Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fotoknudsen har for tiden 50% avslag på alle fotobøker. Jeg har tidligere bruk japan photo og deres Cewe-fotobok, men med dette tilbudet blir fotoknudsen betydelig billigere, så jeg er fristet til å gi de et forsøk. Har noen erfaring med deres fotobøker? Spesielt interessert i hvordan bildekvaliteten oppfattes. Ser de har kommet bra ut av noen tester tidligere, men samtlige tester jeg har sett er fra før de ble solgt, og de har nå flyttet all fremkalling til Nederland. Noen som har prøvd å bestille derfra det siste året?

Endret av Tilbakeblikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotoknudsen har for tiden 50% avslag på alle fotobøker. Jeg har tidligere bruk japan photo og deres Cewe-fotobok, men med dette tilbudet blir fotoknudsen betydelig billigere, så jeg er fristet til å gi de et forsøk. Har noen erfaring med deres fotobøker? Spesielt interessert i hvordan bildekvaliteten oppfattes. Ser de har kommet bra ut av noen tester tidligere, men samtlige tester jeg har sett er fra før de ble solgt, og de har nå flyttet all fremkalling til Nederland. Noen som har prøvd å bestille derfra det siste året?

Jeg har selv ikke laget fotobøker hos Fotoknudsen, men en bekjent av meg har brukt de mye og er godt fornøyd. Jeg har selv laget noen få bøker via CeWe (japan Photo) og kan ikke se at det Foto Knudsen leverer står noe tilbake for det CeWe leverer.

(Har dog ikke sett bøker fra noen av de som er laget etter 2014)

Lenke til kommentar

Jepp, et skikkelig nyttig filter for de som stadig for 49 gram med metallkuler ramlende loddrett ned på frontlinsen...

Jeg ødela filter-gjenge-partiet på en 70-200 f/2.8 ved at en stålstang traff akkurat på innside "snublet/skled ned en skråning", hadde jeg brukt et filter ville nok gjengene vært like fine men filter ville nok ha blitt knust, så nå bruker jeg filter der jeg kan få ødelagt front-linsen.

 

Om jeg vil bruke disse nye filtrene i "farlige miljøer" kommer an på hvor mye de foringer bildekvaliteten i forhold til dagens filtrer.

Lenke til kommentar

 

Jepp, et skikkelig nyttig filter for de som stadig for 49 gram med metallkuler ramlende loddrett ned på frontlinsen...

Jeg ødela filter-gjenge-partiet på en 70-200 f/2.8 ved at en stålstang traff akkurat på innside "snublet/skled ned en skråning", hadde jeg brukt et filter ville nok gjengene vært like fine men filter ville nok ha blitt knust, så nå bruker jeg filter der jeg kan få ødelagt front-linsen.

 

Om jeg vil bruke disse nye filtrene i "farlige miljøer" kommer an på hvor mye de foringer bildekvaliteten i forhold til dagens filtrer.

 

Har sett noen påstå at selve glasspulveret fra et filter som knuser ødelegger frontglasset på objektivet, og gjerne mer enn om du slår et hakk i objektivet.

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, et skikkelig nyttig filter for de som stadig for 49 gram med metallkuler ramlende loddrett ned på frontlinsen...

Jeg ødela filter-gjenge-partiet på en 70-200 f/2.8 ved at en stålstang traff akkurat på innside "snublet/skled ned en skråning", hadde jeg brukt et filter ville nok gjengene vært like fine men filter ville nok ha blitt knust, så nå bruker jeg filter der jeg kan få ødelagt front-linsen.

 

Om jeg vil bruke disse nye filtrene i "farlige miljøer" kommer an på hvor mye de foringer bildekvaliteten i forhold til dagens filtrer.

 

Har sett noen påstå at selve glasspulveret fra et filter som knuser ødelegger frontglasset på objektivet, og gjerne mer enn om du slår et hakk i objektivet.

 

Det er vel relativt, man vet aldri omfanget av skaden før skaden har oppstått.

