Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt kameraer hos en uavhengig fotobutikk litt for å være med på og holde butikken gående, men de måtte sette kroken på døra til slutt. Så nærmeste for meg nå er en i Fredrikstad som jeg har handlet et par kameraer fra, men tror nok jeg drar inn til Oslo/fotovideo for neste handel siden jeg ikke er fornøyd med butikken i Fr.stad.

 

På den annen siden så blir det interessant og se utviklingen på Scandinavian photo som FotoVideo heter nå, det har gått 4 år siden overtakelsen og det ser ut som de holder samme kurs fortsatt, men tiden vil vise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et overvåkingskamera som har tatt kvelden, og jeg er i dialog med forhandleren for og få en eventuell reklamasjon. Forhandleren sier at de har fått mange henvendelser/reklamasjoner i det siste grunnet mye lynnedslag, og det er sannsynligvis grunnen for mitt kamera også.

 

Det har vært mye lynnedslag i området og jeg hadde et direkte treff på bygget for et par måneder siden som ødela et par taklamper og en slipemaskin som var plassert i det ene hjørnet av bygget, men bygget er sikret med jordfeilbrytere og grovvern så mye annet elektronikk som var påslått fikk ingen skade.

 

Det jeg lurer på er om lyn kan forårsake senskader på elektronikk og hvordan kan forhandleren finne ut at det er lynnedslag som er årsaken og at det ikke er feilproduksjon/dårlige komponenter, de gangene jeg har åpnet ødelagt elektronikk så har det vært tydelige spor etter lynnedslag.

Kan det bli senskader ?

Lenke til kommentar

Kan det bli senskader ?

 

Hvis det først blir skade fra lynnedslag er det stor sjanse for at effekten er umiddelbar. Det er mulig at senskader kan forekomme, men for enheter uten beveglige deler og som heller ikke flyttes på virker ikke det veldig sannsynlig.

 

En bekjent hadde en PC som fikk diagnosen ødelagt av lynnedslag, det hadde ikke vært lynnedslag i området på en stund, ingenting annet var ødelagt og hørte ikke om problemer hos naboer heller. Så inni, og det var ingen opplagte skader.

 

Mistenker at lynnedslag er en forklaring som sparer selskapene en del reklamasjonskostnader, og det kan jo være korrekt selv om man ikke finner svidde komponenter. Er alle komponenter døde virker det også som en sannsynlig forklaring.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Har et overvåkingskamera som har tatt kvelden, og jeg er i dialog med forhandleren for og få en eventuell reklamasjon. Forhandleren sier at de har fått mange henvendelser/reklamasjoner i det siste grunnet mye lynnedslag, og det er sannsynligvis grunnen for mitt kamera også.

 

Det har vært mye lynnedslag i området og jeg hadde et direkte treff på bygget for et par måneder siden som ødela et par taklamper og en slipemaskin som var plassert i det ene hjørnet av bygget, men bygget er sikret med jordfeilbrytere og grovvern så mye annet elektronikk som var påslått fikk ingen skade.

 

Det jeg lurer på er om lyn kan forårsake senskader på elektronikk og hvordan kan forhandleren finne ut at det er lynnedslag som er årsaken og at det ikke er feilproduksjon/dårlige komponenter, de gangene jeg har åpnet ødelagt elektronikk så har det vært tydelige spor etter lynnedslag.

Kan det bli senskader ?

 

Ja. Jeg jobber med vekter og doseringsutstyr til industrien. En kunde hadde et lynnedslag for noen år siden. Det tok ut et utvendig display direkte. Noen måneder senere gikk veieforsterkeren som dette displayet var koblet til. Eneste logiske forklaring er senskade etter lynnedslag.

Lenke til kommentar

Mistenker at lynnedslag er en forklaring som sparer selskapene en del reklamasjonskostnader, og det kan jo være korrekt selv om man ikke finner svidde komponenter. Er alle komponenter døde virker det også som en sannsynlig forklaring.

