Gå til innhold

FotoVideo konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regnskapet for 2007 er enda ikke levert, men det vil vise flere mill i underskudd også for den norske delen.

Trolig 4-5 millioner i underskudd, i følge Roar Sandvik selv... bare for den norske delen. Da må noe drastisk gjøre for å snu det til overskudd.

 

Snakenor: De fleste importører leverer ganske raskt så lenge varene i det hele tatt finnes på den norske importøren/distributørens lager. Noen leverer samme dag, om man bestiller før et gitt tidspunkt. Men frykten for at noen varer kan være tidvis utilgjengelige, gjør at man gjerne vil ha et visst antall på lager. Der jeg jobber, var vi omtrent de eneste i hele Norge som hadde 400D på lager rett før jul, ettersom vi kjøpte inn et stort antall rett før det ble leveringsproblemer. Av den grunn, solgte vi et enormt antall av disse. Så et stort lager kan lønne seg i visse tilfeller. Men FV har langt mindre varer enn det hjemmesiden gir inntrykk av. Godt over halvparten av kompaktkameraene for eksempel, er ubekreftet. Så lageret behøver nok ikke være så digert som mange tror. Vi har et lite lager der jeg jobber (bare litt større enn selve butikken, kanskje 50% større?). Stablet fra gulv til tak er det faktisk plass til overraskende mye.

Lenke til kommentar
men generelt er et stort varelager FRYKTELIG dyrt

That depends very much on your stock turnover, your payment terms and the financing.

 

If your stock turnover is faster than your payment terms, you can even e a r n money on a high stock. Example: Your stock sells in the average after 1 month, but you have 60 days payment with the suppliers: You would have 30 days liquidity without paying any interests. Just with this money you can already buy the next products... this is how many fast growing companies (not only in photo) finance their growth.

 

The second question (if you do not manage to rotate the stock fast enough)is how you finance the stock, bei Debts or by egenkapital. We have for example in the moment goods for 60 million Nok in stock (low season). In the average of the year rather 80 millions. If we would finance this with bank loans or even worse risk capital from financial investors, we would have to pay 80 millions x maybe 8% interest = 6,4 million Nok just in interest. If you have a low margin business, that can kill a business. So we are more than happy that we have a fast stock rotation and additionally not one single nok debt in any kind of bank or to any financial investor...

 

 

edit: bad spelling

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
men generelt er et stort varelager FRYKTELIG dyrt

That depends very much on your stock turnover, your payment terms and the financing.

 

If your stock turnover is faster than your payment terms, you can even e a r n money on a high stock. Example: Your stock sells in the average after 1 month, but you have 60 days payment with the suppliers: You would have 30 days liquidity without paying any interests. Just with this money you can already buy the next products... this is how many fast growing companies (not only in photo) finance their growth.

 

The second question (if you do not manage to rotate the stock fast enough)is how you finance the stock, bei Debts or by egenkapital. We have for example in the moment goods for 60 million Nok in stock (low season). In the average of the year rather 80 millions. If we would finance this with bank loans or even worse risk capital from financial investors, we would have to pay 80 millions x maybe 8% interest = 6,4 million Nok just in interest. If you have a low margin business, that can kill a business. So we are more than happy that we have a fast stock rotation and additionally not one single nok debt in any kind of bank or to any financial investor...

 

 

edit: bad spelling

 

Du har selvfølgelig helt rett.

Når jeg sier stort varelager så er ikke dette en fast størrelse. Jeg mener stort i forhold til "turnover rate". Dette kan være 120 mill for dere, eller 20.000 for kebaben på hjørnet, alt ettersom.

 

Når da i tillegg samtlige bedrifter konkurrerer om den samme finansieringen, så kan man generalisere og si at (for) store varelagre er dyrt.

Lenke til kommentar
eller 20.000 for kebaben på hjørnet...

 

you should not have said that. Now I`m getting hungry...