 

Selvfølgelig er det lurt og lytte/lære av andres erfaring, men hvor ofte man vil ødelegge frontelementet i forholdt til annen skade er umulig og kalkulere for.

 

Men en fin læreregel er å bruke filter i de miljøer som kan skade frontelementet.

Lenke til kommentar

Filter er først og fremst noe man kjøper for å støtte produsenter, importører og forhandlere. De skal jo ha lønn og sånt de også, og det er jo bare fint at dere støtter opp rundt disse. Spesielt nå som marginene på hus og objektiver er så lave så er det jo klart de syns det er fint om noen kan kjøpe småting de har bedre marginer på.

 

Det er uansett svært få situasjoner der man trenger en beskyttelse foran frontlinsen. Dessuten er det jo stort sett ganske unødvendig å montere noe dårlige greier foran våre flotte objektiver. Det gir ingen mening...

Lenke til kommentar

Uansett hva man kjøper så vil de være en innbakt profitt så at man kjøper et filter er det jo en selvfølge at noen skal "tjene" på dette.

 

Man burde adskille de som blir prakket på et filter ved kjøp av kamera/objektiv og de som ser nytten i et filter og ikke fordumme alle sammen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Uansett hva man kjøper så vil de være en innbakt profitt så at man kjøper et filter er det jo en selvfølge at noen skal "tjene" på dette.

 

Man burde adskille de som blir prakket på et filter ved kjøp av kamera/objektiv og de som ser nytten i et filter og ikke fordumme alle sammen.

Slett ikke meningen å fordumme alle sammen. Noen få kan nok ha behov for ekstra beskyttelse. Men det gjelder nok bare noen ganske få. De aller fleste trenger ikke noe filter med argumentet om å beskytte.

Lenke til kommentar

 

Filter for beskyttelse er meningsløst; knuser noe så har man forsikring.

Det er bare tull og påstå det, det finnes mange situasjoner hvor et filter vil beskytte frontelementet og hvis du ikke gjør det vil du ikke få erstatning grunnet uvøren behandling av forsikret gjenstand.

Glasset på objektiv tåler ekstremt mye mer enn filter-glass utenpå. Man får optisk reduksjon av kvalitet grunnet ekstra glass foran; samt jeg har _aldri_ hatt problem med forsikring rundt dette; ennå i løpet av x år aldri hatt problem med skade på glass. Det jeg derimot har opplevd er å droppe optikk i bakken. Eneste filter bidrar til her er å ødelegge mer på objektivets frontglass.

 

Så jeg kjører alltid uten filter, med mindre jeg bruker filter for å oppnå optisk effekt (gråfilter; polarseringsfilter osv).

 

For de som ønsker å kaste bort masse penger på UV/beskyttelsesfilter så skal ikke jeg hindre dem; men det er meningsløs bruk av penger samt eneste man oppnår er redusert optisk kvalitet.

 

Edit:

Prosedyre for meg når jeg får skade; leverer det inn for reperasjon/skadetaksering (om skaden er på nivå med nytt utstyr så reparerer jeg ikke). Så leverer jeg inn papirene fra verksted til forsikringsselskap og utbetaling til min konto skjer i løpet av få dager etterpå. All forsikring på mitt utstyr er på verdi; så ingen reduksjon grunnet alder av utstyr osv. Jeg har riktignok utstyrsforsikring på alt over 5000 i verdi; totalverdi på forsikring er ca 550.000. Koster meg 15.000 i året, men verdt hver krone :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Filter for beskyttelse er meningsløst; knuser noe så har man forsikring.

Det er bare tull og påstå det, det finnes mange situasjoner hvor et filter vil beskytte frontelementet og hvis du ikke gjør det vil du ikke få erstatning grunnet uvøren behandling av forsikret gjenstand.

 

attachicon.gifIMG_9346.jpg

 

 

Har du et eneste konkret eksempel å vise til der noen ikke har fått forsikring utbetalt pga manglende filter?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...