Gå til innhold

FotoVideo konkurs


Anbefalte innlegg

Det der kom veldig overraskande.

Men eg har tenkt med meg sjøl når eg har gått forbi dei store lokala deira og sett dei store annonsene dei har hatt i avisene, at eg syns det er rart at dei lever.

No veit ikkje eg kor stor andel av kundane deira som handlar gjennom webshoppen, men i forhold til dei 2 andre elektronikksjappene i same gata, datakjeden og digitalimpuls, synes eg det har vore skrint med kundar hos fotovideo.

Og som nevnt tidligare kan ikkje det akurat vere billig å leige eit so stort lokale midt i oslo sentrum.

Har aldri handla der, men det er likevel trist når slikt skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå går de regnskapene bare frem til og med 2006. Slik jeg forstår det på akam-artikkelen er det vel tallene fra 2007 som er problemet, spesifikt en noe mislykket satsning i Sverige.

Det var jo i fjor de flyttet inn i de fancy lokalene også, eller?

 

Tom

 

Dei har vel hatt ganske store lokaler i samme området tidligare også, innbiller meg at dette var det 3. lokalet på ganske kort tid.

Lenke til kommentar

2 personer i samme familie eide hele selskapet, 50% hver av alle aksjene og satt som styreledere i hvert sitt styre innenfor selskapet.

 

Det jeg ikke forstår er hvordan det kan snu så drastisk. De har hatt jevn vekst hele tiden, utvidet i Norge og aldri vist tegn til økonomiske problemer.

 

Så skal de plutselig miste all forretningsmessig og økonomisk sans iløpet av 2007 og slå hele greia konkurs? Jeg har vanskelig for å tro at en Sverige satsning skal ha veltet hele dette som har vært styrt meget stødig, kontrollert og målrettet hele veien.

 

Riktignok forstår jeg ikke hvorfor de kaster seg ut i sverige når de hadde mye ugjort i Norge ennå. Nei, dette høres ikke riktig ut.

 

Her ligger det noe mer bak. Det må ligge en heidundrande bombe i flere dimensjoner i tallene for 2007 som mangler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

At regnskap ikke er levert inn ferdig for 07 enda er ikke rart, det tar gjerne en stund før regnskapene gjøres ferdig og godkjennes av revisor.

 

Men om man ser på Photovideo Group AS som er morselskapet for fotovideo-butikkene: http://www.proff.no/proff/search/keyFigure...p;org=987661585 ser man at de tok opp et betydelig lån i 06 som er omtrent like stort som omløpsmidlene, samtidig som at egenkapitalen ble økt ganske kraftig.

 

Denne gjelden er mest sannsynlig et langtidslån, men dette må likevel betjenes selv om det ikke er spesielt synlig det første året man har tatt opp lånet.

 

For meg som ikke er en økomom ser det ut som at de har lånefinansiert det meste av ekspansjonen av selskapet, og om resultatene går i minus har man ikke mye sjangs.

Lenke til kommentar

Knut:

Dette var oppklarende :) Det blir spennende å se om man får noen detaljer rundt tallene fra 2007 på bordet.

 

Du har helt rett i at de har tatt opp et enormt lån i 2006, helt sikkert i tråd med ekspansjonsplanene de har hatt og utført mye av, men hva er de i realiteten brukt til? Hvilke investeringer skal ha slått feil osv. De hadde allerede i planene å utvide i flere andre byer som ikke er utført ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Til deg som lurte på hvorfor ikke Trondheim var med i konkursen, så var den nok det. Det var iallfall stengt der i dag, kjenner en som var bortom.

 

Ellers står det jo på foto.no at de snart åpner igjen. Ser altså ut som det var en såkalt "taktisk konkurs", antakelig for å trekke inn nye eiere. Vet ikke helt hva de vil oppnå med det, men jeg regner med at fotovideo vil bestå både på nett og i dagens butikker. Ikke noe å bry seg om for oss forbrukere altså ;-)

Lenke til kommentar

De viser er jevn stigning i omsetning og resultat, men man kan også se at de tjener veldig lite per solgte produkt. Når man selger for nesten 200 mill, og så bare tjener 5 mill, skal det ikke mye til for å havne i et økonomisk uføre.

Det er nok med et par bomkjøpte partier (ting de ikke får videresolgt o.l) før man begynner å slite. Her kan også andre ting spille inn, som f.eks valutakurser.

Siden 2007-regnskapet ikke er levert inn, er det litt vanskelig å si akkurat hva som har gått galt. Mye kan skje på ett år.

Lenke til kommentar
Når jeg så overskriften var hodet umiddelbart i tankevelting for å vurdere hvor kameraet mitt, som er på reklamasjons-besøk, ender opp..

 

Samme her. Ringte øyblikkelig til verkstedet å ba de sende det direkte til meg.

 

Noen som vet om butikkene i Bergen og Trondheim er stengt også?

Lenke til kommentar
Når jeg så overskriften var hodet umiddelbart i tankevelting for å vurdere hvor kameraet mitt, som er på reklamasjons-besøk, ender opp..

Jeg også. Har et Canon 70-200 inne til reparasjon hos Camera & Videoteknikk via FotoVideo Trondheim. Ifølge nettsiden deres er de ferdige med reparasjonen, men de svarer selvfølgelig ikke på telefonen. Har allerede ventet i 6 uker, ser for meg x nye...

F...!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...