Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

.... Et smykke av et kamera, og 45/1.8 er noe av det peneste jeg har prøvd optisk. .....

 

E-M5 gir en kvalitetsfølelse jeg sjelden har opplevd i et kamera siden slutten av 70-tallet da plast gjorde sitt inntog for fullt i kameraverdenen. Hadde Olympus bare puttet inn sin PdAf-sensor i  E-M5-serien hadde jeg fortsatt hatt E-M5 i stedet for E-M1 som jeg synes er litt overengineered.

 

 

EM1 er litt for stor, men utenom det så liker jeg godt å ha litt flere knapper. 

 

Når det er sagt, EM5 er et veldig godt kamera. Jeg blir til tider litt oppgitt over ymse diskusjoner der folk framstiller mFT som ubrukelig mtp sensorstørrelse. Joda, det har selvfølgelig noe å si, men jeg tror mange overvurderer forskjellene litt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

EM1 er litt for stor, men utenom det så liker jeg godt å ha litt flere knapper. 

 

Når det er sagt, EM5 er et veldig godt kamera. Jeg blir til tider litt oppgitt over ymse diskusjoner der folk framstiller mFT som ubrukelig mtp sensorstørrelse. Joda, det har selvfølgelig noe å si, men jeg tror mange overvurderer forskjellene litt.

 

Ingen tvil om at E-M1 også er et flott kamera, men likte at E-M5 var så lite som mulig gitt at det har MFT-størrelse sensor, innebygd søker og har høy mekanisk kvalitet. Trengte man større grep kunne det settes på, eller tas av igjen når man ønsket en kompakt kombinasjon.

 

E-M1 er fortsatt kompakt sammenlignet med avanserte modeller fra Canon og Nikon, men samtidig er "alt innebygd" så det er ikke mulg å strippe kameraet ned til det aller nødvendigste på samme måte som E-M5.

 

Veldig mange som kjøper crop-kamera eller fullformat hadde klart seg helt fint med MFT-sensor, men vanskelig å vite om MFT virkelig vil ta av noen gang.

Endret av se#
Lenke til kommentar

E-M5 gir en kvalitetsfølelse jeg sjelden har opplevd i et kamera siden slutten av 70-tallet da plast gjorde sitt inntog for fullt i kameraverdenen. Hadde Olympus bare puttet inn sin PdAf-sensor i  E-M5-serien hadde jeg fortsatt hatt E-M5 i stedet for E-M1 som jeg synes er litt overengineered.

 Jeg har litt lyst på et E-M1, mest på grunn av størrelsen. Men da måtte jeg kunne forsvare det med at jeg skulle bruke det som et seriøst jobbkamera, og det skal jeg ikke.

 

EM1 er litt for stor, men utenom det så liker jeg godt å ha litt flere knapper. 

 

Når det er sagt, EM5 er et veldig godt kamera. Jeg blir til tider litt oppgitt over ymse diskusjoner der folk framstiller mFT som ubrukelig mtp sensorstørrelse. Joda, det har selvfølgelig noe å si, men jeg tror mange overvurderer forskjellene litt.

 

AtW

Det sagt, jeg tok bedre bilder enn mange med fullformatsbrikke da jeg jobbet de foregående 8 årene med Olympus-utstyret mitt. Så visste jeg at det sannsynligvis var enklere med kamera som faktisk hadde god autofokus og tålte litt høyere ISO - og det var det. Første håndballkamp med D800 og 70-200/2.8 var en åpenbaring, ditto første fotballkamp med D7200 og samme glass. Det er ikke sant at utstyr ikke har noe å si, utstyr har mye å si.

 

Men E-M5 er godt nok til at jeg ikke vil bekymre meg for mye om jeg har D500 på jobb, og noe skjer mens jeg bare har E-M5 med meg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde virkelig tro på at en mediabedrift som VG i det minste skulle klare å presentere et bilde av våre nye statsråder som det var en viss skarphet i. Jeg vet ikke om dagens bilde er en "Screenshot" fra TV eller om det er et "VG-kamera" med dårlig autofokus.

 

EDIT: akkurat når jeg trykket på "poste-knappen" så var det satt inn nytt bilde  :) ... Jeg hadde dog lagret det opprinnelige bildet (se under)

 

post-58755-0-54096300-1508492177_thumb.jpg

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde virkelig tro på at en mediabedrift som VG i det minste skulle klare å presentere et bilde av våre nye statsråder som det var en viss skarphet i. Jeg vet ikke om dagens bilde er en "Screenshot" fra TV eller om det er et "VG-kamera" med dårlig autofokus.

 

EDIT: akkurat når jeg trykket på "poste-knappen" så var det satt inn nytt bilde :) ... Jeg hadde dog lagret det opprinnelige bildet (se under)

 

vg nye statsråder.jpg

Mobilbilde sendt som første bilde fra stedet av reporter før fotograf rekker å ta raskt utvalg og sende fra kamera, er min gjetning.

Lenke til kommentar

Er bildekritikken borte fra diskusjon.no ? tenker ikke på månedstrådene ei heller den gamle BK'en men på etterkommeren.

 

Edit: fant noe som heter "tek.no bildekritikk" men får ikke postet der, ligner mye på gamle BK.

 

Edit II: har funnet ut av dette nå :) ser ut som tek.no BK ikke har direktelink fra diskusjon.no men at forumtrådene fortsatt er her.

 

Edit III: hvis man klikker på bildet i forumtråden så kommer man direkte over til bilde i tek.no og kan eventuell legge kritikk derifra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Er bildekritikken borte fra diskusjon.no ? tenker ikke på månedstrådene ei heller den gamle BK'en men på etterkommeren.

 

Edit: fant noe som heter "tek.no bildekritikk" men får ikke postet der, ligner mye på gamle BK..

Den gamle bildekritikken, på forumet, opphørte for snart 2 år siden, se her! :hm:

 

Ja, ja kanskje like greit siden den ikke ble den store suksessen blant de som frekventerer her på chatte-tråden :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hm, jeg savner å skrive de artiklene på basis av månedstrådene. Det vil si, det var stress å skrive dem fordi jeg ville gjøre det skikkelig, men sånn i ettertid savner jeg dem litt.

 

Vi forsøkte å holde det gående i f32.no, men fikk ikke på langt nær inn høyt nok antall gode nok bilder til å kunne gjøre det i lengden.

Lenke til kommentar

 

 

Men et mer passende navn hadde nok vært "bilde-klapp på ryggen", for det er vel dessverre lite kritikk der...

Du skulle sett da Mr. Olsen sablet ned levende og døde i BK i de gode gamle dagene. :D

Ligger det fortsatt noen eksempler noe sted? Kunne vært artig å se.

 

Mr.Olsen heter nå "Bruker-93156", du kan lete etter BK.poster i hans arkiv, eller scrolle litt direkte i BK.arkivet, sånn rundt 2008/2009 var det bra aktivitet.

Lenke til kommentar

Hm, jeg savner å skrive de artiklene på basis av månedstrådene. Det vil si, det var stress å skrive dem fordi jeg ville gjøre det skikkelig, men sånn i ettertid savner jeg dem litt.

 

Vi forsøkte å holde det gående i f32.no, men fikk ikke på langt nær inn høyt nok antall gode nok bilder til å kunne gjøre det i lengden.

Har dere lurendreiere begynt å betale for artikler nå?

 

Re Mr. Olsen husker jeg en gang han var utestengt en periode. Ble veldig stille med macrobilder i BK, men så slapp han tilbake, og postet noe slikt som 75 ypperlige macrobilder. Samtidig.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...