Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Litt mer a7r II

 

Liker framgangen på speilløse systemkameraer. Er sikker på at når jeg føler det er på tide å kvitte meg med 5D2++, så er det et speilløst kamera for meg som jeg sikkert blir å like enda bedre. Storfornøyd med 5D2, men tech-elskeren i meg har alltid lyst på nytt kamera med masse fancy funksjoner som ikke gjør meg til en bedre fotograf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Liker framgangen på speilløse systemkameraer. Er sikker på at når jeg føler det er på tide å kvitte meg med 5D2++, så er det et speilløst kamera for meg som jeg sikkert blir å like enda bedre. Storfornøyd med 5D2, men tech-elskeren i meg har alltid lyst på nytt kamera med masse fancy funksjoner som ikke gjør meg til en bedre fotograf.

"Bedre fotograf" er vel det siste man bruker som grunn til å kjøpe seg nytt kamera. ;) F.eks. trenger jeg nok et lite kompakt kamera …  siden jeg ikke har kamera på mobiltelefonen. (Som jeg egentlig ikke bruker ta med meg allikevel siden lokket på kameraveska der jeg bruker ha telefonen begynner å lage en "dunk-dunk"-lyd når jeg går)

Endret av vnp
Lenke til kommentar

Første ebay-kjøp. 4 QR-plater til Benro-stativet mitt. Pris: ca 120 kr inkl frakt. Pris for original plate her hjemme;340kr stykk..

 

Ser og føles helt like ut som den originale jeg har...

 

attachicon.gif20150821_210838.jpg

Fikk du ikke tak i orginale deler på ebay? Om du liker stativet ditt, og produsenten, så bør du jo støtte opp om deres produkter. Men kanskje det ikke er så nøye, siden du alt har stativet?

..

Eller når jeg tenker meg om, selvfølgelig sparer man penger der man kan. Det er bare i en ideell verden man tenker sånn. Og verden er jo ikke det. 

Endret av vnp
Lenke til kommentar

Canon har nettopp lansert en ny EF 35mm f/1.4L USM mkII, det interessante er at dette objektivet blir det første med ny linseteknologi for å imøtekomme sensorer med stor oppløsning/megapiksler.

 

 

Blue Spectrum Refractive (BR), a new optical element for use in camera lenses that corrects chromatic aberrations at an extremely high level to achieve superb imaging performance.

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tatt ut patent på et tilt/skift-apter som fungerer med EF-objektiver, meget interessant teknologi.

Interessant - men når dette er i den optiske banen, uten å inneholde glass, så kan jeg ikke se annet enn at det må være et adapter til et annet system enn EF, med kortere registeravstand - ellers får man jo ikke fokusert til uendelig - det vil virke som en mellomring.

 

Kanskje til EOS M?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje til EOS M?

[uPDATE: As noted in the comments section (thanks Keith), it looks like the utility of this adapter is limited to EOS M cameras or other mirrorless cameras with shorter flange distances than standard EF lenses. Still, it would allow you to use EF lenses on EOS M cameras. And recent rumors suggest that Canon will be cranking up the EOS M system in 2016…]

Jepp.

 

Men sånn sett ganske smart, når du allikevel skal ha en adapter for å bruke speilrefleksoptikken din på speilløst hus, hvorfor ikke gi den litt ekstra funksjonalitet?

Lenke til kommentar

 

Det er tatt ut patent på et tilt/skift-apter som fungerer med EF-objektiver, meget interessant teknologi.

Interessant - men når dette er i den optiske banen, uten å inneholde glass, så kan jeg ikke se annet enn at det må være et adapter til et annet system enn EF, med kortere registeravstand - ellers får man jo ikke fokusert til uendelig - det vil virke som en mellomring.

 

Kanskje til EOS M?

 

Det for bruk av EF-optikk, og jeg tror det blir til flere systemer.

Lenke til kommentar

Er BR en slags super-APO (stack med glass) med blå-prioritet? Eller refererer de kun til det ene glasset med ekstra brytningsindeks for blått? Skulle gjerne sett BR bedre forklart.

Tja. skal poste så fort jeg finner noen vetuge svar ;)

 

Imens så kan man lese pressemeldingen til Canon.

 

 

Med et organisk optisk materiale, fremstilt på molekylnivå, reduseres kromatiske avvik vesentlig og sikrer skarpere bilder – via evnen til å bryte blått lys. BR-optikken er integrert i et komplekst element i objektivet. Sammen med Canons avanserte linsebelegg, som inkluderer SWC (Subwavelength Structure Coating), leverer EF 35mm f/1.4L II USM bilderesultater med forbedret kontrast og minimal skinn- og skyggedannelse.

Uansett så skal det bli interessant og se hvordan dette blir i forhold til konkurrentene, prisen er satt til veiledende 23.000.- her på berget.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

[uPDATE: As noted in the comments section (thanks Keith), it looks like the utility of this adapter is limited to EOS M cameras or other mirrorless cameras with shorter flange distances than standard EF lenses. Still, it would allow you to use EF lenses on EOS M cameras. And recent rumors suggest that Canon will be cranking up the EOS M system in 2016…]

Jepp.

 

Men sånn sett ganske smart, når du allikevel skal ha en adapter for å bruke speilrefleksoptikken din på speilløst hus, hvorfor ikke gi den litt ekstra funksjonalitet?

Jepp - men med mindre du bruker den på en mindre sensor vil du kunne få problemer med størrelsen på bildesirkelen - både tilt og shift bruker områder normalt utenfor bildesirkelen. Med mindre man bruker optikk med "overflødig" stor bildesirkel - som zoomoptikk zoomet litt inn.

 

Så - for meg lukter dette EOS M og cinema-løsninger i en fatning med kortere registeravstand og mindre sensor enn EF-fatningen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...