Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Priser; kr 22999 for D500 og kr 68990 for D5

 

 

Det ble jo ikke helt billig, men for all del, jeg husker jo at når D100 kom ut i 2002(?) så kostet vel den rundt 20.000 for huset også. Kanskje ikke så helt galt i forhold til den prisen, men så skal jo Nikon konkurrere i DAGENS marked, og da får jeg jo håpe de ikke priser seg helt ut på disse modellene...

Lenke til kommentar

 

Priser; kr 22999 for D500 og kr 68990 for D5

 

 

Det ble jo ikke helt billig, men for all del, jeg husker jo at når D100 kom ut i 2002(?) så kostet vel den rundt 20.000 for huset også. Kanskje ikke så helt galt i forhold til den prisen, men så skal jo Nikon konkurrere i DAGENS marked, og da får jeg jo håpe de ikke priser seg helt ut på disse modellene...

 

Syns det meste er blitt dyrere det siste året.

Lenke til kommentar

Syns det meste er blitt dyrere det siste året.

Tja, kronekursen har jo gått lukt til helvete.

 

1 NOK har falt fra ca. 16 til ca. 12 Yen i løpet av 2015, så jeg er ikke helt overrasket over at lanseringsprisen er såpass høy. Vi kan jo håpe at D500 dropper ned mot D750-pris når den faktisk blir tilgjengelig, men så sterk som Yen er for tiden så er jeg ikke helt optimistisk.

 

Ser ut som Canon har gått for en Ole Brumm-løsning og tatt patent på en kombinasjon av speil/speilløst kamera,

Mekanikken som flytter på sensoren skal i hvert fall være rimelig presis for å få nøyaktig fokus...

 

Slår meg som et typisk eksempel på noe de patenterer bare for å gjøre det, ikke fordi de faktisk har konkrete planer om å utvikle det.

Lenke til kommentar

Priser; kr 22999 for D500 og kr 68990 for D5

Ser flere i Nikon leieren som omtrent griner av glede, vel Nikon tar sjeldent av, de ligger lissom akkurat en millimeter foran konkurrentene på noen få områder med D500.

 

Olympus OM-D E-M1 koster under halvparten, er over 2 år gammelt og har den dag i dag i mye av det samme mulighetene med mindre man driver med ekstrem action fotografering, samtidig som det har mange kreative funksjoner som Nikon ikke engang har på D5.

Lenke til kommentar

 

 

Priser; kr 22999 for D500 og kr 68990 for D5

 

 

 

Det ble jo ikke helt billig, men for all del, jeg husker jo at når D100 kom ut i 2002(?) så kostet vel den rundt 20.000 for huset også. Kanskje ikke så helt galt i forhold til den prisen, men så skal jo Nikon konkurrere i DAGENS marked, og da får jeg jo håpe de ikke priser seg helt ut på disse modellene...

Syns det meste er blitt dyrere det siste året.

Ja, det siste året har det aller meste av det vi importerer blitt dyrere. En svakere krone gjør gjerne det. Likevel er produktene innen elektronikk og digital mye billigere nå enn de var for 20-30-40 år siden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Priser; kr 22999 for D500 og kr 68990 for D5

 

 

Det ble jo ikke helt billig, men for all del, jeg husker jo at når D100 kom ut i 2002(?) så kostet vel den rundt 20.000 for huset også. Kanskje ikke så helt galt i forhold til den prisen, men så skal jo Nikon konkurrere i DAGENS marked, og da får jeg jo håpe de ikke priser seg helt ut på disse modellene...

Syns det meste er blitt dyrere det siste året.

Ja, det siste året har det aller meste av det vi importerer blitt dyrere. En svakere krone gjør gjerne det. Likevel er produktene innen elektronikk og digital mye billigere nå enn de var for 20-30-40 år siden.

