Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det er bare helg 104 dager i året, så hvorfor ikke gjøre noe litt annerledes?

 

Throwback saturday! Historien om da jeg fornærmet Hans Rotmo, Terje Tysland og Åge Aleksandersen. Samtidig.

 

Legger det i spoiler. Følte ikke dette hørte hjemme i egen tråd eller bildetråden, er jo mest for moro skyld.

 

 

 

Valget av sorthvitt er altså et kunstnerisk valg. Har ingenting å gjøre med mye støy og et par sjokkerende lave eksponeringer. Neida.

 

Jeg var utskremt fotograf for Trønder-Avisa, sammen med reporter. De tre kongene av trønderrocken skulle spille i Folkeparken i Verdal, på samme scene for første gang på førti år, mener jeg å huske. Etter konserten ble jeg med backstage for å fotografere.

 

post-36083-0-82220300-1508572014_thumb.jpg

Jeg begynte med noen raske bilder av dem i samtale med reporter. Helt streit.

post-36083-0-78018700-1508572030_thumb.jpg

Et lite ubevoktet øyeblikk. Som det skal være.

post-36083-0-73929500-1508572041_thumb.jpg

Hans Rotmo, nesten helt skarp.

post-36083-0-58261200-1508572055_thumb.jpg

Problem. De står under et lysstoffrør. Faen. Jeg ympter frempå om at de kanskje er litt mer.. «lyse i håret enn dere var for førti år siden». 

post-36083-0-29418500-1508572063_thumb.jpg

Dette syns de var en så alvorlig anklage at Åge var nødt til å studere historiske bildebevis av Terje. I samråd med Hans kom de frem til at jeg hadde rett, og at de egentlig ikke var så fornærmet likevel. 

post-36083-0-83863200-1508572074_thumb.jpg

Egentlig var det litt morsomt.

post-36083-0-38028700-1508572119_thumb.jpg

Snakke litt med reporter.

post-36083-0-24981200-1508572129_thumb.jpg

Ok, tid for pose.

 

Ble jo bra til slutt.

 

Bonusbilder:

 

post-36083-0-96790400-1508572142_thumb.jpg

folkep_001.jpgÅge i sofa.

 

post-36083-0-35872000-1508572424_thumb.jpg

Skjalg i godt humør

 

post-36083-0-43810600-1508572465_thumb.jpg

Terje Tysland mellom to roser.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hm, jeg savner å skrive de artiklene på basis av månedstrådene. Det vil si, det var stress å skrive dem fordi jeg ville gjøre det skikkelig, men sånn i ettertid savner jeg dem litt.

 

Vi forsøkte å holde det gående i f32.no, men fikk ikke på langt nær inn høyt nok antall gode nok bilder til å kunne gjøre det i lengden.

Har dere lurendreiere begynt å betale for artikler nå?

Umm, betale oss selv for artiklene vi selv skriver til vår egen side, mener du? Nei.

Lenke til kommentar

Noen flere som har testet Lightroom Classic CC ?
Den støtter riktignok D850 RAW-filer, men ytelsen er jo faktisk dårligere enn den har vært noensinne. Skjønner ikke hva disse adobe menneskene roter med.

 

I development mode; når man switcher gjennom bildene så plutselig stopper den opp i 20 sekund for å laste.... Fungerer veldig fint med et par bilder, men har man en folder med noen 1000 så går ikke dette rundt.

 

Edit:

Riktignok er eksport og import raskere; kan skjønne at D850 raw-filene er tunge, men at alt henger i 20 sekund plutselig skjer også med D5 RAW-filene. Dette snurret helt fint på forrige versjon av lightroom *frustrert*

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Noen flere som har testet Lightroom Classic CC ?

Den støtter riktignok D850 RAW-filer, men ytelsen er jo faktisk dårligere enn den har vært noensinne. Skjønner ikke hva disse adobe menneskene roter med.

 

I development mode; når man switcher gjennom bildene så plutselig stopper den opp i 20 sekund for å laste.... Fungerer veldig fint med et par bilder, men har man en folder med noen 1000 så går ikke dette rundt.

 

Edit:

Riktignok er eksport og import raskere; kan skjønne at D850 raw-filene er tunge, men at alt henger i 20 sekund plutselig skjer også med D5 RAW-filene. Dette snurret helt fint på forrige versjon av lightroom *frustrert*

 

Har ikke opplevd det hos meg. Hos meg er det raskere (men fortsatt tregere enn det burde ha vært)

 

AtW

Lenke til kommentar

For meg så virker Classic CC å være noe raskere enn forgjengeren. Nå har jeg en mistanke om at jeg på langt nær opererer med samme mengde filer som det du gjør, men som ATWinsdor sier den er raskere (men ikke nødvendigvis så rask den burde være)

 

Jeg var forresten borte i noe av det samme problemet for to versjoner siden. Etter innstallasjon så ble vel mye sirup når jeg gikk over i redigeringsmodus og LR var særdeles treg med å lukke ned når jeg skulle ut av det. Jeg sjekket litt rundt med andre som hadde samme versjon og som ikke hadde problemet og konkluderte med at problemet lå hos meg og min PC (men jeg vet ikke hvor). Så snart ny versjon kom så var alle problemer borte.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Ser at om jeg velger build previews: embedded & sidecar; så hjelper dette (under import). Kan selvsagt være at systemet får litt sjokk av 1 million++ bildefiler ?

