Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal en tur til London neste lørdag til tirsdag. Noen tips til steder som er verdt å besøke sånn fotografisk (dag/kveld)? Gjør ingenting om det er "turistfeller". Er med kona, så blir uansett ingen fototur sånn sett.

 

Skal på fotballkamp på lørdagen, Chelsea - QPR, vet noen om reglementet når det gjelder fotoutstyr? Regner med at 7d'en med 100-400mm blir liggende på hotellet, men min relativt ferske Olypmus om-d m-e10 kan jo evt være med. (For ordens skyld, er verken chelsea- eller QPR-fan, men vil oppleve stemingen på en engelsk fotballkamp)

Lenke til kommentar

Skal en tur til London neste lørdag til tirsdag. Noen tips til steder som er verdt å besøke sånn fotografisk (dag/kveld)? Gjør ingenting om det er "turistfeller". Er med kona, så blir uansett ingen fototur sånn sett.

 

Skal på fotballkamp på lørdagen, Chelsea - QPR, vet noen om reglementet når det gjelder fotoutstyr? Regner med at 7d'en med 100-400mm blir liggende på hotellet, men min relativt ferske Olypmus om-d m-e10 kan jo evt være med. (For ordens skyld, er verken chelsea- eller QPR-fan, men vil oppleve stemingen på en engelsk fotballkamp)

Chelsea! Fiende! (for undertegnede vel og merke).

 

Stemningen på engelske baner må bare oppleves, jeg har ingen erfaring med Stamford Bridge, men den er vel ikke mye dårligere enn de andre banene jeg har besøkt der borte. Jeg har hatt med kamera tidligere, men nå nøyer jeg meg med mobilkamera siden det egentlig er greit nok til denne typen motiv. Nå skal de sies at jeg er fan av en konkret klubb, og akkurat i de to timene så er fotballen viktigere enn fotograferingen for min del.

 

I utgangspunktet så er det "regler" som skal forhindre at det blir tatt opp materiale for publisering og de gjelder forsåvidt også på steder som dette forumet, men så lenge du ikke sitter med "proff" utstyr og sitter så lenge med kamerat at noen mistenker at du "filmer" kampen (filming er kun tillatt banen av spillere med latinsk blod :dribble: ), så ser jeg ingen problemer.

 

På Old Trafford (ManU) ble vel pad'er forbudt rett og slett for at de ble hold så høyt opp under fotografering/filming at de var en plage for andre på tribunen (slik tolket jeg det i alle fall)

 

Har dog sakset ut et par paragrafer fra reglementet på Stamford Bridge: (tolking overlater jeg til den enkelte)

 

16 Mobile telephones are permitted within the Ground, provided that they are used for personal and private use only PROVIDED THAT no audio, visual or audio-visual material captured by a mobile telephone may be published or otherwise made available to any third parties including, without limitation, via social networking sites.

 

 

19 Save as set out in paragraph 16 above, no person (other than a person who holds an appropriate licence) may bring into the Ground or use within the Ground any equipment, which is capable of recording or transmitting (by digital or other means) any audio, visual or audio-visual material or any information or data in relation to the Match or the Ground. Copyright, database rights and any other intellectual property rights in any unauthorised recording or transmission is assigned (by way of present assignment of future rights to the Club and The Premier League. You further agree (if and whenever required to do so by the Club and/or The Premier League) to promptly execute all instruments and do all things necessary to vest the right, title and interest in such rights to the Club and The Premier League absolutely and with full title guarantee

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Skal en tur til London neste lørdag til tirsdag. Noen tips til steder som er verdt å besøke sånn fotografisk (dag/kveld)? Gjør ingenting om det er "turistfeller". Er med kona, så blir uansett ingen fototur sånn sett.

