Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg ser over hodet ikke noe kult i det. Kun frustrasjon over at en hel masse mennesker går rundt å foreviger minner med dingser som hverken er ment for eller egnet til nettopp det. Det er tragisk, ikke kult! Det mener jeg uavhengig av hvilken telefonprodusent eller nettfjølprodusent som måtte ha vist seg på disse listene.

 

Tja, deg om det. Mine døtre på 16 og 20 bruker utelukkende iPhone til sine bilder og setter sammen bilder til flotte minnebøker etterpå. Noe skrives ut og noe deles digitalt. Kvaliteten er det ikke noe å utsette på.

Selv har jeg foto som en av mine hobbyer og foretrekker å bruke dedikerte kamera av god kvalitet når jeg skal Fotografere. Men jeg lar meg da overhode ikke frustrere av at mange bruker iPhone til å snappe sine bilder med, heller lar jeg meg imponere over alle de fine bildene de klarer å ta med mobiltelefon, som tross alt gir ganske begrensede muligheter...:-)

 

Noe må det jo være å utsette på kvaliteten, iogmed at et konvensjonelt kamera gir flere muligheter?

 

AtW

At et konvensjonelt kamera har flere muligheter betyr ikke nødvendigvis at det gir bedre bilder...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde du snakket om flere muligheter bildeteknisk?

 

AtW

At et konvensjonelt kamera, spesielt systemkamera, gir flere bildetekniske muligheter enn en mobiltelefon er så åpenbart at det burde ikke være nødvendig å påpeke/kommentere engang.

 

Likevel bruker svært mange en mobiltelefon, spesielt iPhone, men gode bildemessige resultater.

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde du snakket om flere muligheter bildeteknisk?

 

AtW

At et konvensjonelt kamera, spesielt systemkamera, gir flere bildetekniske muligheter enn en mobiltelefon er så åpenbart at det burde ikke være nødvendig å påpeke/kommentere engang.

 

Likevel bruker svært mange en mobiltelefon, spesielt iPhone, men gode bildemessige resultater.

 

 

Jada, selvfølgelig, mange bruker mobil, man kan få gode bilder på mobil, men det er jo et lite stykke derfra til "det er ingenting å utsette på kvaliteten", det er nok å utsette på kvaliteten av systemkamera tilogmed.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kameraet i mobilen gir mulighet for å ta bilder som ellers aldri ville blitt tatt. Som alltid blir det meste ganske uinteressant, og så får man noen fulltreffere innimellom. Det er litt synd at mobilkameraet mer eller mindre har drept markedet for de minste kameraene. De gir tross alt gir større muligheter for gode bilder enn mobilkameraet (i snitt litt større sensor, litt zoom, bedre ergonomi osv). Men markedet har talt og mobilkameraet er åpenbart godt nok for de fleste som kjøpte denne typen kompaktkameraer.

Lenke til kommentar

 

 

Så foreksempel Hasselblad er ikke en kameraprodusent siden de bruker moduler i sine kameraer :p

 

Hasselblad produserer modulære systemkameraer. Hovedfunksjonen til delene og systemet som helhet er fotografering. Trodde du de produserte kjøleskap, med kamera som bifunksjon? :p

 

Jepp, det underbygger påstanden om at det kameraet du alltid har med deg er det beste kameraet :)

Du kan det med å dra frem mine kjepphester. Nei, et kamera blir selvsagt ikke teknisk bedre av å alltid være med, det er bare fotografen som blir flinkere til å ha med et kamera. Trist om den flinke fotografen velger å være flink til å drasse med seg et dårlig kamera, fremfor et teknisk godt med mange gode muligheter og fordeler fremfor dårligere kamera, eller ennå verre, fremfor allskens dingser der fotografering er en bifunksjon.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ingen tvil om at det er en klasseforskjell mellom systemkameraer (tildels kompaktkameraer) og mobilkameraer. Det er en fornærmelse mot kameraverdenen å inkludere iPhone og andre telefonkameraer.

Synes jeg.

Det eneste oversikten viser er vel med hvilket utstyr de publiserte bildene er tatt med. Verken mer eller mindre. Det store flertallet er altså tatt med iPhone. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skulle være en fornærmelse mot kameraverden...(?)

Lenke til kommentar

Er vel ingen tvil om at det er en klasseforskjell mellom systemkameraer (tildels kompaktkameraer) og mobilkameraer. Det er en fornærmelse mot kameraverdenen å inkludere iPhone og andre telefonkameraer.

Synes jeg.