 

Det er det jeg er redd for, at butikken bruker det som en påstand for å unngå kostnader ved en reklamasjon.

 

Hadde flere avanserte maskiner i drift når bygget fikk et direkte treff men ingen fikk skader kun et par lysstoffarmatur og en slipemaskin som det ikke er elektronikk i.

Lenke til kommentar

Det var godt at du nevnte. Da går jeg heller for japanfoto snakk om en 500 lapp, når jeg tenker

På deres sørvice og at jeg kan komme innom og spør om ting og tang, er dette ingenting...

Tenkte litt på den 500 lappen hvis kameraet bestilles fra en ikke fullt så norsk nettbutikk som de later til å være så kan du få såkalt EU kamera evt kamera fra statene uten norsk bruksanvisning, ikke sikkert det betyr så mye men er ikke alle som behersker engelsk like bra.

 

Nikon sin 400 siders trykte brukermanual til Nikon D700 er en servicedel som koster kun 750 kroner...

Lenke til kommentar

Selger må alltid bevise hvorfor en reklamasjon ikke blir akseptert, uansett så stiller kunder ca.70% troverdighet i hans favør hvis det blir en rettssak "det fordrer at kunden faktisk er troverdig".

 

Jeg tar nok og dokumenterer/fotograferer tilstanden på kameraet før jeg sender det avgårde samt et par triks så jeg er sikker på at det er riktig kamera som eventuell i etterkant blir fremstilt som mitt.

 

 

§ 32 (3) må forstås slik at den bare rammer mangler ved varen som eksisterte på tidspunktet for risikoens overgang. Når en gjenstand som er ment å ha en varighet vesentlig utover to år, viser seg å ha en mangel i løpet av en femårs frist, indikerer dette imidlertid at gjenstanden i seg selv var mangelfull da risikoen gikk over. En mangelfri gjenstand skulle nemlig vare vesentlig lengre. Hvis mangelen viser seg mens gjenstanden har vært i normal bruk, er det altså en sterk presumsjon for at mangel forelå ved risikoens overgang."

 

Etter seks måneder er det ingen bevisbyrderegel som går spesielt utover selger, men selger har likevel normalt en bevisføringsplikt for at varen ikke har mangel utover seks måneders-fristen

Lenke til kommentar

Ok - har litt lyst på en Otus 1,4/85.

http://www.lensrentals.com/blog/2014/10/quick-zeiss-85mm-otus-mtf-charts

 

Skarpeste 85mm'en de har testet, og med flatest fokusplan av alle objektivene de har testet.

 

Så var det bare prisen, da, som er opptil flere ganger for dyr...

Nå har også DxoMark testet den. Topper selvsagt listene over det meste. På oppløsning gjør den klar veien for Canons ryktede høy-Mp kamera. Lurer på hvordan den ville gjort seg på digital mellomformat, hvis det hadde eksistert noen med kort nok registeravstand til at adapter hadde vært en mulighet. Bildesirkelen er nok en del større enn nøyaktig 35mm. Mellomformat med f/1,4 hadde vært en gøy kombinasjon. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer det slike artikler på Akam.no`s forside? http://www.tek.no/artikler/trenger-du-noe-a-se-pa-i-hostmorket/164418

Er det dette som menes når Akam/Tek "vil heve fokuset på alle seksjonene i nettverket vårt"??

kfr ; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1620190&do=findComment&comment=21966826

 

Nei, dette vil jeg mene er å komme helt ut av fokus, eller sågår en fullstendig fokusbom..... :ermm::cry::mad:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Til deg som ofte oppretter nye kataloger i Lightroom og bruker publish services for eksport av bilder: har du noe tips til hvordan man raskt evt. gjenoppretter tjenestene i den nye katalogen? Jeg skulle gjerne jobbet mer i prosjektbaserte kataloger, men det blir for mye ekstraarbeid om disse tjenestene må opprettes manuelt hver gang.