Kebab for 20.000 kroner. DET er mye kebab det :)

 

Ellers er det nok mulig jeg misforsto Snakenor litt lenger oppe her. Stort varelager i fysisk størrelse vs. kroner og øre. I såfall har vi et stort varelager der jeg jobber også, i forhold til størrelse på butikk. Men med "turnover" og 60 dagers kreditt som JPStoney snakker om, så er ikke det et problem. Når man må betale en regning på opp mot millionen for forrige innkjøp fra en importør, er det alltids greit å ha hatt tid til å selge en del av det i mellomtiden :)

 

"Turnover" for FotoVideo er vel så stor, at det ikke er noe problem for dem heller.

Lenke til kommentar

30 dagers kreditt er vanlig, utover det skal du ha godt forhold til leverandøren for å få til.

 

Dårlig likviditet er en ond sirkel, og særdeles ødeleggende for en bedrift. Kjenner ikke tilfelle FotoVideo godt, så vet ikke akkurat hva som har skjedd der, men kommer du først bakpå med likviditeten så er du ute å kjøre. For begynner det å være litt lite penger i kassa, må du tøye kreditgrensene hos leverandørene, og etterhvert blir de lei, og korter inn kreditt-tiden, ja sågar forlanger forskudd. Og da må du til med dyre mellomløsninger som koster penger og tar masse tid. Har selv sittet i landskap hvor økonomiansvarlig daglig måtte svare på sinte telefoner fra leverandører som etterlyste pengene. Du bruker da uforholdsmessig mye krefter på å betale regninger fremfor å drive butikken.

 

Og husk at de som er værst til å firmaer konkurs er det offentlige for manglende inbetaling av skatt, moms, avgifter etc.

Lenke til kommentar

"Amatører tenker taktikk. Profesjonelle tenker logistikk."

 

Det er helt klart mange fallgruver rundt logistikk og varebeholdning, ja. Hvordan organiserer man varebeholdning slik at man møter tilstrekkelig mange av kundenes forespørsler, til en riktig pris? Man ønsker altså å unngå å havne i den situasjonen Japan Photo i Byporten var i denne sommeren: De prøvde å selge et nytt Olympus E-300 til 5000 kroner. Det kan godt være at det ville vært billigere for dem å dumpe det til 2500 kroner, for å bruke den dyrebare hylleplassen til noe som faktisk selger...

 

Regner også med at en stor varebeholdning er dyrere å forsikre - foto-utstyr er jo en veldig lett-omsettelig vare!

Lenke til kommentar

En måte jeg tror en type butikk som en fotokjede kan overleve er følgende:

 

Butikkene blir mere et showroom for nettbutikken. De har minimalt med varelager, men med rikelig demo-varer. Da kan folk kikke på varene, og går så til kassen og bestiller varene, for levering på døren neste dag. Varene blir levert fra sentralt lager, evt rett fra importør/produsent. Dermed sparer man mange ledd med logistikk, og det totale varelageret blir mindre. Sikkerhetsaspektet blir også bedre da varelageret ikke behøver være publikumsvennlig.

 

Detaljhandelen har endret seg radikalt de senere år, og kommer til å endre seg videre.

Lenke til kommentar
Detaljhandelen har endret seg radikalt de senere år, og kommer til å endre seg videre.

Fortsatt foretrekker mange å se på varene i butikken, kjøpe det der og få det samtidig. Merker bare det der jeg jobber, at det er veldig mange som nekter å kjøpe på nett eller vente 1-2 dager på å få kameraet de ønsker seg (også yngre mennesker). Detaljhandelen har endret seg, vil endre seg, men vil alltid være det eneste ønskede alternativet for mange mennesker. Om det er mange nok, vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Detaljhandelen har endret seg radikalt de senere år, og kommer til å endre seg videre.

Fortsatt foretrekker mange å se på varene i butikken, kjøpe det der og få det samtidig. Merker bare det der jeg jobber, at det er veldig mange som nekter å kjøpe på nett eller vente 1-2 dager på å få kameraet de ønsker seg (også yngre mennesker). Detaljhandelen har endret seg, vil endre seg, men vil alltid være det eneste ønskede alternativet for mange mennesker. Om det er mange nok, vil tiden vise.

