Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd at bildene på minnekortet plutselig blir korrupte og filnavnene bare er masse rare tegn? Bilder som er tatt en dag senere er helt fine. Litt kjedelig i og med at det var en del feriebilder fra diverse steder... Fant det ut nå som jeg skulle importere dem.

 

Har prøvd med Recuva, men den finner bare bilder fra lang tid tilbake. Kan jeg anse bildene som tapte da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har opplevd at bildene på minnekortet plutselig blir korrupte og filnavnene bare er masse rare tegn? Bilder som er tatt en dag senere er helt fine. Litt kjedelig i og med at det var en del feriebilder fra diverse steder... Fant det ut nå som jeg skulle importere dem.

 

Har prøvd med Recuva, men den finner bare bilder fra lang tid tilbake. Kan jeg anse bildene som tapte da?

Normalt skjer dette når kortet inneholder mye informasjon og man sletter noen bilder innimellom, da får man informasjon på kortet som ikke er sammenhengende lengre og endel overskriving av informasjonen, en kortleser kan ha problemer med og finne all informasjonen i riktig rekkefølge, det kan være lettere og overføre direkte fra kameraet til datamaskinen for å få mest mulig informasjon korrekt ut av kortet.

 

Type kort du bruker kan også være årsaken, jo rimeligere/simplere kort man bruker jo mer frekvent kan man få korrupte filer.

 

Anbefaler og formatere kortene ofte i den enheten som skal bruke kortet, jeg formaterer hver gang jeg har overført bilder og jeg sletter aldri et bilde i kameraet underveis.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen som har opplevd at bildene på minnekortet plutselig blir korrupte og filnavnene bare er masse rare tegn? Bilder som er tatt en dag senere er helt fine. Litt kjedelig i og med at det var en del feriebilder fra diverse steder... Fant det ut nå som jeg skulle importere dem.

 

Har prøvd med Recuva, men den finner bare bilder fra lang tid tilbake. Kan jeg anse bildene som tapte da?

 

Ja det har jeg opplevd., og heller ikke mine bilder kunne reddes.

Jeg benyttet SanDisc minnekort som skal være av meget god kvalitet og jeg gjør slik som Nautica beskriver det. Formaterer minnekortet i kameraet etter hver gang jeg har overført bilder, og sletter heller ikke bilder underveis.

 

Jeg fikk jo nytt minnekort, men det reddet jo ikke de tapte bildene.....

Det ble prøvet flere Rescue programmer, både SanDisc sitt eget program, og et mer avansert jeg ikke husker navnet på for øyeblikket. dette ble gjort på et "pc-verksted" som hadde god kunnskap med å redde data og bildefiler fra bl.a. brann og andre typer skader.

 

Så det jeg tok som "lærdom" av dette var at jeg ikke bruker store minnekort (i GB), og heller fordeler bildene fra en ferietur på flere minnekort. Så jeg benytter aldri større minnekort enn 16GB, det blir flere kort og passe på, men om et minnekort blir ødelagt så har jeg fremdeles bildene fra de andre minnekortene. 

Lenke til kommentar

Jeg møtte på et problem med RAW-filene fra Canon. Jeg bruker Canons eget DPP til RAW-filene. Etter en reinstallering av operativsystemet så hentet jeg ned det nyeste DPP til det nyeste kameraet. Og det var DPP 4. 

Problemet var når jeg skulle redigere på noen gamle bilder tatt med gamle kamera, det gikk ikke. Etter litt grubling og googling fant jeg ut at man med DPP 4 ikke kan redigere på filer fra gamle kamera. Den versjonen er forbeholdt "de nye" kameraene. Løsningen er, i følge Canon, å installere og bruke DPP 3 for redigering av filer fra de andre kameraene.

 

Bare til info, om andre enn meg har filer fra flere kamera fra Canon, og plutselig bare ser noen bittesmå "thumbs" av bildene man ønsker å redigere. Noen steder på nett sier at man kan redigere med DPP 4 på noen filer som er fra kamera som egentlig ikke støttes, så lenge de ikke er redigert i noen utgaver av DPP før. Det har jeg ikke testet, for alle kameraene jeg har i dag er støttet, jeg møtte på problemet da jeg skulle rediger filer fra kameraer jeg i dag ikke lenger har. 

