Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Helt plutselig vil ikke kameraet kommunisere med batteriet, har to stykker, samme problem på begge to. Noen som vet hvorfor og evt mulig fix?

 

Canon 7D med orginale batterier.

Errormelding ?

 

Arg, klarte antagelig å knerte 7D'n min i kveld. :wallbash:  Tenkte endelig jeg skulle fikse feilen med kommunikasjonen mellom kamera og batteri. Google fortalte meg at det antagelig var en skrue som hadde løsnet og det bare var å feste denne.

 

Youtube fortalte meg hvordan, og det gikk relativt greit å åpne kameraet, finne den løse skruen og feste denne igjen. Jeg var til og med småfornøyd med meg selv. Men plutselig glapp skrujernet litt inn i kameraet og det så "poff". Jeg klarte vel å kortslutte noe tenker jeg.

Så nå får jeg bare opp "error 40" i displayet.

 

Regner med at det ikke er gratis å fikse, så kan tenkes at jeg må skaffe meg noe nytt. Veldig godt fornøyd med 7D, så leter litt på bruktmarkedet etter en "ny". Økonomien tillater ikke noe nytt 7D mark II dessverre.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Helt plutselig vil ikke kameraet kommunisere med batteriet, har to stykker, samme problem på begge to. Noen som vet hvorfor og evt mulig fix?

 

Canon 7D med orginale batterier.

 

Arg, klarte antagelig å knerte 7D'n min i kveld. :wallbash:  Tenkte endelig jeg skulle fikse feilen med kommunikasjonen mellom kamera og batteri. Google fortalte meg at det antagelig var en skrue som hadde løsnet og det bare var å feste denne.

 

Youtube fortalte meg hvordan, og det gikk relativt greit å åpne kameraet, finne den løse skruen og feste denne igjen. Jeg var til og med småfornøyd med meg selv. Men plutselig glapp skrujernet litt inn i kameraet og det så "poff". Jeg klarte vel å kortslutte noe tenker jeg.

Så nå får jeg bare opp "error 40" i displayet.

 

Regner med at det ikke er gratis å fikse, så kan tenkes at jeg må skaffe meg noe nytt. Veldig godt fornøyd med 7D, så leter litt på bruktmarkedet etter en "ny". Økonomien tillater ikke noe nytt 7D mark II dessverre.

Uffda. Hvis du har en innbo-/ulykkesforsikring så kan det kanskje hende den kan dekke sånne hendelser, selv om de er litt selvforskyldt...:)

 

Ta en titt på foto.no sitt bruktmarked også, det et noen ganger noen godsaker der. Eller leve på nudler en stund og kjøpe flunka nytt...;)

Lenke til kommentar

Tror jeg har egenandel på 3 000 kr, så det er det ikke verdt. Men kameraet begynte uansett å blir litt småtregt når jeg tar bilder, av og til er det en liten forsinkelse fra jeg trykker på knappen og til det tar bilde. Så det begynner nok å bli slitt, har jo tatt en haug med bilder med det.

 

Ser de ligger på rundt 5 000 kr på finn/foto.no, så det er jo å finne det minst brukte. Sendte fotovideo en mail og spurte om de har en viss peiling på hva en reperasjon kan koste.

Lenke til kommentar

Arg, klarte antagelig å knerte 7D'n min i kveld. :wallbash:  Tenkte endelig jeg skulle fikse feilen med kommunikasjonen mellom kamera og batteri. Google fortalte meg at det antagelig var en skrue som hadde løsnet og det bare var å feste denne.

 

Youtube fortalte meg hvordan, og det gikk relativt greit å åpne kameraet, finne den løse skruen og feste denne igjen. Jeg var til og med småfornøyd med meg selv. Men plutselig glapp skrujernet litt inn i kameraet og det så "poff". Jeg klarte vel å kortslutte noe tenker jeg.

Så nå får jeg bare opp "error 40" i displayet.

