Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 Ser at den bare er på 1.8 MB ja...

Gadd ikke å teste den siden jeg tror jeg vil prøve meg på andre alternativer.

 

 

 DxO Optics Pro er bare uker unna en ny utgave.

Håper på at den kommer med Local Adjustment.

 

On1 RAW 2018 ser drit interressant ut

Den er bl. annet bedre på shadow recovery enn Lightroom 6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være skummelt å bruke auto.

 

Kollega har overtatt mitt gamle D7200, og dekket kommunestyre. Kameraet valgte å eksponere f/20, ISO8000 og 1/250s.

 

Man kan si mye om kommunestyresaler, men spesielt godt belyste pleier de ikke å være. Og jeg har nok heller aldri hatt nevneverdige problemer med DIFFRAKSJON i kommunestyremøte.

 

En hyllest til Nikons softwarefolk, som øyensynlig har vært drita fulle når de satte opp algoritmene. Kollegaen brukte 17-55/2.8.

 

Tviler på at det er Nikon sine algoritmer som er årsaken her. Dette har de hatt god kontroll på siden alle moderne kameraers mor, FA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker i samme baner, men har ikke oversikt over alternativer. Hvilke andre er det der ute, som er gode på både katalogisering og redigering?

Capture One og ACDSee er to gode alternativer - finnes for både Windows og Mac. Det er også noen Mac Only alternativer der ute, men de kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker i samme baner, men har ikke oversikt over alternativer. Hvilke andre er det der ute, som er gode på både katalogisering og redigering?

Capture One og ACDSee er to gode alternativer - finnes for både Windows og Mac. Det er også noen Mac Only alternativer der ute, men de kjenner jeg ikke til.

 

 

Er ACDSee bra? Synes det virker ok på organisering, og mindre godt på editering. (og det har noen ganske irriterende fakter, feks å starte småprogrammer som gjør ting du ikke vil, og nekte deg å slå de av).

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for det, men det er dessverre ingen direkte link til nedlasting, den bare åpner creative-cloud-programmet, og det installerer ingenting, selv om den liksom skal gjøre det.

 

https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/creative-cloud-apps-download.html?red=a&tduid=5e473746458f9add565f47d53ac91cbb&url=https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/creative-cloud-apps-download.html

 

Her ligger direktelenker, men lightroom er ikke der.

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-downloads.html

 

(Men nei, den er ikke enkel å finne - jeg endte opp med å kontakte Adobe support for å finne den, de har virkelig ikke lyst til å selge standalone programvare lenger.)

Lenke til kommentar

 

Takk for det, men det er dessverre ingen direkte link til nedlasting, den bare åpner creative-cloud-programmet, og det installerer ingenting, selv om den liksom skal gjøre det.

 

https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/creative-cloud-apps-download.html?red=a&tduid=5e473746458f9add565f47d53ac91cbb&url=https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/creative-cloud-apps-download.html

 

Her ligger direktelenker, men lightroom er ikke der.

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-downloads.html

 

(Men nei, den er ikke enkel å finne - jeg endte opp med å kontakte Adobe support for å finne den, de har virkelig ikke lyst til å selge standalone programvare lenger.)

 

 

Men nå ligger jo ikke nye lightroom cc der heller :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker i samme baner, men har ikke oversikt over alternativer. Hvilke andre er det der ute, som er gode på både katalogisering og redigering?

Capture One og ACDSee er to gode alternativer - finnes for både Windows og Mac. Det er også noen Mac Only alternativer der ute, men de kjenner jeg ikke til.

 

 

Er ACDSee bra? Synes det virker ok på organisering, og mindre godt på editering. (og det har noen ganske irriterende fakter, feks å starte småprogrammer som gjør ting du ikke vil, og nekte deg å slå de av).

 

AtW

 

Jeg brukte ACDSee en god stund, men byttet over til Lightroom da de brukte lang tid før de fikk støtte for en del filer jeg hadde, samtidig som de slet med DNG. Dette er fikset i ettertid. Developmodulen deres liker jeg bedre enn Lightroom.

Lenke til kommentar

 

Tror like godt at jeg ditcher Adobe , er ikke interressert i å leie et program.

Det finnes heldigvis gode alternativer til Lightroom.

 

Jeg tenker i samme baner, men har ikke oversikt over alternativer. Hvilke andre er det der ute, som er gode på både katalogisering og redigering?

 

 

Iridient. Bare for Mac , men kommer snart med en Windows versjon. Sannsynligvis beste RAW editor for Fuji X trans.

 

Alien Exposure X3. Tidligere Mac , men nå også for Windows.

 

Luminar. tidligere Mac , men man kan laste ned en beta for Windows

 

Affinity kommer snart med en oppgradert utgave med DAM funksjonalitet.

Som Pixel editor er den nesten like bra som Photoshop

RAW editoren er pr dags dato ikke noe å rope hurra for. Den er destruktiv og shadow recovery er helt elendig.

Når den oppgraderte utgaven kommer vil RAW editoren være non destructive.

 

 

Topaz Studio kommer med en gratis + en pro versjon ( ser at de kjører 50% rabatt på pro versjonen  )

Vet ikke helt hva Topaz Studio konkurrer mot , eller om det er et reelt alternativ til de andre RAW editorene.

 

 

 

 Uten å ha prøvd , så tipper jeg at ACDSee Ultimate 2018 er den mest komplette løsning pr dags dato.

Den er brukbar på Pixel editing - tildels veldig bra som RAW editor og kommer med DAM funksjonalitet.