Endret av vnp
Lenke til kommentar

Jeg møtte på et problem med RAW-filene fra Canon. Jeg bruker Canons eget DPP til RAW-filene. Etter en reinstallering av operativsystemet så hentet jeg ned det nyeste DPP til det nyeste kameraet. Og det var DPP 4. 

Problemet var når jeg skulle redigere på noen gamle bilder tatt med gamle kamera, det gikk ikke. Etter litt grubling og googling fant jeg ut at man med DPP 4 ikke kan redigere på filer fra gamle kamera. Den versjonen er forbeholdt "de nye" kameraene. Løsningen er, i følge Canon, å installere og bruke DPP 3 for redigering av filer fra de andre kameraene.

 

Bare til info, om andre enn meg har filer fra flere kamera fra Canon, og plutselig bare ser noen bittesmå "thumbs" av bildene man ønsker å redigere. Noen steder på nett sier at man kan redigere med DPP 4 på noen filer som er fra kamera som egentlig ikke støttes, så lenge de ikke er redigert i noen utgaver av DPP før. Det har jeg ikke testet, for alle kameraene jeg har i dag er støttet, jeg møtte på problemet da jeg skulle rediger filer fra kameraer jeg i dag ikke lenger har.

 

Takk for info. Jeg har selv aldri hatt noe fra Canon, men jeg har flere ganger anbefalt det. Litt på grunn av Canon DPP for de som av en eller annen grunn ikke ønsker å betale for programvare.

 

Det du skriver her er en svært god grunn til å styre unna anbefalinger om DPP.

Lenke til kommentar

Takk for info. Jeg har selv aldri hatt noe fra Canon, men jeg har flere ganger anbefalt det. Litt på grunn av Canon DPP for de som av en eller annen grunn ikke ønsker å betale for programvare.

 

Det du skriver her er en svært god grunn til å styre unna anbefalinger om DPP.

Det er irriterende at et program ikke lengre er bakoverkompatibel med eldre produkter, spesielt siden det er fra samme produsent.

Tror ikke grunnen er for at folk skal kaste gamle kameraer siden Canon anbefaler og bruke en eldre versjon, heller mer mot at Canon måtte fjerne endel gammel programmering for og få oppgradert DPP til nyere teknologi.

 

Når det er sagt forstår jeg ikke helt hvorfor du ikke lengre vil anbefale folk og kjøpe et nytt Canon kamera begrunnet med DPP, eller mener du at folk skal kjøpe et "veldig gammelt" kamera og installere nyeste versjon av programmet og på det grunnlaget ikke vil anbefale dette lengre? DPP har jo fått flere og bedre funksjoner i det siste så det har jo bare blitt mer og mer aktuelt.

 

Edit: etter et kjapt søk ser det ut som DPP4 er kun for FF kameraer/raw-filer, og siden har blitt oppgradert til også fungere med flere kameraer.

Her er manualen, se side 2

 

 

Canon has released an updated version of its Digital Photo Professional (DPP) software, which now supports – in addition to its current range of full-frame DSLRs – the EOS-1D Mark IV, EOS 70D, EOS 7D Mark II, EOS 7D, EOS 5D Mark II, EOS 700D and EOS 100D...

Edit2: ryktene sier også at DPP vil bli oppgradert til og fungere med alle kameraer etterhvert som Canon får på plass programmeringen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Bare til info, om andre enn meg har filer fra flere kamera fra Canon, og plutselig bare ser noen bittesmå "thumbs" av bildene man ønsker å redigere. Noen steder på nett sier at man kan redigere med DPP 4 på noen filer som er fra kamera som egentlig ikke støttes, så lenge de ikke er redigert i noen utgaver av DPP før. Det har jeg ikke testet, for alle kameraene jeg har i dag er støttet, jeg møtte på problemet da jeg skulle rediger filer fra kameraer jeg i dag ikke lenger har. 