 

Ja og det er akkurat der min modell kommer inn. Du får det beste fra to verdener. Når det kommer til reklamasjon så ønsker nok folk ogspå å ha en persom å levere kameraet til. Det faktum at denne personen sender det inn til et sentralt verksted er da av underordnet betydning.

 

Men det blir uansett mer og mer naturlig for folk å handle på nett. Bare se på dere selv. Alle her inne har handlet på nett. Hadde dere for 10 år siden trodd at dere vill kjøpt disse tingene på postordre?

 

Jeg har tro på at internett har kommet for å bli!

Lenke til kommentar
Detaljhandelen har endret seg radikalt de senere år, og kommer til å endre seg videre.

Fortsatt foretrekker mange å se på varene i butikken, kjøpe det der og få det samtidig. Merker bare det der jeg jobber, at det er veldig mange som nekter å kjøpe på nett eller vente 1-2 dager på å få kameraet de ønsker seg (også yngre mennesker). Detaljhandelen har endret seg, vil endre seg, men vil alltid være det eneste ønskede alternativet for mange mennesker. Om det er mange nok, vil tiden vise.

 

Ja og det er akkurat der min modell kommer inn. Du får det beste fra to verdener. Når det kommer til reklamasjon så ønsker nok folk ogspå å ha en persom å levere kameraet til. Det faktum at denne personen sender det inn til et sentralt verksted er da av underordnet betydning.

 

Men det blir uansett mer og mer naturlig for folk å handle på nett. Bare se på dere selv. Alle her inne har handlet på nett. Hadde dere for 10 år siden trodd at dere vill kjøpt disse tingene på postordre?

 

Jeg har tro på at internett har kommet for å bli!

 

Internett har kommer for å bli, så kjøp så dere får i pose og sekk: Kjøp hos Japan Photo!!!

Det har jeg gjort og angrer ikke et sekund. Hadde en gang trøbbel med et kamera kjøpt der og da fikk jeg låne kamera der, det samme fikk jeg der da jeg hadde solgt mitt kamera og trengte kamera.. fikk da låne der til mitt oppdrag (det kaller jeg service).

 

ST

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Hadde en gang trøbbel med et kamera kjøpt der og da fikk jeg låne kamera der, det samme fikk jeg der da jeg hadde solgt mitt kamera og trengte kamera.. fikk da låne der til mitt oppdrag (det kaller jeg service).

Det skal FV ha også. Noe av det første jeg ble spurt om når jeg henvendte meg dit p.g.a. tekniske problemer med kameraet, var om jeg trengte/ønsket lånekamera i mellomtiden. Da føles det godt å ha brukt litt ekstra penger på å handle "lokalt" hos en seriøs forhandler, i den grad man kan kalle netthandel for lokal.

Lenke til kommentar

Varelager ER en stor risiko da varene er dødkapital helt til de går ut døren, og ved store varelager risikerer man at enkelte varer ikke blir solgt til tiltenkt pris.

 

Hvis man ikke greier å selge varen til dette, og må dumpe den til en pris som er så lav at man går i minus, kan man risikere at man må selge 10-50 varer til fullpris bare for å dekke inn den ene varen.

 

Det ideelle er jo å enten har et varelager som har en hurtig omsettningsrate, eller å få varene sendt rett fra leverandørs lager til kundene.

Lenke til kommentar

Når det gjelder varelagere, så er det jo en innkjøpsavdelingen som står for dette.

 

1. Innkjøpsavdelingen kjøper inn store volum av produkter som markedet ikke vil ha

2. Innkjøpsavdelingen kjøper inn volum som er større en det turnover tilsier

 

Resultatet blir jo det samme, man sitter igjen med varer på lager når faktura fra forhandler forfaller.

 

Om dette er grunnen til at FotoVideo gikk konkurs vet jeg ikke. Men jeg regner med at både de, og andre konkurrrenter har latt seg lokke av kvantumsrabatter, smøreturer og annet som får innkjøpssjefen til å bestille med gaffel :)

 

Uansett, FotoVideo er oppe igjen, og jeg håper at de klarer å riste dette av seg, og igjen fremstå som en av norges mest kompetente fotohus.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...