Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Håper admin finner plass til promotering på forsiden av Akam.no!! (er jo god plass der, vil jeg mene....) :hmm:

 

Dette har ikke admin noe med å gjøre. Dette er redaksjonen sitt bord! :)

 

Men, når det ikke er noen "aktiv" redaksjon (vet ikke om det er noen igjen der mht. "bildedelen"), hvem andre enn admin reagerer da på vegne av Akam? ;)

Litt sent å vente til etter midten av måneden (først da en kan forvente at "noe" skjer mht. bilde/foto-delen, visstnok)... :ph34r:

Endret av smort1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Veiledere, moderatorer & admins har ingenting med det redaksjonelle og gjøre. Det er også svært lite interaksjon mellom moderatorgruppa og redaksjonen. :) Ønsker man å påvirke nettstedet så er PM til medlemmer av redaksjonen eller kontakt via epost rette veien å gå! :)

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har en Canon EF 200mm F2.8 L II som kan sjekke om den lager en klukke-lyd (rattle?) når man beveger på objektivet?

 

Jeg har ikke merket noe på mitt. Men om jeg rister på det opp mot øret hører jeg noe svakt. Det er fokuseringsmekanismen som lager lyden hos meg.

 

Tusen takk jeg laget en video av mitt, lyden er ganske tydelig. Flott om du hadde hatt tid til å høre på lyden her:

http://youtu.be/bSpAalAraes

Jeg hører også en svak lyd på 70-200mm uten IS. Men lyden på 200mm fast objektivet er betydelig høyere.

 

Har akkurat kjøpt objektivet brukt, så vil gjerne finne ut om dette er normalt.

 

Jeg kan med 99% sikkerhet si at det er noe galt der. Et hvilket som helst normalt fungerende objektiv skal ikke høres sånn ut. Litt skrangling kan det være hvis man rister objektivet, men ikke så tydelig ulyd ved normal vending.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk jeg laget en video av mitt, lyden er ganske tydelig. Flott om du hadde hatt tid til å høre på lyden her:

http://youtu.be/bSpAalAraes

Jeg hører også en svak lyd på 70-200mm uten IS. Men lyden på 200mm fast objektivet er betydelig høyere.

 

Har akkurat kjøpt objektivet brukt, så vil gjerne finne ut om dette er normalt.

 

Vanskelig å si på en film når en ikke vet hvor følsom mikrofonen er, men som nevnt av sn0dig; Dette høres ikke riktig ut :confused:

Endret av Knutgrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veiledere, moderatorer & admins har ingenting med det redaksjonelle og gjøre. Det er også svært lite interaksjon mellom moderatorgruppa og redaksjonen. :) Ønsker man å påvirke nettstedet så er PM til medlemmer av redaksjonen eller kontakt via epost rette veien å gå! :)

Håpet var vel at "noen" kanskje fanger opp dette og hint, uten at en må gå via PM, kanskje...? :huh: Egentlig d.s. for meg.... :confused:

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som har en Canon EF 200mm F2.8 L II som kan sjekke om den lager en klukke-lyd (rattle?) når man beveger på objektivet?

 

Jeg har ikke merket noe på mitt. Men om jeg rister på det opp mot øret hører jeg noe svakt. Det er fokuseringsmekanismen som lager lyden hos meg.

 

Tusen takk jeg laget en video av mitt, lyden er ganske tydelig. Flott om du hadde hatt tid til å høre på lyden her:

http://youtu.be/bSpAalAraes

Jeg hører også en svak lyd på 70-200mm uten IS. Men lyden på 200mm fast objektivet er betydelig høyere.

 

Har akkurat kjøpt objektivet brukt, så vil gjerne finne ut om dette er normalt.

 

Jeg kan med 99% sikkerhet si at det er noe galt der. Et hvilket som helst normalt fungerende objektiv skal ikke høres sånn ut. Litt skrangling kan det være hvis man rister objektivet, men ikke så tydelig ulyd ved normal vending.

 

 

 

 

Tusen takk jeg laget en video av mitt, lyden er ganske tydelig. Flott om du hadde hatt tid til å høre på lyden her:

http://youtu.be/bSpAalAraes

Jeg hører også en svak lyd på 70-200mm uten IS. Men lyden på 200mm fast objektivet er betydelig høyere.

 

Har akkurat kjøpt objektivet brukt, så vil gjerne finne ut om dette er normalt.

 

Vanskelig å si på en film når en ikke vet hvor følsom mikrofonen er, men som nevnt av sn0dig; Dette høres ikke riktig ut :confused:

 

 

 

Hva hvis du tar av stativfestet - kan lyden komme derfra?

Noen forskjell om objektivet er i AF eller M, og om IS er på eller av?

 

Litt lyder blir det alltids, men...

 

Takk for svar alle sammen. Lyden er den samme uten stativfeste. Uavhengig av manuell eller autofokus. IS har objektivet ikke. Lyden er faktisk så høy som på filmen. Har aldri oppleved en slik klukke-lyd på ett objektiv før.

 

Har tatt en del testbilder hadde satt veldig pris på om dere ville sett om dere ser noe unormalt.