Vet du hvilken kamera som støttes eller hvor langt tilbake man må for at det ikke støttes ?

Lenke til kommentar

Det er irriterende at et program ikke lengre er bakoverkompatibel med eldre produkter, spesielt siden det er fra samme produsent.

Tror ikke grunnen er for at folk skal kaste gamle kameraer siden Canon anbefaler og bruke en eldre versjon, heller mer mot at Canon måtte fjerne endel gammel programmering for og få oppgradert DPP til nyere teknologi.

 

Når det er sagt forstår jeg ikke helt hvorfor du ikke lengre vil anbefale folk og kjøpe et nytt Canon kamera begrunnet med DPP, eller mener du at folk skal kjøpe et "veldig gammelt" kamera og installere nyeste versjon av programmet og på det grunnlaget ikke vil anbefale dette lengre? DPP har jo fått flere og bedre funksjoner i det siste og fungerer perfekt til Canon kameraer.

 

 

Det er sikkert noen gode grunner til at Canon har gjort dette, hvis ikke hadde de antagelig ikke gjort det.

 

Det er masse fordeler med råfiler, en av de er at konverterne stadig utvikler seg og med bedre motorer kan de hente ut enda mer av de gamle råfilene. Når Canon selv ikke støtter sine egne, eldre råfiler med sine mest moderne verktøy forsvinner dette argumentet, noe jeg mener er nok til å droppe anbefaling av DPP. 

 

Nytt kamera fra Canon må folk gjerne kjøpe, men jeg vil nok være mer forsiktig med å anbefale DPP. Hvert fall er det fint å kunne fortelle at Canon i fremtiden kanskje ikke lenger støtter råformatet med sin nyeste programvare, så kan brukerne velge selv om dette betyr noe for dem eller ikke.

Lenke til kommentar

#snipe#

Så ikke denne posten før jeg skrev mer i midt forrige innlegg "drev og googlet litt".

 

Sånn jeg har forstått dette nå så er det nok en grunn for at DPP4 ikke fungerer med omtrent alle eldre kameraer, og DPP3 blir fortsatt oppgradert samt at ryktene skal ha det til at DPP4 blir til og fungere med alle kameraer etterhvert.

 

Jeg er sikker på at dette er et mer teknisk spørsmål en en tilsiktet handling fra Canon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

#snipe#

Så ikke denne posten før jeg skrev mer i midt forrige innlegg "drev og googlet litt".

 

Sånn jeg har forstått dette nå så er det nok en grunn for at DPP4 ikke fungerer med omtrent alle eldre kameraer, og DPP3 blir fortsatt oppgradert samt at ryktene skal ha det til at DPP4 blir til og fungere med alle kameraer etterhvert.

 

Jeg er sikker på at dette er et mer teknisk spørsmål en en tilsiktet handling fra Canon.

 

 

Jeg får jo håpe for Canon sine kunder og brukere av råfiler i DPP at du har rett. 

Lenke til kommentar

Som EOS Utility (overføring av bilder fra kameraet og annet), som ikke støtter alle eldre versjoner - men plugger du inn et kamera starter den bare "riktig" versjon av programmet.

Med EOS Utility trenger man kun laste ned den nyeste versjonen, og får de "gamle" med i programmet. Man trenger ikke laste ned og installere hver versjon for seg selv slik som med DPP. Og man må jo også selv starte riktig versjon av DPP når man skal redigere.

 

Hadde Canon hatt et RAW-bildevisningsprogram som startet riktig versjon av DPP om man ønsket å redigere så hadde det vært likt. Men Canon sitt nyeste bildevisningsprogram (ImageBrowser EX) er helt tullete, der kan man bare redigere jpeg-filer, og om man ønsker å eksportere for å redigere RAW filene (som man altså bare kan se på) så er det eneste valget å åpne filen i Adobe Photoshop. Akkurat det syns jeg er fullstendig idiotisk når de jo har DPP.