Bilde er bilde, ikke sant! De aller fleste bruker mobilkamera, og da blir det som det blir.....
Lenke til kommentar

 

Er vel ingen tvil om at det er en klasseforskjell mellom systemkameraer (tildels kompaktkameraer) og mobilkameraer. Det er en fornærmelse mot kameraverdenen å inkludere iPhone og andre telefonkameraer.

Synes jeg.

Det eneste oversikten viser er vel med hvilket utstyr de publiserte bildene er tatt med. Verken mer eller mindre. Det store flertallet er altså tatt med iPhone. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skulle være en fornærmelse mot kameraverden...(?)

 

I krenkelsens tidsalder er det meste en fornærmelse ;)

Lenke til kommentar

Det eneste oversikten viser er vel med hvilket utstyr de publiserte bildene er tatt med. Verken mer eller mindre. Det store flertallet er altså tatt med iPhone. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skulle være en fornærmelse mot kameraverden...(?)

Tenker på litt mer enn bare den oversikten. Er ikke i mot at folk tar bilder med mobilen, kan få en del fint der også.

 

Men på et eller annet vis fører det til at de tror de kan hanske opp med ordentlige kameraer. Mange som har et helt fint systemkamera stående men som fortsatt bruker telefonen. Kanskje noe med vanskelighetsgrad å gjøre.

 

Og så har man jo det eminente "Hadde jeg hatt et bra kamera så hadde jeg også tatt flotte bilder". De fleste får seg en støkk når D prøver å lære seg DSLR første gang. En flink fotograf kan ta fine bilder med alt fra telefon og polaroid til dyre speilrefleks.

 

Er ikke nevneverdig irritert over at folk stort sett bruker mobilen som kamera. Det fører bare til at vi som har en fotointeresse skiller oss litt ut igjen.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Men på et eller annet vis fører det til at de tror de kan hanske opp med ordentlige kameraer. Mange som har et helt fint systemkamera stående men som fortsatt bruker telefonen. Kanskje noe med vanskelighetsgrad å gjøre.

 

Jeg har et fint systemkamera stående, ganske nytt også faktisk. Fuji X-T1. Et kamera jeg virkelig har sansen for. Tar det gjerne frem når jeg virkelig skal Fotografere. Jeg har likevel et iPhone-prosjekt gående for å bli bedre på å fotografere med mobilen, den har jeg jo med meg likevel. Må innrømme at jeg blir inspirert av http://www.ippawards.com

 

Er ikke nevneverdig irritert over at folk stort sett bruker mobilen som kamera. Det fører bare til at vi som har en fotointeresse skiller oss litt ut igjen.

Hvis det er et poeng å skille seg ut, så er det helt sikkert en positiv trend ja...:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før jeg fikk stor interesse for fotografering synes jeg mobilen hadde et veldig godt kamera, som nå har blitt enda bedre. Nå synes jeg mobilen er "ubrukelig" til fotografering, men bra til å ta bilde av ting og tang når det trengs.

Går litt opp og ned for meg. Til vanlig synes jeg mobilkamera har ganske dårlig kvalitet, men når man sammenligner forskjellene innad så ser man hvor bra det kan være. Er kjempefornøyd med kameraet på min Nexus 6P, og er man litt smart kan man fint få gode bilder med mobilen også. Så lenge man ikke må blåse bildene opp eller printe de ut så holder de til mye. Savner litt kontroll, selv om en del apper kan gi en del manuelle innstillinger. 

 

 

Men på et eller annet vis fører det til at de tror de kan hanske opp med ordentlige kameraer. Mange som har et helt fint systemkamera stående men som fortsatt bruker telefonen. Kanskje noe med vanskelighetsgrad å gjøre.

Jeg har et fint systemkamera stående, ganske nytt også faktisk. Fuji X-T1. Et kamera jeg virkelig har sansen for. Tar det gjerne frem når jeg virkelig skal Fotografere. Jeg har likevel et iPhone-prosjekt gående for å bli bedre på å fotografere med mobilen, den har jeg jo med meg likevel. Må innrømme at jeg blir inspirert av http://www.ippawards.com

 

Er ikke nevneverdig irritert over at folk stort sett bruker mobilen som kamera. Det fører bare til at vi som har en fotointeresse skiller oss litt ut igjen.

Hvis det er et poeng å skille seg ut, så er det helt sikkert en positiv trend ja... :)

 

Ingenting galt om man bevisst velger mobilen foran systemkameraet. Verre er det når folk påstår at bildene blir like gode. Kan være en sjarm med å fotografere med mobilen, på lik linje med analogt/polaroid/engangskamera. Det blir noe eget.

