Gå til innhold

FotoVideo konkurs


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte kameraet mitt derfra, tre objektiver, minnekort, fotobag og et stativ.

Det er rett at de var dyre på en del men så var de også billig/normal på mye annet.

Dessuten hadde alle jeg snakked med god kompetanse og kom med gode tips,

enten på mail, telefon eller i butikk. I tillegg mister andre butikker en konkurrent.

Veldig synd :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje fordi det meste de hadde var overpriset?
Jeg tenkte det stikk motsatte. De har etter min erfaring ofte vært i tetsjiktet i prisguiden til tross for at de ikke bare er nettbutikk. Godt rykte for servicen hadde de også.
Videre hadde de en veldig gunstig rabatt til fotostudentene på Norges Kreative Fagskole (Campus Christiania).

 

Når man selger for nesten 200 mill, og så bare tjener 5 mill, skal det ikke mye til for å havne i et økonomisk uføre.
Det er vanskelig nok å drive fysiske butikker som er konkurransedyktig på pris i forhold til nettbutikker, når man i tillegg skal drive ekspansjon med lånte midler gjør man det vanskelig for seg selv.

 

Kjipt om FotoVideo forsvinner.

Lenke til kommentar

Sitter her og lurer på om det kom som en overraskelse eller ikke jeg... Tenkte faktisk litt på hvordan de får hjulene til å gå rundt når jeg handlet der før jul.

 

Ikke overraskelse fordi:

- Store lokaler, mange ansatte

- Dyre og ikke god nokk i konkurranse med andre nettbutikker

- Kjører samme pris på nett som i butikk

- Virket litt for "ekslusivt"

 

Overraskelse fordi:

- Mange produkter som man ikke alltid finner andre steder

- Stort utvalg av både foto og video

- God service, og flinke ansatte

- Ryddig og attraktiv butikk.

- Har et Seriøst og profft image.

- Rett og slett ikke konkursmateriale.

 

Skulle ønske de greide seg. Likte fotovideo.

Lenke til kommentar
Til deg som lurte på hvorfor ikke Trondheim var med i konkursen, så var den nok det. Det var iallfall stengt der i dag, kjenner en som var bortom.

 

Ellers står det jo på foto.no at de snart åpner igjen. Ser altså ut som det var en såkalt "taktisk konkurs", antakelig for å trekke inn nye eiere. Vet ikke helt hva de vil oppnå med det, men jeg regner med at fotovideo vil bestå både på nett og i dagens butikker. Ikke noe å bry seg om for oss forbrukere altså ;-)

 

Vel de kan oppnå en ting, slette gjeld :hmm:

Lenke til kommentar
Når jeg så overskriften var hodet umiddelbart i tankevelting for å vurdere hvor kameraet mitt, som er på reklamasjons-besøk, ender opp..

 

Vet ikke helt hva som er reglene men i en konkurs så skal jo alt av eiendeler gå i konkursboet som "selges" for å dekke gjeld til kreditorene(eller i alle fall så mye som de kan få for det). Har man noe i butikken så kan man sende krav til boet for å få en kompensasjon, men man kommer langt ned på lista i forhold til de med større krav.

 

Skjedde noe lignende med ett stort nettbasert datafirma her i engeland. Jeg hadde en ekstern hd inne til rep da de gikk konkurs. Det var bare å glemme å få den tilbake.... bra den ikke var veldig dyr. Nå er firmaet oppe igjenn med ett bittelitt endret navn og med samme eiere.

 

Mulig at nye eiere som tar over "tar ansvar" og som en gest leverer tilbake utstyr som er inne til rep men det har man nok ikke krav på tror jeg. Det er jo noe de bør gjøre for å beholde tillitt spesielt hvis det er de tidligere eierene som starter på nytt i ett så lite marked som norge.

 

Bestefaren min er kunstner og for en del år siden hadde han en haug med bilder inne til innramming da ramemakeren gikk konkurs. Heldigvis kjente han godt de som eide butikken og "i nattens muml og mørke"(?) smuglet de ut bildene hans. Ellers hadde de gått rett i boet.

Har til og med hørt om en rørlegger som hadde bil med alt av utstyr inne i lokalene til ett firma som gikk konkurs... Det er kjipe greier.

Lenke til kommentar

Ufattelig at reglene er slik, da. Det er jo ikke verkstedet eller rammemakeren som er eieren av enten bil eller bilder..

 

Edit: Det blir jo akkurat som om at hvis et P-selskap går konkurs, så tauer man bort alle biler som står parkert på parkeringsplassene til dette aktuelle selskapet.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Til deg som lurte på hvorfor ikke Trondheim var med i konkursen, så var den nok det. Det var iallfall stengt der i dag, kjenner en som var bortom.