F2.8 ISO 100 1/1250s på stativ med fjernutløser

post-48913-0-05104100-1412088817_thumb.jpg

F4 ISO 100 1/500s på stativ med fjernutløser

post-48913-0-34199800-1412088807_thumb.jpg

Lenke til kommentar

http://youtu.be/bSpAalAraes

 

 

 

Tusen takk jeg laget en video av mitt, lyden er ganske tydelig. Flott om du hadde hatt tid til å høre på lyden her:

Jeg hører også en svak lyd på 70-200mm uten IS. Men lyden på 200mm fast objektivet er betydelig høyere.

 

Har akkurat kjøpt objektivet brukt, så vil gjerne finne ut om dette er normalt.

 

Tja... Prøvde å framprovosere samme lyd som det er i ditt. Vet ikke om din mikrofon er mer følsom enn min. Men det er nok bare lyden fra mekanismen i fokusen. Litt lyd er det. Er jo bevegelige deler. Vanskelig å si uten å måle desibel :)

 

Her er hvordan min høres ut:

 

 

Redigert:

 

Dennen lyden kommer bare når jeg holder i fokusringen og vender på det. Kommer lyden om du holder over og "låser" bevegeligheten?

Endret av Knutgrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Lyden kommer uavhengig av om jeg holder fokusringen fast eller ikke. Den ligner på din men det virker som om lyden min har tre deler. Jeg filmet med en LG G2 telefon.

 

Hvis jeg holder objektivet på framsiden ved den røde L ringen. Kan jeg føle i metallet at noe internt slår fra side til side inne i objektivet. Hadde vært supert om det bare hadde vært fokusmekanismen. Autofokus fungerer tilsynelatedne helt fint.

Lenke til kommentar

La merke til noe mens jeg prøver å finne ut hvorfor Hugin er å endrer på fargene. Når jeg eksporter ei fil ifra LR så endrer den marginalt, men synlig, på fargene. Noe mindre kontrast. Siden vi har nettopp pratet om fargerom så kom jeg til å tenke på det. Kan det være fordi at RAW filen har større fargerom enn sRGB at fargene blir litt blassere?

 

En liten bump.

 

Legger ved et bilde, burde vel kanskje sees i full skjerm. Dette er screenshots ifra LR. sRGB er en jpg fil eksportert ut i full størrelse og så vist igjen i LR. Synes det vises ganske så bra der jeg har merket, men det vises over hele bildet. Gul fargene er rett og slett blassere. Er det noen som har ei forklaring på hvorfor det blir slik.

 

post-193753-0-77846300-1412099670_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Lyden kommer uavhengig av om jeg holder fokusringen fast eller ikke. Den ligner på din men det virker som om lyden min har tre deler. Jeg filmet med en LG G2 telefon.

 

Hvis jeg holder objektivet på framsiden ved den røde L ringen. Kan jeg føle i metallet at noe internt slår fra side til sid inne i objektivet. Hadde vært supert om det bare hadde vært fokusmekanismen. Autofokus fungerer tilsynelatedne helt fint.

 

Jeg kan ikke kjenne noen bevegelighet i mitt objektiv. På filmen din la jeg merke til at lyden kom tydelig om du bikket fra side til side. Jeg må "slå" ganske hardt fra side til side for å fremprovosere lyden. Og etter å ha sett min egen film merker jeg at litt av lyden er faktisk sener i håndleddet mitt... (...for lite tran på denna gutten gitt).

 

Så lenge det fungerer, har det vel ingen ting å si. Men det er surt om dette er grunnen til at noe går i stykker over tid.

 

(Kan gjerne få prøve objektivet mitt, men sjansen for at du befinner deg i Trondheimsregionen er vel liten...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for hjelpen. Lyden kommer uavhengig av om jeg holder fokusringen fast eller ikke. Den ligner på din men det virker som om lyden min har tre deler. Jeg filmet med en LG G2 telefon.

 

Hvis jeg holder objektivet på framsiden ved den røde L ringen. Kan jeg føle i metallet at noe internt slår fra side til sid inne i objektivet. Hadde vært supert om det bare hadde vært fokusmekanismen. Autofokus fungerer tilsynelatedne helt fint.

 

Jeg kan ikke kjenne noen bevegelighet i mitt objektiv. På filmen din la jeg merke til at lyden kom tydelig om du bikket fra side til side. Jeg må "slå" ganske hardt fra side til side for å fremprovosere lyden. Og etter å ha sett min egen film merker jeg at litt av lyden er faktisk sener i håndleddet mitt... (...for lite tran på denna gutten gitt).

 

Så lenge det fungerer, har det vel ingen ting å si. Men det er surt om dette er grunnen til at noe går i stykker over tid.

 

(Kan gjerne få prøve objektivet mitt, men sjansen for at du befinner deg i Trondheimsregionen er vel liten...)

 

Takk igjen til alle sammen. Skal prøve objektivet godt ut i morgen, så får jeg høre med selger. Tydeligvis ett eller annet som er litt mer løst en det skal være.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for hjelpen. Lyden kommer uavhengig av om jeg holder fokusringen fast eller ikke. Den ligner på din men det virker som om lyden min har tre deler. Jeg filmet med en LG G2 telefon.