 

Har vel ikke noe stort behov for å skille meg ut, men litt fint er det at det ikke er like mange som går rundt med systemkamera som går rundt med mobilkamera. Forsvinner ikke like mye i mengden.

 

Forresten dere, noen tips til hvordan å drive en fotoblogg? Driver dere en selv? Har hatt en hjemmeside med litt portfolio og muligheter for å ha bloggsystem (Lagde bare et par innlegg). Alt via Wordpress. Har litt lyst å starte en liten blogg bare for å kunne legge ut bildene og videoene mine litt mer strukturert. Blir som en mellomting mellom Portfolio og Flickr. Tviler på at noen blir å lese, men kan være gøy for bekjente og familie å kikke innom av og til. Og så har jeg en plass der jeg kan legge ut nøyaktig hva jeg vil og skrive litt om det.

 

Tenker litt på hvilke løsninger man skal ha. Kjøre standard-stil (slik som 90% på Blogg.no) eller prøve å lage noe mer kreativt? Å ha en god bildeviser blir vel utrolig viktig. En ting er hva jeg vil ha, men greit å vite hva eventuelle lesere foretrekker.

Lenke til kommentar

Etter mange utsettelser har DXO-resultatene (totalscore og de tre delscorene) for Pentax 645Z "lekket". Dvs. DXO har publisert de i testen av Sony RX1R II, men selve testen (av 645Z) med detaljerte resultater er ikke publisert ennå.

 

Ranking.jpg

 

I tilfelle den første linken ikke virker:

292235d1450905793-pentax-645z-scores-101

 

The new RX1R II achieved an excellent DxOMark score of 97 points, with individual scores of 25.8 bits for color sensitivity, a wide 13.9 EVs dynamic range at base ISO (albeit slightly lower at base than the best tested), and a very good low-light ISO score of 3204 ISO. In terms of rankings, only the Pentax 645Z with its physically larger 43.8 x 32.8mm CMOS sensor (nearly 1.7x the surface area of a full-frame 35mm sensor) is ahead by just over a half-stop in noise levels.

 

Lenke til kommentar

Problemet med fotografer generelt er at de sitter med hue så langt oppi ræva at de sliter med å akseptere at det finnes mennesker der ute som har andre meninger og syn på fotografering. Det hjelper lissom litt lite å ha ett Nikon D4S liggende i veska siden det tar lite bilder sist jeg sjekka, framover de som bruker mobilen som kamera daglig.

De tilhører også en gruppe som faller i kategorien sære interesser, og når man sitter å pisser på mobiltelefoner sitt innebygde kamera, så er det tydelig at det er kun teknikken som betyr noe, ikke det at de bildene som blir tatt med disse betyr MYE mer for den enkelte, selv om bildet kanskje ikke er sylskarpt, dårlig på høy ISO, rar hvitbalanse og i noen tilfeller ser ut som er tatt på dassen på ett offentlig sted i fylla (noen av de er sikkert det).

Måten man får bilder fra en smartmobil og ut i sosial medier på er gjort ved ett par trykk på en skjerm, jeg stod selv på nyttårsaften for ett knapt år siden og kødda med Olympus OM-D E-M1 og en HTC One for å overføre 1 bilde av nyttårsrakettene til Facebook og Instagram. Det var en selsom opplevelse som beviser iallefall at dette kan ikke brukes til mye i praksis, med mindre man skulle være den første som tar ett skarpt bilde av en UFO og rekker å få det ut i media før noen andre...  

ps ! For de som liker tall så blir det i 2015 tatt flere bilder enn de 100 foregående år til sammen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jepp, det underbygger påstanden om at det kameraet du alltid har med deg er det beste kameraet :)

Du kan det med å dra frem mine kjepphester. Nei, et kamera blir selvsagt ikke teknisk bedre av å alltid være med, det er bare fotografen som blir flinkere til å ha med et kamera. Trist om den flinke fotografen velger å være flink til å drasse med seg et dårlig kamera, fremfor et teknisk godt med mange gode muligheter og fordeler fremfor dårligere kamera, eller ennå verre, fremfor allskens dingser der fotografering er en bifunksjon.

 

 

Det er mer et kosteskaft du leker med en en kjepphest :p

 

Uansett hvor bra kamera du har så er det ikke det beste så lenge det er stuet bort så godt at du ikke husker helt hvor det er.

 

Det blir litt som og si at huset ditt er det beste campingvogna fordi det har alle fasilitetene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...