 

Ellers står det jo på foto.no at de snart åpner igjen. Ser altså ut som det var en såkalt "taktisk konkurs", antakelig for å trekke inn nye eiere. Vet ikke helt hva de vil oppnå med det, men jeg regner med at fotovideo vil bestå både på nett og i dagens butikker. Ikke noe å bry seg om for oss forbrukere altså ;-)

 

Vel de kan oppnå en ting, slette gjeld :hmm:

 

Det er ikke så lett. Dersom de åpner igjen blir det isåfall hvis bobestyrer mener at det kan tilføre boet midler. Det som normalt skjer i en konkurs er at det blir oppnevnt en bobestyrer som går gjennom alle aktiva og passiva. Nå vet ikke jeg om varebeholdningen er kjøpt og betalt eller hvem som eier den, men det kan vel tenkes vi ser et salg for å få litt inn til boet, så blir dette fordelt på kreditorene etter egne regler. Hvem som har hvilken prioritet etc.

 

Jeg er egentlig ikke så overrasket over at det ikke gikk. Det er ikke så lenge siden de flyttet og de lokalene kan umulig være billige. Det kan nok virke som om veksten skjedde alt for fort og dersom den er lånefinansiert er det en stor risikosport. Sjeldent det går bra dessverre.

Lenke til kommentar

Svarte altså!

 

Har et Ixus 950IS inne til reparasjon hos dem..

 

Men har et låne kamera da, som også er et Ixus 950 kamera. Så hvis jeg nå får et krav på å lever inn mitt låneeksemplar kommer jeg til å nekte, inntil jeg får fysisk hentet ut mitt eget kamera. Kommer aldri til å sende inn låne kameraet før jeg har mitt eget i handa.

 

 

Dette var kjipt, jeg som kjøpte der fordi service, rep osv skulle være litt enklere enn nettbutikk.

 

Leverte det inn her i Trondheim da.. Så hvis noen her har noen telefonnummere til verkstedet som reparerer Ixus kunne du sende meg en pm, slik at jeg kan kontakte dem selv? Hadde vært snilt.

Lenke til kommentar
Ufattelig at reglene er slik, da. Det er jo ikke verkstedet eller rammemakeren som er eieren av enten bil eller bilder..

 

Edit: Det blir jo akkurat som om at hvis et P-selskap går konkurs, så tauer man bort alle biler som står parkert på parkeringsplassene til dette aktuelle selskapet.

 

Det er vel regler slik så man ikke bare kan ta å fjerne alt av verdier fra butikken.

 

 

Forrøvrig står det i artikkelen hos foto.no http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=40124 at alle som har utstyr inne til service skal få det tilbake.

 

Så da regner jeg med at noen er litt lettet :-)

Lenke til kommentar
Veldig merkelig da Fotovideo Norge As, som eier Fotovideo Oslo, har følgende regnskapsinfo:

 

Regnskapsår - Omsetning - Resultat - Egenkapital

 

2006 - 168 687 000 - 5 633 000 - 7 150 000

2005 - 118 330 000 - 1 343 000 - 2 958 000

2004 - 69 848 000 - 2 169 000 - 1 926 000

 

De har jo en vesentlig økning på alle punkter.

 

Ingen av selskapene Fotovideo Norge eier har gått med noe underskudd utenom Fotovideo Oslo As som ikke har noe tall å vise frem da de ikke ble registrert som eget foretak før 2006. Noe er humbug her.

 

3% fortjeneste er ikke spesielt bra, i tillegg er egenkapitalsgraden spesielt lav.

Når størstedelen av arbeidskapitalen er lån så skal det ikke mye til før man er konkurs.

 

Om FotoVideo Stockholm AB har gått tilsvarende dårlig, så sier det seg selv at butikken må slås konkurs.

Lenke til kommentar

Triste greier - likte butikken og folka som jobba der. I det siste har det blitt en del handel hos Japan Photo på byporten istedet fordi det er nærmere OsloS, og prisene er lavere der. Køen hos FotoVideo har også vært et problem når jeg forsøker å rekke middag med familien. Jeg gjorde noen kjøp der også i 2007, men deler oppfatningen om "luxuspreg" i butikken. Digitalimpuls tok jo over de gamle lokalene, lurer på om de hadde greid seg der?

Lenke til kommentar

Angående regnskap og fortjeneste og sånn, så hadde de visstnok en veldig tung tid i fjor sommer (2007), da flere importører hevded at de hadde stoppet leveransene til FotoVideo ettersom de hadde store summer utestående hos de. Lagerbeholdningen bar jo også sterkt preg av det.