Glenn Barrington  ( veldig aktiv på Dpreview forumet ) er vel den fremste forkjemperen for dette programmet

Endret av johome
Lenke til kommentar

Men nå ligger jo ikke nye lightroom cc der heller :)

 

AtW

Hm, hadde ikke fått med meg at de hadde annonsert enda en CC-versjon, trodde det var snakk om CC vs. Standalone.

 

Jeg håper hastighetsforbedringene i lr classic cc også blir sluppet til lr6 før de dropper videreutvilking av standalone-utgaven. Da kan jeg forhåpentligvis leve med lr6 frem til jeg bytter ut D750, som nok er en god stund til.

Lenke til kommentar

 

Men nå ligger jo ikke nye lightroom cc der heller :)

 

AtW

Hm, hadde ikke fått med meg at de hadde annonsert enda en CC-versjon, trodde det var snakk om CC vs. Standalone.

 

Jeg håper hastighetsforbedringene i lr classic cc også blir sluppet til lr6 før de dropper videreutvilking av standalone-utgaven. Da kan jeg forhåpentligvis leve med lr6 frem til jeg bytter ut D750, som nok er en god stund til.

 

Du kan jo bruke Adobe Camera RAW og DNG Converter på nyere kameraer og objektiver før du importerer til LR6.

 

Og forresten så har Adobe lansert versjon 10 idag :)

New Camera Support in Camera Raw 10

 

Canon EOS M100*

Casio EX-ZR4100

Casio EX-ZR5100

Fujifilm X-E3

Olympus OM-D EM-10 Mark III

Samsung Galaxy S8

Samsung Galaxy S8+

Sony RX0 (DSC-RX0)**

Sony RX10 IV (DSC-RX10M4)*

 

* Denotes preliminary support.

 

** Only the Adobe Standard color profile included.

 

New Lens Profiles in Camera Raw 10

Mount Name

Apple Apple iPad Pro (10.5-inch) back camera 3.99mm f/1.8 (DNG+JPEG)

Apple Apple iPad Pro (10.5-inch) front camera 2.87mm f/2.2

Apple Apple iPad Pro (12.9-inch) back camera 3.99mm f/1.8 (DNG+JPEG)

Apple Apple iPad Pro (12.9-inch) front camera 2.87mm f/2.2

Canon EF SIGMA 14mm F1.8 DG HSM A017

Canon EF SIGMA 20mm T1.5 FF HIGH-SPEED PRIME

Canon EF SIGMA 24mm T1.5 FF HIGH-SPEED PRIME

Canon EF SIGMA 24-35mm T2.2 FF ZOOM

Canon EF SIGMA 24-70mm F2.8 DG OS HSM A017

Canon EF SIGMA 35mm T1.5 FF HIGH-SPEED PRIME

Canon EF SIGMA 50mm T1.5 FF HIGH-SPEED PRIME

Canon EF SIGMA 85mm T1.5 FF HIGH-SPEED PRIME

Canon EF SIGMA 135mm T2 FF HIGH-SPEED PRIME

Canon EF TAMRON 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD B028E

Canon EF Zeiss Milvus 1.4/35 ZE

Canon EF-S Canon EF-S 35mm f/2.8 MACRO IS STM

Nikon F KMZ Tair 11A 135mm F2.8

Nikon F SIGMA 14mm F1.8 DG HSM A017

Nikon F SIGMA 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM C017

Nikon F TAMRON 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD B028N

Nikon F Zeiss Milvus 1.4/35 ZF.2

Samsung Samsung Galaxy S8 (DNG+JPEG)

Samsung Samsung Galaxy S8+ (DNG+JPEG)

Sigma SIGMA 14mm F1.8 DG HSM A017

Sigma SIGMA 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM C017

Sony FE Rokinon/Samyang AF 35mm F2.8 FE

Sony FE Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS

Sony FE Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS + 1.4X Teleconverter

Sony FE Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS + 2X Teleconverter

Sony FE Tokina FíRIN 20mm F2 FE MF

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg håper hastighetsforbedringene i lr classic cc også blir sluppet til lr6 før de dropper videreutvilking av standalone-utgaven. Da kan jeg forhåpentligvis leve med lr6 frem til jeg bytter ut D750, som nok er en god stund til.

 

Du kan nok være rimelig sikker på at forbedringene i Classic CC aldri vil komme i LR6, det er jo snakk om en helt ny CC-versjon som ville blitt LR7 hvis Adobe fortsatt hadde tilbudt ikke-abonnementsversjon. Eneste du kan regne med for LR6 er support for nye kameraer ut året (i følge Adobe).

Lenke til kommentar

LR classic cc har blitt mye raskere. LR cc er en lettere versjon som minner om mobilversjonen, bare på pc. Tenker den er fin å bruke på en bærbar pc med mindre skjerm, eksempelvis.

 

Ja, classic CC virker  endel raskere, men fortsatt utrolig nok tregere enn app-versjonen, og også tregere enn LR cc av en eller annen grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar

.... Et smykke av et kamera, og 45/1.8 er noe av det peneste jeg har prøvd optisk. .....

 

E-M5 gir en kvalitetsfølelse jeg sjelden har opplevd i et kamera siden slutten av 70-tallet da plast gjorde sitt inntog for fullt i kameraverdenen. Hadde Olympus bare puttet inn sin PdAf-sensor i  E-M5-serien hadde jeg fortsatt hatt E-M5 i stedet for E-M1 som jeg synes er litt overengineered.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...