Uflaks, sikker dytta borti en kondensator.

Hvis det var til blitsen har du utløst ca. 40.000 volt så da er kameraet ganske grilla.

 

Du får tak på 100D ganske rimelig for tiden og det fungerer som en grei substitutt frem til du finner en mkII til en fornuftig pris :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Om du har kortsluttet noe så er det vel kanskje noe som kan skiftes billigere enn å kjøpe nytt.

 

Kanskje denne er gått?

 

http://www.ebay.com/itm/Canon-7D-DC-DC-Power-PCB-Assembly-NEW-GENUINE-OEM-Part-Repair-/331661227013

 

Litt risky å betale 7-800 kroner for en del jeg ikke vet er ødelagt. Har ikke kunnskapen til å drive feilsøking selv akkurat. Men takk for tips.

Lenke til kommentar

 

Arg, klarte antagelig å knerte 7D'n min i kveld. :wallbash:  Tenkte endelig jeg skulle fikse feilen med kommunikasjonen mellom kamera og batteri. Google fortalte meg at det antagelig var en skrue som hadde løsnet og det bare var å feste denne.

 

Youtube fortalte meg hvordan, og det gikk relativt greit å åpne kameraet, finne den løse skruen og feste denne igjen. Jeg var til og med småfornøyd med meg selv. Men plutselig glapp skrujernet litt inn i kameraet og det så "poff". Jeg klarte vel å kortslutte noe tenker jeg.

Så nå får jeg bare opp "error 40" i displayet.

Uflaks, sikker dytta borti en kondensator.

Hvis det var til blitsen har du utløst ca. 40.000 volt så da er kameraet ganske grilla.

 

Du får tak på 100D ganske rimelig for tiden og det fungerer som en grei substitutt frem til du finner en mkII til en fornuftig pris :)

 

 

Går nok heller for et brukt 7D... Tror jeg ikke klarer overgangen til et 100D... Får heller satse på mkII på sikt. Var ikke så veldig stort poff, vet ikke om hvis det hadde vært blitsen ville det ha poffet mye mer?

Lenke til kommentar

Lett å være etterpåklok selvfølgelig, men det første som slo meg var; kanskje det hadde vært greit å gjøre slikt uten batteri i kameraet.

 

Dette ble nok ikke gjort med batteriet i kameraet. Man må nemlig av med "batteriluka" for å komme til. Kondensatorene kan lagre nok strøm til mer enn et lite poff :)

 

Husker jeg "opererte" mitt gamle kompaktkamera med film (som jeg fikk til konfirmasjon). Hadde blitt ødelagt uansett, så jeg åpnet det av nysgjerrighet. Prøvde å kortslutte den største kondensatoren med en isolert kniv og det sprutet gnister! Husker ikke hvor mange volt den var på.

 

Kjip måte å ta et brukbart kamera på. Men nå som du er ekspert, kanskje du kan demontere 7d'n min også? :D

Lenke til kommentar

 

Om du har kortsluttet noe så er det vel kanskje noe som kan skiftes billigere enn å kjøpe nytt.

 

Kanskje denne er gått?

 

http://www.ebay.com/itm/Canon-7D-DC-DC-Power-PCB-Assembly-NEW-GENUINE-OEM-Part-Repair-/331661227013

 

Litt risky å betale 7-800 kroner for en del jeg ikke vet er ødelagt. Har ikke kunnskapen til å drive feilsøking selv akkurat. Men takk for tips.

 

Jo. det er jo sant. Tenkte bare at error 40 er en strømtilførsels-feilmelding.

"Err 40" indicates that a malfuction related to the power source has been detected.  

http://community.usa.canon.com/t5/EOS/I-am-getting-err-40-when-I-turn-on-my-7d/td-p/46211

Lenke til kommentar

Lett å være etterpåklok selvfølgelig, men det første som slo meg var; kanskje det hadde vært greit å gjøre slikt uten batteri i kameraet.