 

Selv om jeg jobber for en konkurrent, er det trist om de forsvinner. De drar folk vekk fra dataskjermen, og inn til byen for å kjøpe fotoutstyr der i stedet for på nett, og noe drypper jo på de nærmeste konkurrentene. Men de forsvinner nok ikke. De må imidlertid senke utgiftene noe ved f.eks fysisk mindre lokaler som er mindre "fancy", kanskje lavere lønninger (høye lønninger var gulroten for å "robbe" konkurrentene for de beste selgerne), færre ansatte samt høyere priser på det som selges. Nå har de satt opp prisene ganske mye bare den aller siste tiden, men det var nok ikke i tide. I tillegg bør de droppe Sverige-satsingen ettersom jeg har forstått det slik av f.eks Scandinavian Photo tar fullstendig knekken på de der borte. Roar Sandvik var nok litt for grådig med tanke på ekspansjon... han burde ventet en god del lengre før han prøvde å gape over nytt, digert lokale i Møllergata og satsing i Sverige samtidig.

 

Men FotoVideo består nok... spørsmålet er bare hvilke endringer som gjøres.

Lenke til kommentar
Bestefaren min er kunstner og for en del år siden hadde han en haug med bilder inne til innramming da ramemakeren gikk konkurs. Heldigvis kjente han godt de som eide butikken og "i nattens muml og mørke"(?) smuglet de ut bildene hans. Ellers hadde de gått rett i boet.

Har til og med hørt om en rørlegger som hadde bil med alt av utstyr inne i lokalene til ett firma som gikk konkurs... Det er kjipe greier.

Kan ikke tenke meg at det skal være sånn i Norge. Når et firma går konkurs, så er det firmaets verdier det går utover, ikke andre sine eiendeler.

Lenke til kommentar

For å korrigere enkelte her som tror at et selskap må vise underskudd i flere år eller i det hele for å gå konkurs. Konkurs skyldes ikke regnskapsmessig underskudd, men mangel på evne til å dekke gjeld (dvs sine kreditorer). Altså mangel på likviditet. Dette kan faktisk skje i selskaper som i realiteten har hatt overskudd, ikke minst i tilknytning til en større ekspansjon som er feil finansiert.

 

Mangel på likviditet kan man faktisk ha selv om man går med overskudd, spesielt dersom virksomheten primært er finansiert med kortsiktig gjeld. Dersom du kjøper inn varer som du må betale om f.eks 14 dager, men i snitt ikke klarer å selge disse raskere enn 2 - 3 mnd etter de kom på lager, da sliter du dersom det ikke ligger nok langsiktig kapital bak.

 

Det er uten tvil dette som har skjedd her. Og som flere har pekt på, med såpass små marginer, liten egenkapital, skal det nødvendigvis så veldig mye til før betalingsevnen blir borte.

 

I motsatt tilfelle kan selskaper ha regnskapsmessig underskudd over svært mange år uten at de har særlig store problemer økonomisk, noe AMD er et glimrende eksempel på.

 

Tror nok booppgjøret her vil vise seg å være relativt ryddig, ut fra mine erfaringer med firmaet.

Lenke til kommentar
For å korrigere enkelte her som tror at et selskap må vise underskudd i flere år eller i det hele for å gå konkurs. Konkurs skyldes ikke regnskapsmessig underskudd, men mangel på evne til å dekke gjeld (dvs sine kreditorer). Altså mangel på likviditet. Dette kan faktisk skje i selskaper som i realiteten har hatt overskudd, ikke minst i tilknytning til en større ekspansjon som er feil finansiert.

 

Mangel på likviditet kan man faktisk ha selv om man går med overskudd, spesielt dersom virksomheten primært er finansiert med kortsiktig gjeld. Dersom du kjøper inn varer som du må betale om f.eks 14 dager, men i snitt ikke klarer å selge disse raskere enn 2 - 3 mnd etter de kom på lager, da sliter du dersom det ikke ligger nok langsiktig kapital bak.

 

Det er uten tvil dette som har skjedd her. Og som flere har pekt på, med såpass små marginer, liten egenkapital, skal det nødvendigvis så veldig mye til før betalingsevnen blir borte.

 

I motsatt tilfelle kan selskaper ha regnskapsmessig underskudd over svært mange år uten at de har særlig store problemer økonomisk, noe AMD er et glimrende eksempel på.

 

Tror nok booppgjøret her vil vise seg å være relativt ryddig, ut fra mine erfaringer med firmaet.

Du er nok inne på det. Jeg jobbet tidligere i et lite firma - og de snakket alltid om cash-flow...

 

Tom

Lenke til kommentar
No kan jeg ikke mye om regnskap, men jeg ser ikke tegn til underskudd. Snarere tvert imot.

 

Overskot viser ikkje alt. Sterk ekspansjon tærer på likviditetet (evnen til å betale for seg)og set store krav til kapitaltilgang. Di raskare vekst, di større behov for frie midlar. Dersom kapitaltilgangen då sviktar, er det kroken på døra.

Trist, for kompetansen her var veldig bra - stor kunnskap om både produkta og om fotgrafering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...