 

Skal på fotballkamp på lørdagen, Chelsea - QPR, vet noen om reglementet når det gjelder fotoutstyr? Regner med at 7d'en med 100-400mm blir liggende på hotellet, men min relativt ferske Olypmus om-d m-e10 kan jo evt være med. (For ordens skyld, er verken chelsea- eller QPR-fan, men vil oppleve stemingen på en engelsk fotballkamp)

1. Reis forholdsvis lett. Tror jeg hadde droppet 100-400 og bare hatt normalzoom eventuelt 1-2 små objektiver til.

 

2. De liker ikke systematisk fotografering og ikke fotografering med stort utstyr. Jeg ble bedt om å pakke ned speilrefleksen og en kompakt 80-200 f/4,5 i pausen og droppet foto i 2. omgang. Telefonfoto og kompaktkamera (som ser kompakt ut) går sikkert helt greit så lenge du ikke sitter og seriefotograferer hele tida.

Lenke til kommentar

Takk for svar

 

Chelsea! Fiende! (for undertegnede vel og merke).

Bra vi skal sitte blant QPR-supporterene da kanskje :). En kollega av kona er (sikkert en av veldig få) QPR-fan og dermed medlem i supporterklubben, han fikset billetter til oss. Det var også en god del rimligere enn å sitte hos Chelseasupporterene.

 

1. Reis forholdsvis lett. Tror jeg hadde droppet 100-400 og bare hatt normalzoom eventuelt 1-2 små objektiver til.

 

2. De liker ikke systematisk fotografering og ikke fotografering med stort utstyr. Jeg ble bedt om å pakke ned speilrefleksen og en kompakt 80-200 f/4,5 i pausen og droppet foto i 2. omgang. Telefonfoto og kompaktkamera (som ser kompakt ut) går sikkert helt greit så lenge du ikke sitter og seriefotograferer hele tida.

Blir nok bare olympusen med på kamp i allefall, skal jo bare ta en par stemningsbilder, er jo ikke snakk om å dokumentere hele kampen.

 

Hva annet jeg pakker med er jeg ikke helt sikker på. Makro'n og 100-400 blir nok hjemme (har jo 70-200mm f/4 som blir med). 30D blir nok også hjemme tenker jeg, får holde med 7D'en.

 

Noen tips til steder å oppsøke med kamera da?

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Skal en tur til London neste lørdag til tirsdag. Noen tips til steder som er verdt å besøke sånn fotografisk (dag/kveld)? Gjør ingenting om det er "turistfeller". Er med kona, så blir uansett ingen fototur sånn sett.

Som Simen sier så er London en STOR by og uansett hvor mange ganger man er der så finner man nye steder å ta bilder.

 

Jeg er der borte normalt en eller to ganger i året (min absolutte favorittby) og jeg har nesten sluttet å planlegge hvor jeg skal ta bilder siden jeg som regel alltid kommer over steder som "distraherer" meg og ødelegger mine planer.

 

Å anbefale områder for fotografering er vanskelig siden det er vanskelig å vite hvilke typer bilder andre foretrekker å ta.

Ett av mine favorittsteder er Southbank som starter ved "Hjulet" og går østover på sørbredden av Themsen. På kveldstid så finner du mange gode motiver som Westminster (med Big Ben), "Hjulet" med County Hall i bakgrunnen og flere broer. Min favorittbro er "Jubilee Bridge" (gangbro) både som motiv og som et sted å ta bilder fra.

På dagtid er det fint å rusle et stykke østover fra "Hjulet" i retning Tower Bridge, Variert arkitektur, motiver på elven og mange "spiserier". Man trenger jo ikke gå hele veien til Tower Bridge, det er mange broer som krysser elven på veien bl.a. "Millenium Bridge" med utsikt til St. Paul i nordsiden og Tate Modern (museum) på sørsiden. Det er egentlig synd at dere ikke er der en uke senere, for 11. november åpner julemarkedet på Southbank, et passelig stort "tyskinspirert" julemarked som ikke er like glorete som en del andre markeder.

 

Liker du å fotografere i parker er Hyde Park i utgangspunktet et naturlig valg, men den er SVÆR så jeg foretrekker de litt mindre parkene Greene Park og St. James Park som ligger på hver sin side av Buckingham Palace. Spesielt St. james Park har et yrende dyreliv (ekorn, fugler m.m.) langs den store dammen som strekker seg i lengderetningen gjennom parken.