 

Når det er sagt så håper jeg at du får fikset det igjen. Utrolig kjipt å ødelegge et kamera på den måten.

 

 

Dette ble nok ikke gjort med batteriet i kameraet. Man må nemlig av med "batteriluka" for å komme til. Kondensatorene kan lagre nok strøm til mer enn et lite poff :)

 

Husker jeg "opererte" mitt gamle kompaktkamera med film (som jeg fikk til konfirmasjon). Hadde blitt ødelagt uansett, så jeg åpnet det av nysgjerrighet. Prøvde å kortslutte den største kondensatoren med en isolert kniv og det sprutet gnister! Husker ikke hvor mange volt den var på.

 

Kjip måte å ta et brukbart kamera på. Men nå som du er ekspert, kanskje du kan demontere 7d'n min også? :D

 

Stemmer det, ble selvsagt gjort uten batteriet i, tok til og med ut klokkebatteriet.

Hva er galt med din 7D Knutgrus? Hvis det er det samme, så er det i utgangspunktet en enkel fiks (så lenge man ikke kløner det til...)

 

Jo. det er jo sant. Tenkte bare at error 40 er en strømtilførsels-feilmelding.

"Err 40" indicates that a malfuction related to the power source has been detected.  

http://community.usa.canon.com/t5/EOS/I-am-getting-err-40-when-I-turn-on-my-7d/td-p/46211

 

Sant det, men hvis det er noe mer enn det (samt at det å demontere kameraet enda mer ikke hadde vært så veldig aktuelt for meg) så er det jo litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Stemmer det, ble selvsagt gjort uten batteriet i, tok til og med ut klokkebatteriet.

Hva er galt med din 7D Knutgrus? Hvis det er det samme, så er det i utgangspunktet en enkel fiks (så lenge man ikke kløner det til...)

Det er nok det samme. Skrangler litt når jeg rister på det. Får batterifeil ved en sjelden anledning. Kan ikke huske sist faktisk, men det skjer jo når det absolutt ikke skal skje! :)

Lenke til kommentar

Det er mulig at jeg begynner å bli blasert :) Men utviklingen er i ferd med å roe seg ned, så det er lite nytt som imponerer lengre.

 

Enig, utviklingen skjer nærmest med amøbeskritt for tiden (og det gjelder både for kamera med eller uten speil). Men greit for bankkontoen når det er svært lang mellom reelle fristelser.

 

Tor

Lenke til kommentar

Enkelte som bytter ut dslr til speilløst-kamera har en tendens til å bruke "kraftige uttrykk" for og rakke ned på dslr, man kan nesten sammenligne dem med eks-røykere som virkelig har lagt alle som røyker for hat. Har på følelsen at de må brenne alle bruene for og være sikre på at de aldri mer kan/tør ta i en sigarett.

Tror du traff spikeren midt på der :grin:

 

Tor

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For min del kunne de godt sluppet et DSLR med A-fatning igjen.

 

- Mer lys til sensoren

- Potensielt bedre AF

- OVF som alternativ til EVF-modellene

 

Apropos det så har jeg lenge ment at Pentax sin speilløse K-01 (vanlig K-fatning) burde fått en etterfølger med EVF og solgt parallelt med DSLR-modellene med samme fatning. Canons EOS-M system mener jeg også burde fått en EVF-modell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

...

https://foto.no/artikler/konkurranser/konkurransevinnere/47299-fotografen-2015-er-k%C3%A5ret

 

Gratulerer, vel fortjent!

 

Edit: Helt greit med 50 000 kroner hos Japan Photo vel? Du vant vel også et 5DIII i sin tid, eller husker jeg feil?

 

 

Tusen takk! Jo da, du husker godt - 5D'en har kommet godt med, så nå får jeg se hva jeg finner på, men Leica Q ser veldig fristende ut. 

 

God helg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...