Gå til innhold

FotoVideo konkurs


Anbefalte innlegg

Forbrukerrettighetene i Norge er derimot mye bedre enn i resten av Europa. Da tenker jeg på reklamasjonsrettigheter på 5 år. Denne koster selvsagt litt ekstra.

 

Men importører og ekstra ledd gjør nok sitt til at utprisen øker. Men faktisk så ligger Norge bra an på elektronikk og foto i forhold til mange andre land i verden. USA og Hong Kong er kanskje unntaket, men det er ikke mange land det lønner seg å kjøpe fotoutstyr om man tenker på moms ved innførsel og tap av reklamasjonsrettighetene.

 

Det er faktisk stadig turister innom butikken jeg jobber i for å kjøpe foto før de drar tilbake til sitt eget land. De får riktignok igjen en del av momsen ved utførsel, men Norge kan ikke ligge dårlig an når det lønner seg for de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Jamm:

 

Det er faktisk ikke så vanskelig å bomme på tross av gode logistikksystemer. Logistikksystemer hjelper null og niks på å vurdere etterspørsel etter en vare. Hele produksjons- og logistikkstrukturen er langt mer komplisert enn du tror, derfor er det helt vanlig at man får "periodiske" leveranseproblemer i enkelte markeder, eller alle for den del. Husk at Nikon også lager "landspesifikke" versjoner av produktene sine.

 

Produsenten planlegger aldri større produksjon enn det han er sikker på å selge (eller har kapasitet til). Endring i produksjonsvolum på så komplekse områder tar også fort noe tid.

 

Det er nøyaktig like mange ledd mellom Nikon og Norge og Nikon og USA. Importøren er i begge tilfeller et datterselskap av Nikon (samme for Canon). Transportlogistikken er noe mer kompleks til Norge, fordi det går via et europeisk sentrallager, og tar derfor noe mer tid (og litt høyere kostnad).

 

Men det er ikke antall ledd som bestemmer normalt høyere pris i Norge, eller andre europeiske land. Det skyldes primært geografisk segmentering av markedene.

 

Og som nevnt i en tidligere post, det er helt vanlig at produsenter velger å lansere produktene sine først på hjemmemarkedet, deretter på et eller to andre markeder og så worldwide. Produsenten taper knapt noe på dette, og volumet av salg som går ut av Norge grunnet dette er minimalt for f.eks Nikon Norge totalt sett. Hvor stor prosent av de som kjøper seg et Nikonkamera i løpet av et år tror du i det hele vurderer å kjøpe fra f.eks USA. Denne lanseringsforskyvningen skjedde f.eks. også med Sony PS3, med Wii og XBox 360.

 

16 000 (nå vet jeg ikke hvor mye det er i %) i prisforskjell er også særskilt mye, vanligvis er det slik at forskjellen på mye av disse varene er 10 - 15 % når vi regner med MVA. Noe som regulert for kjøpekraft faktisk gjør varene billigere i Norge. Men jeg vet det finnes en del unntak. Husk at dollaren er svært lav relatert til europeisk valuta pr dato, noe som også påvirker bildet. De store kjedene i USA presser nok også prisene noe mer, noe vi ser Dixon gjør i Europa.

 

Du har helt rett i at det i USA stadig vekk kommer pålegg om at visse deler i produkter skal skiftes. Og det er utelukkende på grunn av at delen gjør produktet farlig. Men skulle det være snakk om en feil som ikke går under et av disse, da har man ikke mye rettigheter. Europeiske forbrukerrettigheter er generelle, og gjelder enhver mangel. At man betaler for noe som garantert er en "reklamasjonssak" (forutsatt under 5 år) er jo ens egen sak.

 

At Fotovideo gikk konkurs skyldes nok utelukkende dårlige bedriftsrelaterte beslutninger, som for eksempel ekspansjon med lånte penger. Man økte kostnadene mer enn inntektene, og da går det slik.

Lenke til kommentar
Forbrukerrettighetene i Norge er derimot mye bedre enn i resten av Europa. Da tenker jeg på reklamasjonsrettigheter på 5 år. Denne koster selvsagt litt ekstra.

 

Men importører og ekstra ledd gjør nok sitt til at utprisen øker. Men faktisk så ligger Norge bra an på elektronikk og foto i forhold til mange andre land i verden. USA og Hong Kong er kanskje unntaket, men det er ikke mange land det lønner seg å kjøpe fotoutstyr om man tenker på moms ved innførsel og tap av reklamasjonsrettighetene.

 

Det er faktisk stadig turister innom butikken jeg jobber i for å kjøpe foto før de drar tilbake til sitt eget land. De får riktignok igjen en del av momsen ved utførsel, men Norge kan ikke ligge dårlig an når det lønner seg for de.