 

Et annet alternativ er å gå gjennom Regents Park (ligger en kilometer nord for Oxford Street) fra syd til nord og så rusle langs Regents Canal østover til Camden med sine markeder (med mye "juggel" og annet interessant).

 

Ellers så er selvsagt London byen for å ta gatebilder og bilder av "originaler".

 

Jeg vet ikke hvor mange dager dere har der, men ikke planlegg for mye. Nyt byen og ta en del ting på sparket. Det er bare tre uker siden jeg var der sist men jeg er likevel misunnelig!!!

Lenke til kommentar

Som Simen sier så er London en STOR by og uansett hvor mange ganger man er der så finner man nye steder å ta bilder....

Se der ja, takk for tips. Vi har ikke så mange dagene, drar lørdag morgen og drar tilbake tirsdag morgen. Både fotballkamp og musikal er booket, så det tar jo litt tid.

 

Blir vel å besøke de vanlige turistfellene tenker jeg, men greit å spe på med noe annet også.

Lenke til kommentar

Nå har DXO testet ferdig Canon G7 X.

 

 

Conclusion

Although it was Nikon who was first to adopt and popularize the 1-inch sensor format, it was Sony who dominated this format with the RX100 series. Now with Panasonic and Canon adopting the sensor the field is opening up. The G7 X has high-speed lens with widest range that sets it apart from the RX100 series but if the 24-70mm lens on the RX100 III is enough the Sony is the better specified of the two but then that’s reflected in the steeper price.

Lenke til kommentar

 

Som Simen sier så er London en STOR by og uansett hvor mange ganger man er der så finner man nye steder å ta bilder....

Se der ja, takk for tips. Vi har ikke så mange dagene, drar lørdag morgen og drar tilbake tirsdag morgen. Både fotballkamp og musikal er booket, så det tar jo litt tid.

 

Blir vel å besøke de vanlige turistfellene tenker jeg, men greit å spe på med noe annet også.

 

Borrough market

Lenke til kommentar

Noen andre her som ikke finner link til akam hvis man starter fra hw.no?

Har bestandig gått via hw til akam, men måtte skrive akam.no for å få fram siden nå.

På telefonen får jeg beskjed om at nettstedet ikke samsvarer med adr. siden jeg der går igjennom hw.no på en eller annen rar måte. tror de har gjort noen forandringer i det siste måneden eller to.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Noen andre her som ikke finner link til akam hvis man starter fra hw.no?

Har bestandig gått via hw til akam, men måtte skrive akam.no for å få fram siden nå.

 

De har nok gjort noen endringer ja ser jeg. Det var en link til akam tidligere, denne er nå borte. Det samme med denne beta siden til tek.no.. der er heller ikke akam link. Det vil ikke forundre meg om akam blir skilt ut og solgt, eller lagt ned. Da den ikke sikkert ikke passer inn i profilen deres.

 

En annen ting er jo at all redaksjon er borte i fra akam, nå er 9 av 10 saker mobilkamera relatert + noen drone saker.. det er sikkert et tegn i tiden det også.. :roll:

 

Jaja.. kan nå iallefall anbefale www.f32.no den virker som en lovende kandidat for fotonyheter..

Lenke til kommentar

De holder på å legge om design. Se her.

Bonus: De gamle forsidene er der ennå

Synes du mobiltelefoner er noe herk, eller er speilreflekser det eneste du vil lese om? Ikke noe problem. Vi har beholdt egne seksjoner for data-, foto- og mobilstoffet. (Du kan også skrive inn Hardware.no, Akam.no og Amobil.no i nettleseren for å komme hit).

Den nye adressen blir http://www.tek.no/foto

Lenke til kommentar

Ang. London, er det noen som har vært oppe i "the shard"? Vurdere å ta en tur dit, spørsmålet er om man skal satste på å gjøre det på dagtid eller på kveldstid...

 

http://www.the-shard.com/viewing-gallery/

Ville kanskje satset på the golden hour selv. Da kan du og sette av tid til å være der både før og etter, så du får alle 3 versjonene. dagslys, solnedgang og mørke. Om du kan/har tid selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...