Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Hoho! Jeg har en brillefin stelleveske fra Lässig med fire rom, hvorav ett er vanntett. Den har jeg brukt de siste to årene... Får med både kamerating, bleier og snacks til den lille turboen nedi der. :w00t:

 

Den tror jeg fo2re ville kledd...

 

Den skriker i det minste ikke jeg-har-masse-dyrt-kamerautstyr-og-må-vise-det-til-hele-verden. :D

 

Men jeg foretrekker skulderreim eller i dette tilfelle kanskje en ny ryggsekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hoho! Jeg har en brillefin stelleveske fra Lässig med fire rom, hvorav ett er vanntett. Den har jeg brukt de siste to årene... Får med både kamerating, bleier og snacks til den lille turboen nedi der. :w00t:

 

Den tror jeg fo2re ville kledd...

 

Fint du sier det. Da føler jeg meg ikke så slem som utsetter mannfolket for den...

 

De små flaskelommene der passer forresten ypperlig til 12mm og 75mm. :whistle:

 

Burde helt klart tatt opp med Olympus Norge å få branded den :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har blitt fortalt at det har vært kranglet om denne avgjørelsen en stund. Selv om det koster litt å sette på nye klistremerker og slikt er det ikke så verst butikk når det fører til firedobling av pris. Men det er farlig å skape et inntrykk av at Hasselblad gir det samme som alle andre, bare til en helt annen pris.

 

Et D810-hus koster rett over 20k, H5D-50c koster ca 180k. Pentax 645Z med samme sensor koster 60k. Jeg tror aldri mellomformat har vært så klart truet fra 35mm-toppmodeller som nå, og det har aldri eksistert et alternativt melloformatkamera med så lik ytelse til en så mye lavere pris. (Hadde det ikke vært for 35mm-konkurransen skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt 645Z ennå.)

 

Dette er ikke et godt tidspunkt å gi kunder en følelse av at Hasselblad har lite å by på annet enn høye priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har blitt fortalt at det har vært kranglet om denne avgjørelsen en stund. Selv om det koster litt å sette på nye klistremerker og slikt er det ikke så verst butikk når det fører til firedobling av pris. Men det er farlig å skape et inntrykk av at Hasselblad gir det samme som alle andre, bare til en helt annen pris.

 

Et D810-hus koster rett over 20k, H5D-50c koster ca 180k. Pentax 645Z med samme sensor koster 60k. Jeg tror aldri mellomformat har vært så klart truet fra 35mm-toppmodeller som nå, og det har aldri eksistert et alternativt melloformatkamera med så lik ytelse til en så mye lavere pris. (Hadde det ikke vært for 35mm-konkurransen skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt 645Z ennå.)

 

Dette er ikke et godt tidspunkt å gi kunder en følelse av at Hasselblad har lite å by på annet enn høye priser.

Jeg synes digital mellomformat skiller seg for lite fra fullformat. Sensorene er ikke mye større at det veier opp for pris, ytelser, størrelse og dårligere blendertall. Hadde man fått digital mellomformat med ekte 60*45 mm sensorer til 4 ganger prisen av fullformat hadde det straks blitt mer interessant. Det er nok usannsynlig med tanke på sensorkostander, men det er det nivået det burde ligget på for å få salgsvolumet skikkelig opp.

 

En annen ting er at formfaktoren trenger et friskt pust. For eksempel en speilløs design med kort registeravstand, ny fatning med et stort utvalg adaptere for mellomformatoptikk og sensorbasert AF. En sensor som skyves bak eller frem for å fokusere, gjerne med tilt, skift, rotasjon og stabilisering.

Lenke til kommentar

Enig i at grunnproblemet er at kvalitetsforbedringen nå er liten, mens prisforskjellen er like stor som før. Jeg har forsøkt å skjønne hva det ville koste å bygge et kamera med 60x45-sensor, uten å ha blitt så mye klokere. Jeg tror dette ville være et hopp i kvalitet som ville kunne forsvare prisøkningen for en langt større kundegruppe enn i dag.

 

En analogi: for de av oss som har rotet rundt med Apple-maskiner i noen år har det lenge vært slik at alle som gjorde dette noenlunde seriøst kjøpte en Mac Pro (eller en av forgjengerne). De første iMacene var leketøy. Om man er avhengig av tolv kjerner og flere grafikkprosessorer er det fremdeles eneste valg, for så godt som alle andre vil en rask iMac eller laptop gjøre jobben.

 

For tre-fire år siden lurte jeg ikke på at jeg skulle kjøpe mellomformat innen noen få år, måtte bare la ting modnes litt, og få gjort unna en del andre kjøp. I dag har jeg alltids pengene, men jeg klarer ikke overbevise meg selv om at det er verdt det.

 

Klarer heller ikke få meg selv til å tro at det kommer noen store revolusjoner på mellomformatfronten: kvalitet og sensorstørrelse kan sikkert gjennomgå voldsomme forbedringer. Alt som har med produksjonskostnader å gjøre skal altids kunne hentes inn igjen ved å ta tilstrekkelig ublu priser. Å utvikle radikalt ny teknologi med de salgstallene mellomformatsystemer har i dag klarer jeg ikke se som noen særlig aktuell mulighet. Hasselblad og Phase One er begge eid av PE-fond som neppe har tålmodighet til å gjøre store investeringer som kanskje kan kaste av seg litt langt der fremme.

Lenke til kommentar

Et revolusjonerende digitalt ekte 645 kamera må nødvendigvis bygges av et annet selskap enn de med stor portefølje av optikk. Det gikk noen rykter om Samsung mellomformat en stund, men det må være 2-3 år siden sist jeg hørte de. Samsung kan være et sånt selskap.