 

Helt enig. Vet om så mange som har blitt skuffet fordi de hadde tenkt å kjøpe seg elektro-produkter i syden. Da de kom ned finner de ut at det ofte kan koste litt mer enn i Norge, og da har produktet i tillegg mye dårligere reklamasjonsmuligheter.

Lenke til kommentar
Gikk nettopp forbi FotoVideo her i Bergen, der stod det en flyttebil fra bærum og i butikken var det meste pakket ned i esker. Det var en 3-4 flyttegubber i full gang med nedpakking. Det var sørgelig tomt...

Ut med det nye... eller var det gamle. Inn med det gamle.... hvordan var det igjen? Det nye? Det gamle og det nye, var det ja.

 

Håper nye Ur & Foto henger opp den gamle plakaten med oversikt over alle Leica-kameraene og objektivene som de hadde i vinduet i gode, gamle dager...

Lenke til kommentar
At Fotovideo gikk konkurs skyldes nok utelukkende dårlige bedriftsrelaterte beslutninger, som for eksempel ekspansjon med lånte penger. Man økte kostnadene mer enn inntektene, og da går det slik.

100% agree.

 

As I work for a competitor, I should probably be fair and just say nothing. Normally, if somebody is laying on the ground already, it is not so nice to aditionally step on the toe. So hopefully my posting is not understood in the wrong way. Anyway, all this talking about US$ is nice for the public and the press as it popular to show "the poor small Norwegian company" against "the big bad influence from abroad".

 

If competition is too hard, then obviously the omsettning should go down, or? That would be logic. Instead, Fotovideo pushed the gas to the last seconds with extreme growth. Too low margin? Why going on with 50% growth and dumping margin instead of going to normal Norwegian growth (5-10%) and profitable margin? Too high cost? Was there any kind of hard cost cutting? Or at least a try for hard cost cutting? Until the last second, new people where hired/tried to be hired with far above average salaries. The marketing was going on high gear as usual. They drove with 200km/h against a wall without even touching the break. I have the deepest respect for building up a company from the scratch to market-leadership. That is really really exceptional. But now pointing with the finger on uncle sam and say the Dollar and the Euro have collapsed the company is simply rediculess...

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
......

At Fotovideo gikk konkurs skyldes nok utelukkende dårlige bedriftsrelaterte beslutninger, som for eksempel ekspansjon med lånte penger. Man økte kostnadene mer enn inntektene, og da går det slik.

Konkursen til FotoVideo var nok en følge av høye driftskostnader. Men, det kan også være en sammenheng med lave marginer. Det er ikke mulig å presse inn høyere marginer når kunden ikke vil betale, men velger en annen leverandør.

 

For meg virker det som om det er Hama, GP, Vanguard, Targus og lignende utstyr som holder liv i fotobutikkene og ikke salget av kamera og optikk.

 

Jeg har ingen problemer med å akseptere 10-15% høyere pris på varer i lavpris segmentet. Når disse 10-15% blir et så høyt beløp at det lønner seg for meg å ta en New York tur eller to for å gjøre innkjøp, da er der noe fundamentalt feil. Det er her importørene må se sin besøkstid og justere sine priser etter det globale prisnivået.

Lenke til kommentar
.....

Anyway, all this talking about US$ is nice for the public and the press as it popular to show "the poor small Norwegian company" against "the big bad influence from abroad".

......

For meg som kunde, som holder liv i produsenten, er der et par faktorer som spiller inn, pris og tilgjengelighet.

Med dagens logistikk er det lett for kunden å velge sin leverandør. Kunden lar seg ikke "flå" lenger, men velger å gjøre sin innkjøp etter egne ønsker. Jeg, som kunde, går på internett, søker litt på pris og tilgjengelighet. Det er like enkelt å få levert fra Hong Kong som Oslo.

Skal den Norske butikken ha meg som kunde, må butikken konkurrere med f.eks. Hong Kong. Med et høyere kostnadsnivå i Norge så sier det seg selv et den Norske butikken sliter.

Det er ikke jeg som kunde som er heldig å få kjøpt varen, det er butikken som er heldig og fikk solgt meg varen.

 

Når så de Norske butikkene må "mate" flere kostnadsledd sier det seg selv hvem som taper kunder på pris grunnlaget. Når den Norske butikken i tillegg må sitte på gjerdet uten å ha varer som kunden er villig til å betale for er det vanskelig å overleve.

 

EDIT:

Glemte i iveren å komme til poenget.

Ansvaret som produsenter/importører har er endret med dagens globale "shopping". Nå må produsent/importør prøve å legge forholdene til rette slik at den Norske forhandleren ikke taper alle kundene over til andre verdensdeler.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
......