Endret av vnp
Lenke til kommentar

Nå har jeg installert Windows 10 på den ene maskinen min, anbefaler å bruke avanserte innstillinger under installasjonen og slå av alle tulleinnstillingene man normalt ikke har bruk for på en ikkemobil enhet, det er utrolig mye mer jobb og ordne dette i ettertid.

Ellers så gikk det greit var et par drivere som ikke er konfigurererbar ennå

 

Og nei, det er sikkert et par til her som frekventerer denne delen av forumet som er like noob som meg på data :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert Windows 10 på den ene maskinen min, anbefaler å bruke avanserte innstillinger under installasjonen og slå av alle tulleinnstillingene man normalt ikke har bruk for på en ikkemobil enhet, det er utrolig mye mer jobb og ordne dette i ettertid.

Ellers så gikk det greit var et par drivere som ikke er konfigurererbar ennå

 

Og nei, det er sikkert et par til her som frekventerer denne delen av forumet som er like noob som meg på data :)

Jeg har også oppgradert til Win 10. En maskin fra Win 7 og en fra Win 8.1. Jeg hadde faktisk forventet litt mer kluss under oppdateringen når det gjelder drivere og enkelte programmer. Men utrolig nok så har det gått nesten smertefritt. Var litt plaget første dagen med programmer som "frøs" (svarer ikke) bl.a. LR, men det problemet ser ut til å ha forsvunnet (har også oppgradert LR etter innstallasjonen)

 

Jeg tror ikke jeg valgte avanserte innstillinger, men det er likevel ikke mange "tulleinnstillinger" jeg er plaget av (så langt).

 

Venter dog med spenning på når ett eller annet krasjer  :rofl:

 

Når det gjelder Win 10 så er det mye jeg liker og noen småting jeg ikke liker ,,,  Selv om det var en oppgradering så var jeg overrasket over hvor små forskjeller det er (på "overflaten") i forhold til 7'er og 8'er.

Lenke til kommentar

Noen her som tilfedlgivis vet om en grei nettside som lar en laste opp bilder for andre å se på med passord-tilgang?

Helst uten at det er enkelt for de å høyreklikke og lagre bildene.

Om det ikke må være gratis er Smugmug et godt alternativ. Her kan du enkelt hindre høyreklikk og opprette mapper og gallerier med passordtilgang.

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg installert Windows 10 på den ene maskinen min, anbefaler å bruke avanserte innstillinger under installasjonen og slå av alle tulleinnstillingene man normalt ikke har bruk for på en ikkemobil enhet, det er utrolig mye mer jobb og ordne dette i ettertid.

Ellers så gikk det greit var et par drivere som ikke er konfigurererbar ennå

 

Og nei, det er sikkert et par til her som frekventerer denne delen av forumet som er like noob som meg på data :)

Jeg har også oppgradert til Win 10. En maskin fra Win 7 og en fra Win 8.1. Jeg hadde faktisk forventet litt mer kluss under oppdateringen når det gjelder drivere og enkelte programmer. Men utrolig nok så har det gått nesten smertefritt. Var litt plaget første dagen med programmer som "frøs" (svarer ikke) bl.a. LR, men det problemet ser ut til å ha forsvunnet (har også oppgradert LR etter innstallasjonen)

 

Jeg tror ikke jeg valgte avanserte innstillinger, men det er likevel ikke mange "tulleinnstillinger" jeg er plaget av (så langt).

 

Venter dog med spenning på når ett eller annet krasjer  :rofl:

 

Når det gjelder Win 10 så er det mye jeg liker og noen småting jeg ikke liker ,,,  Selv om det var en oppgradering så var jeg overrasket over hvor små forskjeller det er (på "overflaten") i forhold til 7'er og 8'er.

 

Jeg har også bestilt den oppdateringen, men er skeptisk. Min W7 fungerer helt fint nå, og jeg hater det når ting ikke virker. Så mulig jeg bare beholder W7 helt til jeg opplever noe som ikke virker. Om jeg da mister den reserverte oppdateringen til W10 så er ikke det så veldilg viktig. Det viktige for meg er at jeg ikke plages.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...