Lenke til kommentar

 

Ok - har litt lyst på en Otus 1,4/85.

http://www.lensrentals.com/blog/2014/10/quick-zeiss-85mm-otus-mtf-charts

 

Skarpeste 85mm'en de har testet, og med flatest fokusplan av alle objektivene de har testet.

 

Så var det bare prisen, da, som er opptil flere ganger for dyr...

Nå har også DxoMark testet den. Topper selvsagt listene over det meste. På oppløsning gjør den klar veien for Canons ryktede høy-Mp kamera. Lurer på hvordan den ville gjort seg på digital mellomformat, hvis det hadde eksistert noen med kort nok registeravstand til at adapter hadde vært en mulighet. Bildesirkelen er nok en del større enn nøyaktig 35mm. Mellomformat med f/1,4 hadde vært en gøy kombinasjon. :)

 

 

På mellomformat er det vel ikke så viktig med objektiv med ekstrem oppløsning? Det er vel viktigere på noe som Nikon D7100?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på støyytelse. Oppløsningen er neppe på topp på f/1,4. For å bruke de mye utskjelte blenderekvivalensene. Satt på sensoren nevnt under får man tilsvarende dybdeskarphet og støyytelse som f/1,1 på fullformat.

 

Sonys 50 Mp MF CMOS-sensor som blant annet sitter i Pentax 645Z har 5,3 mikron pikselavstand. Nikon D7100 har 3,9 mikron, så det er ikke noen kjempeforskjell i lineær sensoroppløsning.

 

Spenningsmomentet består etter min mening i hvor stor den reelle bildesirkelen er og hvordan det yter ut mot kantene på en MF-sensor.

 

Prismessig skulle det ikke forundre meg om det skulle ligge i samme prissjikt som f/2,8 normalobjektiver til MF.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg oppdaget nettopp en HP Envy bærbar PC med 3200*1800 IPS-skjerm til bare 6000 kr (Elkjøp og Expert). Tror dere den skjermen egnet til fotoredigering? Lysstyrke, kontrast, fargerom, innsynsvinkler etc. Jeg finner dessverre ingen tester på den. Oppløsning og teknologi gir i hvert fall et lovende førsteinntrykk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg oppdaget nettopp en HP Envy bærbar PC med 3200*1800 IPS-skjerm til bare 6000 kr (Elkjøp og Expert). Tror dere den skjermen egnet til fotoredigering? Lysstyrke, kontrast, fargerom, innsynsvinkler etc. Jeg finner dessverre ingen tester på den. Oppløsning og teknologi gir i hvert fall et lovende førsteinntrykk.

 

Tja, det er jo 5400rpm disk,og skjermen er 14-tommer som ikke er spesielt stort for redigering. Ser også ut til å være touch-skjerm som kan påvirke skjermbildet litt. 1.6 GHz prosessor er heller ikke all verden, men nVida grafikk og skjermoppløsningen er jo positivt. Mulignes samme panel som i Lenovo Yoga så du kan se om du finner en omtale av den. Fargerom avgjøres imidlertid (til dels) av bakgrunnsbelysningen så må ikke være lik selv om panelet er det samme. Tror jeg ville sett den i virkeligheten først, men erstatter du disken med en passende SSD ør du får en remlig bra maskin.

Endret av se#
Lenke til kommentar

HDD-en skal byttes ja. Middelmålig prosessorytelse kan jeg leve med. Det viktigste er skjermen.

 

Jeg fant nettopp noen forumposter om dårlig gjengivelse av gul på en mistenkelig lik HP-modell:

http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Display-and-Video/Mustard-Green-instead-of-Yellow-on-ENVY-14-k110nr/td-p/3351971

I et HP dokument står det at skjermen er såkalt PenTile, altså ikke sammenlignbar på oppløsning med vanlige skjermer.

 

Antallet subpiksler er det samme som en vanlig skjerm med 2613*1470 oppløsning. Fortsatt imponerende, men PR-tallene er gjort litt mindre oppblåst.

 

Det med gulfargen er nok til at jeg setter kjøpet på vent inntil jeg finner en skikkelig skjermtest av den.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...