatet for i fjor ender trolig på minus 4-5 millioner kroner for den norske delen av virksomheten.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Fra Foto.no

 

Tusen takk for alle gode ord, Roar, Gründer FotoVideo

Hei alle sammen

 

Er nå tilbake etter en svært lang og utfordrende dag. Setter pris på at dere er mange som bryr dere både positivt og negativt.

 

Beklager det som er skjedd, men styrene ved Roar Sandvik hadde ingen valg, annet enn å begjære oppbud fordi vi ikke lykkes med å skaffe eksterne investorer. Emisjon/nedslaget har pågått siden oktober og når vi ikke kom til enighet med siste aktør ble vår bankfinansiering sagt opp torsdag kveld. Vi måtte derav ta den tunge veien til skifteretten for ikke å belaste kreditorer for ytterligere beløp.

Lenke til kommentar
Ah, flott at de har funnet ny eier. Forhåpentligvis blir det ingen drastisk endringer mtp ansatte og varebeholdning/priser.

Noe må de jo gjøre, i og med at det var et underskudd på 4-5 millioner bare for den norske delen av firmaet i fjor. Lokalene er nok rett og slett for store og flotte. Får håpe det er lokalene, og ikke ansatte, varer, priser og service som må gjennomgå de største endringene.

Lenke til kommentar
Njah, slik jeg forsto det var det jo sverige-avdelingen som var problemet. Siden den nye eieren bare har tatt over den norske delen, forsvinner jo problemet :)

Nei. I følge regnskapet, så er det visst et underskudd på 4-5 millioner kun på den norske delen av virksomheten. Det svenske regnskapet står for seg selv (og er enda mer begredelig enn det norske etter hva jeg har forstått).

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Njah, slik jeg forsto det var det jo sverige-avdelingen som var problemet. Siden den nye eieren bare har tatt over den norske delen, forsvinner jo problemet :)

Nei. I følge regnskapet, så er det visst et underskudd på 4-5 millioner kun på den norske delen av virksomheten. Det svenske regnskapet står for seg selv (og er enda mer begredelig enn det norske etter hva jeg har forstått).

 

Regnskapet for 2007 er enda ikke levert, men det vil vise flere mill i underskudd også for den norske delen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...