 

Fikk litt hakeslepp når sjekket prisen på 2 av objektivene jeg kjøpte for 2 år siden, både prisen og ikke minst økningen i prosent er mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som Canon har gått for en Ole Brumm-løsning og tatt patent på en kombinasjon av speil/speilløst kamera,

Mekanikken som flytter på sensoren skal i hvert fall være rimelig presis for å få nøyaktig fokus...

 

Slår meg som et typisk eksempel på noe de patenterer bare for å gjøre det, ikke fordi de faktisk har konkrete planer om å utvikle det.

Jeg tenkte det samme. Ser ikke poenget med å flippe sensoren og mattskiva om hver sine akser i tillegg til speilet, når dagens dslr er langt enklere mekanisk og gir det samme valget mellom live view og optisk søker.

Lenke til kommentar

 

 

Ser ut som Canon har gått for en Ole Brumm-løsning og tatt patent på en kombinasjon av speil/speilløst kamera,

Mekanikken som flytter på sensoren skal i hvert fall være rimelig presis for å få nøyaktig fokus...

 

Slår meg som et typisk eksempel på noe de patenterer bare for å gjøre det, ikke fordi de faktisk har konkrete planer om å utvikle det.

Jeg tenkte det samme. Ser ikke poenget med å flippe sensoren og mattskiva om hver sine akser i tillegg til speilet, når dagens dslr er langt enklere mekanisk og gir det samme valget mellom live view og optisk søker.
Poenget her er at du kan få optisk søker med seriøst kort registeravstand - det får du ikke med speilrefleks. Så kan du ha et system med kort registeravstand og ha mulighet for et rent "vanlig" speilløst lite og kompakt hus, men også mulighet for et større hus med optisk søker og mattskive.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sportsbilder, ofte fra de store byråene er gøy, og en drøm å se på. Gleder meg allerede til neste OL! :D

 

Det kjekke, fra Sochi var det vel, var at VG la ut dagens beste bilder hver dag. Så håper de gjør det neste gang også.

VGs fotoavdeling har jo blitt flinke på å dele bilder og bildeserier. Både via Facebook og Instagram :)

 

 

 

Det husker jeg også godt, veldig godt tiltak av VG, går jo han å håpe på noe slikt fra sommer-OL i år også.

Lenke til kommentar

 

Priser; kr 22999 for D500 og kr 68990 for D5

Ser flere i Nikon leieren som omtrent griner av glede, vel Nikon tar sjeldent av, de ligger lissom akkurat en millimeter foran konkurrentene på noen få områder med D500.

 

Olympus OM-D E-M1 koster under halvparten, er over 2 år gammelt og har den dag i dag i mye av det samme mulighetene med mindre man driver med ekstrem action fotografering, samtidig som det har mange kreative funksjoner som Nikon ikke engang har på D5

 

Vi har fått med oss at du hater Nikon. Det klarer seg nå, du trenger ikke skrive det i hvert eneste innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ut som Canon har gått for en Ole Brumm-løsning og tatt patent på en kombinasjon av speil/speilløst kamera,

Mekanikken som flytter på sensoren skal i hvert fall være rimelig presis for å få nøyaktig fokus...

 

Slår meg som et typisk eksempel på noe de patenterer bare for å gjøre det, ikke fordi de faktisk har konkrete planer om å utvikle det.

Jeg tenkte det samme. Ser ikke poenget med å flippe sensoren og mattskiva om hver sine akser i tillegg til speilet, når dagens dslr er langt enklere mekanisk og gir det samme valget mellom live view og optisk søker.
Poenget her er at du kan få optisk søker med seriøst kort registeravstand - det får du ikke med speilrefleks. Så kan du ha et system med kort registeravstand og ha mulighet for et rent "vanlig" speilløst lite og kompakt hus, men også mulighet for et større hus med optisk søker og mattskive.

Jeg skjønner fleksibiliteten av å kunne ha samme fatning til både tynne speilløse og dslr, men det vil nødvendigvis bety at de aller fleste objektivene blir noen cm lengre. Så vinninga går som regel opp i spinninga for den speilløse varianten, mens dslr-variantene vil bli noe lengre når man regner lengden inkludert objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...