 

Edit:

Maskinen min begynner å bli gammel, blir imac pro på slutten av året - får se om det blir med 8, 10 eller 18 kjerner.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Lightroom 6 får støtte for D850 raw i løpet av denne måneden også; så ingen grunn å oppgradere om man er happy med forrige Lightroom-versjon.

Så det, men de som har testet Lightroom "7" sier at det er en merkbar hastighetsforbedring fra version 6.x.

 

Det er utrolig irriterende at Adobe ikke gjør den oppgraderingsmuligheten tilgjengelig for folk som har vært kunder i 10+ år men som ikke ønsker å leie programvaren de bruker. Det er helt bortkastet for meg å bruke masse penger på å leie tilgang til en haug med software jeg aldri kommer til å bruke bare for å få tilgang til det ene programmet jeg faktisk har tenkt å bruke.

Lenke til kommentar

Leiedelen fra Adobe er fin den; mye billigere enn å kjøpe. De har tilpasset abonnement for kun lightroom og photoshop cc; som bør passe fint for de fleste fotografer. Det som er irriterende med Adobe subscription er at man får mye lavere pris om man sier opp abonnementet og så signer igjen for lavere pris. Det er faktisk umulig å få lav pris uten å si opp avtalen først. Noe som for meg virker helt meningsløst. Så bare å få god pris på 1 år; betal for året så si opp igjen i god tid før det løper ut - da får man nytt bra tilbud :)

 

Edit:

Jeg har subscription på alt; tidligere betalte jeg 25000 ca hvert andre år (18-24 måneder) - nå betaler jeg litt i underkant av 500 i måneden. Som selvsagt er en mye bedre pris.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er utrolig irriterende at Adobe ikke gjør den oppgraderingsmuligheten tilgjengelig for folk som har vært kunder i 10+ år men som ikke ønsker å leie programvaren de bruker. Det er helt bortkastet for meg å bruke masse penger på å leie tilgang til en haug med software jeg aldri kommer til å bruke bare for å få tilgang til det ene programmet jeg faktisk har tenkt å bruke.

 

Så akkurat et intervju med Adobe på Youtube. Og de sier at brukerne er overveldende mest interessert i abonnementsløsningen. Det er kanskje ikke så rart når de gjør abonnement til en bedre deal (gitt at man trenger LR+PS, eller mer av CC-pakken), ikke oppdaterer LR6 i takt med LR CC og gjemmer LR6 på hjemmesiden sin så det er håpløst vanskelig å finne den for de som vil kjøpe.

 

Blir litt pinlig å høre når de sier at brukerne "har valgt". Personlig gikk jeg på abonnement ganske tidlig da det er klart billigere enn å eie LR + PS var når man ser på kjøp av fullversjon + oppgraderinger, men for en som trenger bare LR blir abonnement dyrere.

Endret av se#
Lenke til kommentar

For oss om ikke bruker photoshop så er det ikke billigere å leie ...

Hva han sa.

 

Det er en vanlig gjenganger at "det er billigere enn å betale for oppgraderinger hvert [sett inn tidsperiode her]", men når jeg gikk over hvor mye jeg faktisk har betalt for oppgraderinger til Lightroom kontra hva det hadde kostet meg med den billigste CC-planen i samme tidsrom, så havner jeg på under halvparten.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Må forøvrig si meg fornøyd med Profoto Umbrella Deep White XL, men måtte bruke litt magi for å få på diffusor (det er helt døfødt når den er oppslått med 165cm diameter - så lange armer har ikke jeg). Fant ut at om jeg monterte på paraply på blits og slo den litt opp så kunne jeg lett legge på diffusor for så å slå opp paraply helt. 

 

Profoto Umbrella Deep med diffusor fungerer på mange måter som en softbox; så veldig anvendelig og lett å ta med seg (anbefales forøvrig ikke å bruke den utendørs; da tror jeg den stikker av både med stativ og studioblits ved et lite vindpust  ;))

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Trenden er subscription; ikke så veldig mye å gjøre med. Jeg tror det vil bli billigere med tid, og det gjør livet enklere for både kunder og softwareselskapene med at man vet hva prisen ut blir, og man vet hva inntekten blir fremover. Tidligere har det vært en massiv investering hver 12, 18 eller 24 måned for kundene, og for software selskapene har det vært inntektstørke mellom hver hovedversjon som gjør det vanskelig å gjøre investeringer og beholde mennesker.

 

Edit:

Alle piler peker rett vei for Adobe, så det er jo helt åpenbart at dette har vært rett valg for dem. Om inntektene ligger høyt hver måned så tror jeg de lever fint med at 2% av kundene prøver andre alternativer. De andre vil med stor sannsynlighet gå samme vei snart uansett, og da er man like langt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg synes den lightroom virker raskere etter oppdatering. Jeg hopper mellom bilder i development-modus uten at det tar noe særlig tid å laste neste. Ellers må jeg si at lightroom på ipaden er fantastisk. Jeg vurderer å oppdatere til en større ipad for å kunne redigere enda lettere. 

 

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...