Du har helt rett i at det i USA stadig vekk kommer pålegg om at visse deler i produkter skal skiftes. Og det er utelukkende på grunn av at delen gjør produktet farlig. Men skulle det være snakk om en feil som ikke går under et av disse, da har man ikke mye rettigheter. Europeiske forbrukerrettigheter er generelle, og gjelder enhver mangel. At man betaler for noe som garantert er en "reklamasjonssak" (forutsatt under 5 år) er jo ens egen sak.

......

Dersom du tenker på symaskinen så ble de Amerikanske forhandlerene pålagt å innkalle alle solgte maskiner for å bytte hovedbryter.

 

På maskinen til kona måtte først feilen oppstå, før hun ble klar over problemet. Da var både garanti og reklamasjon opphørt for et par år siden. Det er ikke kostnaden med å skifte bryter som er poenget, det at brannfaren ble ignorert er mye mer alvorlig.

 

Alle kjenner jo til hysteriet i USA og advokat systemet der. Både produsenter og forhandlere er livredd for å havne i den mølja. Den frykten virker faktisk som en forbrukerrettighet.

Lenke til kommentar
men generelt er et stort varelager FRYKTELIG dyrt

That depends very much on your stock turnover, your payment terms and the financing.

 

If your stock turnover is faster than your payment terms, you can even e a r n money on a high stock. Example: Your stock sells in the average after 1 month, but you have 60 days payment with the suppliers: You would have 30 days liquidity without paying any interests. Just with this money you can already buy the next products... this is how many fast growing companies (not only in photo) finance their growth.

 

The second question (if you do not manage to rotate the stock fast enough)is how you finance the stock, bei Debts or by egenkapital. We have for example in the moment goods for 60 million Nok in stock (low season). In the average of the year rather 80 millions. If we would finance this with bank loans or even worse risk capital from financial investors, we would have to pay 80 millions x maybe 8% interest = 6,4 million Nok just in interest. If you have a low margin business, that can kill a business. So we are more than happy that we have a fast stock rotation and additionally not one single nok debt in any kind of bank or to any financial investor...

 

 

 

edit: bad spelling

Sån for å forklare fra daglivare der jeg har erfaring fra..... Der er gjenomsnitt turnover på en vare 20-35 ganger når året er omme.

det vil si at du bytter vare lager 20 til 35 ganger. Kommer ann på hvor flink man er til å bestille.

 

Til JP Stonye High storage with good time of purcase stock :)

 

..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Senest i går så jeg i dagbladet en helsides annonse for FotoVideo i Møllergata..

Og for et par min siden så jeg en på nett også :hmm:

 

Det ser ut til at det kun er butikken i Oslo som er i drift? Kan tenke meg FotoVideo slo seg selv konk og at FotoVideo Oslo bestemte seg for å opprettholde drift.. eller no :p

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Jeg blir forvirret av fotovideo, noen sier de ikke er nede, andre sier de er helt borte. Kan noen konstantere hvilke butikker som lever og ikke lever?

 

Bergen vet jeg er død.

Oslo og Web-sjappa har oppstått igjen med nye eiere.

 

Bergen og Trondheim (og Sverige) er lagt ned.

 

Det er vel snakk om at Ur & Foto kommer til å gjenoppstå i Bergen, men jeg har ikke hørt noe nytt om det i de siste ukene.

 

Tom

Lenke til kommentar
De er velkomne til å åpne i Stavanger/Sandnes også, blir liksom bare JapanPhoto som har skikkelig butikk å utstyr, alle de andre sjappene er sånn halveis med et par dslr i hver butikk

 

Stavanger Foto har da en del utstyr, brukt og nytt.

 

 

Edit: Sånn for å gå litt OT..

Vet om de, tenkte mest på en butikk med bredt utvalg av nytt utstyr. stavangerfoto har mest brukt.

Men nok OT.

 

Tror dere FotoVideo vil etablere flere butikker rundt om i lander de neste årene?

Lenke til kommentar
De er velkomne til å åpne i Stavanger/Sandnes også, blir liksom bare JapanPhoto som har skikkelig butikk å utstyr, alle de andre sjappene er sånn halveis med et par dslr i hver butikk

 

Stavanger Foto har da en del utstyr, brukt og nytt.

 

 

Edit: Sånn for å gå litt OT..

Vet om de, tenkte mest på en butikk med bredt utvalg av nytt utstyr. stavangerfoto har mest brukt.

Men nok OT.

 

Tror dere FotoVideo vil etablere flere butikker rundt om i lander de neste årene?

 

Gjør vel ikke det når de nettop la ned så mye?

Lenke til kommentar

Kloke av skade, så tar de det nok litt forsiktig i årene fremover. Forrige eier ble alt for grådig, skulle ekspandere alt for fort og alt for stort, og vi ser jo hvordan det gikk. Hvis de noen gang klarer å gå med overskudd igjen, så bør de vente til de har masse penger i kassa før de starter opp flere steder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...