 

Hvis jeg holder objektivet på framsiden ved den røde L ringen. Kan jeg føle i metallet at noe internt slår fra side til sid inne i objektivet. Hadde vært supert om det bare hadde vært fokusmekanismen. Autofokus fungerer tilsynelatedne helt fint.

 

Jeg kan ikke kjenne noen bevegelighet i mitt objektiv. På filmen din la jeg merke til at lyden kom tydelig om du bikket fra side til side. Jeg må "slå" ganske hardt fra side til side for å fremprovosere lyden. Og etter å ha sett min egen film merker jeg at litt av lyden er faktisk sener i håndleddet mitt... (...for lite tran på denna gutten gitt).

 

Så lenge det fungerer, har det vel ingen ting å si. Men det er surt om dette er grunnen til at noe går i stykker over tid.

 

(Kan gjerne få prøve objektivet mitt, men sjansen for at du befinner deg i Trondheimsregionen er vel liten...)

 

Takk igjen til alle sammen. Skal prøve objektivet godt ut i morgen, så får jeg høre med selger. Tydeligvis ett eller annet som er litt mer løst en det skal være.

 

Mitt er ikke fritt for lyd, men det er på langt nær så markant og "tung" klakking som på ditt. Min første tanke var at det nesten er slik jeg ville forventet at det høres ut om et linseelement er løst og beveger seg litt frem og tilbake. Jeg opplevde faktisk nylig at frontelementet på min ikke helt ulike 135L hadde skrudd seg noe ut av gjengene det sitter i. Ikke så mye at det var direkte løst og laget lyd, men nok til at objektivet ikke ville fokusere helt ut til infinity. Opp til en 20m avstand sånn ca, var alt tilsynelatende helt ok, AF fungerte som normalt og alt.. Jeg ante ikke at sånt kunne skje engang, men teknikern som undersøkte det sa nå så... Hvem vet, kanskje det kan skje med andre linselementer lenger inn i objektivet også.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Har noen som vil kjøpe et panoramabilde jeg har tatt av Halden, til å ha på veggen. Tipper da rundt 50-80cm bredde. Hvor mye er det normalt å ta for slikt? Og hva blir det enkleste å gjøre, kanskje greitest at jeg bestiller utskriften og så gir dem en samlet sum?

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Mitt er ikke fritt for lyd, men det er på langt nær så markant og "tung" klakking som på ditt. Min første tanke var at det nesten er slik jeg ville forventet at det høres ut om et linseelement er løst og beveger seg litt frem og tilbake. Jeg opplevde faktisk nylig at frontelementet på min ikke helt ulike 135L hadde skrudd seg noe ut av gjengene det sitter i. Ikke så mye at det var direkte løst og laget lyd, men nok til at objektivet ikke ville fokusere helt ut til infinity. Opp til en 20m avstand sånn ca, var alt tilsynelatende helt ok, AF fungerte som normalt og alt.. Jeg ante ikke at sånt kunne skje engang, men teknikern som undersøkte det sa nå så... Hvem vet, kanskje det kan skje med andre linselementer lenger inn i objektivet også.

Bingo, takk for hjelpen. Det er front elementet som er løst og lager lyden. Takk igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Dagens bedrifter"!

Ringte for å ta en gjennomgang av "vår oppføring". Dersom vi ikke ønsker å "fortsette" har vi en utløpsdato 31. januar 2015. Jeg fortalte at vi ikke har noen "oppføring" hos dem, og at vi ønsker å fortsette å ha det sånn. Det var helt i orden, det var bare for meg å skrive under på et skjema og returnere, så skulle "vår oppføring" utløpe 31. januar. Må bare kopiere det som står i dokumentet:

"DB er ett nettbasert magasin som forbinder tjenester
og bedrifter i Norge. Kontrakten inngås ved datert og
signert tillbud. Med signatur undertegner jeg en
juridisk bindende avtale som dermed innebærer
kostnader for min bedrift. Gjennom min stilling i
bedriften har jeg retten till å inngå en avtale med
dagensbedrifter.no. Ved avbestilling av order må det
skje skriftlig innen en uke fra bestillingsdato.
Kontrakten gjelder annonser for 12 perioder, der vær
periode har en løpetid på ti dager. Den totale
ordreverdien beregnes til 7990 nok per periode ganger
antall perioder. Betalingsfristen er ti dager. Eventuell
tvist løses i Svensk Tingsrett og Svensk lov gjelder.
Dagens Bedrifter har retten til å bruke navn, logo og
materialer for publisering på nettet, for
markedsføringsformål. Denne avtalen avsluttes
automatisk etter at de avtalte periodene har utgått."
For å få lov til å la vår "oppføring" ha en utløpsdato 31. januar 2015 ber de meg altså om å signere en avtale der vi betaler 12 ganger 7 990,- for en eller annen ikke-definert tjeneste.
Jeg ringte dem opp igjen og fortalte hva jeg syntes de burde gjøre. Foreslo at de burde skaffe seg vaskejobb ett eller annet sted, så de kunne ha noe nyttig å gjøre.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...