 

Apropos sensorkostnader, hva skal til for å sette sammen flere mindre sensorer til en stor, sømløst? All forsterkning, driverelektronikk, referanseceller og AD-konvertering langs den ene siden kan være en start. Så var det å få sømløs sammenstilling, altså kanter nede på mikrometernivå langs de tre resterende sidene. Hva mer?

Lenke til kommentar

Apropos sensorkostnader, hva skal til for å sette sammen flere mindre sensorer til en stor, sømløst?

 

Så vidt jeg vet er alle mellomformat CCD-sensorer satt sammen (og mulgens av mer enn to), men tror ikke Sonys nye CMOS er det. Fullformatsensoer ble vel også til dels satt sammen tidligere, men vet (tror) ikke det er tilfelle lenger.

Lenke til kommentar

Nja, de benytter vel stitching når de legger på maskene for piksel-layout, men det er så vidt jeg vet alltid en sammenhengende brikke de produserer. Ryker en gruppe piksler en plass så blir hele mellomformatbrikken markert som defekt. Defekte enkeltpiksler tåles i lavt antall og mappes ut via firmware.

 

Hadde man kunnet produsere individuelle brikker som kan sorteres etter virker/virker ikke og deretter monteres sammen helt sømløst så får man ikke noen voldsom feilrate på store store brikker. Det er det som driver kostnadene himmelhøyt på store sensorer så vidt jeg har skjønt.

 

Jeg ser for meg en 645-brikke med 2*4 individuelle brikker som er montert sammen. Dvs. 2,25*1,5 cm brikker stilt opp i 2*6 formasjon. Sensorkostnaden burde dermed havne rundt 12* Canons APS-C sensorer.

Lenke til kommentar

Apropos brikkestørrelser: Nå forsvant akkurat 5D III-en ut døra, og jeg sitter i tankeboksen om det blir Panasonic GH4 eller Sony A7s for pengene. 4K for 4K sin skyld* er heldigvis irrelevant for meg, så det er mest totalpris på pakkene det kommer an på. Må vel ta meg en tur på ei fotosjappe for å klå litt etterhvert.

 

Det føles forøvrig helt greit å være uten både speil og fullformat til stillfoto, med X-T1 i bagen. :)

 

*) 4K for å kunne reframe og stabilisere til 1080p er derimot litt interessant, men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Vanskelig valg, olegunnaro. Er det kun 4K video du skal bruke kamera til, eller har du andre bruksområder til systemet du skal ?

Nei, det skal kun brukes til video. Har såpass full pakke med Fuji X-utstyr (gjennom jobb) at det blir meningsløst å bygge opp et nytt system til stills.

 

Jeg snuser også litt på Canon C100, men synes det blir litt for svært i noen sammenhenger. Dessuten liker jeg ikke at det bruker vanlig EF-fatning, med tanke på bruk av objektivfatningadaptere og speedbooster.

Lenke til kommentar

Nja, mest gammelt oppgulp. For å ta det punktvis:

 

1. Hvis test-tall alene er det som avgjør kamerakjøpet så burde man bedrive tiden sin med andre ting enn foto. Helt enig.

 

2. DxO totalscore er så forenklet at i beste fall ikke sier noe nyttig, i verste fall villeder. Helt enig.

 

3. Demosaikking påvirker resultatet. Interessant påstand, jeg skulle gjerne sett det grundigere undersøkt.

 

4. DxoMark sier ikke noe om oppløsning. Helt riktig. Jeg er selvsagt enig.

 

5. Oppfordringen om å alltid se nøye på dypere testresultater enn totalscore og de tre delscorene. Helt enig.

 

6. Habilitetsutfordringen. Helt enig. Totalscore og de tre delscorene kan være farget av deres klientliste. Derfor punkt 5. De burde rydde opp i habiliteten og vurdere å vekte flere ting inn i totalscoren, deriblant DR på mellom og høy ISO og kanskje en måling av mønstre i støyen.

 

7. Kritikk av DxOmarks definisjon av støygulv. Dette er irrelevant så lenge man holder seg til samme definisjon i testene.

 

8. Han mener bracketing + HDR gir bedre resultat på landskapsbilder enn ekte høy DR på lav ISO. Jeg mener han er alt for kategorisk. Det kommer an på en rekke ting, dessuten finnes det flere bruksområder for høy DR enn stillestående bilder.

 

9. Velvia vs Provia. Uenig. På film er man mer avhengig av å eksponere riktig i utgangspunktet. Digitalt brukes på en annen måte. Det er enkelt å klippe skyggedetaljer hvis man vil, men det er en fordel å få valgmuligheten. På film var skyggedetaljene ofte en ulempe fordi man hadde i praksis få muligheter til å fjerne de i etterkant, hvis man ville.

 

------------------

 

Med det samme vi er inne på temaet DXO, jeg er skuffet over hvor få av kameraene på markedet som testes og hvor sent testene av de kommer. Jeg savner spesielt tester av sensorer som de i Pentax 645Z og Samsung NX1.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

og jeg sitter i tankeboksen om det blir Panasonic GH4 eller Sony A7s for pengene. 4K for 4K sin skyld* er heldigvis irrelevant for meg, så det er mest totalpris på pakkene det kommer an på. Må vel ta meg en tur på ei fotosjappe for å klå litt etterhvert.

Er det ikke så at man må ha en ekstern HD for og kunne få 4K med A7s ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...